Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Slutligen, mässans bästa ljud? Tja, denna elektronik utgjorde stommen:

 

På mässan i Göteborg lyckades Audionord mycket bra också men med en något blygsammare elektronik kombo i form av dCS Rossini och D’Agostino Progression elektronik så uppenbarligen gör Magico nått rätt :)

 

Jag har själv inte gillat Magicos tidigare högtalare men de senare modellerna har jag tyckt låtit riktigt trevligt.

 

Audionord sitter helt klart på några riktigt fina märken :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

 

jag håller med dej om ljudet, jag gillade det också, ett luftigt ljud som tilltalade mej. Dessutom hade anläggningen kopplats ihop med Bibacordkablar, mina favoritkablar som numera finns med en jordad variant kopplad till en jordbox från CAD se länk  CAD

tommy

Bibacord har jag sedan gammalt och nu kanske det blir lite mer. Med hänsyn till det material som används och det arbete som läggs ned på dessa så blir de tyvärr dyra, men mycket prisvärda. I relation till priset får man en högkvalitativ kabel anpassad till anläggningen den skall sitta i och inga upplevda fantasifyllda prispåslag. Upplever ibland att det har gått status i att ha kablar med extrema priser, som jag misstänker att ingen egentligen betalar fullt ut för. Men det är mer en killgissig konspirationsteori. :D

Man kan ju undra vad Fredrik stoppar ned i påsen för min räkning?:39: Svaret kommer om ett tag.

 

Calm

 

 

P1120839.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Inte för att bli off-topic men beskriver CAD vad deras "lådor" gör? De skriver lite på sin sida hur man kan koppla dem men inget vad som finns i dem som ska göra att störningarna minskar.

 

Jag är lätt skeptisk till sånt här om man inte har hundra koll på hur man kopplar jordarna så är det lätt att de mer agerar antenner och leder in mer skräp i apparaterna än vad där är utan dem. En jordbox som kopplar samman alla komponenter så de får samma potential kan jag mer förstå värdet i.

 

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

 

CADs produkter har till syfte att minimera EMI/RFI störningar via lokal jordning. Den större GC3 modellen (som vi också använde i vårt rum på mässan) erbjuder en gemensam jordpunkt för alla systemets komponenter. Vidare så kan man även ansluta enstaka komponenter till den mindre GC1 boxen (som i exemplet med Bibacord ovan)

 

Chassit är gjort av akryl. Insidan består av en sandwichkonstruktion med "high-frequency absorbers" (vilket inte fullt ut förklarar exakt vad det handlar om) med mekanisk dämpning.

 

CAD får ses som ett alternativ till Entreq på den lite högre nivån där man har valt lite olika tillvägagångssätt.

 

Jag kan rekommendera dessa två artiklar för vidare läsning och fördjupning:

 

https://theaudiophileman.com/cad-ground-control-review/

http://www.theaudiobeat.com/blog/cad_gc1_gc3.htm

 

Effekten är precis som med strömprodukter varierande och svår att förutse. Jag upplever själv ökad naturlighet, lugn och harmoni i många sammanhang som snabbt blir beroendeframkallande och förstärker upplevelsen. Man får helt enkelt prova i sitt eget system om man är nyfiken.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

Då kommer jag till det rum som vållat mest diskussion, nämligen detta.

 

P1120812.thumb.JPG.c7fff1cc781debf8564230f03a9a5219.JPG

 

Presentation tämligen onödig efter alla poster som handlat om detta rum. Om man ser generellt till valet av komponenter så är de naturligtvis anpassade till att vilja presentera några intressanta nyheter och kombinera dem i ett system. Med Marcus förkärlek för moderna högupplösta och transparenta högtalare och elektronik så balanserar han och andra på en ibland slak lina. Ibland lyckas man matcha produkter som får intrimmas och gå varma tillsammans och skapa en harmonisk enhet även om jag inte alltid delar just denna upplösningshysteri, just av den anledningen att det lätt slår över i disharmoni med minsta lilla tendens till att bli  för hårt eller att det uppstår någon form av distortion eller missmatch. På lördagen kände jag just detta adderat med rummets kända basnoder. Musikvalet spelar naturligtvis också in som i mitt tycke var något udda. Jag kunde dock höra att det fanns en  potential till förbättring och att den inträdde redan på lördag eftermiddag efter några besök i rummet i olika lyssningspositioner. På söndagen lät det väsentligt bättre och en viss topplyster infinner sig som harmonierar med musiken och ett bättre låtval. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka för mig okända spår som spelades, men speciellt ett fick i vart fall som var riktigt bra. Jag har hört en del högupplösta och extrema system som levererat match in heaven t.ex. Stenheim/ CH Precision som möjligen skulle kunna omvända mig till att bli fan av högupplösning samt naturligtvis Absolare-systemet i München och Kaiser som högtalare i ett annat system. Detta var naturligtvis inte i samma pris- eller kvalitetsklass som dessa men tillräckligt bra för att kunna tampas med många andra system som levererar denna typ ljud, som kanske inte är mitt förstahandsval.

