Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

Det blev lyssning av Vivid först på söndagen så jag tar mina bilder i kronologisk ordning. Men kan redan nu avslöja att jag gillade dessa högtalare precis som i Gbg även om modellen inte var den samma om jag minns rätt. Vilken diskanthantering!!:tongue: Påminner om Wilson Sabrina både till form och leverans. Stor högtalare i litet format.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calm said:

Det blev lyssning av Vivid först på söndagen så jag tar mina bilder i kronologisk ordning. Men kan redan nu avslöja att jag gillade dessa högtalare precis som i Gbg även om modellen inte var den samma om jag minns rätt. Vilken diskanthantering!!:tongue: Påminner om Wilson Sabrina både till form och leverans. Stor högtalare i litet format.

 

Calm

 

Och jag blandade ihop modellerna också, på HEM2018 spelade man med Giya G4 såg jag på mina gamla bilder. Storleksmässigt inte så olika dock, och samma finish.

Link to comment
Share on other sites

Vi traskade vidare på mezzaninplanet på Sheraton och hamnade i detta rum.

 

P1120776.jpg.5096e5d32f59b0b12a626bbf618dfa0f.jpg

 

Gamla klassiska märken JBL och Mark Levinson

 

P1120778.thumb.JPG.cf68ed038d725222f6100a2721926bee.JPG

 

Mark Levinsons nya integrerade 5805, lillebror till den tidigare 585 som jag hört tidigare. Arcam cd och streamer.

 

Man får lite nostalgiska känslor när man ser JBL.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

I nästa rum som var minimalistiskt så det förslår fanns ett par Kii allt integrerat i elektronisk lösning sannolikt direkt via en streamer, bakom skynket allt som behövs.

 

P1120779.jpg.9a0c6ba902072dc230632b4f4ae4b750.jpg

 

Här är ett par golvare jag har hört som stativarna tidigare och kanske konstaterar att detta inte riktigt överensstämmer med mitt något konservativa ljudideal. Allt precist, exakt och neutralt, lite i tidens anda. Men utan tvekan bra för de som gillar det soundet och inte en massa burkar i onödan precis.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag hänger på dig @calm,

IMG_0545.JPG

Som sagt var, JBL nostalgi! När jag susade förbi detta rum spelade de nåt som inte gjorde högtalarna rättvisa, det lät burkigt och odefinerat. Jag är ledsen, men jag tror detta är att kapitalisera på folks nostalgi, utan riktig substans...

 

Kii3 då? Med basunderdelarna, en ganska imposant skapelse trots det minimalistiska.

IMG_0579.JPG

 

Jag gillar färgen! Ljudmässigt har jag inga kommentarer alls... det enda jag minns är att de spelade en av de gamla Dali-skivorna flera varv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tar några bilder från MYC Audio också, de spelade på Quadral Vulcan 9 förstärkt och DA-omvandlat från ett rejält kit med NuPrime Evolution med en Lumin-streamer som källa.

IMG_0505.JPG

Lustig konstruktion på dessa högtalare men de funkade helt OK i de sammanhang jag hörde dem. De har en anpassningsmöjlighet för flera register som Rickard demonstrerade. 

IMG_0504.JPG

Och visst är det väl en ganska vettig detalj, att kunna anpassa högtaleriet till rummet.

 

MYC har ju en hel del DAC'ar och hörlurselektronik också, och utanför kunde man lyssna till Aune hörlursförstärkare och DAC, kopplade till lurar från St Petersburg! (Kennerton)

 

IMG_0507.JPG

Jag är ju hörlursnörd men just dessa har jag lite svårt för. Riktigt cool design tycker jag dock!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ukiro said:

 

Jag hör uppenbarligen till det senare lägret här, och vill igen påpeka att detta är personliga intryck och reflektioner som jag inte försöker utmåla som objektiv sanning. Jag har sett kommentarer från andra som verkligen gillade ert rum. För egen del är de märken du listar exakt de som jag tidigare tycker har problem med samma Accuton-färgning. Avalon kanske minst av dem dock, kanske för att de inte kör accuton hela vägen? Sen undrar jag ju om inte detta med att Accuton är så polariserande antyder ganska oblygt att elementen har en tydlig signatur; Vill man inte undvika den sortens färgning? (Säger jag som spelar vinyl med rör-riaa eftersom jag gillar färgningen…)

 

Accuton implementerat hos Tidal/Vimberg visar väldigt linjära och fina mätdata för den som tycker att det är intressant och viktigt. För att enas om vad som är färgat så måste man först enas om vad som är ofärgat eller neutralt, vilket ofta visar sig vara mer eller mindre omöjligt :). Det slutar alltid med "ja, men jag tycker...". Många anser med det sagt att Accutons element har väldigt ofärgade, rena och öppna egenskaper. Jag kan samtidigt förstå om man inte tycker att element i keramik, diamant (eller berrylium) låter lika naturligt eller organiskt som element i papp exempelvis.

