Jump to content

Vad är grejen med roon?


fredrik

Recommended Posts

Nu när Devialet blivit RAAT, så tänkte jag utnyttja några av alla dessa frimånader jag tidigare fått. Jag installerade således roon core på min dator tillsammans med appen i plattan och så långt allt väl. Jag har ingen erfarenhet av roon mer än att alla verkar tycka att det är det bästa som hänt hårddiskbaserad musik nånsin, typ. Jag kör i vanliga fall jRiver och har för det mesta varit väldigt nöjd.

 

Hursomhelst, jag tycker inte alls om det (än). Upplever det som rörigt, att jag måste bläddra mellan en jäkla massa sidor för att hitta det jag letar efter, att det blandar låtar och artister trots att jag inte vill det vid uppspelning. Tycker att sorteringen på artister ofta är något ologisk. Jag tycker väl inte heller att den information jag får ut är särdeles revolutionerande heller. Jag har inget Tidal-konto utan kör endast från mina kanske cirka 2000 skivor.

 

Vad är det jag missar? Varför är alla(?) så nöjda? Är det inställningar jag behöver göra för att få bättre överblick, i sådana fall vilka då? Jag ska dock erkänna att jag inte pillat med det speciellt mycket men jag trodde nog att det skulle vara mer intuitivt. Att det inte heller spelar iso-filer är ju också något av ett bekymmer för mig.

 

Är det också så att RAAT endast funkar i nätverk och inte med usb direkt?

 

Alla tips och idéer är välkomna.

Link to comment
Share on other sites

När min NAS inte gick att uppdatera till senaste versionen av Logitech Media Server (Squeezebox) gick jag över till Roon. Jag tyckte, precis som du, att det var rörigt och svårt att hitta. 

Men efter några dagar har jag börjat komma underfund med hur det funkar. Så mitt råd är att ”klicka” runt och testa och/eller läsa manualen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bfjohansson said:

Är det också så att RAAT endast funkar i nätverk och inte med usb direkt?

 

RAAT  används endast när du har en endpoint i nätverket som är Roon Ready (tex din Devialet) annars väljer du USB utgången på din dator som punkt att mata ut ljudet.

 

Roon:s sätt att lägga upp saker och ting skiljer sig från andra spelare så de krävs lite tid för att vänja sig till det men idag skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till nån av de UPNP lösningar jag använde innan.

 

Oftast ser de som inte använder Tidal och numera även Qobuz kanske inte så stort värde i Roon då de är där jag tycker Roon är bäst på att integrera mitt egna bibliotek med de jag streamar ifrån nätet.

 

4 hours ago, bfjohansson said:

att det blandar låtar och artister trots att jag inte vill det vid uppspelning

 

Om du har Roon Radio aktiverat kommer det slumpvis välja ny låt efter det du aktivt själv valt tagit slut detta går givetvis att stänga av.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bfjohansson said:

Vad är det jag missar? Varför är alla(?) så nöjda?

Jag kan inte ge något rättvisande omdöme men jag kollade Roon lite flyktigt hos @Richard för något år sedan. Det gav också mig ett rörigt intryck men jag förstod att det är en del att skruva till innan man får det som man vill. I rättvisans namn skall ju nämnas att det även gäller JRiver som har många inställnings- och programmeringsmöjligheter om hur man vill ha sina bibliotek presenterade. Via JRiver kan man också köra TV-kanaler från hela planeten, Blue-Ray osv. Då blir det riktigt krångligt och mycket att sätta sig in i.

 

Jag har varit hemma hos några som använder JRiver och de har lagt in albumen som jag gjorde i tonåren, dvs i en enda röra på golvet. Album saknar ibland  bilder och ligger huller om buller. Databaser oavsett vad de heter kräver lite arbete och strukturerade tankar om de skall vara till hjälp och nytta. Ju fler filer desto större krav. På så vis skiljer det sig inte mot ordning och reda i sin skivhylla. Igår var jag hemma hos en som har sina album sorterade 1. Skivbolag i bokstavsordning. 2. Artist i bokstavsordning inom varje skivbolag. Det funkar om man kommer ihåg vilket skivbolag artisten ligger på. Det finns olika sätt och det viktiga är att man känner sig trygg i sin ordning/struktur. 

