Jump to content

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari


shifts

Recommended Posts

High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari 

 

Tråd för den som vill posta bilder och intryck från årets HEM i Stockholm.

 

:)

 

(Inlägg från nyhetsforum överflyttade hit)

//Calle_jr

 

 

Focal (modellen inne till höger hos PL Audio demades när jag var där, tror det var Kanta N°2, men osäker) var nog mässans homogenaste upplevelse allt inkluderat.
Oido ”Ojdå?” Audio var nog tveklöst sämst. Fanns inte tillstymmelse till diskant någonstans. Att dema detta med en av Total DAC:s värstingkombinationer var lustigt i det avseendet. Söt hund i rummet var plus i kanten!
MBL låg i andra änden av skalan och var istället roligast – stundtals i alla fall. Där fanns klara problem i diskanten vid vinylavspelningen med rejält obehaglig dist högt upp i registret. En Vivaldiplatta fungerade mycket bra, men det var den enda av de fyra som spelades då jag var där. Vid övergång till Tidal fanns inte de problemen och kände mer igen presentationen från tidigare tillfällen då jag hört MBL. Helt ok musikval här. 

I rummet med Bryston-elektronik fanns inte mycket oväsen under 100 Hz. Udda.
Magico hade bra potential, men allt folk som står/sitter i vägen störde intrycket rätt rejält. Hittade i alla fall bra konturer i basen där jämfört med många andra rum. Eloge till de som demade i det här rummet när det kommer till musikvalen. Det var det enda rummet på mässan där jag inte fick akut klåda av musikvalen och kunde påvisa lite bredd. Senare på dagen spelade de på andra ledden i rummet på andra högtalare och även då var det klart njutbara musikval. Tack för det ni som ställde ut där!
Buchardt Audio hade potential och var kul att äntligen få ta del av då jag hört mycket gott om dem. Ett av få rum där rumsinformationen från inspelningen kom fram och som inte enbart som var produkt av högtalare ståendes någon meter in i rummet med förföriskt eko som följd.
Klipschorn var vedervärdigt obehagligt. Den diskanten kändes som att tugga på stanniolpapper. Folk såg ut att njuta, men de måste ha fokuserat på annan parameter.
Sonos Fabers jubileumshögtalare verkade ha potential, men lät överdrivet tunga i rummet. Hade svårt att få till sammanhängande ljudbild oavsett var jag placerade mig och presentationen saknade helt tredimensionalitet. Reagerade på ett djup som ett pappersark vid ett specifikt spår. Till min förvåning säger utställaren efteråt hur bra högtalarna med just det spåret uppvisar hur fint högtalaren plockar fram rumsinformationen. En man som satt lång ut till vänster i mycket sämre position än de jag provade nickade ivrigt och entusiastiskt på skallen. Jag begrep ingenting. Hur som helst kunde jag ana en potential som kom till korta pga av rummet (gissar jag). Vore kul att höra på i ett optimalt rum.
Steinway Lyngdorf lät som en riktig PA-tuta. Hade kanske otur med låtvalet, men klarade ett fåtal sekunder med krullade hörselsnäckor innan jag var tvungen att fly hals över huvud.

 

Vissa blir lite upprörda när man gör sig lustig över hifimässor och kan kalla det för att slå in öppna dörrar, men många gör det alldeles för enkelt de som kan göra sig lustiga: Jag är i samma rum, provar olika positioner och lider mer eller mindre – men ser folk nära extas (ok då, njutandes iaf). Det gör mig så förbryllad. Vi är i samma rum, ibland i nästan samma position, så det går inte enbart att komma med förklaringar som att rummet var inte bra, osv. Kanske är kraven så sanslöst låga hos många helt enkelt?

 

Det är enkelt att göra sig lustig och ondgöra sig över mycket på hifimässa, men totalt sett hade jag trevligt och kul ändå. Man träffar folk och får argumentera för hur man upplevde än den ena och än den andra lyssningen. Det är roligt. Det är den kul att få tillfälle och lyssna på saker i prisklasser långt bortom där jag någonsin kan röra mig. Mina omdömen här ska tas för vad det är – första intryck i just det rummet, med just den musiken och i de positioner jag befann mig i. Klagar jag här kan det mycket väl vara så att jag skulle hylla vid annat tillfälle under andra förutsättningar. 

 

Uppdatering MBL: Fick precis höra av min kompis jag var runt på mässan tillsammans med i lördags, att i dag söndag saknas helt den dist vi led av vid vinylavspelningen. Det är bra!

Gillar verkligen MBL. Kunde lätt tänka mig deras minsting delad mot basmoduler i ett lyssningsrum. Om jag hade slantarna vill säga. Och slantar till mer än en anläggning – skulle inte alltid vilja höra den artificiellt tillagda rumsinformationen på alla inspelningar. Och om boendet var stort nog osv. Dvs kommer det nog inte hända. Men till viss musik och inspelning är de förföriskt fina.