Så sammanfattningsvis lördag godkänt, söndag väl godkänt.:thumbsup::)

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

P1120814.thumb.JPG.e19ab21c27cc72184b3941c76158f0a6.JPGVi fortsätter vidare i L&L lokaler och kommer till mässarrangörens Audio Concepts stora rum. MBL-högtalare,  Technics skivspelare med pickup med optisk läsning av kantilevern från DS Audio, Apurna elektronik, StromTank svarar för strömleveransen. 

Jag måste bara instämma i hyllningkören, ett av de bästa systemen på mässan. Vivaldi-spåret var enastående!!:tongue: Transienter utöver det vanliga! Luftigt! Basen något resonant med hänger ihop med rummet. Riktigt bra! 

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Då kommer jag till det rum som vållat mest diskussion, nämligen detta.

 

P1120812.thumb.JPG.c7fff1cc781debf8564230f03a9a5219.JPG

 

Presentation tämligen onödig efter alla poster som handlat om detta rum. Om man ser generellt till valet av komponenter så är de naturligtvis anpassade till att vilja presentera några intressanta nyheter och kombinera dem i ett system. Med Marcus förkärlek för moderna högupplösta och transparenta högtalare och elektronik så balanserar han och andra på en ibland slak lina. Ibland lyckas man matcha produkter som får intrimmas och gå varma tillsammans och skapa en harmonisk enhet även om jag inte alltid delar just denna upplösningshysteri, just av den anledningen att det lätt slår över i disharmoni med minsta lilla tendens till att bli  för hårt eller att det uppstår någon form av distortion eller missmatch. På lördagen kände jag just detta adderat med rummets kända basnoder. Musikvalet spelar naturligtvis också in som i mitt tycke var något udda. Jag kunde dock höra att det fanns en  potential till förbättring och att den inträdde redan på lördag eftermiddag efter några besök i rummet i olika lyssningspositioner. På söndagen lät det väsentligt bättre och en viss topplyster infinner sig som harmonierar med musiken och ett bättre låtval. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka för mig okända spår som spelades, men speciellt ett fick i vart fall som var riktigt bra. Jag har hört en del högupplösta och extrema system som levererat match in heaven t.ex. Stenheim/ CH Precision som möjligen skulle kunna omvända mig till att bli fan av högupplösning samt naturligtvis Absolare-systemet i München och Kaiser som högtalare i ett annat system. Detta var naturligtvis inte i samma pris- eller kvalitetsklass som dessa men tillräckligt bra för att kunna tampas med många andra system som levererar denna typ ljud, som kanske inte är mitt förstahandsval.

Så sammanfattningsvis lördag godkänt, söndag väl godkänt.:thumbsup::)

 

Calm

 

 

Ja, årets system engagerar onekligen, men det är nog bara här som reaktionerna kring Accuton elementens inflytande på presentationen har diskuterats så flitigt :).

 

Jag vill inte påstå att vi fokuserar på "högupplösta och transparenta högtalare och elektronik" framför någonting annat. Tvärtom så har vi ett brett utbud, där jag/vi försöker att skapa väl avvägda system som ofta innehåller rör någonstans i kedjan (i det här fallet i både för- och slutsteg ifrån Thrax) vilket ofta bidrar med mer organiska kvaliteter. Sen så kan man diskutera om inte en majoritet av dagens elektronik och högtalare på den högre nivån erbjuder en högre grad av transparens och upplösning än tidigare. Det är en naturlig utveckling i takt med förbättringar och förfiningar av konstruktionerna. Med det sagt så erbjuder exempelvis Wilson Benesch hos oss en betydligt lugnare och mer förlåtande presentation med en mildare diskantåtergivning, fylligare mellanregister och rikare basåtergivning, vilket står i direkt kontrast till Vimbergs och Tidals öppenhet och utsträckta diskantåtergivning. Här blir som nämnts också toleranserna oerhört små där det lätt tippar över i toppen allra särskilt. Man kan göra det lättare för sig om man vill vara på den säkra sidan som utställare, men det är ju inte lika roligt :).

