Jump to content

Apparat fötter


new order

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Shoot Out test del 2

Testat på cd-spelaren.BDR Cones Vs Ceraballs

B0000936MD.01.LZZZZZZZ.jpg

Steely Dan-Everything must go.Skivan som jag har lyssnat på.

Precis som förra gången så har jag lyssnat igenom de fem första låtarna på testobjekt 1,lyssnat en liten stund på den första låten igen och sedan bytt till testobjekt 2 så snabbt som möjligt.

BDR konerna var bättre än inga isolatorer alls konstaterade jag vid förra lyssningen,men hur är dom i jämförelse med Ceraballs?Var det bara en tillfällighet att jag föredrog både BDR och Polycrystal koner över Ceraballs på förstärkeriet?

Med Steely Dan laddat i cd-spelaren så vet jag iaf att det åtminstone inte är en dåligt producerad/mixad skiva som ska försvåra testlyssningen!

Efter att ha lyssnat igenom spåren med BDR så blir det Ceraballsens tur.Det här kan bli knivigt,tänker jag innan jag slår på skivan!Det här var inte alls svårt tänker jag när jag lyssnat på de första 30-45 sekunderna av första låten!

Orsaken är att den ljudbild som jag vant mig med via BDR inte längre existerar.

Ljudbilden faller ihop som en pannkaka,Donald Fagens röst blir "burkig" i brist på annan vokabulär.Basen har tappat stunsen....behöver jag fortsätta?

Finns det några ljudmässiga fördelar med Ceraballsen,då?Njaae,kanske skulle det vara att diskanten blir aningen snällare.Men det hjälper inte så långt.Man får i mitt tycke helt enkelt försaka en massa välljud för den där aningens snällare diskanten.

Jag måste helt enkelt byta tillbaks till BDR konerna igen.Var dom verkligen så mycket bättre?Efter att ha lyssat på den första låten igen så är svaret absolut JA.

Ljudbilden öppnar upp sig igen,detaljeringsgraden blir bättre,Donald Fagen SJUNGER BÄTTRE,ta mig tusan!Och basen blir precis lika stunsig igen.Happy days are here again.Detta avgör definitivt saken.

BDR vinner på T.K.O!Ceraballs var aldrig inne i matchen ens.

Nästa gång testar jag BDR mot Polycrystal.Väl mött då.

Mvh/new order

Link to comment
Share on other sites

Vad är priset för resp kit ?

Jag vet bara priserna i USA efter en koll på internet.BDR koner $60/3st.Ceraballs $125/4st.Polycrystal koner $75/3st det finns dessutom en reference modell för $150/3st!

Symposium Rollerblocks är dyrast.Dessa kostar ca $300/3st men då får du en trälåda också ;) Du kan uppgradera dessa med bättre kulor också!men då kostar det detsamma!!

Det finns även en Junior modell som går på ca $170.

Jag har fått låna alla dessa isolatorer av Steffo,vår Tweak-expert i norr.Tack för det!

Link to comment
Share on other sites

:) I sanning skrämande med dessa skillnader, dock inget förvånade förutom att det oftast lönar sig att ställa anläggningen på bra separata fötter mot att inte göra något alls. Finliret blir att lista ut vilken som ger maximalt utbyte av den uppsjö av produkter som finns.
Link to comment
Share on other sites

Jag vet bara priserna i USA efter en koll på internet.BDR koner $60/3st.Ceraballs $125/4st.Polycrystal koner $75/3st det finns dessutom en reference modell för $150/3st!

Symposium Rollerblocks är dyrast.Dessa kostar ca $300/3st men då får du en trälåda också ;) Du kan uppgradera dessa med bättre kulor också!men då kostar det detsamma!!

Det finns även en Junior modell som går på ca $170.

Jag har fått låna alla dessa isolatorer av Steffo,vår Tweak-expert i norr.Tack för det!

Här kostar polycrystal bara 54 dollar: http://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/showProduct.cgi?id=16

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat olika fötter, men efter ett tag tröttnar man. Det man vinner på perspektiv förlorar man i musikalitet mm, det verkar som att det hela tiden är kompromisser, en annan sak är att det kan låta ruggigt bra med en skiva för att låta skramligt med nästa osv, då är det en befrielse att gå tillbaka till orginalfötterna då låter allt lika kass ;) naä jag bara skojja, jag tycker faktiskt att det blir ett jämnare resultat med orginalfötterna. Man blir inte så "skivberoende" allt blir spelbart. Lyssnar man längre perioder blir det aldrig tröttande.