 

Avslutningsvis önskar jag tillkommande mässor som alltid, en större bredd på musikvalen. De behöver inte vara enligt min smak, men hur många väna kvinnoröster orkar man höra på en dag utan att få utslag? Det mesta som spelas är så… uddlöst. Studioproduktioner helt utan några större kreativa, musikaliska ambitioner. Önskar se folk dema musik så man förstår att de älskar musik och brinner för sina musikbibliotek. Har ju hört talas om vissa som demar riktigt bra på detta sätt, med musikalisk bredd och entusiasm. Det saknades helt på denna mässan, åtminstone undgick det mig helt.

 

 

Edited by calle_jr
Flyttade inlägg
Link to comment
Share on other sites

Diverse intryck nedan. Ni vet förstås att mässintryck ska tas med blodproppsframkallande mängder salt och att detta är personliga åsikter och inte nödvändigtvis objektiva fakta.

 

Jag hann sitta ner i nära nog alla rum spritt över två dagar, men i vissa spenderade jag inte många minuter så alla omnämns inte.

 

Bästa enskilda upplevelse

Vivaldi-vinylen hos Audio Concept. Jag befann mig i helt olika positioner i rummet lördag och söndag, men båda gångerna gav det här spåret gåshud på hela överkroppen. Tror faktiskt detta var enda hudknottringarna denna mässa. Kommer inte glömma detta på väldigt länge: När MBL levererar är det helt sinnessjukt bra.

 

Sämst

Alla som inte kan hålla käft i lyssningsrummen. Behöver man gå på gubbdagis kanske man kan hålla sig till skruvdragarhyllan på Clas Ohlson.

 

Audio Concept: MBL/Apurna/B.audio/432 EVO/Stromtank/Technics/DS Audio

Fortsatt om rummet med Vivaldi-rysningarna: Precis som shifts påpekar ovan hade flera andra vinyler en hårdhet i diskanten på lördagen som inte riktigt gick att hitta i dag, men mina öron, som tlll vardags matas med Focal Utopia, tycker fortfarande att det finns en liten tendens till grynig hårdhet i MBLs diskanter. Det verkligen en mycket liten nyans, men jag associerar det med aningen utfrätta högdagrar i ett annars fulländat foto.

 

Basen här iinne var problematisk, men eftersom jag hört 101:orna i andra miljöer vet jag att rummet var en stor bov. DS Audio är väldigt intressant teknik och det presenterades tydligt och bra av Robert. Många andra rum hade presentatörer som mumlade likt en nervös bokredovisning i högstadiet, men ska man förmedla kunskap om en avancerad produkt bör man kanske öva in sina sägningar och argument lite bättre.

 

På digitalsidan var både streamern från 432 EVO och DACen från B.audio nya bekantskaper. En snegling på prisläget gör mig intresserad, men jag måste läsa mer om streamern: Att i realtid stämmma om all ingående musik till att A ska vara 432 Hz i stället för 440 låter som det borde ha en enorm flora av bieffekter, men det lät över lag mycket bra. Ett undantag bland de digitala spåren var Yellos "Takla Makan" som lät väldigt grynigt. Jag tänkte först att det var den här omstämningen som spökade, men väl hemma kunde jag konstatera att låten är sådan. I mina öron låter det som att något är fel, som om en samplingsfrekvenskonvertering gått snett, så jag är förvånad att den användes som demomusik. Men å andra sidan är jag nog väldigt petig med den här sortens grynighet. Nyfiken på om någon annan upplever samma sak? Den finns på Tidal.

 

Audionord: Magico/Constellation/dCS/Devialet/Vivid/Piega

(Undantar TechDAS här eftersom jag aldrig hörde den spela.) Håller med shifts igen, bra presentationer (alltid kul med influgna representanter som får--och KAN--snacka) och hyfsat omfång på musikvalen. Magico-tutorna är mässans solklart dyraste men låter också väldigt imponerande. Allting satt ihop otroligt bra och de här klossarna kan flytta luft. De spelades med Constellation-förstärkning och dCS kompletta Vivaldi-stapel som digitalkälla. Magico har ofta en orubblig trygghet över sitt ljud som i bland nästan känns stumt. Deras stängda lådor är väl orsaken antar jag, och samma vibbar fick jag även här. Kanske förstärktes det här intrycket av golvmattan och 40 kroppar i rummet, men jag villl påpeka att det inte låter mufflat och här finns alla detaljer man kan drömma om ända ut i extremfrekvenserna, så jag vet inte riktigt vad det är med deras ljud som ger den här känslan. Hur som helst: Hade jag oändligt med pengar (och ett rum i storleksklass med den här salen) så hade M6 varit med i toppstriden på min prioritetslista. Men om man tycker 2,6 miljoner svider så finns det extremt kompetenta konkurrenter för mindre.

 

Piega hörde jag i korthet under lördagen och de lät fint. Banddiskanterna har något som tilltalar mig, men jag vet inte hur väl de är integrerade med resten. Inte så att något stack ut men när jag i samma rum i samma position fick höra Vivid Kaya 45 i dag inser man vad som saknades. De här låter enormt förföriskt, det är som gräddtårta i öronen. Jag vet att Laurence Dickie är resonansdödandets slutboss när det gäller kabinettdesign så jag antar att det var rummet som spökade i låga mellanregistret, för där sjöng det till ordentligt emellanåt. Ett par av demospåren som kördes hade jag nog undvikit av den anledningen. Men Vivid håller jag nog som en av världens främsta högtalartillverkare i dag, har aldrig hört någon modell låta annat än väldigt bra eller bättre. Vill verkligen höra dessa i ett annat rum, stor mersmak.

