Jump to content

A clock to rule them all


Hans-Tommy

Recommended Posts

Det har ju varit en del trådar om klockans betydelse vid DIgital/analog överföring . De flesta klockor om jag har uppfattat det rätt är en slags referens för den vanliga klockan i DAC:n. Den externa styr den vanliga klockan. Men nu finns det ett undantag Aurelic Leo. Den kör sitt eget race utan inblandning av den vanliga klockan. Det finns säkert någon som kan förklara det bättre.......

jag var hemma hos Byzan för ett tag sedan och lyssnade på hans fina anläggning, han hade lånat hem en extern klocka Mutec ref10 som han hade kopplat in till sin DCS Vivaldi det blev ju en förbättring att ha den inkopplad även om den inte var omvälvande.

Jag var nere idag på Audio concept och lyssnade på Aurelic Vega G2 samt klockan Leo. Lyssnade både med och utan klocka. Skillnaden var högst påtaglig, större ljudbild , bättre fokus, mera avspänt ljud , analogt som jag brukar säga. Hela systemet jag lyssnade på kommer att vara på mässan, ta chansen tycker Tommy 

resten av anläggningen var anapurna integrerad förstärkare och MBL 120 högtalare

729AC73B-D7AA-4010-8484-A946EFCD0BB2.jpeg

A41D4BB3-F8CE-4962-9E00-50F96619BA95.jpeg

3CC12114-E523-4738-8502-6FE9B930D481.jpeg

Edited by Hans-Tommy
Glömde skriva var
Link to comment
Share on other sites

Ja, det här med tajming är väldigt viktigt tror jag. Och exakta klockor är starkt bidragande till detta i den digitala världen. 

Har själv varit med om ett test där vi satte in en 100 000 kr klocka i ett super-system. Så jag har en bra uppfattning om vad den tillför - och inte. 

@Hans-Tommy hur upplever du förbättringen i förhållande till priset?

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan även tillägga att Auralic Leo inte är en 10MHz referensklocka som Mutec gör utan har två frekvenser en för 44.1 och en för 48khz och dess multiplar (likt dCS Rossini och Vivaldi klockorna där Vivaldi klockan kan synkas med 10MHz om man vill det). 

 

"The result is the LEO GX’s remarkably high signal frequencies: 90.316MHz for 44.1-based audio signals, and 98.304MHz for 48K-based signals."

 

https://us.auralic.com/products/leo-gx

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bigblue said:

Ja, det här med tajming är väldigt viktigt tror jag. Och exakta klockor är starkt bidragande till detta i den digitala världen. 

Har själv varit med om ett test där vi satte in en 100 000 kr klocka i ett super-system. Så jag har en bra uppfattning om vad den tillför - och inte. 

@Hans-Tommy hur upplever du förbättringen i förhållande till priset?

 

Hej bigblue

 

jag tycker klockan är prisvärd, vegan går från att vara en OK DAC till en riktigt bra, en av de bättre jag hört

 

//tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej Hans Tommy,

 

intressant produkt. Låter spännande, Ska kika närmare... 

 

Du nämner både DCS masterklocka och Mutecs referensklocka i ditt inlägg. Det kan bli rörigt. Full respekt för det. DCS masterklockan, i din beskrivning, klockar alla övriga digitala enheters individuella klockor (som alla digitala enheter har individuellt) förutsatt att dom har worldclock ingång. Vad Mutec gör via en 10 MHz signal är att den, mycket enkelt uttryckt, förbättrar precisionen och jitter i Masterklockan. Alla inkopplade digitala enheter blir således klockade, via DCS masterklocka, med med än högre precision via Mutec.

Det finns många referensklockor att välja på. Prisskillnaden är enorm och Mutec Ref 10, givet teknisk data, är väldigt prisvärd. Det kan vara en förklaring till att inte Masterklockorna har extrema mätvärden och prisnivåer därefter. Alla digitala enheter tar inte heller en 10 MHz signal vilken såklart är en annan orsak.

 

Hoppas du får en god upplevelse. Lyssna väl

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Fick ett snabbt sms på mitt inlägg trots sen timme.. Kul..

