Jump to content

Reservdelar högtalare - erfarenheter?


Terminator

Recommended Posts

Hej! Jag har ett par B&W Nautilus 804 och en HTM1-center som jag köpte nya för snart 14 år sedan i samband med ett modellskifte hos B&W. För 2-3 år sedan tryckte min äldste son sönder en av diskanterna och jag kunde köpa en ny för 1 500 kr hos Hifi-klubben. Helt ok pris och de monterade elementet direkt i butiken under tiden jag väntade så jag var nöjd. Nu har den yngre sonen gjort om samma sak fast inte bara en, utan två gånger under mindre än tio dagar. Efter en ny kontakt med Hifi-klubben så har jag fått lära mig att priset gått upp till nästan 2 900 kr/st och att deras policy är att garantera att det finns reservdelar i tio år. Jag är glad att det går att få tag på delar men blir ju lite ledsen över att priset nästan fördubblats (tror nypriset på ett par 804:or var ca 32k) och jag vet inte om det är bra eller dåligt att hålla reservdelar i tio år. Jag förstår att det i slutändan alltid finns en kostnad för allting, t ex reservdelslager, men om jag köper en lite dyrare produkt så nog skulle jag uppskatta att kunna få tag på delar även längre än tio år efter inköp/den inte tillverkas längre? 

 

Vad har ni för erfarenheter av andra högtalartillverkare eller andra hifi-komponenter? Finns det en branschstandard?

 

Hälsningar Hans (som lite tappat sugen till ev. högtalaruppgraderingar då livslängden i värsta fall är begränsad)

 

PS Nu kommer jag limma fast diskantskydden. :clown:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en liknande erfarenhet då jag hade klåfingriga kattungar för nåt år sedan, högtalarmärket var PMC och absolut inga konstigheter att få fram reservdelar med hjälp av återförsäljaren (Perfect Sense), de ville bara veta serienummer på högtalarna för att de skulle kunna matchas 100%. Har fortfarande inte kommit mig för att byta dem dock, skadan var relativt liten men tänkte att det var lika bra att skaffa nya snarast möjligt. Kostnadsmässigt nånstans mitt emellan dina priser om jag inte minns fel.

 

Med utgångna modeller så vet man ju aldrig dock, men det är väl något att ha i åtanke i val av högtalare som allt annat man lägger pengar på, hur ofta släpps det nya modeller, hur "stabilt" är företaget, hur länge har jag tänkte leva med dem osv. Generellt sett så har alla företag jag varit i kontakt med, antingen själv eller genom återförsäljare, varit grymma på support. Kanske framförallt när det kommer till lite mer high-end företag så är de alla ganska måna om både sitt rykte och sina kunder skulle jag tro.

 

Skummade häromdagen igenom en manual till en högtalare jag funderar lite på och blev nästan avskräckt av deras juridiska formuleringar och om man inte skickade in garantilappen inom några få veckor efter köp så gällde minsann ingen garanti längre osv (ytterst tveksamt om det håller juridiskt i Sverige dock). Det var typ det första man läste. Vill ju inte direkt påstå att det gav en trygg eller välkomnande känsla och som ett företag man vill handla av. Nu känns de dock som ett stabilt företag "ändå" och jag "tror" ju att de skulle hjälpa mig om jag nu skulle få problem någon dag, men man vet ju aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...