 

Kort om Devialet: Deras förstärkare förblir en produkt jag högaktar ända sedan jag läste deras patentansökan 2009, men något i mig säger ändå att man inte ska köra A/D-D/A för vinyl, liksom på någon sorts principnivå, hur bra det än låter. Här spelades dock bara digitalt när jag var inne, pga strul med SME-armen de hade på TechDAS-spelaren. De hade olika Phantom-modeller på torrdemo men detta är i stället en produkt jag inte alls tycker om: I mina öron är de väldigt omusikaliska, till skillnad från förstärkarna.

 

PL Audio: Kii

Jag är bekant med dessa dels från lite mässor i USA och dels för att en god vän har dessa som närfältsmonitorer i sin studio. Här spelades med Basdelen i stället för bara stativarna, och den kändes väldigt väl integrerad. En intressant tanke var att försöka föreställa sig Vivid-högtalarna som studiomonitorer i stället: Det känns inte alls som en lika bra idé, även om de lät himmelskt. Kii ligger på många sätt nära mina ljudideal med en helt obesvärad presentation av allt man skickar genom dem, och en fantastisk precision utan att någonsin bli utfrätta. Kanske saknar de i bland Vivids gräddtårta; Ett mellanting hade varit otroligt intressant.

 

PL Audio: Focal/Pass/dCS

Jag är Focal-användare sedan snart 20 år, så knappast superneutral här. Kanta lät kanonbra. Homogent, självklart, öppet, avslappnat. Som service på en riktigt fin restaurang. Stella Utopia är kanske min favorithögtalare i hela världen (jag spelar på Scala hemma eftersom jag ej är gjord av pengar och har inte plats för mer heller) och här var de i nya Evo-utförandet. Jag har faktiskt haft starkare musikupplevelser av den första Stella-versionen men det berodde nog på materialet mer än högtalaren. Men detta låter ändå förkrossande bra. Focals diskanter förblir min absoluta referens, och kontrollen i basen är i mina öron helt ohotad världsetta. Här finns inte det feta lagret av krämighet som t ex Vivid hade (och Elac 409 för den delen) men jag har svårt att avgöra vad av det som är färgning och vad som är t ex ännu tajtare integrering av de olika elementen.

 

Elac/Klipsch/Audio Research/Sonus Faber/Marantz

Klipsch imponerade inte någonstans. Vet inte hur mycket man kan skylla på rummet men inget i direktljudet kändes som förmildrande heller. Undrar likt shifts om detta verkligen kan vara personlig preferens hela vägen: Min fantasi räcker inte till för att föreställa mig en person som tycker detta är det bästa som finns.

 

Sonus Fabers jubileumsstativare hade kanske inte världsrekord i djuppresentation men på i princip alla andra parametrar tycker jag de lät otroligt bra. Jag spelar inte på stativare själv längre men förblir svag för en bra tvåvägskonstruktion, och de här hade jag nog kunnat leva med. Dock begriper jag inte varför man ska envisas med läderklädd frontbaffel, en sån sak är diskvalificerande för en sån som jag som inte använder animaliska produkter (annat än i liknelser med gräddtårta). Men jag är förstås en ganska obetydlig mållgrupp.

 

Elac FS-409 lät supercharmigt, sammanhållet och förföriskt. Kanske lite väl ombonat och, ptja, gräddtårtigt, men pris/prestanda här är nog i mässans övre skikt. Marantz-elektroniken med sina lysande blå plastdetaljer är sensationellt ful i mina ögon, men blundade man var detta en trevlig stund. Jag hörde aldrig Sonus Faber-golvarna i detta rum.

 

Perfect Sense: Lumin/Thrax/Vimberg (och nåt mer jag glömmer)

Jag har varit nyfiken på Perfect Sense då de har en ganska imponerande portfölj med varumärken och har känts som en riktigt seriös high end-aktör. Så utan att ha haft kontakt med dem innan hade jag höga förväntningar här: Rimligen går det sy ihop något riktigt häftigt från alla deras produkter. Tyvärr var detta ett av de mest underväldigande rummen båda dagarna. Vimberg-högtalarna exemplifierar allt jag ogillar med Accuton-element, jag garanterat att jag hade sagt "accuton" 10 sekunder in i ett blindtest. Stelt, obegripligt odynamiskt, och något jättekonstigt som händer med varje virveltrumma de ska försöka förmedla. Kanske har jag någon sorts irrationell allergi mot just dessa element och jag är fortsatt nyfiken på massor av andra produkter från PS, men förtroendet höjdes inte av att man inte lyckades få till något roligare än detta.

 

Buchardt Audio

Kandidat till bästa pris/prestanda, men det hörs trots allt att de kostar som en hyffsad laptop och inte som en sportbil.

 

Oido/TotalDAC

Ja vad i hela helvete hade hänt här? Ursäkts språket men det fanns i princip ingen diskant. Otroligt konstigt.