 

Ok: Förtydligande

 

Svar: den presenterade klockan som Hans-Tommy refererar till är mer att jämföra med dCS Vivaldi Masterclock. Som givetvis också har 44.1 och 48 möjlighet. Jag håller med, det blir en väldigt stor skillnad om man kan ”klocka” ihop sina digitala enheter. Men jämförelsen med Mutec är inte rättvis eftersom den förbättrar, om än sublimt, det masterklockan redan förbättrar. Så en jämförelse mellan master och referensklockor tycker jag inte kan göras. 

 

Lyssna bäst

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Tack Pärr för att du förklarar skillnaden mellan just vad Masterklockan gör i dCS fall och vad Mutec referensklocka tillför just i den konstellation med dCS Masterklockan. Det förklarar också varför jag mfl. inte upplevde en avgörande skillnad mellan de olika klockorna, nämligen att dCS Materklocka egentligen är så pass bra att det räcker och blir över. Upplevde ungefär samma skillnad när jag uppgraderade min egen klocka till min MSB, dvs i grunden mycket bra men kunde uppenbarligen bli ännu lite bättre. Idag finns ytterligare förfining med lägre och lägre jitter. Om Masterklockan i första hand handlar om synkronisering, så förstår jag att Referensklockan förfinar och ökar precisionen i fråga om t.ex jitter?

Ser att MSB klockor nu är nere på 33 femtosekunder jämfört med min klocka som ligger på 140 . Men detta kanske inte är hela förklaringen med upplevda  ljudskillnader och frågan hur Mutec Referensklocka är i den jämförelsen?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mutec redovisar rätt exakt deras phase noise vilket vad jag förstår är det mest intressanta med klockor för audio applikationer @calm

 

Tex så skriver Auralic så här.

 

"The LEO GX clock is so precise that existing benchmarks aren’t detailed enough to accurately represent what it can do. Instead, we use Allan deviation to describe the resolution of the LEO GX, which is like looking at phase noise closely enough to detect shifts of +/-1Hz or even +/-0.1Hz. The Allan deviation of the LEO GX Reference Master Clock comes in at 2E-12 (at 1 second), which is equal to a 10MHz rubidium atomic clock with phase noise of +/-1Hz at -110dBc/Hz, or an amazing 500 times less jitter than an 82fs Femto clock oscillator."

 

Mutec REF10 har ännu bättre värden och är nog en av de bättre referens klockorna på marknaden till ett vettigt pris.

 

Jitter Performance, Measured at REF 10’s Outputs

1-100 Hz: ≈ 22 fs

Jitter performance, measured at REF 10’s outputs

 

Phase noise of the REF 10 as a function of frequency

Phase noise dBc/Hz
1 Hz: ≤ -116
10 Hz: ≤ -145
100 Hz: ≤ -160
1000 Hz: ≤ -166
Noise floor: ≤ -170
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Tack Pärr för att du förklarar skillnaden mellan just vad Masterklockan gör i dCS fall och vad Mutec referensklocka tillför just i den konstellation med dCS Masterklockan. Det förklarar också varför jag mfl. inte upplevde en avgörande skillnad mellan de olika klockorna, nämligen att dCS Materklocka egentligen är så pass bra att det räcker och blir över. Upplevde ungefär samma skillnad när jag uppgraderade min egen klocka till min MSB, dvs i grunden mycket bra men kunde uppenbarligen bli ännu lite bättre. Idag finns ytterligare förfining med lägre och lägre jitter. Om Masterklockan i första hand handlar om synkronisering, så förstår jag att Referensklockan förfinar och ökar precisionen i fråga om t.ex jitter?

Ser att MSB klockor nu är nere på 33 femtosekunder jämfört med min klocka som ligger på 140 . Men detta kanske inte är hela förklaringen med upplevda  ljudskillnader och frågan hur Mutec Referensklocka är i den jämförelsen?

 

Calm

 

Det tekniska hoppar jag över och kan bara för egen del påstå att jag hörde skillnad då jag hade Mutec Ref10 hemma för test och den största skillnaden (även om den inte var jättestor) var när jag var tvungen att koppla ur den för återlämning. Så visst kan jag sakna den när jag tänker på vad den gjorde i systemet men kan även leva med hur det låter idag. 

