Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Med tanke på de (inte allt för överraskande) diskussionerna runt vad som är bra demo-material:

Vilka 5 låtar har du på din spellista för att utvärdera en komponent? (Jo, jag förstår att det inte är samma sak som Demo-musik, men detta är mera intressant tycker jag)

Oavsett om det är vinyl, filer eller CD, det är musikvalet som är det intressant. Bonuspoäng om du beskriver varför du tycker det är en bra referens? :)

För egen del:

1. Genesis - Squonk (Seconds Out) (Vinyl, köpt ny av mig -78/-79) 
Jag har spelat denna liveplatta 1000-tals gånger och den är mig lika kär idag som när den köptes. Oftast för att utvärdera tysthet så denna gått mååånga varv på den gamla Garrard SP-25-svarven som var inbyggd i den Rank-Arena kombinationsmaskin jag fick av farföräldrarna på 70-talet. Trots detta låter det fortfarande riktigt bra på en välinställd vinylsvarv. Den används ibland också för utvärdering av digitalkomponenter i fil-form.

2. Anouar Brahem - The Lover of Beirut (The Astounding Eyes Of Rita) ECM

En härlig "stor" känsla i denna som enbart används till digital-utvärdering, jag har den inte analogt. Men den har det som digitalt har svårt för, utklingning och låga störnivåer. Dynamisk och med fullt frekvensomfång. Givetvis ett underbart musikstycke som tilltalar i sin sparsamhet.

3. Joachim Kühn - Sleep On It (Magic Moments Vol.9 eller Beauty & Truth) ACT

Rytmik och drag, ett sjukt läckert trumljud på denna. Kräver fullt frekvensomfång och "speed" för att fånga pianot och takten. Denna har jag enbart digitalt tyvärr.

4. Cassandra Wilson - Strange Fruit (New Moon Daughter) (Blue Note samt Pure Pleasure Records)

En gammal digital favorit som nyligen inköpts på 2*180gr vinyl från Pure Pleasure Records. Grym låt som oftast låter riktigt bra, men bla. tändstickan i början är ett stort hinder för mindre optimala digitala lösningar. Cassandras röst är alltid sensuell och bör ge dig lite ståpäls! :)

5. Caecilie Norby - Hurt (Die Stereo Hörtest-edition Vol. II) ACT

En sjukt bra låt, oavsett om det är Trent Reznor, Johnny Cash eller Caecilie Norby som gör den. Jag hade iofs lika gärna kunna valt versionen med Johnny Cash på American Recordings IV (?) eftersom jag även har den på vinyl.

Givetvis är dessa ganska frekvent utbytbara, men just nu spelas dessa vid jämförelser.

Edited by AlfaGTV