 

Pause Ljud & Bild

Har inte riktigt koll på vad man spelade på här men inget tilltalade mig. De här stora salarna är svåra men jag minns fortfarande Beolab 90 (2016 klanske?) som ett av de bästa mässljuden jag någonsin hört, så det går.

 

Hifiklubben

Otroligt jobbig diskant. Det lät som ett döende PA-system, lämnade omedelbart.

 

Diverse lurar

Lyssnade på olika modeller från Abyss och Stax (dock ej Hifiman, tyvärr). Båda hade tekniska problem: Klick i ljudet från iPad hos Abyss och hackande CD hos Stax. Av vad jag hörde så blev jag inte ett dugg sugen på att byta ut mina Audeze LCD-X men båda dessa märken är kompetenta helt klart.

 

Slutnoter

  • Jag blir sugen på att skramla ihop till att hyra ett rum nästa år och bara spela anti-mässmusik. Då kan man gå in dit och glasblästra hjärnan fri från närmickade väsningar från nån identitetslös vokalist. Jag lovar att vara en mer engegerande presentatör än något av de andra rummen.
  • För få kvinnor, upplevde ingen förbättring här mot tidigare år. Dock snappade jag inte upp några sexistiska gubbskämt i år, vilket är någon sorts framsteg (eller statistisk slump).
  • Jag undrar hur mässan kan marknadsföras bättre? Mer event kring den? Mer föreläsningar? Om man inte hånger på den här sortens forum, hur får man då ens veta att den existerar?
  • Det var klart mindre trängsel på klarabergsviadukten än på Sheraton, och söndagen var klart glesare än lördagen.
  • Inte så mycket vinylspelande som tidigare år.
  • Apropå det, trist att vinylbutiken bara hade försäljning i år, hans system brukar alltid låta otroligt bra för sitt prisläge.
  • Jag kan inte sluta tänka på vivaldi-spåret hos audio concept.
  • Inget direkt habegär i år, mitt ljud hemma låter bättre än nästan allt jag hörde på mässan (tycker i alla fall jag).
Link to comment
Share on other sites

Några upplevelser:

 

Old school med SME spelare, Atma-sphere och Soundlab elektrostater lät bra så länge källan var SME spelaren. Han hade också en Audio Research CD som var en katastrof i sammanhanget. Jag är inte lika entusiastisk över kablarna som utställaren, jag tror att bättre kablar hade gett bättre ljud. Soundlab lät -- mycket konservativt -- och precis som jag gillar att höra musik. Inget plingeling här.

 

Audio Concept med MBL, nyutvecklade franska slutsteg, en fransk DAC, en skivspelare med en intressant optisk pickup lät oerhört utmejslat och musiken grep tag i mig flera gånger. En klart lyckad demo. Ljud med muskler och finess. Jag hade möjligen lite svårt för basen som jag inte tyckte lät distinkt. Ljuspickupen tror jag är rätt väg att gå, och jag hoppas det kommer mer av den sorten, även i lägre prisklasser.

 

Perfect sense visade för mig okända saker, men ljudet var oerhört sofistikerat. Där fanns den mikrodynamik och upplösning som behövs för att man ska kunna tala om high end. Balanserat och vackert. Men låtvalet gjorde mig ändå oengagerad.

 

PL audio med Focal, Pass och DCS -- väldigt fint ljud. Den stora anläggningen var faktiskt i torraste laget, men fullkomligt imponerande. Den mindre anläggningen, med enklare Focalhögtalare gav mig konstigt nog mer musikupplevelse. Det finns inte så mycket att anmärka på här. Rikt ljud men ändå kontrollerat. Karaktär och tyngd.

 

Pause visade Totem och jag är lite svag för deras små högtalare. Bland högtalare i en verklighetsbaserad prisklass är dom intressanta. Dom har en hel del för sig: Tredimensionalitet och ett ganska öppet och neutralt ljud. Golvstående Totem har jag aldrig kommit överens med. Jag lyssnade på Totem med behållning.

 

Audionord med Magico, Constellation och DCS på lån: Högpresterande saker utan tvekan. Mannen från Constellation spelade bl.a. klassisk musik och det slätade lite över min största invändning mot Audionord: Låtvalet. Flera år har det varit för mycket elektronisk effektmusik, jag kan inte hitta svagheter och styrkor i en anläggning med elektroniskt ljud. Och med dessa komponenter finns det inget man skulle behöva dölja. Men det jag hörde låg nära MBL i upplösning, men med bättre bas. Jag gick in i musiken -- när jag fick musik.

 

Hifiklubben med Steinway: Mindre lyckad demo enligt mig. Öppen baffel som saknade låg bas helt. Ljudet lät lite utkastat också och utan djup karaktär. Jag vet inte varför det blev så, men det gav inget bra intryck.

 

Hifikonsult med QRS och Burmester: Hmm, jag kom inte riktigt överens med detta. På ett sätt var ljudet distinkt men drog uppmärksamheten till sig. Jag fick inte känslan av en sammanhållen ljudbild och tänkte mer på hur det lät än på musiken. Tyvärr lite "hifi-mässigt".