 

2 hours ago, octavia rs said:

Mutec REF10 har ännu bättre värden och är nog en av de bättre referens klockorna på marknaden till ett vettigt pris.

 

Det kan mycket väl vara så idag men vad händer i morgon? Tekniken går svindlande fort och jag är nöjd med Vivaldi och med dCS uppdateringar av mjukvara som kommer ett par ggr per år. Så för min del är det till att behålla det jag har och bara sitta och njuta av de källor jag har för uppspelning av musik både i digital som analog form. Men för de som hoppar på tåget nu eller som vill förnya sig och vad som är bäst eller bäst per investerad krona etc ingen lätt uppgift idag - tror jag! Men så har det iofs alltid varit oavsett vad vi skaffat oss i denna hobby.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt, men jag måste få lov att reagera!

Först så köper man DAC för 63.000:-. För att "uppgradera" denna ljudmässigt (?) så köper man till en extern klocka för 84.900:-. Men för att vara på "säkra" sidan så köper man till en "uppgraderad" klock-kabel för 11.090:-. Allt som allt 158.990:- för en DAC!

WOW alltså!

Man tycker att för 63k för en DAC där själva DAC-chipset kostar kanske 10-15:- så borde ALLT vara av yppersta kvalitet från start!

 

Har en liten fråga, vad är en Reference Mater Clock?

leo-gx-1-1.jpg

(Bilden hämtad från Audio Concept)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

 

Det tekniska hoppar jag över och kan bara för egen del påstå att jag hörde skillnad då jag hade Mutec Ref10 hemma för test och den största skillnaden (även om den inte var jättestor) var när jag var tvungen att koppla ur den för återlämning. Så visst kan jag sakna den när jag tänker på vad den gjorde i systemet men kan även leva med hur det låter idag. 

 

 

Det kan mycket väl vara så idag men vad händer i morgon? Tekniken går svindlande fort och jag är nöjd med Vivaldi och med dCS uppdateringar av mjukvara som kommer ett par ggr per år. Så för min del är det till att behålla det jag har och bara sitta och njuta av de källor jag har för uppspelning av musik både i digital som analog form. Men för de som hoppar på tåget nu eller som vill förnya sig och vad som är bäst eller bäst per investerad krona etc ingen lätt uppgift idag - tror jag! Men så har det iofs alltid varit oavsett vad vi skaffat oss i denna hobby.

 

/byZan

Som alltid är skillnaderna mindre och mindre när man kommer upp på skalan, så vad jag menar med ingen avgörande skillnad är att skillnaden naturligtvis hördes,  det var vi som lyssnade rörande överens om,  men att den var mer subtil än avgrundsskiljande. Dvs. redan utgångsläget är ett mycket bra ljud som förbättrades, men kanske inte med ett jättekliv.:thumbsup:

Själv tyckte jag att mitt eget klockbyte i MSB var värt mellanskillnaden i fråga om pris. Vill man ligga på topp så finns inga kompromisser. :D:) Mutec-klockan är förhållandevis måttlig prismässigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amatören said:

Ber om ursäkt, men jag måste få lov att reagera!

Först så köper man DAC för 63.000:-. För att "uppgradera" denna ljudmässigt (?) så köper man till en extern klocka för 84.900:-. Men för att vara på "säkra" sidan så köper man till en "uppgraderad" klock-kabel för 11.090:-. Allt som allt 158.990:- för en DAC!

WOW alltså!

Man tycker att för 63k för en DAC där själva DAC-chipset kostar kanske 10-15:- så borde ALLT vara av yppersta kvalitet från start!

 

Har en liten fråga, vad är en Reference Mater Clock?

leo-gx-1-1.jpg

(Bilden hämtad från Audio Concept)

Hej

när det gäller priser kan jag bara säga att klockorna är dyra dcs Rossini klockan kostar 70000 dcs Vivaldi klockan 140000 så Leo ligger i samma härad

jag har visserligen inte lyssnat på Rossini och Vega g2 + Leo sida vid sida men tycker nog Aurelic kombon är i samma klass och då är den billig för Rossini DAC kostar över 200000 och med klocka nästan 300000

mycket pengar är det

tommy

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Amatören said:

Har en liten fråga, vad är en Reference Mater Clock?