 

Om man gillar vinyl och rör (undertecknad inräknad) så har man högst troligen ett lite annat grundideal i sin lyssning.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar på att många av de intryck som redovisas har så mycket med prylarna prestanda utan snarare brister i anpassning till rummen. Att döma produkter ute från vad man hör på en mässa tycker jag känns meningslöst med tanke på hotellrum är byggda som oftast ger kraftiga basnoder som maskerar t ex högtalares prestanda.

 

Jag vet inte hur många timmar utställarna har på sig att ställa upp men i vart fall betydligt mindre tid än den vi spenderar i hemmiljö för att få till det. Hur många har tid och tillfälle att hitta bästa sweetspot på en mässa? 

 

Jag är helt övertygad om att många av de nämnda produkterna kan låta mycket bra om de ges bästa förutsättningar och det är knappast möjligt på en mässa av det här slaget. 

Link to comment
Share on other sites

Visst är det vanskligt att ranka produkter baserat på mässljud, men jag tycker i bland att brasklapparna om mässljud är lite väl svepande, för alldeles lönlöst är det inte riktigt: Det är inte så våldsamt svårt att göra ett mentalt undantag för just en baspuckel i bedömningen som jag gjorde med MBL eller konstatera att ett system med stenhård PA-diskant nog inte kan skylla allting på rum, positioner eller kablar.

 

Där det blir riktigt trassligt är när man försöker dra slutsatser kring elektroniken. Ett rum jag tyckte lätt platt och dynamikfattigt kan ju ha massor av orsaker, speciellt när alla ingående komponenter var okända för mig. Det fanns ett sånt i år som jag tänker på specifikt, där jag ändå är fortsatt väldigt nyfiken på förstärkarna. Låter det riktigt bra kan man ju utan bekymmer bokföra det systemet som "mycket lovande"—det tycker jag är en rimlig slutsats från mässlyssning. Jag tror också de flesta av oss har en skaplig (men självklart inte fullständig eller exakt) uppfattning av vad som troligen kan tillskrivas en högtalare respektive vad som mer sannolikt beror på något annat i kedjan.

 

Sedan ska jag säga att man i bland får anledning att bli lite mer ödmjuk om man blir motbevisad, men jag kan inte minnas att jag personligen hört ett par högtalare låta dåligt på mässa (på det sätt som alltså sannolikt är högtalarens och inte systemets eller rummets fel) och sedan väldigt bra i annan kontext (det omvända har nog däremot hänt).

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, ukiro said:

men jag kan inte minnas att jag personligen hört ett par högtalare låta dåligt på mässa

Det har jag, flera gånger. B&W 800 hade jag näst intill dömt ut tills jag och några Euphonianer besökte Hamburgmässan där vi tyckte de presterade bäst ljud. Mina egna Temptation har jag hört alldeles för skarpskurna och näst intill utan bas i Köpenhamn. Några år tidigare (i ett annat rum) tillsamman med McIntosh var det referensklass. Wilson Sascha lät inte alls bra i Műnchen när jag var där för ca 10 år sedan men jag har också hört dem låta fantastiskt. Magico lät makalöst bra i Mùnchen tillsammans med Mark Levinson på samma mässa. Det är enda gången jag blivit imponerad av dessa högtalare osv. 

 

I Malmö fick jag rådet att strunta i Quadrummet. Jag gick dit ändå tillsammans med den som gav rådet och vi satte oss ner i den utsedda sweetspoten. Det lät magiskt. Det tycket även han som tidigare var negativ. Han hade bara stuckit in "snudan" genom dörren och tyckte det lät "skit" där.

 

Der är kul att gå på mässor ändå och de ger inspiration men att handla utifrån vad man hör från en mässa tror jag är ett tveksamt råd. Men det kan ju ge en vink om vad man kan fördjupa sig kring hos återförsäljare där många har anpassade rum. Vimberg, som nämnts, tror jag låter väldigt annorlunda hos PS, t ex. 