 

Hegel med Dynaudio: Lät ruggigt trevligt med de stora Dynaudio högtalarna. Sammanhållet ljud, tillräcklig upplösning, en stark känsla av att allt hänger ihop. Gillade det.

 

Kii Audio: Förväntade mig mer av dessa högtalare. Men något var fel. Det lät instängt och jag är inte så övertygad om att det berodde på högtalarna. Så mindre lyckad demo som jag ser det.

 

Skivor: Att träffa ägaren Opus3 är alltid en upplevelse och hans skivor är fantastiska. Jag handlade också av ägaren till MA recodings. Intressant musikurval och en verklig passion för musik. Jag saknade Concerto Köln i år, fantastiska musiker med en egen idé om hu det ska låta.

 

Slutligen ett litet rum med en norsk herre och en pytteliten högtalare längst bort i Klarabergsviadukten. Jag har glömt namnen på båda. Herrn i fråga var oerhört sympatisk och hade byggt en liten högtalaren som lät väldigt piggt och var snygg som tusan. Jag gillar ettriga, högpresterande högtalare som ser coola ut.

 

Tack alla utställare för ett fantastiskt bemötande.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-16 at 18:19, rikard said:

Jag sprang igenom mässan i rekordfart i år tror jag.

 

AEquo Audio Stilla som spelades i Audio Concepts lilla rum var dock den stora behållningen för min del. En halv-aktiv(!) slimmad, ganska snygg högtalare som är extremt placeringsvänlig och anpassningsbar för både stora och små rum. Spännande! Lite fundersam kring den aktiva delen, men kanske är det inte så dumt att ha inbyggda aktiva subbar. Hade varit väldigt intressant att testa i hemmamiljö.

 

Instämmer helt i detta, annorlunda musikval och ljudidealet passade mig. 

 

I övrigt var det ingen riktig ”wow”-faktor i något av rummen. Piega högtalarna(Audionord) tror jag hade presterat bättre med annan elektronik.

 

Stax Sr-009s lät mycket bra (inte alls biased :24:). Mycket positiv till att man kunde välja musik själv så man kan välja konsthuvud-inspelningar, till skillnad från övriga hörlursdemos.

 

38 minutes ago, ukiro said:

Jag blir sugen på att skramla ihop till att hyra ett rum nästa år och bara spela anti-mässmusik. Då kan man gå in dit och glasblästra hjärnan fri från närmickade väsningar från nån identitetslös vokalist. Jag lovar att vara en mer engegerande presentatör än något av de andra rummen.

 

Starta en crowdfunding! Lovar att bidra! :thumbsup:

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ukiro said:

Jag kan inte sluta tänka på vivaldi-spåret hos audio concept.

 

Vivaldi, Vivaldi, Vivaldi.... vad VAR det egentligen för Vivaldi spår som serverades till allas stora njutning? Man blir ju nyfiken.... :) 

 

Tack för alla trevliga reportage ovan... 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mässan endast under lördagen och det blev mycket snack med likasinnade och inte så mycket lyssnande och inte alla rum då många var knökfulla och svårt att hitta en plats så jag skulle kunna komma med rättvisa kommentarer. Läser gärna era intryck, ni som hittade bra platser och tog er tid att verkligen lyssna på alla om än få ställen (mindre utställare i år tyckte jag mig notera och höra bland besökare, men ändå Nordens Största?) Buckardt Audio imponerar alltid på mig och presterar antagligen bäst ljud för pengarna? I övrigt vill eller kan jag inte kommentera då jag inte lyssnat tillräckligt. Så mässan för mig i år blev att jag träffade likasinnade och var på en middag med 16st andra forumvänner, så blir det ibland men det gav mig tillfredställelse ändå.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

Det blev sent igår och anledningen till det var nog att det var för trevligt tillsammans med all närvarande (17st).

Idel välkända ansikten för mig förutom @YYZ som nu utökat vänkretsen i denna hobby, kul att du kom och en trevlig bekantskap tycker jag. 

Mat och öl var gott men servicen denna gång var väl inte helt klockren tror de skulle behöva referensklocka så att det blev bättre ordning;) Men jag ska kanske inte klaga då jag tycker det fungerade ganska bra i stort.

Tack för denna gång och jag skulle visst kunna göra om detta nästa år också, no probs!

 

Stort tack från min sida - både för väl genomfört arrangemang och trevligt sällskap! Verkligen trevligt att få chansen att träffa så många nya forumiter IRL. :thumbsup:

 

Kul med intrycken från @ukiro, @shifts med flera. Jag håller delvis med, delvis inte alls, men det är så det skall vara - annars fanns det ju inget behov av de myriader av fabrikat och modeller vi ser idag! Är också rätt ödmjuk till vad man ser och hör. Mässa är alltid mässa med kort om tid att få ihop ett välljudande system, svåra rum och självklart valet av musik alltid passar någon, men aldrig alla, men man kan önska att fler la mer energi på att verkligen välja ut saker som funkar ihop och fokusera mer på uppställning och akustik. Lite märkligt med tanke på att det knappast är gratis att delta :) Jag tycker dock att "inramningen" är minst lika viktig för upplevelsen där leverantörer som Dynaudio, Audionord och @Perfect sense presenterar tydligt och ofta vad man spelar på och vilken musik man spelar och försöker hålla "snackisarna" i rummet tysta alternativt ta diskussionerna utanför rummet. PL Audio (spelades på Utopia, Pass och Vivaldi när jag var där) misslyckades igen. Värsta gubbdagiset på hela mässan...