 

:D

Mr Wang från Auralic har fått en hel del smäll för felstavningen på promotion-bilden på Leo GX, på Auralic-forumet bl.a.

De har snart råd att ta om bilderna med aktuell firmware och rätt stavning, med tanke på priset på Leo!!! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2019‎-‎02‎-‎06 at 23:14, pärr said:

Fick ett snabbt sms på mitt inlägg trots sen timme.. Kul..

 

Ok: Förtydligande

 

Svar: den presenterade klockan som Hans-Tommy refererar till är mer att jämföra med dCS Vivaldi Masterclock. Som givetvis också har 44.1 och 48 möjlighet. Jag håller med, det blir en väldigt stor skillnad om man kan ”klocka” ihop sina digitala enheter. Men jämförelsen med Mutec är inte rättvis eftersom den förbättrar, om än sublimt, det masterklockan redan förbättrar. Så en jämförelse mellan master och referensklockor tycker jag inte kan göras. 

 

Lyssna bäst

/Pärr

Hej pärr

Jag tror du missuppfattade mej, vad jag menade var att vanliga externa klockor fungerar enligt nedan

lighter

 

medan Leo fungerar enligt nedan,///tommy

 

Thanks to its unique Jitter-Free Operation, when the VEGA G2 joins forces with the LEO GX these devices accomplish something extraordinary. Instead of merely synchronizing with the LEO GX, the VEGA G2 actually uses the exceptionally high frequency incoming clock from the LEO GX directly — as its own working signal. In other words the LEO GX bypasses the internal VEGA G2 clock circuit entirely, and drives waveform creation directly with its signal. No more PLL, and no more limitations.

lighter
 
Link to comment
Share on other sites

Då måste jag ställa den självklara frågan, varför gör man inte så från början?

Borde utan tvekan rymmas i samma låda med samma strömförsörjning till samma pris som LEO GX + att man sparar in den externa klock-sladden för 11k!
Eller det är: Den som har mest SVINDYRA burkar när han/hon dör vinner!

(Aj fan, nu svor jag i kyrkan!)

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Amatören said:

Borde utan tvekan rymmas i samma låda med samma strömförsörjning till samma pris som LEO GX + att man sparar in den externa klock-sladden för 11k!

 

Lättast är väl att titta hur lådorna ser ut invändigt och så får man själv se om allt fått plats i ett av de icke fullstora chassi (34cm x 32cm x 8cm) Auralic använder. Man kan även tillägga att Vegan är en streamer/dac/förförstärkare med en extern analog ingång med så det är mer än bara en DAC.

 

Vega G2.

 

VEGA_G2_Inner.thumb.jpg.8bd9f1e7c538e79db403165f98a0efe6.jpg

 

 

LEO GX.

 

LEO_GX_Inner.thumb.jpg.28a44da587b21bac16fd37c24f6b671c.jpg

 

 

Auralic har tittat på dCS för vad jag vet så ska det komma en "uppsampler" med så då ser det ut såhär. Alla enheter kopplas med HDMI kablar och kör Auralics Lightning Link som kopplar ljud och synk via denna kabel. Flest dyra lådor när han dör vinner :D:65:

 

Auralic-Vega-G2---inpage2.jpg.31a42c08b73f99aa64d6183d3439c4a7.jpg

 

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Ärligt, det blir löjligare och löjligare! 

Sen måste man ha HDMI-sladdar för 100kkr/st för att alla ettorna och nollorna ska komma "rätt" klockade mellan apparaterna! Glöm sen inte alla ström-sladdar för sisådär 10kkr/st till en kabeldosa för 25kkr och sen måste det till en "strömrenare" för ...!

Ser ni vad jag menar?

 

Undrar hur en sån har står sig i konkurrensen, ESS ES9038PRO DAC Module I2S XLR 32bit 384khz DSD with Screen and Remote Control (249EUR):

ess-sabre.JPG

Tillsätt AMANERO Combo 384 Digital interface USB 384kHz to I2S / DSD (69EUR) + Toroidal Transformer 36VA 2x15V + 2x6V (22.9EUR) + lämplig låda och lite arbete så påstår jag att man har en prestanda DAC av Guds nåde!

(Allt hämtat från https://www.audiophonics.fr/en/)

Vad anser AlfaGTV och andra duktiga byggare? Är jag helt ute och cyklar?