 

Ofta låter det bättre på tyska hotellmässor. @calle_jr hade funderingar kring detta efter ett besök vi gjorde i Nűrnberg för några år sedan där vi blev förtjusta i bl a Canton. Byggstandarden är inte samma i Tyskland vilket skapar annorlunda problembild, se https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10454-high-end-on-trial/&do=findComment&comment=168288

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perfect sense said:

 

Accuton implementerat hos Tidal/Vimberg visar väldigt linjära och fina mätdata för den som tycker att det är intressant och viktigt. För att enas om vad som är färgat så måste man först enas om vad som är ofärgat eller neutralt, vilket ofta visar sig vara mer eller mindre omöjligt :). Det slutar alltid med "ja, men jag tycker...". Många anser med det sagt att Accutons element har väldigt ofärgade, rena och öppna egenskaper. Jag kan samtidigt förstå om man inte tycker att element i keramik, diamant (eller berrylium) låter lika naturligt eller organiskt som element i papp exempelvis.

 

Om man gillar vinyl och rör (undertecknad inräknad) så har man högst troligen ett lite annat grundideal i sin lyssning.

 

/ Marcus

Ett av det bättre butiksljud jag upplevt hos Hifi Consult var just med Tidal högtalare, som var kopplade till Pass Lab försteg xp 10, Pass Lab monoblock XA 60 med Transparent kablage och Wadia CD/Dac. Man bara log när man lyssna men här tror jag att matchningen var helt avgörande, för när jag var förbi en annan gång och lyssna så fråga jag Björn Brant vad som hänt för det var totalt själlöst och o engagerande ljud. Han bara log och sa att de hade lånat ut Pass Laben och det var nu kopplat med Burmeister elektronik. Efter det så har jag även lyssnat på andra högtalar märken med Accuton och har inte fastnat för det, men då måste jag påpeka att det spelades dock inte på Pass Lab - Wadia så kanske är det så att kombon Björn Brant hade satt ihop var en riktigt perfekt matchning med Accuton element. 

Link to comment
Share on other sites

Vi traskar vidare på Sheratons mezzaninplan och detta rum har ett gemensamt med tidigare år nämligen med Kef:s utmärkta högtalare .

 

P1120949.jpg.d0c8ef9b06353b653ecb0d92b86372aa.jpg

 

Här i form av Blade Two. Med deras hajfensform så är de både snygga och välljudande. Den andra modellen heter R11.

 

http://international.kef.com/hi-fi-speakers

 

Elektronik från Chord med dac/hörlursförstärkare Hugo 2 https://chordelectronics.co.uk/product/hugo-2/

 

P1120951.jpg.ee6c6a77c3dbc4b3ae1ab13fbe602221.jpg

 

Tycker  att kombon med Electrocompaniet förra året kanske var en aning bättre matchning men det är mer en smaksak. Jag är lite svag för EC lite mörkare klang som passar bra till pianomusik som är mitt favoritinstrument.

Blade den större modellen har naturligtvis ett större omfång nedåt, men detta räcker gott.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, ukiro said:

Sedan ska jag säga att man i bland får anledning att bli lite mer ödmjuk om man blir motbevisad, men jag kan inte minnas att jag personligen hört ett par högtalare låta dåligt på mässa (på det sätt som alltså sannolikt är högtalarens och inte systemets eller rummets fel) och sedan väldigt bra i annan kontext (det omvända har nog däremot hänt).

Det beror nog på hur man lyssnar. En del ställer om till en slags utvärderingsmode när de går på mässor, medan andra lyssnar normalt som man gör hemma. Jag har flera gånger sett personer som lägger sig framför högtalaren och lyssnar igenom respektive driver. En gång hittade jag en kompis på golvet i ett av rummets hörn, där han utvärderade högtalarnas rundstrålande egenskaper.

 

Hur som helst, jag tycker det begås fler misstag än vad som skulle behövas. Framför allt förstärkeri som är totalt missanpassad till högtalare, men även med för- och slutsteg, riaa, pickuper osv. Förvisso sker det även i butiker. Detta är väl den viktigaste uppgiften som en distributör eller butik har, eller? Sedan kanske man inte gillar klangen ändå, men det måste vara ganska ovanligt att man gillar en missanpassning.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Elektronik från Chord med dac/hörlursförstärkare Hugo 2 https://chordelectronics.co.uk/product/hugo-2/

 

P1120951.jpg.ee6c6a77c3dbc4b3ae1ab13fbe602221.jpg

 

Ser ut att vara Chord Electronics nya upscaler M Scaler ovanpå nyare slutsteget TToby. Hugo TT 2 står till höger.

