Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

3 hours ago, figge said:

Till saken hör väl också att väldigt få törs fråga eller ta med sig egen musik till mässor. Den svenska blygheten.

Enklare att bedöma hur det låter om du själv är bekant med musiken som spelas.


Sant, men tror inte handlarna klagar då de oftast inte vill spela andras musik (undantag finns självklart) när de vill presentera systemet på bästa sätt. 

Han som demade Technics berättade en historia (säkert någonting har berättade varje halvtimme) om när han var i Göteborg och en äldre man ville höra sin medtagna The Beatles - White Album, kvaliten på just detta album var inte bra och såg hur åhörarna reste sig ur stolarna för att lämna rummet. 
Samma mässa kom det en annan och frågade om han kunde spela ett nyinköpt R&B/Soul-album och han gick motvilligt med att spela den men det blev succe då han använde just denna skiva i sin rotation idag. 

 

The Reddings - The Awakening var skivan. 

Passar på att tacka för mässhelgen och ni närvarande vid middagen! Även tack till @byZan som roddade med bokningen! :thumbsup:

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, JWE said:


Samma mässa kom det en annan och frågade om han kunde spela ett nyinköpt R&B/Soul-album och han gick motvilligt med att spela den men det blev succe då han använde just denna skiva i sin rotation idag. 

 

The Reddings - The Awakening var skivan. 
 

 

Då gissar jag på...

 

A: @lindome

B:lindome

C:lindome

D: möjligen Pac

 

.... ?

 

Jaevla bra val av album oavsett... Ska genast leta fram mitt exemplar :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, bigblue said:

Keith don´t go.

 

Bra låt, sönderspelad på mässor? Men ponera att man t ex  har den låten som en referens och när man då är ute för att köpa något nytt till anläggningen så är det ju kanon om den spelas.

Men tråkigt om man nu hamnade i samma rum som spekulanten och får sitta och lyssna på den varje gång, inte lika kul kanske.

Jag själv har ingenting emot välkända låtar som spelas på mässor utan tycker att det kan vara bra många gånger, men visst är det extra roligt om man får höra något nytt i musikväg som tilltalar. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad vi vill ha för sorts musik serverad vid dylika event så är det ju individuella smaklökar som avgör 

nyansen av tilldragelsen.

Nyanser tycker jag man fick gott om hos Perfect Sense ... åtminstone sett till hur röster presenterades via Vimberg...

 

PerfectSenseDSC_4575_9758_003511.JPG

 

PerfectSenseDSC_4527_9711_003502.JPG

 

PerfectSenseDSC_4535_9719_003503.JPG

 

 

Formgivningen på försteg Dionysos tycker jag dessutom gav en visuell tilldragelse utöver det genomsnittliga :tongue:

 

PerfectSenseDSC_4569_9752_003510.JPG

 

PerfectSenseDSC_4567_9751_003509.JPG

 

PerfectSenseDSC_4559_9743_003505.JPG

 

Matchningen med Vertere's högtalarkablar var jag till en början tveksam till då jag, sett till min egen smakinriktning, trodde att det

skulle tippa över en aning i diskanten.

Oron visade sig vara helt onödig... jag klarade den "signaturen" också.

 

PerfectSenseDSC_4563_9747_003506.JPG

 

Här blev jag tillsamman med en handfull besökare sittandes till mässan stängde på söndagen.

En skön avspänd lyssning där det fanns gott om tid för att få några önskelåtar spelade... :thumbsup:

Det blev en hel del heta musiktips som ska kollas upp vad det lider.

 

PerfectSenseDSC_4564_9748_003507.JPG

 

PerfectSenseDSC_4565_9749_003508.JPG

 

PerfectSenseDSC_4544_9728_003504.JPG

 

En bättre avslutning på en i övrigt väldigt trevlig mässa kan man antagligen inte önska.

Många möten och roliga diskussioner med likasinnade blev det... tack till er alla för det :6:

 

... och dessa var det sista bilderna jag hade att delge.

 

///Pan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Det kommer ju också till nya (förhoppningsvis). Vad är det för fel på Keith? 

 

Keith don´t go är en klassiker som såklart tilltalar många.

Och de första XXX gångerna jag hörde den spelas på mässor så räknade jag mig själv dit.

