Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

26 minutes ago, calm said:

Förra året fick vi höra på Core-konferens produkter från Connasseur-AV. Agenturen har lyckats samla en del intressanta märken under sin hatt. Ett av förra årets bästa system var i mina öron Estelon-högtalare med elektronik från Alluxity. I år hade man ett betydligt mindre rum och därmed också mindre högtalare. 

 

666982204_P1120797(1).jpg.b824211126cabae6d323d93bae72c506.jpg

 

Högtalare från Audio Soulution, slutsteg från Vitus Audio och en läcker röd streamer/dac från Alluxity. Slutsteget från Vitus var nog den dyraste komponenten och kanske det som gav ett något svalare sound i toppen, men annars tycker jag att de lyckades förmedla musikalitet med värme och intensitet i både sång och piano. De spelade på min begäran ett spår med Docky Brothers med Al Jearreu på sång. Riktigt bra återgivet och med känsla och homogenitet. Det är få som vågar sig på att spela pianomusik på mässor tyvärr.

 

http://www.audiosolutions.lt/products

 

http://www.connaisseur-av.eu/da/139794-Portfolio

 

Calm

Kan det ha varit Vitus Audio nya integrerade RI-101? Nyfiken på hur den låter, ska enligt uppgift vara mera dynamisk och pigg än gamla RI-100.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, HQ-Sound said:

Kan det ha varit Vitus Audio nya integrerade RI-101? Nyfiken på hur den låter, ska enligt uppgift vara mera dynamisk och pigg än gamla RI-100.

Ja det ser ut så! Jag utgick felaktigt från att detta var ett slutsteg men så var inte fallet. http://www.vitusaudio.com/en/137062-reference-series

 

P1120798.jpg.68568147d85a19faaba721e4c437bc0f.jpg

 

Rätt skall vara rätt! :thumbsup: Då är den röda burken Alluxity mediastreamer Media One.  http://www.alluxity.dk/products.aspx  Det är förklaringen naturligtvis att det blev en klar Vitus-ton på anrättningen och inte Alluxity-ton som förra året som var mjukare i diskanttonen. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, HQ-Sound said:

Kan det ha varit Vitus Audio nya integrerade RI-101? Nyfiken på hur den låter, ska enligt uppgift vara mera dynamisk och pigg än gamla RI-100.

Stämmer bra har lyssnat på en uppgraderad och mot innan mycket med svärta och klipp i ljudet, nu även med dac och streamer.

Link to comment
Share on other sites

Gick också igång på den härliga lacken på Alluxity-streamern, så det får bli en bild till på den;

IMG_0578.JPG

Nu kommer jag inte ihåg från vem, men man har köpt in mjukvaran för styrning av filespelandet från ngn annan tillverkare och det tycker jag är klokt. Det tyder på en självkritisk hållning och respekt för att kunden ska få det bästa från olika konstruktörer till rimligast möjliga pris. 

Sen tyckte jag personligen att racket var värt att nämna, jag gillade iaf utseendet och flexibiliteten, om än det inte går att förutspå ljudliga egenskaper.

Edit: Det är från ReQuest man köpt in mjukvaran, alltså de som skapade den brutala The Beast för nåt år sedan.

 

Audio Solution hörde jag i Gbg i höstas på samma streamer men gamla R-100 kanske? Gick igång på detta och har faktiskt fått höra dessa nyligen hos Lasses Hifi också, som provsmakar högtalarna iaf.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Sticker in ett par bilder från Hegel/Dynaudio-rummet här. 

IMG_0574.JPG

Hegel är säkert ett märke som uppskattas av många, med en enkel och ren design. Personligen har jag jättesvårt att sätta fingret på vad det är med dem som lämnar mig tämligen oberörd? Det låter ju inte illa, tvärtom riktigt bra, även med de små nya Dynaudio Evoke..

IMG_0573.JPG

De små rackarna får givetvis svårt att konkurrera med mycket annat på mässan men det blir mycket nöjen för mellanskillnaden i pris, till t.ex. Magico M6 eller ens Focal Stella Utopia EM! :D 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

att det blev en klar Vitus-ton på anrättningen 

och att den tonen skulle vara något svalare sound i toppen. Jag har representerat Vitus i mer än 10 år och det är första gången jag hör att de skulle vara 'svala i toppen'. 

I vilket fall som helst, ett klargörande om distributionen är på sin plats. Connaisseur A/V tar över Vitus i Sverige. OBS att för konsumenten blir det ingen förändring, Vitus kommer att säljas genom butik som vanligt

 

mvh

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Audio Concept då? Här var jag tidigt söndag, medan Robert knappt fått värme på Anapurna-blocken!