 

Däremot är JRiver det inget för de som har böjelsen för att streama... i vart fall inte nu. Själv har jag skruvat till JRiver för att spela album precis enligt samma koncept som att plocka skivor från hyllan. Samma enkelhet och sorteringsprincip (i stort sett). Jag utgår ifrån att det är möjligt även med Roon. Det är väl lite som med Excel och Photoshop som båda har oändliga möjligheter men för de flesta är det ganska ointressant (inbillar jag mig) och ännu färre lär sig hela verktygslådan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det handlar om att ändra mind-set lite och det gör man inte över en natt. Du måste helt enkelt ge det lite tid. Min egen digitala resa startade med Logitech Media Server/Squeezebox/iPeng via Aurender/Conductor innan jag slutligen landade i Roon. Jag var tidigare, lite som Bebop kanske, extremt petig med mina taggar och omslagsbilder för att kunna få skivsamlingen presenterad exakt som jag var van vid från min skivhylla och jag blev otroligt frustrerad när tekniken inte klarade av vad jag tyckte var självklarheter. Den första tiden med Roon var egentligen likadan, jag gjorde mitt yttersta för att förstå exakt hur taggarna analyserades och hur informationen presenterades i Roon, och det var egentligen först när jag vågade släppa sargen och låta Roon ta hand om merparten metadata och utforska musiksamlingen med hjälp av Roon snarare än som jag var van vid som jag började inse Roons storhet. En fundamental del i denna storhet är självklart den "sömlösa" integrationen av allt metadata om dina album som man får tillgång till och kan använda för att utforska sin musiksamling på nya sätt. Länken sist i inlägget visar ett exempel på just detta när Roon identifierar ett album och fyller på med metadata. Detta var faktiskt lite av ett "halleluja moment" för mig.

 

Jag förstår om detta låter lite flummigt, men det bästa är om du ger det lite tid, klickar runt, utforskar länkade referenser och inte bara söker musik via vägar som du är van vid. Fokus-funktionen är en bra grej där du enkelt kan begränsa ditt urval på genrer, årtal, kompositörer, artister, format, upplösning o s v, o s v - möjligheterna är oändliga. Radiofunktionen, som inte har något med radio att göra, men som "hittar" och spelar musik som du troligen gillar baserat på dina lyssningsvanor är inget annat än fantastisk - framför allt om du har ett Tidal- eller Qobus-abonnemang kopplat till Roon eftersom den då även föreslår musik du inte har i din skivsamling. Jag har hittat massor med ny musik den vägen!  

 

Allt är givetvis inte perfekt men det faktum att det kommer nya versioner regelbundet och att man har ett väldigt aktivt forum med användare, hårdvaruleverantörer och självklart representanter från Roon, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna och gör att valet är en no-brainer för mig.

 

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12663-det-går-inte-att-låta-bli-att-älska-roon/&tab=comments#comment-225730

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@bfjohansson Roon själva rekommenderar att man skiljer Core ifrån Endpoint just för att man kan ha en liten enkel dedikerad maskin som endast omvandlar ethernet till usb/spdif eller inbyggd i DAC tex just för att hålla störningar borta ifrån datorn som hanterar själva biblioteket och diverse processer som har med det att göra.

 

Har man som du en Devialet som äntligen blivit Roon Ready (jag hade själv 440Pro tidigare) och vad jag läst på både Roon forumet och Devialet chaten ge ett av de bästa ljudet hittills ifrån dem med den senaste mjukvaran så tycker jag det är lockande att slippa usb och köra Roon direkt via RAAT. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är definitivt inte vän med det digitala men har trots det inga större problem med att orientera mig i Roon och jag gillar verkligen Roon/Tidal och att ha lite rippad musik (HD) i Nucleus. Tycker oxå att det bara blir bättre och lättare med uppdateringar och med ett repeterande användande. Skulle jag stöta på patrull så finns hjälpen otroligt nära här på Euphonia de gånger jag har haft behov av det, uppskattat och glad för alla forummister som delar med sig av sina kunskaper. 

Jag föredrar ethernet kabel rakt in i endpoint före att använda mig av usb och jag har hört att ytterligare förbättringar kan göras med bättre ström till både Nucleus, Switch etc, och detta ska jag testa framöver när tid finnes för det.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Jag kan inte ge något rättvisande omdöme men jag kollade Roon lite flyktigt hos @Richard för något år sedan. Det gav också mig ett rörigt intryck men jag förstod att det är en del att skruva till innan man får det som man vill. I rättvisans namn skall ju nämnas att det även gäller JRiver som har många inställnings- och programmeringsmöjligheter om hur man vill ha sina bibliotek presenterade. Via JRiver kan man också köra TV-kanaler från hela planeten, Blue-Ray osv. Då blir det riktigt krångligt och mycket att sätta sig in i.


Jag är benägen att hålla med Bebop i detta. Jag hade licens för Roon i ett eller ett par år samtidigt som jag använde J River. Hamnade hela tiden tillbaka till J River främst för att den visade precis som jag taggade mina filer. Roon, upplevde jag, hittade på en hel eget med en förskräcklig massa subgengres. Tror absolut att detta går att ordna om man lägger ner lite energi och får väl erkänna att jag var lite lat i frågan. Det är IOFS jäkligt coolt med databasen som byggs med ex.vis alla inblandade på en platta och man kan komma vidare för att se vart dessa är involverade på andra plattor man har. 
Jag hamnade iaf tillbaka till J River men det hela är inte hugget i sten. 

