Jump to content

JRiver startar Panel


Bebop

Recommended Posts

Fr o m version 24 kan man nu ansluta en webbaserad remote som kallas Panel. Den är ännu i sin linda och diskussionen mellan användare pågår för fullt om hur man kan bygga vidare. Jag har provat den och den fungerar men går ibland lite lusigt. JRiver väljer ändå att släppa den så att de får in respons från användarna om vad de vill ha. Just nu har det diskuterats en del kring sökfunktioner. 

 

Panel kommer att ersätta deras första Gizmo. Den funkar både med PC, läsplatta och i mobil. JRiver Remote finns fortfarande också. Den innehåller mycket av det samma men har också länk till information om artisten, teknisk information typ dynamik, sample rate osv. Det kommer kanske till Panel också.

 

Så här ser första sidan ut idag (sorry för bildkvaliteten): Fr. v. Musikbibliotek, Spellistor, Streaming och Radiokanaler (ej aktiverad ännu). Innan man kommer hit väljer man först var man vill spela sina filer. Man kan lägga upp flera zoner för olika spelare via t ex Chromecast.

 

Första sidan.jpg

 

Klickar man på Musikbiblioteket kommer man till nästa sida och vad som dyker upp där är den struktur du själv lagt upp i JRiver

 

Sidan 2.jpg

 

Ett klick på Recent visar senaste rippade/uppladdade album och ett klick på Genre visar denna sida hos mig och nästa nivå hamnar på artist, album eller hur man nu vill ha det.

 

Genre.jpg

 

Med ett klick på Streaming-picton så hamnar man på webstreamingkanaler. Alla är inte länkade ännu och sidan kommer att uppdateras med bättre sökfunktion vad jag har förstått. Radio JRiver är en ny finess. Jag har bara lyssnat på Jazz-kanalen så här långt och den har ett rätt så bra blandning för strölyssning. Överför i 320 kb. Övriga har jag inte testat. 

 

Mina egna radiokanaler har jag upplagt under Genre ovan. Radion använder jag enbart när jag är på resa. Hemma spelar jag med en radiotuner. 

 

Radio 1.jpg

 

Radio 2.jpg

I avancerat läge (kräver att man skapar inloggningsuppgifter i JRiver på laptopen som man sedan får upprepa på läsplattan) kommer man också åt laptopen och kan stänga av den eller lägga den i viloläge. Just dessa fungera nu men övriga verkar inte vara igång ännu, men jag har inte gått på djupet ännu. Man kommer också åt nätverket i avancerat läge och en del statistik. 

 

Avancerat.jpg

 

Det är spännande att se hur det utvecklar sig och att själv kunna vara med att påverka processen.

 

Här en länk om hur du kommer igång: https://wiki.jriver.com/index.phCp/Panel

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen tanken med att försöka göra lösningar som är plattformsoberoende och som inte kräver lokala installationer av programvara!

 

Ansluter den alltså mot "din" server/musikdatabas på ditt lokala nätverk (ser ut så i o m adressen 192.168.1.12...)? Hur är prestandan om du kör webblösningen på en annan dator/padda än den där du har jRiver/servern installerad?

Link to comment
Share on other sites

Det är ett viktigt påpekande. Jag kan inte spela hemma hos dig så i den meningen är det ingen oberoende weblösning. Den går via nätverket (routern) på samma sätt som en Chrome cast.

 

PC'n/laptoppen där JRiver-programmet och filerna finns måste vara igång. På laptopen där programmet finns använder jag JRiver. Det enda stället jag har provat är på min läsplatta (Samsung Galaxy) och där fungerar det i regel utmärkt. Som jag skrev har det varit lite segt vissa dagar. Jag tror det beror på min router som är rätt åldersstigen nu och som inte har "dual band", endast 2,4 GHz. Gamla JRiver Remote är något snabbare men inte avsevärt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...