Link to comment
Share on other sites

Skall försöka samla mig till ett bildreferat, har knäppt en del snapshots som jag också har kommentarer till. Är dock inte så kategorisk att jag kan bedöma mer än möjligen potentialen i olika system som fångat mig och där man kanske skulle kunna gå vidare med riktiga lyssningar.  Mässa är mässa, men skillnaden kan ligga i ambitionsnivån på demon. En del presterar år efter år och andra kanske inte egentligen bryr sig så mycket om Sverige som är ett förhållandevis litet land med få potentiella kunder. Som tillverkare hittar man nog de flesta rika kunderna i Asien och där finns marknaden.

Som det är nu så sitter jag ganska nöjd med mitt system så ribban ligger högt och därför ganska svalt intresse för nyförvärv. I år hittade jag nog bara någon enstaka produkt som kittlade habegäret. Har ett på hemlån just nu. Vi får se var det landar, inga större förhoppningar om något haksläpp.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, byZan said:

Det blev sent igår och anledningen till det var nog att det var för trevligt tillsammans med all närvarande (17st).

Idel välkända ansikten för mig förutom @YYZ som nu utökat vänkretsen i denna hobby, kul att du kom och en trevlig bekantskap tycker jag. 

Mat och öl var gott men servicen denna gång var väl inte helt klockren tror de skulle behöva referensklocka så att det blev bättre ordning;) Men jag ska kanske inte klaga då jag tycker det fungerade ganska bra i stort.

Tack för denna gång och jag skulle visst kunna göra om detta nästa år också, no probs!


Stort tack för fixandet att få träffa så trevliga personer som också delar samma hobby. Fick lite på tips var i kedjan jag kanske borde börja i ett kommande byte. Blev också lite fotbollssnack som också det gillas ;) Ha det fint!

Link to comment
Share on other sites

Startade min mässhelg på lördagen tillsammans med sonen. Av tradition så börjar vi alltid vid Sheraton så också iår. Fjolårets grannlokal Core är tydligen stängd så en lokal mindre. Som vanligt ringlade sig kön lång redan före kl 10.

 

P1120764.thumb.JPG.6b7306549550bdc4069d7fcd7f8097f8.JPG

 

Vintersolen värmde och faktiskt flera plusgrader. 

Vi släpptes in i lagom takt och fick ett armband om handleden.

Likki tog emot vi fick ett trevligt välkomnande.

Förväntningarna är alltid höga.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Första rummet blev AudioNords

 

P1120767.thumb.JPG.20ac32a5bf63b08f3f61b68272f91f39.JPG

 

En riktigt dyr rigg med Constellation och Magico.

En som jag först trodde var en sensationell nyhet var att deras rigg även omfattade en dCS Vivaldi -stapel!:39:  Agenturbyte??

När jag frågade en av Leifs medarbetare kom förklaringen. Deras egna Constellation-rigg hade blivit försenade och då kom en hjälpande hand från Larry på PLAudio. Så jobbar justa kollegor.

 

Noterade också att en svart låda stod vid varje anläggning. Black Box från https://www.synergisticresearch.com/acoustics/. Den omtalade basätaren som ingen fattar hur den funkar, men som jag själv hört fungera i München 2015. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calm said:

En som jag först trodde var en sensationell nyhet var att deras rigg även omfattade en dCS Vivaldi -stapel!:39:  Agenturbyte??

 

Audionord körde med dCS Rossini Player och klocka på mässan i Göteborg i höstas (samma Magico högtalare men D'Agostini elektronik) så de är inte första gången de lånar av PL Audio :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calm said:

Första rummet blev AudioNords

 

P1120767.thumb.JPG.20ac32a5bf63b08f3f61b68272f91f39.JPG

 

En riktigt dyr rigg med Constellation och Magico.

En som jag först trodde var en sensationell nyhet var att deras rigg även omfattade en dCS Vivaldi -stapel!:39:  Agenturbyte??

När jag frågade en av Leifs medarbetare kom förklaringen. Deras egna Constellation-rigg hade blivit försenade och då kom en hjälpande hand från Larry på PLAudio. Så jobbar justa kollegor.

 

Noterade också att en svart låda stod vid varje anläggning. Black Box från https://www.synergisticresearch.com/acoustics/. Den omtalade basätaren som ingen fattar hur den funkar, men som jag själv hört fungera i München 2015. 

 

Calm

Noterar att de använder en Black Box i rummet! Den lilla svarta boxen vid slutsteget. Vet du vad det var för kablage till högtalarna?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sammy said:

Noterar att de använder en Black Box i rummet! Den lilla svarta boxen vid slutsteget. Vet du vad det var för kablage till högtalarna?