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Då måste jag ställa den självklara frågan, varför gör man inte så från början?

 

Det undrade jag också för ett tag sedan. Vet inte om utrymmesskäl är ett skäl, kanske?

 

2 hours ago, Amatören said:

Den som har mest SVINDYRA burkar när han/hon dör vinner!

 

För mig är det ingen tävling men många burkar har jag och en till påväg in;) Dyrt ja men i förhållande till….nej!

 

34 minutes ago, Amatören said:

Vad anser AlfaGTV och andra duktiga byggare?

 

Om de har jämfört så kan de säkert svara på frågan. Vore roligt om någon har jämfört och man med dessa små pinaler skulle kunna ersätta alla burkar man har, den dagen kommer nog och är kanske inte långt borta heller, vi avvaktar svar på guds nåde till oss musikälskare?

 

37 minutes ago, Amatören said:

Är jag helt ute och cyklar?

 

Kanske? Jag har ingen aning!

 

2 hours ago, Amatören said:

(Aj fan, nu svor jag i kyrkan!)

 

No probs för min del, jag är inte troende och accepterar allas åsikter.

Anledningen till mitt inlägg är att jag kanske ville ge en annan vinkel och så kände jag mig lite träffad när du skrev om kablar, strömrenare, svindyrt för där håller jag med till 100%. Kablar gör skillnad och strömrenare likaså samt att det är dyrt och kanske t o m svindyrt för oss vanliga dödliga, men jag har prioriterat för att kunna göra min resa och tycker att jag har fått så mycket tillbaka på investerade pengar.

Däremot var servicen på bilen senast för för x-tusen dyr och att de sedan har mage att sätta upp två lampbyten á 300kr i samband med servicen, det tycker jag är svindyrt!;)

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag var nere på Audio concept och lyssnade på Aurelic Vega med och utan klocka. Jag tycker Aurelic duon med klocka låter riktigt bra och eftersom jag vet att man kan lyssna på kombon på mässan kunde det vara intressant för andra som går på mässan att själva bilda sig en egen uppfattning. När det gäller prisvärdhet och sånt tycker jag att man får tycka vad man vill. Det finns dyrare och billigare streamer/Dac 

//Tommy 

ps jag tror att anledningen till att Vega och Leo inte är i samma burk är en ren prisfråga, Vega skulle då bli för dyr, över 100000 SEK  Ds 

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Vad anser AlfaGTV

Jag kan inte säga annat än att jag tycker din reaktion är sund! Det behövs en nykter attityd till huruvida dessa mycket kostsamma tillbehör verkligen tillför nåt mer än ”pride of ownership” och ett hål i plånkan. Men, jag har all respekt för dem som upplever liknande produkter värda sitt pris och därmed investerar sina surt förvärvade.

Just när det gäller DAC, upsamplers och klockor är jag försiktigt skeptisk. Är det skillnader som motsvarar kostnaderna? Hur nöjd jag än är med min Nagra DAC kan jag aldrig nånsin kalla den prisvärd...

 

Exemplen du gav är förmodligen produkter från helt andra änden av skalan, massor av välljud för en måttlig peng med förmodligen en extra skön känsla för den som byggt och monterat. Kostnadsskillnaden är ju en semester för hela familjen eller en vettig begagnad bil eller nya vitvaror etc

 

Auralic har ändå mitt förtroende, produkterna håller hög kvalitet och levererar ordentligt välljud. Prisvärt? Omöjligt att avgöra, var o en får bedöma.

 

Link to comment
Share on other sites

Citat byZan: "Det undrade jag också för ett tag sedan. Vet inte om utrymmesskäl är ett skäl, kanske?"

Med tanke på att endast en klocka och en strömförsörjning behövs så tror jag inte utrymme är problemet. Annars kan man ta en större burk.

Citat byZan: "Däremot var servicen på bilen senast för för x-tusen dyr och att de sedan har mage att sätta upp två lampbyten á 300kr i samband med servicen, det tycker jag är svindyrt!"

Hehe, allt är relativt :thumbsup:

 

Hans-Tommy, jag tycker det är bra att du startat denna tråd. Det är trots allt ett forum och då har man väl rätt att ifrågasätta och diskutera bl.a. prisvärdhet. Eller...