 

Hugo 2 fanns utanför rummet däremot.

 

Det var elektronik jag längtat efter att få höra, men Kef Blade lät påträngande bumpigt i rummet och blev tröttande efter någon minut. Hoppas jag får lyssna snart igen.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

 

Ser ut att vara Chord Electronics nya upscaler M Scaler ovanpå nyare slutsteget TToby. Hugo TT 2 står till höger.

 

Hugo 2 fanns utanför rummet däremot.

 

Det var elektronik jag längtat efter att få höra, men Kef Blade lät påträngande bumpigt i rummet och blev tröttande efter någon minut. Hoppas jag får lyssna snart igen.

 

Kef Blade 2 finns att lyssna på hos Akkelis Audio. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Sammy said:

Ett av det bättre butiksljud jag upplevt hos Hifi Consult var just med Tidal högtalare, som var kopplade till Pass Lab försteg xp 10, Pass Lab monoblock XA 60 med Transparent kablage och Wadia CD/Dac. Man bara log när man lyssna men här tror jag att matchningen var helt avgörande, för när jag var förbi en annan gång och lyssna så fråga jag Björn Brant vad som hänt för det var totalt själlöst och o engagerande ljud. Han bara log och sa att de hade lånat ut Pass Laben och det var nu kopplat med Burmeister elektronik. Efter det så har jag även lyssnat på andra högtalar märken med Accuton och har inte fastnat för det, men då måste jag påpeka att det spelades dock inte på Pass Lab - Wadia så kanske är det så att kombon Björn Brant hade satt ihop var en riktigt perfekt matchning med Accuton element. 

 

Tidal och Vimberg har väldigt rena och klara egenskaper med distinkt dynamik och en hög grad av precision och definition. Ett ganska tyskt ljudideal får man väl säga (föga förvånande :). En förstärkare med en mer generös presentation kan balansera upp återgivningen på ett fint sätt och addera kropp, fyllighet och värme. På pappret så tror även jag på Pass framför Burmester i det avseendet. Thrax förstärkare som vi spelade på under mässan befinner sig någonstans i mitten av spektrumet med en öppen och dynamisk återgivning kombinerat med fin kropp och naturlig värme.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Tydligen flera som inte var så impade av hur det lät i Kef/Rega/Chord-rummet, men jag gillade Blade, som jag vanligen också gör. Killen från digitalbild (?) är en bra demonstratör som spelar lite annorlunda musik också, inte bara det vanligaste mäss-tradandet. Däremot var han lite oklar när jag frågade om hur det funkade med ingångsval och sådant med M-Scaler. Nu har jag läst på lite och tror den har en egen fjärr som jag utgår ifrån skiftar ingångar på Scaler och styr volym på Hugo TT2 om man använder dess förstegsdel.

IMG_0580.JPG

TToby var slutsteget som användes till både digitalt och analogt och volymen kontrollerades med en Chord Reference Preamp.

 

Men, det jag tyckte mig uppfatta nåt extra med var RIAA (Rega Aura) och vinylspelaren Rega Planar 8;

IMG_0548.JPG

Pickupen var inte en Rega-skapelse och det kan givetvis spela in, det var en VdH Black Beauty. Här upplevde jag en tystnad i bakgrunden som var ovanlig för en lättviktsspelare. Detta utan att kompromissa med gain eller dynamik, som jag ofta upplever resultatet i mindre bra RIAA-steg.

 

Ett skivtips som dök upp;

IMG_0547.JPG

q3wtweD.png

 

 Är det gäller lyssningsintryckens validitet så förväntar jag mig att läsare förstår att det är mässammanhang, att jag inte satt på samtliga platser, att jag inte nödvändigtvis gillar musiken som spelades, att jag kanske var trött i skallen av alla intrycken etc.

Jag vill inte lägga för mycket vikt vid dem, men samtidigt tycker jag det är roligt om man hittar nåt lite extra kul då och då och vill tipsa om detta. 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar lite, då jag började i andra änden jmf med @calm,

Septon-rummet med Klipsch, Audio Research, Nordost, Elac och Sonus faber m.m.

IMG_0511.JPG

En rejäl uppställning för det lilla rummet, när jag kom in spelades det på Klipsch hörnhorn. Jag hade gillat att ha den basåtergivningen hemma, luftigt och oansträngt men med rejäl slägga vid behov o önskemål. Däremot hade jag inte kunnat leva med mid o diskant det var inte min kopp te.