Jag misstänker att det borde vara Shynata Research Sigma högtalarkablar.  https://shunyata.com/2018/12/06/sigma-cables-win-product-of-the-year-award-2018-for-the-absolute-sound/

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, ukiro said:

 

Perfect Sense: Lumin/Thrax/Vimberg (och nåt mer jag glömmer)

Jag har varit nyfiken på Perfect Sense då de har en ganska imponerande portfölj med varumärken och har känts som en riktigt seriös high end-aktör. Så utan att ha haft kontakt med dem innan hade jag höga förväntningar här: Rimligen går det sy ihop något riktigt häftigt från alla deras produkter. Tyvärr var detta ett av de mest underväldigande rummen båda dagarna. Vimberg-högtalarna exemplifierar allt jag ogillar med Accuton-element, jag garanterat att jag hade sagt "accuton" 10 sekunder in i ett blindtest. Stelt, obegripligt odynamiskt, och något jättekonstigt som händer med varje virveltrumma de ska försöka förmedla. Kanske har jag någon sorts irrationell allergi mot just dessa element och jag är fortsatt nyfiken på massor av andra produkter från PS, men förtroendet höjdes inte av att man inte lyckades få till något roligare än detta.

 

Tack för besöket under helgen!

 

Accuton-elementen vilka även används av Tidal Audio, Mårten, Avalon med flera har väldigt speciella egenskaper. Antingen så gillar man dem, eller så gör man det inte. De har en tendens att vara verkliga vattendelare. Vimberg är för övrigt Tidals systerfabrikat där man delar samma DNA men med något enklare kabinett, komponentkvalitet och finish.

 

Den samlade responsen i år ifrån besökarna var den bästa vi har fått i hård konkurrens med systemet som vi presenterade för två år sedan med Absolare, Kaiser, APL och Echole m.m. vilket för övrigt är ett helt annat ideal. Som alltid så försöker vi att presentera något nytt och intressant som skiljer ifrån tidigare år på mässan då det känns mer intressant och inspirerande än att upprepa sig. 

 

Den andra dagen under en mässa låter alltid bäst. Söndagen bjöd på en mer balanserad och sammanhållen ljudbild, ökad naturlighet i alla register och en mer avslappnad presentation. Mer musik utan irritationsmoment helt enkelt och ett resultat vi var mycket nöjda med.

 

/ Marcus, Perfect sense

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Elektroniken kommer från Constellation i deras Revelation-serie förstår jag? https://www.constellationaudio.com/revelation

 

P1120773.jpg.7c4586f3a5ef4fbe3769fc78dc2c42d4.jpg

 

Constellation hade sin egen representant på plats som vi sett förra året.

 

Lyssningsintryck då?  Ja vi lägger inte så mycket krut på att försöka lyssna seriöst på "första varvets skanning". Men det lät som förväntat, väl upplöst, transparent och med en väl utbredd ljudbild med kontroll.  Sannolikt ett system som stått på några timmar högst, kräver lite inspelning för att komma till sin fulla potential, toppen som möjligen kändes lite skarp i konturerna men som senare blommade ut.  Söndagen är alltid bäst. Kul dock att få lyssna på lite "tung" hifi.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, DrKlang said:

Några upplevelser:

 

Old school med SME spelare, Atma-sphere och Soundlab elektrostater lät bra så länge källan var SME spelaren. Han hade också en Audio Research CD som var en katastrof i sammanhanget. Jag är inte lika entusiastisk över kablarna som utställaren, jag tror att bättre kablar hade gett bättre ljud. Soundlab lät -- mycket konservativt -- och precis som jag gillar att höra musik. Inget plingeling här.

 

Audio Concept med MBL, nyutvecklade franska slutsteg, en fransk DAC, en skivspelare med en intressant optisk pickup lät oerhört utmejslat och musiken grep tag i mig flera gånger. En klart lyckad demo. Ljud med muskler och finess. Jag hade möjligen lite svårt för basen som jag inte tyckte lät distinkt. Ljuspickupen tror jag är rätt väg att gå, och jag hoppas det kommer mer av den sorten, även i lägre prisklasser.

 

Perfect sense visade för mig okända saker, men ljudet var oerhört sofistikerat. Där fanns den mikrodynamik och upplösning som behövs för att man ska kunna tala om high end. Balanserat och vackert. Men låtvalet gjorde mig ändå oengagerad.

 

PL audio med Focal, Pass och DCS -- väldigt fint ljud. Den stora anläggningen var faktiskt i torraste laget, men fullkomligt imponerande. Den mindre anläggningen, med enklare Focalhögtalare gav mig konstigt nog mer musikupplevelse. Det finns inte så mycket att anmärka på här. Rikt ljud men ändå kontrollerat. Karaktär och tyngd.

 

Pause visade Totem och jag är lite svag för deras små högtalare. Bland högtalare i en verklighetsbaserad prisklass är dom intressanta. Dom har en hel del för sig: Tredimensionalitet och ett ganska öppet och neutralt ljud. Golvstående Totem har jag aldrig kommit överens med. Jag lyssnade på Totem med behållning.

 

Audionord med Magico, Constellation och DCS på lån: Högpresterande saker utan tvekan. Mannen från Constellation spelade bl.a. klassisk musik och det slätade lite över min största invändning mot Audionord: Låtvalet. Flera år har det varit för mycket elektronisk effektmusik, jag kan inte hitta svagheter och styrkor i en anläggning med elektroniskt ljud. Och med dessa komponenter finns det inget man skulle behöva dölja. Men det jag hörde låg nära MBL i upplösning, men med bättre bas. Jag gick in i musiken -- när jag fick musik.