Men vid det här laget har jag kanske "förätit" mig :-)

 

Är det inte för lättköpta poäng att köra en sån låt?

Men men, har man aldrig hört den tidigare så kommer kanske att bli imponerad och tänka "sådär låter inte en gitarr i min anläggning, dessa produkter mååååste jag köpa". Och det är ju det som är hela tanken. 

 

Hade det varit för att utvärdera utrustning så hade jag dock valt andra låtar...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, bigblue said:

 Hade det varit för att utvärdera utrustning så hade jag dock valt andra låtar...

Samma för mig men min musik lär jag nog få stå för själv. Ett par andra standardlåtar på mässor står väl Stevie Ray Vaughan, Chris Jones och Dire Straits för. Förr om åren var Frank Zappas Bobby Brown och Dave Brubeck med Take Five vanliga.

 

Jag demade en gång i Malmö och envisades med att varva en halvtimme pianojazztrio och en halvtimme stråkkvartetter. Jag förvånades över hur populär den klassiska halvtimmen var. Många satt kvar hela halvtimmen och vi diskuterade lika mycket musik som högtalare. För rockivrarna erbjöds goda möjligheter att lyssna i andra rum.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-22 at 21:58, Bebop said:

Jag är lika förvånad över hur ofta det är att genuint musikintresserade är så ointresserade av hifi. 

Det är något jag också märkt.

Frågar man HiFi-handlarna får man också oftast detta bekräftat då åtminstone musiker sällan visar något större intresse för HiFi ?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hasse said:

Det är något jag också märkt.

Frågar man HiFi-handlarna får man också oftast detta bekräftat då åtminstone musiker sällan visar något större intresse för HiFi ?

 

Joho - jag hade en gitarrlärare här igår ifrån Kungliga Musikhögskolan och en solist ifrån Sveriges Radios Symfoniorkester på besök för ett par veckor sedan. Men, det är nog faktiskt undantagen som i någon mån bekräftar regeln ärligt talat...

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hasse said:

Det är något jag också märkt.

Frågar man HiFi-handlarna får man också oftast detta bekräftat då åtminstone musiker sällan visar något större intresse för HiFi ?

Många gånger är det ett brinnande intresse för musik som också utgör drivkraft och passion. Har man turen att tillhöra de som kan utöva sin konst så får man ju liveupplevelsen varje dag och det kanske räcker, tillsammans med evigt repeterande och övande. Blir lite tid över till lyssnande på hifi och mer inriktat på analys av musikaliska verk. De lyssnar ofta på ett annat sätt än vi dödliga dvs takter, toner, stämmor, ackord, komposition, instrumentering etc, etc. Man går mer på djupet in i musikens uppbyggnad och struktur.  Träffade en del utövande musiker när jag läste på universitetet och konstaterade detta vi ett seminarium där just uppgiften var att beskriva ett fritt valt musikstycke utifrån lyssning.

 

Eller också är det så enkelt att man är trött efter jobbet.:39::D:) Hur lyssnar t.ex hifi-handlare?

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-24 at 20:32, P-pan said:

 

Här blev jag tillsamman med en handfull besökare sittandes till mässan stängde på söndagen.

 

PerfectSenseDSC_4544_9728_003504.JPG

 

Kanonbilder som vanligt P-pan.

Detta var av en händelse den sista, men jag fastnade speciellt för den utan att riktigt kunna förklara varför.

Det är något illusoriskt över den :)

 

Link to comment
Share on other sites

Angående musikers intresse för HiFi så är det nog ganska varierande. Det finns de som bara spelar själva och är nöjda med det och de som också gillar att lyssna via en stereo. Jag har mött sådana olika synsätt hos musiker. Dock tror jag att de som spelar mycket får närvaron, klangen, dynamiken, trycket och slår an den musikaliska nerven ända in i hjärnan på ett sätt som mättar behovet en del. Inte ens världens bästa stereo i världens bästa rum kan mäta sig med det. Jag är ju inte i närheten av en riktig musiker, men när jag spelar tex trummor eller piano och går direkt från det till min stereo och lyssnar låter det först otroligt tamt och det tar lite tid att kalibrera om sig till stereo-lyssning. Det låter bra, visst, men att lira själv med riktiga instrument är en annan sak. Musiker kan gilla musik och att spela den, men kanske struntar i att jaga välljudet för det blir ändå inte något som berikar på samma vis som när de spelar själva. Det blir tamt via Stereo och lite andefattigt kanske man kan säga. Ändå gillar jag/vi det mycket.