 

Audio Research har väl klivit in i sin "nya skepnad" på ett ganska behagfullt sätt kan jag tycka, även om jag för stunden föredrar svarta stereokomponenter:

IMG_0514.JPG

 

På andra sidan rummet spelades det kortfattat på Marantz Ki Ruby (och säker nån mer beteckning, "Special 2019 Extraordinary Remarkable Edition for Select Customers" eller nåt) samt Elac högtalare. Det lär inte fel på nåt sätt, men inte heller något som jag reagerade extra på.

IMG_0510.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Inne i Paus rum eller snarare sal, spelades olika modeller och system med Totem. Den klassiska Model One som fanns i slutet av 80-90 talet var nog en favorit på min ville-ha-lista. En liten högtalare som kunde leverera mycket ljud från en sådan liten kropp. Den har återkommit i olika skepnader under åren. Den fyller ca 30  år i år och står sig fortfarande.

 

P1120787.jpg.0d2a22031342071ee6c978fa091816b0.jpg

 

Eftersom alla högtalare i den mindre serien ser i princip lika ut är det svårt att avgöra vilken modell som här visades. Dock talades om att högtalaren skulle vara aktiv vilket gör det sannolikt att det är KIN Play.https://totemacoustic.com/en/kin-play/

Trots det stora rummet så presterade högtalarna väl i fråga om tryck och utbredning. En lite otacksam uppgift i ett sådant stort rum.

 

Calm

 

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

I Pause-rummet hörde jag inte den lilla anläggningen, men det spelades på de större Totem-högtalarna på en annan ledd:
IMG_0534.JPG

Elektroniken från Gato Audio är vansinnig läcker tycker jag! :) Ljudmässigt spelar dessa högtalare både kvalitet och kvantitet för att fylla det stora rummet.

 

IMG_0536.JPG

Lite roligt att "mätaren" på CD-snurran visar spårets speltid! Det har jag inte fattat tidigare, om jag nu fattat rätt? :D

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var på mässan på Lördagen. Gick runt alldeles själv och bara hade väldigt kul. Hälsade snabbt på Eliot, men hade inte möjlighet att gå på middagen - något som kanske kan förbättras till nästa år.

 

Fick tillfället att sitta i Sweetspot lite mer än vanligt vilket var kul. Jag är ganska förlåtande och sätter mig gärna i "Mäss-mode" och inser att det mesta skulle låta bättre hemma, men det är ändå kul att hitta vissa styrkor och svagheter. Här är några intryck.

 

Kef/Chord
Till skillnad från flera här så verkar jag vara ganska ensam om att gilla det rummet. Satt i Sweetspot när det demades Analog/Digital och fick en jättefin ljudbild uppmålad för mig. Det analoga var lite generösare och "lättflytande" i t.ex. cymbaler. Det verkar som om Uni-Q elementet funkar fint för soundtsage etc. Bäst på mässan - nej, men mycket trevligt och så spelade killen trevlig musik, vilket hjälper ;-)

 

MBL

Audio Concept drog på som vanligt och hade lite problem i den lägsta basen, som är generös i MBL-högtalarna. Det sagt så låter MBL väldigt speciellt och spektakulärt i Sweetspot. Mycket beroende på källan. Ibland tycker jag att de känns lite oförlåtande i den högsta diskanten i den meningen att det kan låta lite väl "på" och skarpt. Kanske är det inspelningarna? Spelade inget jag kände igen i alla fall och hade referens till.

 

Klipsch-horn

Kul att äntligen få höra ett par. Coolhetsfaktorn är hög för mig. Smart att de kommer in i hörnet och laddade hela rummet. Stort dynamiskt ljud. Här spelade det Elvis (Fever) och det lät levande helt klart. Hade förväntat´mig mer "hornljud" (Läs:tratt) men det kom på skam. Diskanten var lite "på" här med. Basen tyckte jag var påfallande fin och jämn. Kändes inte som den satte igång rummet på ett negativt sätt. Lite mersmak här.

 

Focal

Här spelades det Dean Martin på den näst dyraste Focalhögtalaren med Beryllium-diskant och Elektromagnetisk bas. Det lät utan anmärkning därifrån jag satt och det är menat på ett väldigt positivt sätt. Mycket mycket bra helt enkelt. Sömlöst ljud med en stor prislapp.