 

Det jag funderar på är just prisvärdheten när man tittar på vilka komponenter som valts. T.ex:

apparatintag.JPG

Då kan man fundera på varför sladden som ska in i denna kontakt kan kosta 10kkr eller mer...

Det är en dyr hobby vi har!

Edited by Amatören
Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-08 at 10:58, octavia rs said:

Kollade vad min TAD spelare har för klock värden

Det är lite svårt att genomskåda vad det innebär :39: Speciellt när man dessutom jämför med olika "standarder", olika omfång, beräknat/mätt osv.

Man skulle behöva sätta klockorna i en applikation för att utvärdera övertoner och brusgolv, så att man kan ha "tummen i spåret".

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Amatören said:

Sen måste man ha HDMI-sladdar för 100kkr/st för att alla ettorna och nollorna ska komma "rätt" klockade mellan apparaterna! Glöm sen inte alla ström-sladdar för sisådär 10kkr/st till en kabeldosa för 25kkr och sen måste det till en "strömrenare" för ...!

Ser ni vad jag menar?

 

Det är ganska enkelt att förstå att du tycker att det är för dyrt och jag håller med om det för egen del. Sedan måste jag kommentera argumentationstekniken som jag tycker är osaklig (man måste inte ha dyra sladdar) och att du trampar på dem som trots allt finner glädje i att köpa spjutspetsteknik och är beredda att betala för det. En del gör det bara för att de har råd och då gör i alla fall deras pengar nytta för någon annan medan andra gnetar ihop pengarna och spenderar dem i förhoppningen att det ska ge mer livsnjutning. Om inte njutningen infinner sig så är det en dyrköpt läxa och förhoppningsvis stoppar det där. Jag tror det är svårt att hitta någon som har haft HiFi-hobbyn länge som inte gjort något dåligt köp som de ångrar och jag har definitivt gjort det. Det är nog en del av det som krävs för att finna sin egen väg.

 

Att en del grejor är löjligt dyra i förhållande till vad de innehåller är sant och statusmarkörer går det att ta betalt för så vissa drar sig inte för att göra det. Andra ägnar livet åt att försöka hitta den optimala lösningen på något problem och lägger orimligt mycket tid på det och om de sedan skruvar ihop någon apparat byggd på tekniken och försöker sälja den blir apparaten i regel orimligt dyr i förhållande till nyttan den gör. Jag står alltid vid sidan och hejar på dem som försöker göra något och hoppas att de ska lyckas men så blir det inte alltid men utvecklingen drivs till en del av dessa entusiaster så vi ska vara glada över att de finns. Att det sedan går att producera extremt bra grejor till väldigt låga priser med känd teknik och stora resurser är en annan sak men tyvärr gör de nästan alltid någon kompromiss för att pressa priset eller för att förenkla tillverkning eller försäljning.

 

Valet av grejor att köpa är fritt och diskussion om vad som är vettigt eller rimligt är förstås välkommet men tänk gärna lite på hur ni uttrycker er. Om klockan i den här tråden är vettig eller inte får andra avgöra. För mig blir det för dyrt men samtidigt har jag tillräckligt stor erfarenhet av klockmodifieringar för att tro att det nog kan bli lite skillnader.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Amatören said:

Ärligt, det blir löjligare och löjligare

Jag är beredd att hålla med. Jag tycker dessutom att det är märkligt att det är så känsligt att diskutera priser, kostnader, prisvärdhet och liknande inom hifi. Är det möjligen något som drivs av branschen eller kommer det från våra dåliga samveten... ? Är det en medveten strategi för att bygga upp en aura av exklusivitet?  Jag vet inte.

 

Ingen blinkar om jag tycker det är märkligt att ett nerladdad album i DSD kostar 50-100 % mer än samma album på en fysisk SACD. Däremot kan det bli irritation när jag beklagar mig över när musikkonsumenter inte är beredda att betala för sin musik så att musiker och upphovsmän kan få en dräglig ersättning. Men att iftågasätta prissättning på hifi-prylar kan väcka ilska.