 

/ Marcus

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

 

Man kan göra det lättare för sig om man vill vara på den säkra sidan som utställare, men det är ju inte lika roligt :).

 

/ Marcus

 

 

Nej kör du på! :thumbsup:   "Skönare lyss till den blåsa som sprack, än att aldrig klämma en bärsa!" :D

Jag rekommenderar en egen privat lyssning om man går i tankarna på nytt system. Så kan man alltid låna hem, vilket är det bästa.

 

Keep the good Spirit up!:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum får bli Audio Concepts andra lite mindre system och rum.

 

P1120863.thumb.JPG.f3c864383f81f00b0f084aa44f81fabf.JPG

 

Här spelades rolig och trevlig musik med lite udda inslag med bl.a. Jon Fält i högform på trummorna ala Marylyn Mazur för att inte tala om Sarah Vaughn. Allt under ledning DJ Gurkan. 

Högtalarna som var halvaktiva kommer från Nederländerna och heter Stilla från bolaget Aequo Audio som jag aldrig hört tidigare. Trots sin relativa litenhet spelar dessa med stor homogenitet och ljudbild. Lät riktigt bra! Återkommer till elektroniken.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, calm said:

Högtalarna som var halvaktiva kommer från Belgien och heter Stilla från bolaget Aequo Audio som jag aldrig hört tidigare. Trots sin relativa litenhet spelar dessa med stor homogenitet och ljudbild. Lät riktigt bra! Återkommer till elektroniken.

Calm

 

Från Belgien är det inte så långt till Holland.

Minns jag rätt håller man till i Eindhoven... bara så vi får rätt information i tråden... ;)

 

AconcepDSC_4474_9658_003487.JPG

 

AconcepDSC_4478_9662_003488.JPG

 

AconcepDSC_4483_9667_003489.JPG

Link to comment
Share on other sites

Värt att nämna kanske att man här kunde lyssna till Auralic Vega G2 med Leo GX klocka som väckte viss uppståndelse i en annan tråd. Frågade Gurkan om det var enkelt gjort att bara koppla bort den för jämförelse, men tyvärr. Det var inte bara att "pull the plug"...

Tyckte det lät bra och välbalanserat här i det relativt stora rummet med de smäckra högtalarna.

Kom på att jag har en "teaser" på inställningsmöjligheterna:

IMG_0522.JPG

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Så sammanfattningsvis lördag godkänt, söndag väl godkänt

 

Jag var bara inne i det rummet en liten stund på lördag fm och nog tyckte jag av den korta visiten att det fanns potential för ett riktigt bra ljud och tydligen så blev det bättre oxå:)

 

Tack till alla er som delar med er av bilder och intryck:app:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

 

Från Belgien är det inte så långt till Holland.

Minns jag rätt håller man till i Eindhoven... bara så vi får rätt information i tråden... ;)

 

AconcepDSC_4474_9658_003487.JPG

 

AconcepDSC_4478_9662_003488.JPG

 

AconcepDSC_4483_9667_003489.JPG

Nu heter det Nederländerna om man skall vara petig och korrekt, men ok för Benelux-länderna då :D. Jag tror inte att det hade avgörande inverkan på ljudet, som oavsett var mycket bra, det var mitt fokus vid lyssningen. Vi lyssnade mest till vinyl men också till CD och DAC med extern klocka. Lät också bra, men inte haksläppstort i jämförelse med de övriga signalkällorna. Samtliga källor låg på en mycket hög nivå och jag tycker att systemet andas homogenitet och en stor och utbredd ljudbild. Klart att det stora rummet och avståndet mellan högtalare och lyssningsplatsen har en avgörande betydelse för detta, men dessutom fanns också en detaljrikedom som var mycket god. I Sarah Vaughan,  Lost Recording från Devialet kan man höra en hängiven publik och en livescen som är mycket avslöjande för upplösningen i systemet, det spåret lät mycket bra med goda detaljer och hur hennes röst behandlas i inspelningen. Om jag minns rätt så är dessa inspelningar gjorda av radion i Nederländerna och funna vid genomgång av gamla arkiv. Sammantaget så var det ett njutbart system.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, figge said:

Vad är bak och vad är fram?:shocked:

 

3 minutes ago, octavia rs said:

 

Du har en svängd kant som är tänkt vara framåt så att säga.