IMG_0553.JPG

 

Här låter det storskaligt och imponerande men jag har svårt att tänka bort basresonansen som tar bort för mycket av definitionen i botten och nedre mellan för mig. Bra presentation och förklaringar av teknikaliteter samt engagemang av presentatören!

 

Källorna var dels en Technics SL-1000R med ett speciellt tonarmsskal som skulle "eliminera vinkelfel" genom en mjuk led. I detta skal satt en DS Audio optisk pickup kopplad till en rejäl "omvandlare/phonosteg". Jag tyckte vinylen lät mycket trevligt, tyst och dynamiskt med fullt frekvensomfång och mycket äkthet.

IMG_0557.JPG

 

Det spelades också digitalt från en sådan här server:

IMG_0554.JPG

fidata hette den och är en japansk skapelse. OpenHome/UPnP-kompatibel för den som undrar. Den strömmade sina filer till en sån hära 432-transporter:

IMG_0555.JPG

Inte nog med detta, transporten förmedlade sedan sin digitala ljudström till en DAC som jag tyvärr misslyckades fota och inte heller kommer ihåg namnet på? (Tja, iofs syns den direkt till höger om 432 transporten)

 

Allt strömförsörjdes av en torktumlare, nej jag menar en Stromtank. Stor som ett Franz-Jaeger kassaskåp!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Gick också igång på den härliga lacken på Alluxity-streamern, så det får bli en bild till på den;

IMG_0578.JPG

Nu kommer jag inte ihåg från vem, men man har köpt in mjukvaran för styrning av filespelandet från ngn annan tillverkare och det tycker jag är klokt. Det tyder på en självkritisk hållning och respekt för att kunden ska få det bästa från olika konstruktörer till rimligast möjliga pris. 

Sen tyckte jag personligen att racket var värt att nämna, jag gillade iaf utseendet och flexibiliteten, om än det inte går att förutspå ljudliga egenskaper.

Edit: Det är från ReQuest man köpt in mjukvaran, alltså de som skapade den brutala The Beast för nåt år sedan.

 

Audio Solution hörde jag i Gbg i höstas på samma streamer men gamla R-100 kanske? Gick igång på detta och har faktiskt fått höra dessa nyligen hos Lasses Hifi också, som provsmakar högtalarna iaf.

 

Detta system lät mycket bra i mina öron. Överraskande bra för högtalarpriset som låg någonstans 50' plus. Det var en mycket trevlig och musikalisk presentation där inget stack ut och störde.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kenneth said:

och att den tonen skulle vara något svalare sound i toppen. Jag har representerat Vitus i mer än 10 år och det är första gången jag hör att de skulle vara 'svala i toppen'. 

I vilket fall som helst, ett klargörande om distributionen är på sin plats. Connaisseur A/V tar över Vitus i Sverige. OBS att för konsumenten blir det ingen förändring, Vitus kommer att säljas genom butik som vanligt

 

mvh

Kenneth

 

Kanske uttrycker mig oklart, vad jag menar är neutralitet i jämförelse med Alluxity. Jag å andra sidan aldrig hört att Vitus skulle vara varma och mjuka i toppen. I vart fall har min egen lyssningsupplevelse aldrig varit så. Jag sätter inte likhetstecken mellan sval, neutralitet eller motsvarande begrepp med att det skulle på något sätt vara dåligt, tvärtom.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Jag blir lite förbryllad över detta, upplever du det som att Alluxity skulle ha en tonalitet som "värmer" lite? Obs! Ren nyfikenhet, inte ifrågasättande! :)

Om jag återkallar fjolårets upplevelse som jag minns den så var den visserligen väl upplöst och transparent men aldrig åt det kalla hållet utan ett uns av värme i toppen som tilltalar mig. Dock inte så som min ASR/Ktêma kombo som går ännu ett steg och som jag skulle kalla mot det varma hållet. Sedan kan förändringen ligga var som helst i systemet och högtalaren är den del som säkert har mest inverkan på ljudet, där var det olika. 

 

Calm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver själv Alexander Vitus Mogensen om sina Alluxity Mono One.

 

" Well, the sound signature is very similar to all the other products we have from Alluxity. It’s very warm, natural and easy on the ear. You don’t feel a lot of pressure. It’s just a matter of sitting down and relaxing. With the mono amplifiers compared to the other power amplifiers is that they pack more punch, they offer more control over all the frequencies. Especially in the lower frequencies. If you like bass, bass-players or any kind of low frequencies, they will really stand out compared to for example the Power One. Even if the Power One is packing a fair punch. This is speedier and more distinct. That’s the best way I can describe it."