Jag gjorde inga ljudliga jämförelser så i den frågan passar jag tills vidare. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har stängt av alla funktioner i Jriver som inte har med ljud att göra. Blir lite mindre plottrigt då.

 

Tycker också att taggningen är lite knepig, exempelvis får jag upp Björn Ulvaeus när jag bläddrar artister trots att han bara är upphovsman i någon abba-skiva. Jag har också tre versioner av Norma med Callas, två från 60 och en från 53(?) men roon gör ingen skillnad och markerar alla tre som 60-års versionen.

Sedan fattar jag inte det här med radion, varken hur man slår av eller på den... Jaja, får pilla vidare när jag har mer tid

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, bfjohansson said:

Sedan fattar jag inte det här med radion, varken hur man slår av eller på den... Jaja, får pilla vidare när jag har mer tid

 

Det är mycket enkelt, ifrån skärmen "spelas nu" väljer du bara "Roon Radio" och väljer till/från.

 

Screenshot_20190223-195907.thumb.png.9b95d3e1786c96bf1436debb28024d87.png

 

Screenshot_20190223-195630.thumb.png.e96485aa4089f6063480f89facc0c290.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bfjohansson said:

Tycker också att taggningen är lite knepig, exempelvis får jag upp Björn Ulvaeus när jag bläddrar artister trots att han bara är upphovsman i någon abba-skiva. Jag har också tre versioner av Norma med Callas, två från 60 och en från 53(?) men roon gör ingen skillnad och markerar alla tre som 60-års versionen.

Jag tycker det är superviktigt att detta tas på allvar av vilken filspelare det än må vara.

De som inte bryr sig behöver ju inte bry sig, men de som gör det måste kunna skilja mellan utgåvor.

Att få en sådan databas korrekt är ett gigantiskt arbete och jag ser inte förutsättningarna för det såvida man inte slår ihop sig (köper in sig etc) med Goldmine, RRPG eller liknande.

 

Det borde vara ett hyfsat genomförbart projekt att utgå från ett opensource webbgränsnitt och bygga ett api från "My Collection" på Discogs.

Redan den enkla tjänsten med "My Collection" har en bättre sorteringsfunktion än någon av de spelare jag sett.

Euphonia Music Player!

Vem är på och vad kan du bidra med? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Lyckades i alla fall tagga om en Norma.

Något annat jag tycker är knepigt är hur Roon gör om sammanslagna skivor till enskilda, exempelvis har jag Rolling Stones in Mono nedladdat och det är i vanliga fall som en lång spellista men Roon delar upp på typ 14 skivor. Likaså med andra dubbelskivor som är nedladdade, de blir nu två skivor.

 

Att jag inte hittade Roon radio är inte så konstigt. På plattan ser appen annorlunda ut och syns inte alls lika tydligt som på mobilen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bfjohansson said:

Något annat jag tycker är knepigt är hur Roon gör om sammanslagna skivor till enskilda, exempelvis har jag Rolling Stones in Mono nedladdat och det är i vanliga fall som en lång spellista men Roon delar upp på typ 14 skivor. Likaså med andra dubbelskivor som är nedladdade, de blir nu två skivor.

 

Varför det blir så med vissa skivor vet jag inte men det har hänt mig med men de finns lösningar.

 

https://kb.roonlabs.com/Merge_Albums

Link to comment
Share on other sites

Kör Roon Rock med Tidal. 

Väldigt nöjd med navigering, funktioner, välljud och tillgänglighet av musik!

 

Men de senaste veckorna har jag inte fått fram ett enda sökresultat på sökt musik, utanför mitt eget sparade bibliotek i Tidal!

Väldigt irriterande o frustrerande att inte hitta ny musik :dead:. Kollade alla inställningar i Tidal o Roon men hittade ingen lösning.

Men efter att ha prövat med att avaktivera Qobuz och ha kvar Tidal som aktiv tjänst, då plötsligt funkade sökfunktionen igen efter flera veckor! :smash:

Antagligen för att jag hade ett aktivt konto hos Qobuz, men inte var betalande kund hos Qobuz!

Då blockerades alla sökningar, även för Tidal, konstigt nog! :39:

Men nu är jag som sagt på banan igen! Pust! :63:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 2019-02-23 at 20:38, calle_jr said:

Det borde vara ett hyfsat genomförbart projekt att utgå från ett opensource webbgränsnitt och bygga ett api från "My Collection" på Discogs.

Redan den enkla tjänsten med "My Collection" har en bättre sorteringsfunktion än någon av de spelare jag sett.

Euphonia Music Player!

Vem är på och vad kan du bidra med? :)

 

Nu har snart Discogs gjort detta själva. Ihop med iTunes :dead:

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...