 

 

Bättre tvärtom kan jag tycka... det blir lättare att få ner kablarna mellan hylla och vägg när så krävs :cool:

Man gör ju som man själv behagar naturligtvis :closedeyes:

Eller finns där några hemliga hifi-aspekter som kullkastar valmöjligheterna :NailBiting:

 

AconcepDSC_4482_9666_003501.JPG

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Nästa rum får bli Audio Concepts andra lite mindre system och rum.

Här spelades rolig och trevlig musik med lite udda inslag med bl.a. Jon Fält i högform på trummorna ala Marylyn Mazur för att inte tala om Sarah Vaughn. Allt under ledning DJ Gurkan. 

Högtalarna som var halvaktiva kommer från Nederländerna och heter Stilla från bolaget Aequo Audio som jag aldrig hört tidigare. Trots sin relativa litenhet spelar dessa med stor homogenitet och ljudbild. Lät riktigt bra! Återkommer till elektroniken.

 

Jag skulle vilja gå så långt som att tilldela "DJ Gurkan" pris som mässans "bästa DJ". Nu missade jag ju det omtalade Vivaldi stycket i det andra rummet, men här inne spelades det en hel del trevlig musik och dessutom med små roliga anekdoter kring artisterna. Vanlig musik och inte bara en massa uttjatade "HiFi låtar" gjorde att jag blev sittandes en bra stund.

 

Jag gillade som sagt var högtalarna också... jag kunde dock inte låta bli att fundera över om katterna skulle använda dem som klösbräda eller klätterställning, de såg väldigt inbjudande ut även med en katts ögon.

 

Link to comment
Share on other sites

Ett rum/produkt som under tre års tid levererat bra ljud och sannolikt bäst pris/prestation på mässan är detta synnerligen svårfotade rum.

 

P1120878.jpg.38a34663627811192d43cb79b1d3a559.jpg

 

P1120880.thumb.JPG.516a821712dc4c695b6d14c65b153fb3.JPG

 

 

Här modellen S400 som introduceras och levereras i juni. Vid förbeställning så är priset 1800 Euro.

Ordinarie pris är angivet till 2000 Euro men ljudet är i relation till detta trots allt modesta pris, utmärkt! Buchardt säljer direkt till konsument utan mellanhänder och marknadsföring och kapar därigenom ca 60-70 procent av kostnaderna enligt egen skattning.https://www.buchardtaudio.com 

Kanske något för den som börjar sin hifi-karriär eller söker en högtalare för ett litet andra-system? Jag blir lite sugen att testa onekligen.

 

Calm

 

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte för egen del avrunda min rapportering med följande system:P1120942.thumb.JPG.3281f288a01951d09afb5c63b325b580.JPG

 

P1120944.thumb.jpg.d0e0ac04b1e4b2d8898c52921c603d88.jpg

 

P1120945.jpg.101991371d6fc9192a8d8084a2abf03f.jpg

 

P1120943.jpg.03b2dd57be7278aa565c672c8166d4e1.jpg

 

Detta kanske var det system som jag ljudmässigt gillade allra mest. En bra upplösning kombinerad med en nästan magisk mjukhet och harmoni i toppen och en tonal homogenitet över hela tonskalan. Har hört Vivid i alla olika varianter och gillat deras sätt att hantera just mellanregister och diskant på ett för mig naturligt sätt. Senast var i Göteborg där tyvärr rummet inte gav högtalaren KAYA 90 full rättvisa, men förstod potentialen. I denna uppställning var det KAYA 45 som agerade med samma fina ton, men i ett rum som var bättre anpassat till vad högtalaren förmår att leverera. https://vividaudio.com/loud-speakers/kaya/

Eftersom AudioNord hade tre olika system att alternera mellan så blev det alldeles för lite tid för lyssning på detta system och tyvärr nästan inte alls på vinylen i form Techdas spelare som också är intressant. Devialet har vi hört tidigare.

Detta är nog en högtalare som jag skulle kunna leva med om jag av någon anledning skulle vilja byta vilket inte är aktuellt, men det går alltid att fantisera.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja även jag var ju på mässan och det blev faktiskt så även för mig att det blev mycket prat ute i korridorerna och som jag ser på 

bilderna så missade jag många rum. Men okej det var ju inte första mässan man gick på och lite så är det

att man börjar kunna det där med mässa den sociala biten kan ju va riktigt trevlig den också.

Middagen på kvällen var hur trevligt som helst med många goa gubbar runt bordet kommer gärna upp någon mer gång;)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Ett rum/produkt som under tre års tid levererat bra ljud och sannolikt bäst pris/prestation på mässan är detta synnerligen svårfotade rum.