 

Hifiklubben med Steinway: Mindre lyckad demo enligt mig. Öppen baffel som saknade låg bas helt. Ljudet lät lite utkastat också och utan djup karaktär. Jag vet inte varför det blev så, men det gav inget bra intryck.

 

Hifikonsult med QRS och Burmester: Hmm, jag kom inte riktigt överens med detta. På ett sätt var ljudet distinkt men drog uppmärksamheten till sig. Jag fick inte känslan av en sammanhållen ljudbild och tänkte mer på hur det lät än på musiken. Tyvärr lite "hifi-mässigt".

 

Hegel med Dynaudio: Lät ruggigt trevligt med de stora Dynaudio högtalarna. Sammanhållet ljud, tillräcklig upplösning, en stark känsla av att allt hänger ihop. Gillade det.

 

Kii Audio: Förväntade mig mer av dessa högtalare. Men något var fel. Det lät instängt och jag är inte så övertygad om att det berodde på högtalarna. Så mindre lyckad demo som jag ser det.

 

Skivor: Att träffa ägaren Opus3 är alltid en upplevelse och hans skivor är fantastiska. Jag handlade också av ägaren till MA recodings. Intressant musikurval och en verklig passion för musik. Jag saknade Concerto Köln i år, fantastiska musiker med en egen idé om hu det ska låta.

 

Slutligen ett litet rum med en norsk herre och en pytteliten högtalare längst bort i Klarabergsviadukten. Jag har glömt namnen på båda. Herrn i fråga var oerhört sympatisk och hade byggt en liten högtalaren som lät väldigt piggt och var snygg som tusan. Jag gillar ettriga, högpresterande högtalare som ser coola ut.

 

Tack alla utställare för ett fantastiskt bemötande.

 

 

Det lilla rummet med norska herren - var Torry från Hagto Audio. Han spelade på sina Trym högtalare (http://www.hagto-audio.com/433673806) med en förstärkare från Bakoon 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Perfect sense said:

Accuton-elementen vilka även används av Tidal Audio, Mårten, Avalon med flera har väldigt speciella egenskaper. Antingen så gillar man dem, eller så gör man det inte

 

Jag hör uppenbarligen till det senare lägret här, och vill igen påpeka att detta är personliga intryck och reflektioner som jag inte försöker utmåla som objektiv sanning. Jag har sett kommentarer från andra som verkligen gillade ert rum. För egen del är de märken du listar exakt de som jag tidigare tycker har problem med samma Accuton-färgning. Avalon kanske minst av dem dock, kanske för att de inte kör accuton hela vägen? Sen undrar jag ju om inte detta med att Accuton är så polariserande antyder ganska oblygt att elementen har en tydlig signatur; Vill man inte undvika den sortens färgning? (Säger jag som spelar vinyl med rör-riaa eftersom jag gillar färgningen…)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, ukiro said:

 

(Säger jag som spelar vinyl med rör-riaa eftersom jag gillar färgningen…)

 

Vadå färgning? :-) Jag kör också vinyl med rör-riaa. Bara för att det låter så stort, fritt och ofärgat. 

 

När det gäller ljudupplevelser så måste man bara acceptera at vi människor är olika, och gillar olika saker. Någon sa tidigare att det är kanske det som gör att vår hobby är så mångfacetterad, med ett oändligt antal konstruktionsfilosofier och profeter. :-)

 

Njut av musiken, den kan förflytta själen och manipulera tiden. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, shifts said:

Constellation Audio bjöd på den mest dregelframkallande elektroniken, men är lite kluven till det visuella intryck jag fick av det som stod på torrdemo med alienfuturistisk formgivning. 

 

Vadå? :) De är ju söta!
IMG_0539.JPG

 

Tyvärr fick jag inte höra dessa i år, men det jag minns av dem från HEM 2018 så är det ett par mumintroll som jag skulle kunna erbjuda plats.

Det var samma uppställning i Audionords rum när det gäller dessa, Devialet 1000 Pro Expert med en Techdas Airforce3 och en Nucleus/Roon.

IMG_0542.JPG

 

Jag fick dock höra lite Magico/Constellation/dCS/Shunyata från den andra ledden av rummet:

IMG_0544.JPG

 

Jag gillar definitivt vad jag hörde här, och jag är imponerad av proffsiga presentationer där man spelar lite musik som inte alltid luftas annars.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Daniel said:

 

Vadå färgning? :-) Jag kör också vinyl med rör-riaa. Bara för att det låter så stort, fritt och ofärgat. 

 

När det gäller ljudupplevelser så måste man bara acceptera at vi människor är olika, och gillar olika saker. Någon sa tidigare att det är kanske det som gör att vår hobby är så mångfacetterad, med ett oändligt antal konstruktionsfilosofier och profeter. :-)

 

Njut av musiken, den kan förflytta själen och manipulera tiden. 

Färgningen måste vara ljuser från rören.:blackeye:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...