 

Hifiklubben/Lyngdorf

Här spelade med ett par dipoler i största rummet som fylldes utan problem. Dock blev det alldeles för högt med visst programmaterial och man fick vända sig bort eller fly när det trycktes på. Gubben Lyngdorf (tror jag) struttade nöjd runt med en padda och ledde övningen.;-) Skulle varit kul att höra mer sansade nivåer och bättre plats att sitta. Nu vågade jag faktiskt inte sätta mig pga ljudnivåerna.

 

Soundlab /SME 15

Funkade inte riktigt för mig trots att stf. Mirre spelade Sinatra och Belafonte. Ljudet tippade över och var starkare i höger kanal så inget soundstage heller. Skivspelaren med Koetsu gav lite habegär i alla fall.

 

JBL

Impade inte så värst på mig. Liksom inte bäst på något. Lite gammeldags eller? Svårt att förklara.

 

Ultrasonic Record Cleaner

En ny RCM från Kirmuss presenterade av Vinylbutiken av en trevlig engelsk herre i labrock. 14800kr tillhör de billigaste, men processen att tvätta, spraya och borsta o torka verkade inte helt övertygande på mig. maskinen arbetar med 35khz, vilket är lägre än de flesta ultrasonicmaskiner. Kollade dock på forum och det finns ett flertal nöjda användare även om Michael Fremer är skeptisk.

 

Boken "Brumfällan" i barnboksstil från Svalander förtjänar ett omnämnande då den blandar high end med barnbok. Jättekul initiativ. Den fick följa med hem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

IMG_0572.JPG

Bara en annan vinkel på HifiConsultens rum där jag inte egentligen fick med mig någon behållning alls? (Möjligen en fundering över det estetiska på en högtalare för 200K, hade nog väntat mig mer)

 

8 minutes ago, shaft said:

En ny RCM från Kirmuss presenterade av Vinylbutiken av en trevlig engelsk herre i labrock.

IMG_0537.JPG

Instämmer, han var väldigt trevlig och putsade och gnussade på skivorna lika mycket bredvid som tiden de spenderade i badet. :)

Eftersom jag själv äger 0st singlar och uppskattningsvis ca 4st 10"-plattor är det slöseri med utrymme i tvätten. Jag tvivlar inte på resultatet men han var väldigt omständig tyckte jag också. (Kort sagt, jag tror inte på koncepten självtorkning eller att gnugga ytan med en mikrofiberduk. Min egen pickup hämtar informationen i spårens djup, inte ytan)  Jag uppfattade ljudnivån som väldigt hög för att vara en ultraljudstvätt? Kan någon med en Audiodesk jämföra?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, AlfaGTV said:

 

IMG_0537.JPG

Instämmer, han var väldigt trevlig och putsade och gnussade på skivorna lika mycket bredvid som tiden de spenderade i badet. :)

Eftersom jag själv äger 0st singlar och uppskattningsvis ca 4st 10"-plattor är det slöseri med utrymme i tvätten. Jag tvivlar inte på resultatet men han var väldigt omständig tyckte jag också. (Kort sagt, jag tror inte på koncepten självtorkning eller att gnugga ytan med en mikrofiberduk. Min egen pickup hämtar informationen i spårens djup, inte ytan)  Jag uppfattade ljudnivån som väldigt hög för att vara en ultraljudstvätt? Kan någon med en Audiodesk jämföra?

 

Tror den låter mindre än de AudioDesk jag hört. Det skulle komma en adapter för fler LP. Men det verkar lite meckigt också eftersom motorn sitter i plastlocket med slotsen....

Link to comment
Share on other sites

Förra året fick vi höra på Core-konferens produkter från Connaisseur-AV. Agenturen har lyckats samla en del intressanta märken under sin hatt. Ett av förra årets bästa system var i mina öron Estelon-högtalare med elektronik från Alluxity. I år hade man ett betydligt mindre rum och därmed också mindre högtalare. 

 

666982204_P1120797(1).jpg.b824211126cabae6d323d93bae72c506.jpg

 

Högtalare från Audio Soulution, slutsteg från Vitus Audio och en läcker röd streamer/dac från Alluxity. Slutsteget från Vitus var nog den dyraste komponenten och kanske det som gav ett något svalare sound i toppen, men annars tycker jag att de lyckades förmedla musikalitet med värme och intensitet i både sång och piano. De spelade på min begäran ett spår med Docky Brothers med Al Jearreu på sång. Riktigt bra återgivet och med känsla och homogenitet. Det är få som vågar sig på att spela pianomusik på mässor tyvärr.

 

http://www.audiosolutions.lt/products

 

http://www.connaisseur-av.eu/da/139794-Portfolio

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...