 

Jag körde med pannlampa i år så jag kan komplettera lite...

 

BuchardtDSC_4440_9624_003473.JPG

 

BuchardtDSC_4441_9625_003474.JPG

 

BuchardtDSC_4442_9626_003475.JPG

 

BuchardtDSC_4444_9628_003476.JPG

 

Nu vet jag inte hur pass bra dessa "dämpskivor", som stod utmed vägarna, fungerade men att de inte gjorde någon större nytta i

basområdet var inte så svårt att utröna, åtminstone från den lyssningsposition jag hade vid mitt besök i rummet.

Tyckte det tippade över en aning men sett till hur mäss-ljud brukar kunna bete sig så blev jag nöjd ändå....

Tjocka revbensspjäll är ju godare än tunna... liksom :65:

 

Håller med Calm angående suget att få testa dessa i en mer invand miljö... väldigt finstämda och musikaliska små rackare det där... :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Septon kikade jag också in hos som hastigast...

 

SeptonDSC_4450_9634_003479.JPG

 

SeptonDSC_4452_9636_003480.JPG

 

SeptonDSC_4453_9637_003481.JPG

 

SeptonDSC_4455_9639_003482.JPG

 

SeptonDSC_4457_9641_003483.JPG

 

Fick inte med mig några lyssningsintryck då man var mitt i ett byte av högtalare (tror jag det var).

Däremot reagerade jag, som en del andra också tydligen, på faner/ytbehandlingen på de små stativhögtalarna från Sonus Faber.

Det såg lite "plastigt" ut :(.

Inte vad man brukar vara van vid då det kommer till denna tillverkares skicklighet sett till finish.

Kan vara så att glansen i ytbehandlingen var något annorlunda eller att ådringen i faneren inte var tillräckligt "livlig".

Att det sen inte påverkar ljudet är ju en annan sak förstås. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, P-pan said:

Septon kikade jag också in hos som hastigast...

 

SeptonDSC_4450_9634_003479.JPG

 

SeptonDSC_4452_9636_003480.JPG

 

SeptonDSC_4453_9637_003481.JPG

 

SeptonDSC_4455_9639_003482.JPG

 

SeptonDSC_4457_9641_003483.JPG

 

Fick inte med mig några lyssningsintryck då man var mitt i ett byte av högtalare (tror jag det var).

Däremot reagerade jag, som en del andra också tydligen, på faner/ytbehandlingen på de små stativhögtalarna från Sonus Faber.

Det såg lite "plastigt" ut :(.

Inte vad man brukar vara van vid då det kommer till denna tillverkares skicklighet sett till finish.

Kan vara så att glansen i ytbehandlingen var något annorlunda eller att ådringen i faneren inte var tillräckligt "livlig".

Att det sen inte påverkar ljudet är ju en annan sak förstås. 

Nej, detta är den ursprunglig looken på Sonus faber innan man doppade kabinetten i fjorton lager klarlack och kallar det hantverk. Modellen heter Electa Amator III och  ursprunget var tillverkade med solida träsidor. Lacken är halv- eller helmatt och i original andas den hög kvalitet och finish och definitivt ingen faner. Råkar ha ett par Electa Amator II på landet så jag vet. De har de klassiska höj- och sänkbara trästativen i högkvalitativt arbete. Ursprungliga Electa Amator I hade stativ som liknar dessa nya högtalare. https://www.google.com/search?q=sonus+faber+electa+amator&client=safari&rls=en&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=c6e9OBWfhi5cLM%3A%2CmU-V3OPU--wVqM%2C_&usg=AI4_-kQX6_0ZJjQ8ov0mmM-kGu7RSu-3SA&sa=X&ved=2ahUKEwjO6eXA6c3gAhVrz6YKHfhlAfsQ9QEwDnoECAUQBA#imgrc=v7BKjRq64c4PSM:

På den tiden när det begav sig stod man vid hyvelbänken och tillverkade för hand, numera vet man inte var de tillverkas, förmodligen i den kinesiska fabriken? Men det är nog en affärshemlighet.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog inte dra några för snabba slutsatser om finish och utseende på denna jubileumsmodell då trä är ett levande material som skiftar en hel del mellan olika bitar av råvara.

Jag skrev ju faner i mitt förra inlägg men det är säkerligen solid råvara av trä även i den avbildade jubileumsmodellen, konstigt vore väl annars ?

I ett annat ljus och med livligare träådring, samt färgskiftningar, framträder finishen säkerligen i en mer äkta dager än "plastico.

 

My bad...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...