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vidare till Audio Technica, ett märke vi säkert har någon koppling till, de allra flesta av oss iaf.

De släpper inte oss vinyldiggare och bygger fortfarande snurror för de som tar sina första stapplande steg i denna hobby, som denna LP5. Inbyggt RIAA och USB-utgång gör inkoppling möjlig i många sammanhang.

 

IMG_0561.JPG

 

Förutom skivspelare och pickuper i olika prisklasser, bl.a. en ny AT-95, så gör de ju hörlurar och en tokläcker lurstärkare:

IMG_0560.JPG

Tyvärr ingen lyssning här inne för egen del.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Hittade ett tidigare missat rum på söndagen. Där spelade man på Valvet förstärkeri, med totaldac DA-omvandling och svenska sladdar o högtalare. Högtalare i form av Oido Audio och kablage från Bibacord.

IMG_0565.JPG

En klart ovanlig konstruktion på högtalarna vad jag känner till, en slags halvöppen låda kryddad med dipolegenskaper och koaxialelement.

IMG_0568.JPG

Och ovanför basarna sitter denna kombinerade diskant/mid:

IMG_0569.JPG

Intressant! För mig var resultatet lite knepigt, hade nog väntat mig mera.

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, AlfaGTV said:

Hittade ett tidigare missat rum på söndagen. Där spelade man på Valvet förstärkeri, med totaldac DA-omvandling och svenska sladdar o högtalare. Högtalare i form av Oido Audio och kablage från Bibacord.

 

Hit in hittade jag också :)

 

OidoBibacoValvetDSC_4498_9682_003470.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4493_9677_003468.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4494_9678_003469.JPG

 

 

Bibacord's kablar kan jag varmt rekommendera om någon har tankar på att byta ut "ormboet".

Mycket välgjorda och har ett fantastiskt fint "släpp" där detaljer och dynamik får gott om plats.

 

OidoBibacoValvetDSC_4502_9686_003471.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4503_9687_003472.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag tror att den uppställningen körde Alluxity förstärkare så jag tolkade det som att det var Alluxity vs. Vitus förstärkare men jag kan ju tolkat det fel jag med :blush:

Nej det var precis så jag menade och denna uppställning.

 

P1090869.thumb.jpg.c175b10980d68cb120ac0a61ea63d120.jpg

 

P1090867.jpg.4ea0e252abc475df116eb683b4d7009f.jpg

 

Naturligtvis som att jämföra äpplen och päron. Allt annat förändrat, rum, högtalare etc.. Men jag tog fasta på diskanttonen som jag verkligen gillade i Alluxity men också i Vitus, men den senare är något kallare, vilket jag försökte att beskriva.

 

Svårt det där med att beskriva ljudliga upplevelser i skrift. Man blir lätt missförstådd.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag pytsar in de sista bilderna från mig och det var från Perfect Sense. Här spelades på Thrax med Lumin som källa:

IMG_0564.JPG

Här är jag extremt dåligt påläst, jag visste inget om vare sig förstärkeri eller högtalarna, Vimberg. Det enda jag reagerade på när jag satte mig var att de (högtalarna) såg lite ut som ett par Tidal byggda för att matcha en budget, eller tja, budget o budget? :)

 

 

IMG_0562.JPG

Jag är, till skillnad från andra, inte alls allergisk mot Accuton, jag tycker de har en renhet som är närmast beroendeframkallande, liksom vissa berylliumelement. Jag reagerade direkt på en fantastisk diskant och övre mellan som nog var det renaste jag hört i mässammanhang.

Däremot spelade Marcus volymmässigt lågt, inte alls som jag är van att spela musik! ;) Jag vill dock ha mera fysik i återgivningen än vad jag upplevde, till stor del beroende på den modesta volymen.

 

Har också alltid hört att Perfect Sense presenterar proffsigt och bra så jag måste lida av världens sämsta tajming... ;) De gånger jag lyssnat till anläggningarna har alltid präglats av, förvisso bra, musik men inte ett ljud om vad man lyssnar till eller varför!

Ledsen Marcus, ring mig nästa gång du kör ett rejs! :D

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

 

Hit in hittade jag också :)

 

OidoBibacoValvetDSC_4498_9682_003470.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4493_9677_003468.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4494_9678_003469.JPG

 

 

Bibacord's kablar kan jag varmt rekommendera om någon har tankar på att byta ut "ormboet".

Mycket välgjorda och har ett fantastiskt fint "släpp" där detaljer och dynamik får gott om plats.