Men visst vore det kul att hitta den optimala foten men tillsv är förnekelse en bra fot för mig. Kul att ngn orkar gå igenom ett ordentligt test av flera fötter, pust, har haft planer en längre tid men inte orkat. Keep up the good work!! :app:

Link to comment
Share on other sites

Shoot Out test del 3

Testat på cd-spelaren.BDR cones VS Polycrystal cones

B0001K634G.01.LZZZZZZZ.jpg

Phoenix_Alphabetical.Skivan som jag har lyssnat på.

Testförfarande precis som förra gången.

BDR konorna spöade Ceraballs,och det rejält.Hur klarar sig Polycrystal i en duell mot BDR?

Jag börjar med att lyssna på BDR.Dessa koner har växt med lyssningarna.Jag har börjat att uppskatta hur cd-spelaren låter via dessa isolatorer.Renhet och hög detaljeringsgrad är i mitt tycke deras adelsmärke.

In med Polycrystal.Ljudbilden har förändrats.Till det sämre eller det bättre är svårt att säga.Jag börjar med det som jag upplever positivt och bättre än BDR.Ljudet via Polycrystal har ett annat driv,bättre dynamik upplever jag det som.

Ljudbilden har blivit lite bredare och basen har bättre definition.Men jämtemot BDR så kunde det vara lite mer högupplöst i de övre registren.Visst,detaljerna finns där men inte på samma självklara sätt som BDR.

Det blir tycke och smak som måste avgöra valet.Och i mitt fall så föredrar jag Polycrystal konerna trots allt.Steffo har rätt i hur han beskrev skillnaden mellan Polycrystal och BDR.Polycrystal är lite mörkare i ljudet än BDR.Hur kan jag då trotsallt föredra Polycrystal?

Därför att dom trots allt känns lite komplettare i mitt tycke.I mitt system passar dom bättre.

Det blir ett bättre driv i musiken trots att ljudet inte är lika "på" som med BDR,hur motsägelsefullt det än kan låta!

Trots att det är jämt dessa koner emellan så utser jag Polycrystal med knapp marginal som segrare.

Nästa gång är den sista jämförelsen på cd-spelaren.Då får Polycrystal ta sig an Rollerblocks.Davids kamp mot Goliat?Vi får väl se....

mvh/new order

Link to comment
Share on other sites

The Final Shot Out test del 4

Testat på Cd-spelaren.Polycrystal/BDR VS Rollerblocks

38285.jpg

Lisa Loeb-Firecracker.Skivan som lyssnats på.

Samma testförfarande som förra gången (nästan).

Vad är nu detta,frågar ni er kanske.Varför är BDR konerna med,föredrog han kanske inte Polycrystals koner?

Det var så svårt att välja mellan Polycrystal och BDR att jag var tvungen att ta en liten sittning till för att försöka få mer klarhet dom emellan.Klart är att dom bägge har sina fördelar.Jag kom på mig själv med att längta till ljudet via BDR konerna när jag satt och lyssnade på Polycrystal.Visst är det mer driv via Polycrystal men jag saknar den där atmosfären som skapas med BDR under cd-spelarenSÅ in med BDR igen och då satt den lite högre definitionen där igen.Märkligt!Men skoj!

Och på Lisa Loebs skiva föredrog jag faktiskt BDR.Ska man bli tvungen att testa skiva för skiva för att se vilken kon som ska sitta under en viss skiva :?: Ja,det verkar faktiskt inte bättre!

SÅ testförfarandet blev följande.De 5 första spåren först på Polycrystal,sedan BDR och sist Rollerblocksen.

Efter att ha lyssnat på de bägge konerna så var det då Rollerblocksens tur att ta cd-spelaren i besittning,och som den gör det! :o

Precis som när Janne och Kero var förbi så sitter ljudet där med Rollerblocksen!

Definition,UPPLÖSNING,driv,timing.Jag kan radda upp hifi termer tills jag blir blå i ansiktet,men det blir bara SÅ LÖJLIGT MYCKET BÄTTRE med Rollerblocks.Nu är dessa 4-5ggr så dyr som konerna.Men som med så mycket annat när det gäller hifi så gäller devicen "du får vad du betalar för" även här.I högsta grad.

