Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

9 minutes ago, calle_jr said:

 

Tack för klargörandet @pärr.

 

 

Du får ursäkta men jag ser ingen koppling mellan dina fyra kategorier.

Inte annat än att det går att sätta upp helt godtyckliga kategorier med vem som dricker lättmjölk eller plockar svamp.

Utöver begreppen "Hög" resp "Begränsad budget" så är ett annat problem med kategorierna vad "Hög/Svag/Mindre/Begränsad kunskap om teknik" betyder.

Jag känner personer som simulerar skrovdeformationer på en ubåt utsatt för sprängladdningar, men de skulle aldrig kunna köra en ubåt, och vice versa. En del kan konstruera en förstärkare men inte ställa upp ett par högtalare. En del har alla modellbeteckningar på de största märkena 30 år bak i tiden i huvudet, medan andra kan se på en krets hur den kommer låta. Vad är "kunskap om teknik" av detta?

Många har jättehög budget (vad det nu betyder?) och mycket både högt, brett och djupt teknikkunnande (vad det nu betyder?), men väljer att bygga med krokodilklämmor.

 

Så jag fattar tyvärr noll av de fyra kategorierna. Jag har problem både med begreppen och hopkopplingen av dem.

Jag vill absolut inte raljera eller klanka ner på något, men jag blev ganska upprörd eftersom jag tycker det är särskilt dåligt för hobbyn att kategorisera åt det hållet.

 

 

Tack!

Man gör så gott man kan.

 

Du ska ha heder för dina tekniska spaningar @calle_jr. Inte tu tal om det. Dom är bättre än Stereophile:s.  Men som moderator får du mer än gärna radera mina personliga generaliseringar då. Det är som sagt min egen högst personliga uppfattning och jag inser, via ditt inlägg, att dom inte var relevanta här. Det beklagar jag. Jag får komma igen i ett annat sammanhang (kanske)

 

/Pärr

Lyssna väl

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, pärr said:

som moderator får du mer än gärna radera mina personliga generaliseringar då

Det behövs inte. Man får tycka vad man vill, och ibland blir man ifrågasatt pga det.

Jag begriper också att folk med gott om pengar köper finare grejer.
Så på det sättet tycker jag ditt förslag är relevant.
Men jag tycker det är olyckligt att ge det mer betydelse än just att spendera pengar.
 

Jag tror det var @calm som började, men utöver det är du den ende som åtminstone har lämnat förslag :D

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det behövs inte. Man får tycka vad man vill, och ibland blir man ifrågasatt pga det.

Jag begriper också att folk med gott om pengar köper finare grejer.
Så på det sättet tycker jag ditt förslag är relevant.
Men jag tycker det är olyckligt att ge det mer betydelse än just att spendera pengar.
 

Jag tror det var @calm som började, men utöver det är du den ende som åtminstone har lämnat förslag :D

 

 

1 hour ago, calle_jr said:

Det behövs inte. Man får tycka vad man vill, och ibland blir man ifrågasatt pga det.

Jag begriper också att folk med gott om pengar köper finare grejer.
Så på det sättet tycker jag ditt förslag är relevant.
Men jag tycker det är olyckligt att ge det mer betydelse än just att spendera pengar.
 

Jag tror det var @calm som började, men utöver det är du den ende som åtminstone har lämnat förslag :D

 

 

Ok. Ingen fara. 

 

På tal om teknik så gör jag ett snabbt byte till musik. Även om det är väldigt OT i denna tråd. Sorry.

Jag kom av en slump över ca 130 cd skivor häromveckan ( klassiskt och framför allt opera) till min tidigare samling. Mestadels Deutche Grammophon och DECCA. Tyvärr saknar ca 20 talet av skivorna fodral och därmed konvolut. Är det någon här som vet, innan man googlar ner sig, någon bra sajt där man kan hitta "rätt" konvolut. Problemet som alltid med denna genre är ju att det finns otaliga inspelningar av samma verk och därmed knepigare att hitta rätt konvolut.

 

Tips mottages tacksamt, och Nej jag har ej ROON, Tidal och liknande

 

Lyssna väl

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calle_jr said:

Det behövs inte. Man får tycka vad man vill, och ibland blir man ifrågasatt pga det.

Jag begriper också att folk med gott om pengar köper finare grejer.
Så på det sättet tycker jag ditt förslag är relevant.
Men jag tycker det är olyckligt att ge det mer betydelse än just att spendera pengar.
 

Jag tror det var @calm som började, men utöver det är du den ende som åtminstone har lämnat förslag :D

 

Jo, min fundering handlade om vad som driver intresset för hifi? Ett allt övergripande intresse för musik eller i motsatt ringhörna ett motsvarande för teknik? Det handlade inte i första hand om ekonomiska resurser och möjligheter att spendera pengar på sin hobby. Har hört och sett många system som är av lågbudgetart som låter mycket bra, för att inte tala om DIY-system som är av motsvarande karaktär. Och naturligtvis motsatsen också när det gäller megabuck-system. Min hypotes som helt ovetenskapligt antydde att ett genuint teknikintresse tar överhanden, grundar sig i en snabb räkning av antalet inlägg på vårt forum, teknikorienterade inklusive prylar, kontra rena musiktrådar som handlar enbart om musik ur alla aspekter Också en yrkes- och utbildningsmässig indelning av forummedlemmar avseende teknikrelaterade kontra musikrelaterade vore intressant att belysa. Sedan finns naturligtvis alla mellanstadier. Detta kan man naturligtvis göra som en enkel enkät eller en mer djupgående analys. Kräver nog en del tankemöda att formulera frågebatteri, så det kanske är en alltför tung uppgift? Men vore i vart fall spännande att se utfallet. Min hypotes är dock att vi med hänsyn till forumdeltagarnas kön som är nästan uteslutande män, speglar lite könsfördelningen på våra tekniska utbildningar och därmed intresse för teknik? Medan musikutbildningarna är mer blandade eller möjligen med viss övervikt för kvinnor. Men det kanske bara handlar om mina fördomar?:39:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...