 

OidoBibacoValvetDSC_4502_9686_003471.JPG

 

OidoBibacoValvetDSC_4503_9687_003472.JPG

 

 

Jag var inne ett antal ggr i detta rum och i motsats till andra så gillade jag vad jag hörde. Framförallt ett symfoniskt verk med full sättning blev riktigt återgivet visavi mina livereferenser och tonen mäktig men inte överbetonad i diskanten. Tror dock inte att högtalaren är anpassad för varje typ av musik. Tyvärr fick jag inte höra pianotrio men det har jag för mig att jag fick spelat för mig förra året. Lite speciell konstruktion med "en veckad" öppen baffel och konstruerad av en hifi-intresserad arkitekt. Skulle säkert bli bra med en lämplig rörrigg med den typen av lågeffekts förstärkeri. Borde ha en förhållandevis hög känslighet gissar jag. Lite roligt med folk som tänker out of the box. Sedan kanske det ändå inte är riktigt mitt sound, men säkert en högtalare för älskare av stråkinstrument och klassisk musik.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

För att avsluta första varvet på Sheraton så är det lite roligt att botanisera på borden i korridorerna där olika företag säljer skivor och diverse tillbehör. LTS brukar vara på plats liksom Jan-Erik från Opus 3 och hans kompis från Kristianstad med vinyler i bagaget. Blev både band och skivor köpta och lite snack med Svalanders om min nya "dedikerade lina". Köpte också deras barnbok "Brumfällan" skriven i hifi-anda om ett brumproblem som löstes av några förskolebarn. En rekommendation till barn och barnbarn som skall få rätt hifi-uppfostran.

 

583363650_P1120785(1).jpg.bdf9038e858769eac2bd8ec6d1f017ef.jpgP1120786.jpg.86b012a0a9e8d9c703471469f72d3c8d.jpg2145288_P1120784(1).thumb.jpg.3fd39724022d0dceac95534a054695a8.jpg

 

 

Calm

 

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Jag var inne ett antal ggr i detta rum och i motsats till andra så gillade jag vad jag hörde. Framförallt ett symfoniskt verk med full sättning blev riktigt återgivet visavi mina livereferenser och tonen mäktig men inte överbetonad i diskanten. Tror dock inte att högtalaren är anpassad för varje typ av musik. Tyvärr fick jag inte höra pianotrio men det har jag för mig att jag fick spelat för mig förra året. Lite speciell konstruktion med "en veckad" öppen baffel och konstruerad av en hifi-intresserad arkitekt. Skulle säkert bli bra med en lämplig rörrigg med den typen av lågeffekts förstärkeri. Borde ha en förhållandevis hög känslighet gissar jag. Lite roligt med folk som tänker out of the box. Sedan kanske det ändå inte är riktigt mitt sound, men säkert en högtalare för älskare av stråkinstrument och klassisk musik.

 

Calm

Hej Calm

 

jag håller med dej om ljudet, jag gillade det också, ett luftigt ljud som tilltalade mej. Dessutom hade anläggningen kopplats ihop med Bibacordkablar, mina favoritkablar som numera finns med en jordad variant kopplad till en jordbox från CAD se länk  CAD

tommy

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Jag pytsar in de sista bilderna från mig och det var från Perfect Sense. Här spelades på Thrax med Lumin som källa:

IMG_0564.JPG

Här är jag extremt dåligt påläst, jag visste inget om vare sig förstärkeri eller högtalarna, Vimberg. Det enda jag reagerade på när jag satte mig var att de (högtalarna) såg lite ut som ett par Tidal byggda för att matcha en budget, eller tja, budget o budget? :)

 

 

IMG_0562.JPG

Jag är, till skillnad från andra, inte alls allergisk mot Accuton, jag tycker de har en renhet som är närmast beroendeframkallande, liksom vissa berylliumelement. Jag reagerade direkt på en fantastisk diskant och övre mellan som nog var det renaste jag hört i mässammanhang.

Däremot spelade Marcus volymmässigt lågt, inte alls som jag är van att spela musik! ;) Jag vill dock ha mera fysik i återgivningen än vad jag upplevde, till stor del beroende på den modesta volymen.

 

Har också alltid hört att Perfect Sense presenterar proffsigt och bra så jag måste lida av världens sämsta tajming... ;) De gånger jag lyssnat till anläggningarna har alltid präglats av, förvisso bra, musik men inte ett ljud om vad man lyssnar till eller varför!

Ledsen Marcus, ring mig nästa gång du kör ett rejs! :D

 

 

Högtalarna tillverkas av Tidal under det nya namnet och varumärket Vimberg. Det är kort och gott en något förenklad konstruktion med Tidals DNA där man sparat in där det märks minst, och där priset är 2-3 gånger lägre än motsvarande modell hos Tidal. 