Hade jag inte lyssnat på Rollerblocks skulle jag lätt kunnat leva med både BDR och Polycrystals koner,men eftersom jag nu VET hur det kan låta med dessa Rollerblocks så finns det nu ingen återvändo.... :black::mm:;)

Summering

För mig är Symposium Rollerblocks den självklara vinnaren under cd-spelaren.Dessa spelar i en klass för sig,helt enkelt.Varken Black Diamond Racing eller Polycrystals koner kan matcha dessa ljudmässigt.Andra placeringen måste nog delas av ovanstående koner.Båda är bra på men på lite olika sätt.Ceraballs kommer i mitt tycke ohjälpligt sist.Kanske funkar dessa bättre på någon annan typ av bänk.Men hos mig så var det ingen succe.

Nästa gång kommer isolatorerna testas på förstärkeriet.Samma Isolatorer!samma förfarande!Samma Resultat???

Skall avsluta med att visa en liten uppgradering som jag efter Bossa-Jannes besök kände mig tvungen att göra.... ;)

fötter.jpg

Egentligen var dessa träklossar tänkta som ljusstake till värmeljus.Men jag såg på en gång att dessa borde fungera som Soffhöjare! :D:blush

Resultatet är att soffan har kommit upp ca 7cm från backen.Nu har jag gjort som du har sagt,Janne!Vad tror du om detta? :cool:

soffhöjning.jpg

mvh/new order

Link to comment
Share on other sites

Egentligen var dessa träklossar tänkta som ljusstake till värmeljus.Men jag såg på en gång att dessa borde fungera som Soffhöjare! 

Jag kan inte hjälpa det new order men jag måste få lägga av ett gapskratt !!! :D

Detta är det roligaste jag sett på länge, vilken uppfinnings rikedom, helt suveränt !!

Jag utnämner dig härmed till "Euphonias problem lösare". Inte för att jag nu har nån befattning att göra det så det får bli min personliga problem lösare.

Har man nåt problem man måste lösa, nån produkt man behöver som inte finns. Då ringer man new order och några dagar senare har han hittat den perfekta produkten, kan vara inhandlat överallt från ICA till Bosses Bil & Motor ! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hjälpa det new order men jag måste få lägga av ett gapskratt !!!  :D

Detta är det roligaste jag sett på länge, vilken uppfinnings rikedom, helt suveränt !!

Jag utnämner dig härmed till "Euphonias problem lösare". Inte för att jag nu har nån befattning att göra det så det får bli min personliga problem lösare.

Har man nåt problem man måste lösa, nån produkt man behöver som inte finns. Då ringer man new order och några dagar senare har han hittat den perfekta produkten, kan vara inhandlat överallt från ICA till Bosses Bil & Motor !  :)

:D:D humor... det gäller att se potensialen i allt...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hjälpa det new order men jag måste få lägga av ett gapskratt !!!  :D

Detta är det roligaste jag sett på länge, vilken uppfinnings rikedom, helt suveränt !!

Jag utnämner dig härmed till "Euphonias problem lösare". Inte för att jag nu har nån befattning att göra det så det får bli min personliga problem lösare.

Har man nåt problem man måste lösa, nån produkt man behöver som inte finns. Då ringer man new order och några dagar senare har han hittat den perfekta produkten, kan vara inhandlat överallt från ICA till Bosses Bil & Motor !  :)

Tackar! :D Roligt att du gillade min lösning :cool:

Alltså,ska kanske dra historian bakom dessa soffhöjare.Jag måste erkänna att efter du och Janne varit på besök så började jag omg. fundera ut hur soffan skulle höjas.Tankar på en ny soffa fanns väl där oxå,men hur skulle det då bli med framtida hifiuppgraderingar när man inhandlat en dyr soffa!Betala dyra pengar för en soffa när man kan köpa HiFI prylar???Glöm det!!

Eftersom jag har tillgång till svarv på jobbet fanns tanken att svarva mig några benförlängare av koppar eller eventuellt nylon men,äh,latheten tog över helt enkelt.Så jag slank in på en möbelaffär och frågade om det fanns benförlängare att köpa.Varför jag ville ha dessa höll jag tyst om,vis av erfarenhet."Ja du förstår,jag vill att mina öron ska vara i höjd med diskantelementet när jag sitter i soffan",kommentarer som såna gör att folk börjar titta konstigt efter en :blush;)

Några benförlängare fanns alltså inte att köpa.När jag gick runt i butiken och spanade efter något som gick att använda så såg jag dessa ljusstakar.Stabilt byggda,och betingade ett pris av endast 22 riksdaler/stycket.En slump,javisst!Att den dessutom var de 7-8 cm som jag behövde var otroligt flyt.

