Jump to content

Driftsäker förstärkare/tillverkare


Terminator

Recommended Posts

Hej igen,

 

Kanske några av er som redan läst min historia om reservdelarna till mina högtalare men här kommer en om slutsteg också. :cool:

 

Köpte för ca sex år sedan ett par beg Nuforce Ref9 uppgraderade till v2, uppskattar tillverkningsåret till 2006 då de har en ”snygg” dekal med en utmärkelse från 2005 på lådan... Ena steget började strula förra året och då Nuforce inte finns kvar så började jag tappa hoppet och än mer när firman jag anlitade för felsökning sa att de inte kunde få ut kopplingsscheman. Hur eller hur så kontaktade jag MYC Audio som har agenturen för Nuprime, bolaget som tydligen tog över de delar av Nuforce som tillverkade lite dyrare hifi, och nu började det hända saker. Efter långa mejlväxlingar med felsökningsfrågor från Nuprime, genom ett mycket professionellt och tålmodigt MYC Audio, så beslutades om att uppgradera till v3 då delar till v2 inte fanns kvar (Nuprime hade tagit över Nuforces reservdelslager). 

 

Glad ihågen så uppgraderade jag båda slutstegen samtidigt då jag vill att de ska vara identiska. Tyvärr så försvann inte felet helt, utan ett nytt försök gjordes (kostnadsfritt) med en ny v3-uppgraderingsmodul. Jag kan tyvärr inte påstå att det fungerar 100% nu heller med ett ganska högt bakgrundsbrus och märkliga, men mycket lägre än de ursprungliga, missljud som kan komma och gå. Lite tröstlöst men samtidigt är det snart 15 år gammalt och med en tillverkare som, om jag minns rätt, gått i konkurs får jag nog välja vad jag lägger tid och pengar på till slut....

 

Ber om ursäkt för den långa ingressen men ovanstående erfarenhet har fått mig att börja fundera på att uppgradera men att då inte bara ha välljud i åtanke utan även driftsäkerhet och långa garantitider. När jag försöker läsa på så kommer alltid Bryston upp och de har en no nonsense-attityd över hela sin verksamhet som jag gillar. Finns det även någon som haft anledning att testa deras 20-åriga garantitid och/eller kundservice? Jag har för mig att @Rydberg hade positiva erfarenheter men finns det fler? Andra förslag på tillverkare? (Omöjligt att försäkra sig mot ev. framtida konkurser men försöka går ju alltid :blush:)

//Hans

Link to comment
Share on other sites

Belles konstruerer produkter som er tenkt å vare en evighet.

 

http://www.powermodules.com/

 

Doxa

 

http://doxa.no/

 

How can we offer 25 years warranty and 30 day 
Money-back-guarantee on our DOXA Model 61 Amplifier?

 

During reliability testing over the past 24 months our new amplifier has been thoroughly tested, both mechanically and electrically. This amplifier has been tested continually under extremely heavy loads, and it has performed 100 percent - every time - month after month. 
Link to comment
Share on other sites

Jag har Bryston DAC sedan flera år. Har även haft deras mediaspelare BDP-2 samt förstärkare 14BSST2 (2x600W). Bryston är kända för sina välkonstruerade och välbyggda konstruktioner men självklart kan även de råka ut för fel vilket hände min DAC som inte fungerade på alla ingångar. Jag kontaktade Bryston som svarade direkt att de skickar en helt ny med DHL från Kanada. Tog tre dygn så hade jag en ny. Självklart stod de även för returfrakten av den felaktiga. Mycket riktigt så har även Rydberg fått kanonservice med en av sina förstärkare. 
Den långa garantitiden och den fantastiska servicen är Världsklass. Deras senaste förstärkargeneration Cube är riktigt fina. Skulle gärna vilja ha 2st 7B själv.

 

Lycka till!


mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tack för input! 

Doxa ser intressant ut även om den inte var ett effektmonster på pappret men 25 års garanti känns som ett rekord i sammanhanget. Undrar dock hur det fungerar med ev. hemlån med tanke på att de bara verkar säljas genom deras webbutik?

 

Kul med positiva erfarenheter av Bryston, måste kanske ta mig till Audio Concept för att börja bilda mig en egen uppfattning. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att jag bläddrade igenom min pärm (japp, jag är den typen av person som sparar ;)) och såg på originalkvittot från mitt Sunfire Cinema Grand att det köptes nytt för 18 900 kr hösten -99 på Lars Bengtsson i Sthlm av den ursrprunglige ägaren. Jag köpte det det sedan beg ca 2003 och det har varit igång i princip dagligen sedan dess utan några som helst problem. :app::41::Praying:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...