Jag tycker att det alldeles för ofta används musiker som referens i om något är bra  i HiFi-sammanhang. Tex att de tycker si eller så om vis utrustning och väljer det ena eller det andra och då måste det ju vara bra. Jag tycker nog de ofta är sämre på att höra och värdera HiFi än HiFi-folk. De lyssnar på musik när de spelar själva på sätt som inte är samma sak som en åhörare hör det. Dessutom har de ofta inte samma vana att lyssna på HiFi som HiFi-nerden. Liksom att vi kan ha synpunkter på hur vi vill höra ett instrument vi stereon som de säkert tycker är infantilt och helt fel.

 

Keith don't go är visst inspelad med mängder av mikrofoner på gitarren som gör att det låter som om man sitter inuti den. Effektsökeri tycker jag och inte så kul att lyssna på annat än just för effekten som kan bli imponerande, men musik??? Men vad vet jag? Det kanske är så en gitarrist känner igen ljudet när han har gitarren i knät och nästan sitter på gitarrförstärkaren. Hmmm. Det är något coolt med den och den imponerade första gången, men jag tröttnade fort. Jag har den i gömmorna, men spelar den aldrig. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-24 at 08:44, calle_jr said:

Intressant, @calm

Vi kan göra en poll.

Min bild är att största intresset är prylar snarare än teknik.

Därefter kommer utan tvekan musik, och jag tror att musikintresset är 100% utan att man för den skull är genuint intresserad av musikteori, musikhistoria, formlära, komposition och arrangemang. 

 

Jag tror @calle_jr slår an en intressant fråga här. 

 

Det finns sedan långa urminnes tider dokumenterat (globalt) 4  typer av HiFi personer:

 

1. De med begränsad budget men med hög kunskap om teknik

2. De med begränsad budget och med svag/mindre kunskap om teknik

3. De med hög budget och begränsad kunskap om teknik

4. De med hög budget och med hög kunskap om teknik

 

lägg därtill varje grupps intresse och kunskap om MUSIK så har vi ännu en palett

 

Man kanske ska placera sig själv först för att förstå andra för att undvika att det blir konflikt. Ömsesidig förståelse helt enkelt och respekt för allas inlägg. Det är på ett så sätt ett fora lever vidare.

 

I övrigt ser jag fram emot kommande ”poll”

 

lyssna väl

/Pärr

 

Link to comment
Share on other sites

 

Musiker är långt ifrån att vara en homogen grupp som anser si eller så om klang.

Ann-Sophie Mutter kommer inte ha samma åsikt om ett framförande som Matt Pike eller Robyn.

Även inom en orkester som har spelat ihop i många år divergerar åsikterna, ibland så att man häpnar.

Skillnaden är kanske att de som är skolade har en verktygslåda för att beskriva vad de hör i ord.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, pärr said:

I övrigt ser jag fram emot kommande ”poll

 

Ja, det vore kul med en överblick? Jag roades av att läsa den tidigare texten om "medel-euphonianen". 

Har vi utvecklats/avvecklats/invecklats?

 

Jag är personligen nyfiken på några av dessa parametrar:
Musikintresse i form av allt från "Ointresserad" till "arbetar professionellt"

Teknikintresse på en liknande skala som ovan.

Estetik och formgivning - "Skitsamma hur det ser ut, bara det låter bra" till "passar det inte in i inredningen går det bort"

Kan själv eller köp färdigt - "Äger inte ett mätinstrument" till "bygger egna logikstyrda försteg

Budget - "Total kostnad för ljud- och musik får inte överstiga ett ½ basbelopp per år" till "jag lägger ½ basbelopp per månad på mitt intresse"

Musiksamling - "Äger inga album, streamar bara" till "10.000 vinyl och en digital filsamling om 200.000 spår"

Akustikåtgärder i lyssningsrummet - Skalan här kanske är "Sladdar från Biltema är tillräckligt bra" till "Svanårum med Synergistic Research tweaks och Ansuz finaste kablar"

 

Är det fler som är nyfikna på hur det ser ut idag?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

Musiker är långt ifrån att vara en homogen grupp som anser si eller så om klang.