 

Att var och en får avgöra vad som är prisvärt och inte samt hur man prioriterar är självklar, tycker jag. Men samtidigt är det väl sunt att diskutera prissättning. Jag tycker det finns en blåögdhet inom många områden kring prissättning vilket sysselsätter både organisationer och journalister inom andra områden för att "avslöja". Jag är helt säker på att även highend- branschen hade mått bra av en sådan granskning.

 

Jag vet inte om det har med ålder att göra men idag tycker jag att min egen anläggning sprider ett löjets skimmer över sig vad det gäller pris och skulle jag börja om idag hade jag inte kommit i närheten det jag har spenderat trots att jag har bättre ekonomi än någonsin. Jag anser att jag har varit en del av någon form av "masspsykos" och dragits med ett tåg där en inte obetydlig del har koppling till fåfänga och att tillhöra "rätt" grupp.

 

Det låter bra här hemma och jag har inget att klaga på ljudmässigt, men jag är övertygad om att detta hade jag fixat idag till en femtedel av kostnaden om jag skulle börja om.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Bebop said:

samtidigt är det väl sunt att diskutera prissättning.

 

Ja, men ska vi övertala alla som köper hutlöst dyr falukorv att Falugott mättar lika bra? 

För det gör den ju.

Jag tycker att diskussionen är bra om man tar hänsyn till att ingen har ensamrätt till att definiera vad som är bra nog.

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant att denna typ av diskussioner kan dra iväg och väcka tankar som länge kan ha legat och ”grott”. Det är väl sunt att allt kan dryftas oavsett om det gäller pris, prestanda, utseende, varumärke eller vad det nu må vara. Jag kommer osökt att tänka på Tom Wolfes bok ”Fåfängans Fyrverkeri” vars innehåll ju beskriver ett ganska ”extensivt och flärdfullt everne” i NYC på 80-talet bland vissa yrkesgrupper. Det kan man såklart tycka vad man vill om.

 

Min kommentar var inte menat att marknadsföra någon klocka på något sätt utan bara att kort dra hur Mutec Ref 10 är tänkt att fungera med just en dCS Masterklocka i detta fall. Det finns såklart digitala ”enheter” som har 10 MHz ingång och således inte behöver en masterklocka vilket ju ger ett färre antal burkar.

 

På tal om ”svindyra produkter” så håller jag absolut med om det. Dilemmat (min egen åsikt) är ju att går man från en anläggning på 20.000 till en på 40.000 så märker man skillnad. Går man från en på 50.000 till 100.000 så kan det vara svårare. Går man från en på 300.000 till 500.000 så kan det vara ännu svårare. (Undantag finns såklart) Problemet är väl att den som vill, och har lust att betala, måste lägga väldiga pengar på hur långt man vill gå och tro man kan få ytterligare välljud genom att få det ”lilla sista”. Nyttoeffekten blir väldigt dyrköpt den sista biten s.a.s. Att bara ifrågasätta att det är svindyrt tror jag därför inte ALLTID har med fåfänga att göra. Var och en får självklart avgöra det men det kanske är helt andra saker som driver ambitionen. Att bara plocka det absolut dyraste ur en butik är enkelt för den som kan betala, och man behöver inte ha så mycket kunskap eller egna teorier om vad som kan fungera ihop för att göra det, men jag är ganska övertygad om att alla här som på något sätt sitter på en kostsam rigg alltid har haft ett ideal att sträva efter. Sen att det idealet hamnar i olika prisspann blir ju en konsekvens därav.

 

Det får mig också att tänka på att jag skrev ett inlägg på ett grannfora för 10-12 år sedan som berörde just detta och där jag tyckte det vore spännande att, som motsats, göra en test för de som var intresserade av att sätta ihop den mest välljudande riggen för 25.000 med max 4 enheter. (Högtalare, förstärkare och signalkälla + valfri enhet) Det tycker jag hade varit kul och utmanande där man verkligen hade fått tänka till. Därefter hade man åkt runt och lyssnat på allas alster. Tyvärr så föll det inte i så god jord så ”projektet” dog. Så vi får nog leva med att många tycker det är mera intressant med betydligt kostsammare kombinationer. Sen finns det något som heter vanlig hederlig avundsjuka också, men det är så klart en annan sak och kanske än mera infekterat att diskutera.

 

/Pärr

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...