Ha det/new order

Link to comment
Share on other sites

En kreativ sk vit lögn skulle varit på plats -Jag tycker soffan är för låg, sitter dåligt, man liksom halvligger. Sen blir soffbordet för högt.

Mina erfarenheter ang fötter:

NO pulsarpoints-

+Mycket detaljrika, bra focus, skarp ljudbild.

- Kan bli hårt, kyligt och för lite kropp.

AQ Big feet/little feet-

+Hyfsat detaljrika,aldrig hårt ljud, bra kropp, resonansfri bas

- Kan ta udden av vissa inspelningar, lite soft dynamik.

BDR-

+Bra om ej exeptionelt hög detaljrikedom

-vet ej, men de kanar runt för lätt på underlaget

Aurios-

+Grymt öppna utan hårdhet bra på allt

- Lite trist att apparaten jazzar runt så fort man petar på den.

Både BDR och Aurios skulle jag kunna leva med men det känns som jag aldrig kan slapna av med andra fötter än orginalfötterna, man vill hela tiden byta fram och tillbaka för att höra skillnaden. Utan andra fötter så kan jag ägna mig åt musiken istället.

Link to comment
Share on other sites

och dessa hamnde under Classik:en...

Canon%20PowerShot%20A400%20014.jpg

Ett :black: rakt i trynet fick man så fort Play intrycktes.......vad hände?

Det låter ju helt fantastiskt mycket mer än förut, kontroll på mumlandet som jag har haft under en lång tid som jag inte varit speciellt nöjd med.

Testskiva: Tori Amos - Scarlet´s Walk

Link to comment
Share on other sites

Det som var intressant när vi testade hos Mangenord,var att de ljudmässiga olikheterna som jag upplevde på de olika fötterna genom min anläggning,var ungefär det samma på Mangenords Linn rigg.Tyvärr så presterade Ceraballsen lika dåligt på denna anläggning som på min,medan Rollerblocksen presterade precis som hos mig det bästa ljudmässiga förbättringarna!

Annars var det skoj att prova att tweaka en Linn anläggning.Sådana här fötter är nog inte så vanligt hemma hos Linn fantaster,men åtminstone EN Linnägare kommer nog att använda Rollerblocks inom en inte allt för avlägsen framtid...Eller vad tror du Mangenord :?:;)

mvh/new order

Link to comment
Share on other sites

Att tweaka Linn är kul, särskilt för oss ex-Linnare :D

Själv har jag "planterat" 2st Jorma JPC 2.5'or till en inte ont anande Linnist som efter traditionellt hånskratt förlorade hakan ner i parketten när nätsnokarna kopplades in i hans dubbla LK85'or. Sporrsträck till bankomaten direkt och sen var 2.5'orna hans :cool: :D

Hifi+ testade också nätkablar på Linn Classik (2-kanalaren, inte Classik Movie) för något år sedan med gott resultat vill jag minnas.

Kul med olika fötter under Linn-burkar, och att det blev "simply better" :D - de' du, Ivor!

/ stargazer, ex-linnist

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju ingen Hemmabio det här, ang. LCD:n så hänger den där endast för att jag ville ha bort "burken" från ljudbilden, valde därför ej 42" versionen då jag tycker den blir för stor och bökig, dessutom så sitter jag på 3 meters avstånd och Plasma var då ej att tänka på, därav kornig bild på Plasmor på nära avstånd. ;)

Högtalarna är LINN AV5140, det är föregångarna till nuvarande Espek, ser likadana ut fast med nya element och filter, tycker dock att AV5140 "låter" bättre faktiskt. :app:

Link to comment
Share on other sites

Tjena Mange!

Det ser bra mycket snyggare ut nu när du fått bort den stora TV burken. Och vilka klangmatcher du fått med på ett enda fotot!!! :o:o:o

Då menar jag kortet med högtalarna. Titta bara: Färgen på väggen, golvet, tavlorna (inkl. tavelns ram), färgen på bordet, listerna, bänken samt de kvistar som sticker ut till vänster. Dessutom har du fått till kablarna på ett snyggt sätt. Väldigt estetiskt och stilrent :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...