Ann-Sophie Mutter kommer inte ha samma åsikt om ett framförande som Matt Pike eller Robyn.

Även inom en orkester som har spelat ihop i många år divergerar åsikterna, ibland så att man häpnar.

Skillnaden är kanske att de som är skolade har en verktygslåda för att beskriva vad de hör i ord.

 

Ja inte ens audiofiler är en homogen grupp, hemska tanke.:D:)

Varför skulle musiker tycka lika?

Det är också skillnad att sitta i en orkester och på lyssnarplats, t.ex.

P1120999.jpg.7ae2591c59f4541f2af58de9a925580a.jpg

 

Noterar att en del använder hörselskydd även i orkestern då kollegorna väsnas för mycket.:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, pärr said:

Det finns sedan långa urminnes tider dokumenterat (globalt) 4  typer av HiFi personer:

 

1. De med begränsad budget men med hög kunskap om teknik

2. De med begränsad budget och med svag/mindre kunskap om teknik

3. De med hög budget och begränsad kunskap om teknik

4. De med hög budget och med hög kunskap om teknik

Det har jag aldrig sett och jag förstår inte vad man kan få reda på ur dessa kategorier.

Vad menar du med "globalt dokumenterat", har du ett exempel?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det har jag aldrig sett och jag förstår inte vad man kan få reda på ur dessa kategorier.

 

Jag började hobbyn med vara på 2:an för länge sedan och med åren närmat mig 1:an, om hög menas med att man inte är på din nivå @calle_jrisf är jag fortfarande på 2:an och är lika glad oavsett:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, byZan said:

 

Jag började hobbyn med vara på 2:an för länge sedan och med åren närmat mig 1:an, om hög menas med att man inte är på din nivå @calle_jrisf är jag fortfarande på 2:an och är lika glad oavsett:)

 

/byZan

Om byZan vill räkna sig till kategorierna "begränsad budget" hur många miljoner ska man lagt på sin hifi för att räknas till "hög budget"? Några numeriska riktlinjer bör hjälpa för att svaren ska bli mera tolkningsbara. -"One man's floor is another man's ceiling"

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, HQ-Sound said:

Om byZan man vill räkna sig till kategorierna "begränsad budget" hur många miljoner ska man lagt på sin hifi för att räknas till "hög budget"? Några numeriska riktlinjer bör hjälpa för att svaren ska bli mera tolkningsbara. -"One man's floor is another man's ceiling"

 

Efter att ha strukit över ett för mig onödigt namn i inlägget ovan samt att jag tycker att de av mig valda kategorierna är närmast min sanning, annars så är det precis min fundering också? 

 

Jag tycker detta är helt ointressant, mer intressant är att få utbyta erfarenheter och föra kunskaper vidare via forum eller IRL vilket är riktigt roligt och givande.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Intresse, 

39 minutes ago, byZan said:

Jag tycker detta är helt ointressant,

Det tycker jag också. Det handlar snarare om intresse och passion som ger prioritet över den budget man trots allt har. Standardhus för "vanliga" människor i storstadsområden kostar ca 1-3 miljoner mer än vad de gör i min landsända. Det räcker både till pickup, högtalare och lite annat också. :app: 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bebop said:

Det handlar snarare om intresse och passion som ger prioritet över den budget man trots allt har.

 

Exakt så!

 

35 minutes ago, Bebop said:

Standardhus för "vanliga" människor i storstadsområden kostar ca 1-3 miljoner mer än vad de gör i min landsända.

 

Du har tur du;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Intresse, 

Det tycker jag också. Det handlar snarare om intresse och passion som ger prioritet över den budget man trots allt har. Standardhus för "vanliga" människor i storstadsområden kostar ca 1-3 miljoner mer än vad de gör i min landsända. Det räcker både till pickup, högtalare och lite annat också. :app: 

 

Hehe. Det bör det göra. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2019-02-27 at 14:15, calle_jr said:

Det har jag aldrig sett och jag förstår inte vad man kan få reda på ur dessa kategorier.

