Jump to content

Super HM-CD - kan det vara något?


Bebop

Recommended Posts

Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet.

 

Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD.

 

Trilogy 2.jpg

 

En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp  där jag handlar.

 

SHM logga.jpg

 

Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material.

 

SHM CD vs CD.jpg

 

Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity.

 

SHM-CD Production Process.jpg

 

Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue".

 

Dubbelbrytningsfel

... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp.

 

Dubbelbrytning.jpg

 

Produktionsförutsättningar visavi CD

Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud.

 

Properties produktion.jpg

 

Ljudegenskaper visavi CD

Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten.

 

Ljudkvalitet.jpg

 

Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga.

 

Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer.

 

För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång.

 

Och nu blir det sweet-spoten igen...

 

Chick Corea Trio.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv några SHM-SACD, men har egentligen inte reflekterat över vad SHM innebär, mer än att de låter väldigt bra. Jag har antagit att det i första hand handlar om en bra master och om jag tolkar din beskrivning så handlar SHM i första hand om att komma runt problem/felkorrigering vid avläsningen - något som givetvis varierar en (hel) del mellan olika CD-spelare. Så frågan är då om SHM verkligen spelar någon roll om man väljer att rippa sina CD och spela filer istället för att spela musiken direkt från CD-skivorna?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Taxmannen said:

 frågan är då om SHM verkligen spelar någon roll om man väljer att rippa sina CD och spela filer istället för att spela musiken direkt från CD-skivorna?

Det är en berättigad fråga. När man spelar på cd-spelare har man ju bara en chans att läsa rätt per varv s a s. Jag rippar alla cd och mina intryck kommer från rippade filer konverterade till dsd vid uppspelning men så gör jag med alla och dessa tycker jag låter bättre än det jag hört tidigare, men som sagt, är det bara en tillfällighet.

 

De skriver att det är vanliga redbook cd-mastrar som används men det är möjligt att de gör något innan matrisen. :39: Grafen visar t ex "högre volym" och " högre upplösning". Det är väl en indikation på att något gjorts. Eller är det så att de kan använda hela formatet utan avbränningar med denna teknik? Jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Taxmannen said:

Jag har antagit att det i första hand handlar om en bra master

Så tolkar jag också intrycken. Sen kan säkert olika transporter tydliggöra eventuella skillnader, eller kanske tvärtom.

(Jag menar att en bra transport kanske gör ett lika bra jobb med en "vanlig"  CD medan en sämre transport tydliggöra skillnader genom att ha lättare att läsa SHM-CD)

 

Jag har ofta uppfattat hembrända CD på svarta CD-R som mera välljudande än original CD'n, kanske samma orsaker som att en SHM-CD kan göra skillnad?

Det finns för övrigt en hel drös med SHM-SACD också, är det samma sak? Alltså ett annat plastmaterial i dem?

 

Japan Victor Company är verkligen på hugget när det gäller att få ut max ur RedBook! :) SHM-CD, SHM-SACD, K2, XRCD och allt vad de heter...

 

Link to comment
Share on other sites

Så här förklar de "fenomenet":

SHM-CD (Super High Material CD) is a superior quality CD fully compatible with all CD players. SHM-CD utilizes a polycarbonate material originally developed for LCD screens, and the enhanced transparency of the SHM-CD results in more clarity, depth and definition of sound, bringing the listener ever closer to the music of the original master. 

 

shm_about_img01_e2.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite vad som sägs på nätet. 

 

Några rader från Positive Feedback: 

Eastwind Imports sent me a two disc Jazz Sampler with one CD made of regular aluminum and the other an SHM-CD. Made from the same masters (newly re-mastered in Japan without any use of equalizers or compressors) and pressed with the same stamper, they sound very different. I heard more definition, more air, smoother textures and nuances, a lot more depth, reduced digititus of all types, more of an analog sound and feel, bigger dynamics micro and macro …

 

Tyska STEREO's förklaring till att de låter bättre: Außerdem ein besseres Brechungsverhalten, was bei der Abtastung zu weniger Jitter führt. (Lägre brytningsfel ger lägre jitter vid avspelning...)

 

I engelska Grammophone förs en diskussion där följande kan läsas:  

SHM-CDs are snake oil. Their marketing premise is along the lines that the use of better plastic materials lets the CD laser read the data on the disc better and that would have an audible effect. However this just plays on the common misunderstanding that a CD is read like an lp which it isn't. Even if the SHM-CD material improves the laser beam properties, it will not affect the already error free data that the CD player outputs

 

Det är som det ofta är, inga klara samstämmiga besked.