 

Gällande vad vi spelade på under helgen så kan man aldrig vara tydlig nog :). Vi försöker att presentera anläggningen löpande och med jämna mellanrum. Vi tryckte dessutom upp flyers som beskrev vad som spelades i detalj. Nästa år ska vi bli ännu tydligare - kanske med en rollup, poster eller dylikt väl synlig i rummet.

 

Faktum är att jag inte spenderade mer än korta stunder i rummet under helgen, där jag var mer eller mindre parkerad utanför i dialog med en aldrig sinande ström av besökare. Mässproffset Micke (som även hjälper ett par tillverkare under mässor världen över) stod istället för musikval och demonstration i rummet under hela helgen. Det är alltså inte jag som bryter lätt på danska ;). Det här med "rätt" musikval och "rätt" volym är aldrig enkelt. Men, både jag och Micke är ovanligt snälla, där det bara är att önska den musik och volym man föredrar helt enkelt :).

 

/ Marcus

 

IMG_2321.thumb.jpg.74efd51b4271125ccff361093014726b.jpg

 

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

 

jag håller med dej om ljudet, jag gillade det också, ett luftigt ljud som tilltalade mej. Dessutom hade anläggningen kopplats ihop med Bibacordkablar, mina favoritkablar som numera finns med en jordad variant kopplad till en jordbox från CAD se länk  CAD

tommy

 

Menar du att Bibacord har kablar med en extern jordkabel för anslutning direkt till CADs jordboxar?

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Perfect sense said:

Menar du att Bibacord har kablar med en extern jordkabel för anslutning direkt till CADs jordboxar?

 

/ Marcus

 

We are excited to announce that an interconnect company (that CAD really likes) called Bibacord is now making interconnects so that a Ground Control can be linked directly to the shield/screen inside the cable.  In this arrangement you have a Ground Control connected to the screen/shield along the entire length of the cable.  The reduction in high frequency noise in the interconnect produces what we feel is a more natural, larger sound stage with increased detail of an already amazing cable.

 

Bibacord-1024x512.jpeg.c86ced642b54d7f4e222aacd3942dda1.jpeg

Bibacord-300x150.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, octavia rs said:

 

We are excited to announce that an interconnect company (that CAD really likes) called Bibacord is now making interconnects so that a Ground Control can be linked directly to the shield/screen inside the cable.  In this arrangement you have a Ground Control connected to the screen/shield along the entire length of the cable.  The reduction in high frequency noise in the interconnect produces what we feel is a more natural, larger sound stage with increased detail of an already amazing cable.

 

Bibacord-1024x512.jpeg.c86ced642b54d7f4e222aacd3942dda1.jpeg

Bibacord-300x150.jpeg

 

Snyggt och intressant...

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Perfect sense said:

Snyggt och intressant...

 

/ Marcus

 

Inte för att bli off-topic men beskriver CAD vad deras "lådor" gör? De skriver lite på sin sida hur man kan koppla dem men inget vad som finns i dem som ska göra att störningarna minskar.

 

Jag är lätt skeptisk till sånt här om man inte har hundra koll på hur man kopplar jordarna så är det lätt att de mer agerar antenner och leder in mer skräp i apparaterna än vad där är utan dem. En jordbox som kopplar samman alla komponenter så de får samma potential kan jag mer förstå värdet i.

 

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

Link to comment
Share on other sites

Inser att jag missat ett rum och en summering, kommer här!

Denna måttliga elektronikstapel utgjorde källa och förstärkning.

IMG_0517.JPG

IotaVX 2-kanalsintegrerad matad av en (tror jag), Allo DigiOne Signature. (Stärkaren kostar £399 och en komplett DigiOne Signature ca $315)

 

Högtalarna kom från Buchardt Audio och var S400-modellen, kostnad €2000 (inkl moms)

IMG_0518.JPG

Vad stativhöjarna kostade vet jag inte, men jag misstänker att nån fick skäll för att ha borrat hål i skärbrädorna hemifrån! ;)

Icke desto mindre är detta ett av de mest lättlyssnade och trivsamma system jag hörde under helgen. Jag tyckte inte heller det saknades hifi-kvalitet utan det var verkligen skyhög "back-for-buck".

 

Största behållningen från helgen var dock att träffa och ljuga lite tillsammans med forumvännerna @A/Wing., @Audionet, @byZan, @figge och @P-pan. Tyvärr var jag förhindrad att delta på kvällens begivelser på Belgobaren, men kanske nästa sväng?

 

Slutligen, mässans bästa ljud? Tja, denna elektronik utgjorde stommen:

IMG_0543.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...