juha Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 Sanningen är väldigt nära iaf Det är bara Dacron i mitten, dvs hela innersta fältet. Quote
Ekman Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 var rekommenderas det att man sätter tavlorna då? väggen bakom högtalarna? sidoväggarna? eller bakväggen Quote
LeoArietis Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Det ser väldigt spännande ut, nu går jag själv i väntans tider... Jag får lov att återkomma med rapport när leveransen landat och tweakats in. Quote
Lasse Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 var rekommenderas det att man sätter tavlorna då? väggen bakom högtalarna? sidoväggarna? eller bakväggen Läser man ett tidigare inlägg hittar man det här. Akustiktavlan ska monteras på vägg och tak för att eliminera fladderekon och minska efterklangen i rummet. All forkning har viat att 20-25% absorberande och resten diffuserande är bra för musik och tal. Som sidoreflexer är de ej perfekta eftersom dessa bör var minst 10cm djupa. I Quote
juha Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 Det ser väldigt spännande ut, nu går jag själv i väntans tider... Jag får lov att återkomma med rapport när leveransen landat och tweakats in. <{POST_SNAPBACK}> Skoj! Lova att du ger oss lite feedback Quote
juha Posted May 3, 2005 Author Posted May 3, 2005 var rekommenderas det att man sätter tavlorna då? väggen bakom högtalarna? sidoväggarna? eller bakväggen <{POST_SNAPBACK}> Fick mail från Svanå.. Enl Svanå så kan dessa hängas upp bakom högtalare, bakom lyssningsplats, sidoväggarna i höjd med lyssningsplats(öronen) samt i taket ovanför lyssningsplats. Dock ej för tätt, 0.5-1.0 m mellanrum. Man kan även få mer exaktare platser med hjälp av datorns hjälp, detta tar ganska lång tid och då blir det tyvärr kostsamt. Quote
Ekman Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 tack så mycket, dom var ju riktigt snygga också så det får nog bli ett par sådana Quote
Bravo Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Tavlor och ställ minsann,det tar sig. Dylika produkter kan nog säljas in i ett vanligt hem med. Quote
Nitram Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Dom där tavlorna va intressanta... nåt nytt om priser och leverans? Btw. juha-> du råkar inte ha fyra q-dampers över till mig? Quote
Guest krelle Posted May 6, 2005 Posted May 6, 2005 Ja det skulle va kul å veta va dessa grejer kostar, men jag antar att man får ta kontakt med dom själva. Man blir jäkligt sugen å testa hur det funkar........mvh Krelle Quote
juha Posted May 6, 2005 Author Posted May 6, 2005 Det går att ordna..kom hit vet ja, det går alltid att få sig en liten lyssning Quote
Timbre™ Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 krelle, du kan vara närmare ett test än du just nu anar... I vilken del av HifiSverige bor du... Quote
Guest krelle Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Tjenixen grabbar! Jag bor i HifiStockholm och har länge gått å funderat på vad jag kan göra åt rummet. Jag har en kamrat som studerat en del akustik och han är på mig hela tiden att jag skall fixa rummet å inte hela tiden skaffa nyare och dyrare grejer hela tiden........men det går ju inte att hålla sig från fin elektronik Skall det vara ngn turne uppåt sthlm framöver? det skulle va väldigt intressant å se va dessa produkter kan göra. är mkt intresserad av v-4 tror jag den hette och lite vad man kan göra åt taket........och diffusorer och se vad för problem man har med rummet överhuvudtaget. Ha det gött önskar Krelle....... Quote
Guest krelle Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Tack Juha för inbjudan! Det var trevligt, jag skall fundera på det ,det skulle va superintressant! Vad jag har förstått så bor du neråt hifiGöteborg eller där i faggorna. Jag hör av mig om det framöver om det blir aktuellt.........ha det bra hälsar Krelle Quote
Haakan Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 vad kostar alla svanås prylar du har i rummet juha`? Quote
Ekman Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 hörde ett rykte om ca 2000kr för akustiktavlorna, det var ju inte direkt billigt Quote
Duck77 Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Hej! Följer med spänning denna tråd, skall själv köpa "ett Svanå kit" framöver. Bara en fundering vilken effekt får man av att placera basfällor i rummens hörn, framförallt bakom högtalarna. Är supernyfiken på vilken ljudskillnad det blir, kom igen nu och berätta ! Mvh /Sjösse Quote
Haakan Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 jo v-4orna är ju väldigt intressanta även diffuseringsprylarna(pris vore kul även på diffuseringsprylar)...vad kan man förvänta sig för dämpning på säg 40hz av 1st v-4 Quote
juha Posted May 15, 2005 Author Posted May 15, 2005 Hej! Följer med spänning denna tråd, skall själv köpa "ett Svanå kit" framöver. Bara en fundering vilken effekt får man av att placera basfällor i rummens hörn, framförallt bakom högtalarna. Är supernyfiken på vilken ljudskillnad det blir, kom igen nu och berätta ! Mvh /Sjösse <{POST_SNAPBACK}> Ok ett lyssnings intryck är på sin plats Nu gick jag från ett ganska treatat rum till a la Svanå stile, trots det blev det ett dramatiskt kliv framåt Med V-4:orna rätt inställda så sprider sig ett spännande lugn, att ordna upp de lägre tonerna gör underverk genom hela registret. Högtalarna/elektroniken får en chans att visa va de verkligen kan. Hela ljudbilden andas med ny detaljeringsnivå och med nyvunnen djup/bredd/höjd. Det blir mycket enklarare att följa basgångar, baskaggar får en ny fart, dynamiska och tighta och med ökad timing, men återigen så speglar detta sig långt upp i registren, röster tex får en klart naturligare klang, mer verkliga, ofta blir man helt förvånad över hur sångarna egentligen låter. Ja även en ensam violin som spelas i en stor konserthall, får en härlig närvaro, den känns inte längre som den är avlägsen, den hoppar inte upp i knät på en, istället får den musikalisk bärighet genom det stora rummet fram till lyssnaren i soffan, trots det stora avståndet så missas inte en ton eller känsla. Med diffusorerna (MA-modulerna) hjälper jag att få övre registrernas energi ut till lyssningsplats/rum, även frontväggsreflex slipper jag och detta resulterar i ökad närvaro, pianot som skrällde innan blir lugn men hård och börjar "flyta", helt plötsligt märker små förändringar i anslag. Instrument får mer verkliga storlekar och alla får plats utan att tränga in i varandras "ljudrevir", tvärtom så fick jag en aha upplevelse "allt hänger ju ihop". Kantslag smäller av utan att man knappt hinner fundera på "dynamik", ja det kanske är en bra beskrivnig på de ökade hifi egenskaperna, man tänker inte på det utan man vill bara lyssna på den låten..och den..och den Man måste även ge sig in i efterklanger och det är också en otrolig upplevelse Lite intryck iaf Quote
Bravo Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Hela ljudbilden andas med ny detaljeringsnivå och med nyvunnen djup/bredd/höjd Låter lovande juha. Quote
juha Posted May 17, 2005 Author Posted May 17, 2005 Det är egentligen så stor skillnad så det blir svårt att förklara När allt lyfter rejält så blir det så många nya sidor musiken återges på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.