 

Link to comment
Share on other sites

 

24 minutes ago, Bebop said:

Eastwind Imports sent me a two disc Jazz Sampler with one CD made of regular aluminum and the other an SHM-CD

 

Det vore intressant att rippa båda för att se om de resulterar i identiska filer och om den upplevda skillnaden består.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Japan Victor Company är verkligen på hugget när det gäller att få ut max ur RedBook! :) SHM-CD, SHM-SACD, K2, XRCD och allt vad de heter...

 

Säljer de filer också eller bara skivor?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också god erfarenhet av dessa shm-cd.

 

Undrar varför de heter Super High Material. Vad menas med att materialet är högt?

 

 

15 hours ago, Taxmannen said:

Det vore intressant att rippa båda för att se om de resulterar i identiska filer och om den upplevda skillnaden består.

Ja, men kan du rippa från din cd-spelare?

 

 

16 hours ago, Bebop said:

 it will not affect the already error free data that the CD player outputs

Jitter är en myt :D

 

Link to comment
Share on other sites

Deras grafer ger jag inte mycket för, de ser helt godtyckliga ut och knappast något de mätt. De kunde väl i så fall ha redovisat mätningarna istället för att visa graf där ett värde är ”ljudkvalitet” och en annan med ”klarhet”?

 

Att utgåvorna låter utmärkt betvivlar jag inte en sekund, men tvivlar starkt på att det har något med plastmaterialet att göra.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ja, men kan du rippa från din cd-spelare?

 

Nja, kanske, men det var inte det jag avsåg. Det jag menade var att om man rippar på valfritt sätt och inga skillnader kan noteras efter rip, ja då ser inte jag som mestadels spelar filer riktigt poängen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

ser helt godtyckliga ut och knappast något dett

Det kan ju vara en sammanställning från lyssningar. Är de gjorda efter "skolboken" så tror jag mer på sådana än mätdata där skillnader många gånger ligger utanför det hörbara alternativt att man inte kan bedöma hur skillnader gestaltar sig i återgivningen (jämförande data mellan rör- respektive transistorförstärkare). Som du är inne på, hade det varkt intressant att veta hur de gått till väga.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Taxmannen said:

Det jag menade var att om man rippar på valfritt sätt och inga skillnader kan noteras efter rip

Jag antar att detta är lika knepigt som att jämföra olika vinylpressningar. Skillnader kan man kanske höra men vad beror de på? Man vet ju aldrig vilket grundmaterial de utgår ifrån. Just japanska cd-pressningar brukar låta mycket bra (oavsett SHM-CD eller inte), men inte alltid. Det jag inte blir klok på är vilket förarbete som gjorts. Såvitt jag har förstått så skickas det digitala filer mellan studios och musikförlag/tillverkare men vad händer sedan? Går man direkt på cd/sacd-matriser eller är det så att t ex japanerna i högre grad än andra anpassar ljudbilden på något sätt via en equilizer? 

 

På vinylens storhetstid var det definitivt så plus att de hade olika bandspelare och elektronik som rattades av någon. Till detta skall läggas lokal tillverkning matrisprocessen och hur många LP de pressade från varje matris, vinylmassa, jämnhet i presstryck, avkylning... Processen med att tillverka CD kan vara betydligt enklare men även där finns olika möjligheter att påverka ljudfilen innan den går in i produktion. Vi vet helt enkelt inte var skillnaderna uppstår.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det kan ju vara en sammanställning från lyssningar. Är de gjorda efter "skolboken" så tror jag mer på sådana än mätdata där skillnader många gånger ligger utanför det hörbara alternativt att man inte kan bedöma hur skillnader gestaltar sig i återgivningen (jämförande data mellan rör- respektive transistorförstärkare). Som du är inne på, hade det varkt intressant att veta hur de gått till väga.

 

Så är det nog att det är baserat på lyssningar, men då är det mjuka mätvärden så att säga. Är också nyfiken på hur de fick tillväga. Jag spekulerar ju bara så klart när jag vädrar min skepticism. :)

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

 

Nja, kanske, men det var inte det jag avsåg. Det jag menade var att om man rippar på valfritt sätt och inga skillnader kan noteras efter rip, ja då ser inte jag som mestadels spelar filer riktigt poängen.

Ok.

Om man ändå ska spela rippade filer så är det nog ingen vits att söka efter SHM.

Materialet på skivan är ju detsamma.

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Japan för ett antal år sedan så gjorde man en mindre serie CD-skivor i glas. Bl.a. så fanns det några gamla DG-skivor utgivna så. Frågade om jag kunde få kika på en, svaret blev: " Solly Söl, evelything sold out". Och dom kostade 20.000:- svenska kronor/st vid tillfället för 7-8 år sedan. 

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...