Vad menar du med "globalt dokumenterat", har du ett exempel?

 

Hej @calle_jr

 

Nej jag har inget exempel som med statistisk säkerhet (som med 5% felmarginal) fastställer de generaliserande kategorier jag (personligen) målade upp. Men efter att jag, såväl som många andra här, har hängt på diverse internationella forum i drygt 30 år så tycker jag man kan utkristallisera ungefär dessa grupper. Det är extremt tydligt när man läser inlägg och svar. Rätt eller fel. Min kommentar av vad som var "dokumenterat" relaterar alltså till mitt eget "mind-set". Det må kanske vara ett feluttryck. Ber om ursäkt i så fall, men jag tror inte du är helt främmande för grupperingarna.

 

Jag reagerade bara på att många inlägg nu i olika trådar verkar ha bäring på pengar eller "prylar" (som du själv skrev med viss underton) och att det sedan följer kommentarer kring det. Jag tycker bara alls uppfattningar, omdömen, teknikfunderingar eller "inköp" kan vara intressant att läsa om och att ingens kommentarer skall förringas, oavsett om det då handlar om teknik, dyra prylar eller annat. Det är så ett fora fortlever (som jag skrev). Det skulle nog bli för enkelspårigt annars. Alla på detta fora är nog väldigt medvetna om i stort sett alla aktiva forum:ister här och därför är nog ingens kommentarer särskilt förvånande. Men kan vara väl så intressanta ändå.

 

Min kommentar var möjligen också avsedd till din undersökning att dom, som vill, kan kategorisera sig själva. Skulle vara intressant. Du får bygga på med hur många kategorier till du finner intressanta utöver mina högst generaliserande.

 

Jag kan börja:

 

Jag tillhör nog kategori 5 (?). Udda grupp. Dvs jag har ingen extrem budget för HiFi (finns mycket annat i livet som kräver sin beskärda del) men jag har förmånen att kunna köpa de produkter jag tror på och passar ihop i ett system. Jag har heller inte i närheten av ditt teknikkunnande även om jag är väldigt tekniskt intresserad. Har med stor behållning läst flera av dina teknikorienterade inlägg. Tack! Mycket givande.

 

Min kommentar var inte menat att provocera utan bara att väcka en viss reflektion och förståelse för allas koppling till denna hobby. Svårare än så var det inte

 

Lyssna väl

/Pärr

 

 

Edited by pärr
tillägg
Link to comment
Share on other sites

 

Tack för klargörandet @pärr.

 

 

42 minutes ago, pärr said:

Du får bygga på med hur många kategorier till du finner intressanta utöver mina högst generaliserande.

Du får ursäkta men jag ser ingen koppling mellan dina fyra kategorier.

Inte annat än att det går att sätta upp helt godtyckliga kategorier med vem som dricker lättmjölk eller plockar svamp.

Utöver begreppen "Hög" resp "Begränsad budget" så är ett annat problem med kategorierna vad "Hög/Svag/Mindre/Begränsad kunskap om teknik" betyder.

Jag känner personer som simulerar skrovdeformationer på en ubåt utsatt för sprängladdningar, men de skulle aldrig kunna köra en ubåt, och vice versa. En del kan konstruera en förstärkare men inte ställa upp ett par högtalare. En del har alla modellbeteckningar på de största märkena 30 år bak i tiden i huvudet, medan andra kan se på en krets hur den kommer låta. Vad är "kunskap om teknik" av detta?

Många har jättehög budget (vad det nu betyder?) och mycket både högt, brett och djupt teknikkunnande (vad det nu betyder?), men väljer att bygga med krokodilklämmor.

 

Så jag fattar tyvärr noll av de fyra kategorierna. Jag har problem både med begreppen och hopkopplingen av dem.

Jag vill absolut inte raljera eller klanka ner på något, men jag blev ganska upprörd eftersom jag tycker det är särskilt dåligt för hobbyn att kategorisera åt det hållet.

 

 

57 minutes ago, pärr said:

Har med stor behållning läst flera av dina teknikorienterade inlägg. Tack! Mycket givande.

Tack!

Man gör så gott man kan.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...