Jump to content

A clock to rule them all


Hans-Tommy

Recommended Posts

3 hours ago, calm said:

 frågan är om inte detta bör kanske beaktas som annat än "allmänt tyckande".

Visst är det så. Jag har själv arbetat i projekt där vi använt oss av konsumentpaneler med support av bl a Gfk. Men upplevelser av produkter här på forumet kan knappast betraktas som vetenskapliga. Men det är ju heller inte meningen. Vi utbyter våra personliga erfarenheter och vad vi tycker och anser. I det sammanhanget måste det väl vara ok att tycka om prisvärdhet. Det är inte sällan en parameter även i hifipressen kopplat till prestanda och vad producenten kommunicerar. 

 

 Sedan har vi ett antal medlemmar som går mer på djupet i den tekniska delen för att ta reda på hur utrustning är uppbyggd och hur väl det stämmer överens med "teknikens ideala tillstånd" inom el, akustik, mekanik och hur allt samverkar på en mer vetenskaplig nivå s a s. Några av dessa skulle aldrig köpa en produkt, oavsett hur bra det låter, om man inte "köper" den tekniska lösningen. Om värderar design extra mycket så hjälper det inte hur bra det låter. Det måste också se bra ut. 

 

Och avsett vad så är det upp till oss att värdera och ta våra egna beslut. Det inkluderar både det vi ser och inte ser och det vi hör och inte hör samt pris. Vi tar till oss det vi vill och det vi sätter värde på och som passar ens egen livssituation, ekonomi, design kontra funktion, hur vi lyssnar, anpassning till övrig utrustning mm.

 

Alla dessa variabler gör det till en intressant hobby. 

 

Link to comment
Share on other sites

Auralic är en tillverkare som jag tycker tagit fram många intressanta och välljudande produkter genom åren. Väldigt kul att läsa en test av både Vega och Leo. Blir dock lite konfunderad när jag läser att för 85 000 kr så får man en produkt (klocka) som enligt artikeln inte ger någon upplevd förbättring vid 16/44 och ibland vid högre samplingsnivåer. 

Jag hade nog väntat mig mer... 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Auralic är en tillverkare som jag tycker tagit fram många intressanta och välljudande produkter genom åren. Väldigt kul att läsa en test av både Vega och Leo. Blir dock lite konfunderad när jag läser att för 85 000 kr så får man en produkt (klocka) som enligt artikeln inte ger någon upplevd förbättring vid 16/44 och ibland vid högre samplingsnivåer. 

Jag hade nog väntat mig mer... 

Hej bigblue

vegan kan ju användas både som streamer/Dac eller bara som Dac 

du hänvisar till en recension där recensenten bara använder den som Dac vilket jag tror inte är optimalt att använda en PC som streamer om den inte är helt optimerad för detta. Nu vet man inte hur det är gjort i detta fall

Jag lyssnade på vegan som streamer/Dac 

jag föreslår att du läser inlägg 56 i denna tråd

hälsar tommyTommy

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej bigblue

vegan kan ju användas både som streamer/Dac eller bara som Dac 

du hänvisar till en recension där recensenten bara använder den som Dac vilket jag tror inte är optimalt att använda en PC som streamer om den inte är helt optimerad för detta. Nu vet man inte hur det är gjort i detta fall

Jag lyssnade på vegan som streamer/Dac 

jag föreslår att du läser inlägg 56 i denna tråd

hälsar tommyTommy

 

Visst är det så.

Jag menar inte att recensentens upplevelse skulle stämma överens med din eller någon annans upplevelse. Inte heller att det är facit eller faktum.

Det var bara en personlig reflektion på den aktuella recensionen där jag var förvånad över hans upplevda intryck.

Jag hoppas få lyssna på denna fina kombo på mässan - om tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...