new order Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 Som utlovat i en annan tråd så följer det nu en liten anspråkslös provlyssning av apparatfötter.Kero och allas vår Bossa-Janne kom förbi för lite hifisnack samt tweakande och provlyssnande.Även en rätt så ny medlem på forumet,Mangenord var med på ett hörn. Det som jag hoppas att få reda på är följande.Går det att höra skillnaden med eller utan dessa isolatorer under apparaterna Går det dessutom att höra skillnaden dessa tingestar emellan Är det dom gör verkligen värt sitt pris Priset per kilo är troligen högre än motsvarande kilopris på en Ferrari! Kero hade med sig en påse bestående av följande isolatorer Symposium Rollerblocks series 2,Polycrystal koner,Ceraballs samt Black diamond racing koner modell 3. Mr Bossa i tweakartagen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 Enligt egen erfarenhet kan de göra mer än signalkablar när de används under cd-spelare. Jag tycker de har haft störst effekt på apparater med klent chassi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 En god samling med olika fötter....undrar vad som skiljer dem åt.....snart får man en vink \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mikael Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Spännande test!! Det är alltid roligt att låna hem diverse fötter för att se om de kan ta anläggningen till en ny nivå. /Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitram Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Väntar nyfiket på era intryck... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Skall ni ha symposium fötterna under högtalarna Går det Ser ut att kunna bli VÄLDIGT riskabelt!!!!! Är själv lite nervös för att ha mina Aurios fötter under cd:n skulle aldrig våga ha dom under högtalarna. /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Skall ni ha symposium fötterna under högtalarna Går det Ser ut att kunna bli VÄLDIGT riskabelt!!!!! Är själv lite nervös för att ha mina Aurios fötter under cd:n skulle aldrig våga ha dom under högtalarna. /Thomas Nej,nej,nej!! Ett förtydligande kanske är på sin plats. När mr Bossa kommer förbi och lyssnar OCH han börjar skruva på sig i fåtöljen betyder det bara en sak......Han är inte riktigt nöjd med hur det låter På bilden är han i full färd med att räta upp Cremonorna.Dessa står normalt tillbaka tiltade,men Janne trodde (med rätta)att dom skulle fungera bättre i mitt rum med mindre lutning.Symposium och de andra har med andra ord inte testats under högtaleriet. /new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sampix Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Spännande test! Detta kommer jag följa Är själv lite nervös för att ha mina Aurios fötter under cd:n skulle aldrig våga ha dom under högtalarna. Om inte jag minns fel så har väl Aurios special-varianter för just högtalare. Att sätta ett gäng 1.1 eller 1.2 under högtalarna skulle vara en festlig syn (om jag nu inte vore ägaren till högtalarna vill säga ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 New order: Ok, då fattade jag fel. På bilden ser det nästan ut som han håller i högtalaren för att den inte skall trilla i golvet Samplix: Det skulle nog gå att ha Aurios fötterna under högtalarna, men man skulle nog få höja hemförsäkringen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Efter att Janne ställt in högtalarna samt att vi höjt upp soffan (Gamla what hifi tidningar KAN göra nytta ibland ) med en 7-8 cm så hamnade diskanten på högtalarna i öronhöjd.Under kvällen testade vi ett par olika varianter på isolatorer. Först ut var Symposium Rollerblocks. Efter att ha lyssnat på cd-spelaren helt utan isolatorer så placerades dessa med viss möda under cd-spelaren.På med samma låt igen.Och,tyvärr får jag väl säga,skillnaden mellan att vara utan någon som hellst isolator och dessa var stor.Utan= svampigare bas,grötigt ljud.Med=Rejäl uppstramning av basen,perspektiv!Upplösning!You name it.Börjar bli rejält luttrad i att få fördommar krossade nu Det kändes faktiskt som att det inte var så stor mening att prova någon av de andra under cd-spelaren,vad skulle vara bättre?Men till slut så provade vi att byta ut Rollerblocksen mot Polycrystal konerna.Mina förväntningar på dessa var i förväg ganska höga men efter att fått lyssnat på samma låt igen med dessa under cd-spelaren så var jag inte lika entusiastisk längre.Ljudbilden föll ihop igen och basen blev svampigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Hifigalningar är ett släkte för sig själva, i stället för att höja högtalaren höjer man soffan Lysande!!!!!!. Var det inte ruggigt svårt att få kulan att ligga i mitten på Symposiumen? Eller den kanske inte behöver vara precis i mitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Under förstärkaren då? Rollerblocksen hamnade snabbt under cd-spelaren igen för att sedan testa de övriga tre under Pathos förstärkeriet. Först ut samma Polycrystal koner som tidigare blivit så smiskade av rollerblocksen. Under Pathosen lyckas Polycrystal bättre känns det som.Ljudet blir avslappnat men med detaljer.Basen blir tydligare.Ett rejält lyft med andra ord. Ceraballs då?Janne trodde att dessa skulle fungera under Classic One,men i jämförelse med Polycrystal så kändes det som en försämring.Ljudet blev stramt och korrekt men det blev också styltigare och tristare på något sätt. Slutligen..... Black Diamond Racing koner Med B.D.R under förstärkaren så blir ljudet detaljrikt och neutralt.Att två så lika produkter som BDR och polycrystal ger skillnader i presentationen är för mig förbluffande Vad var då skillnaden?Mina intryck var att även om BDR ÄR detaljrika så är även Polycrystal det men inte på samma "IN YOUR FACE" sätt. De högre registren preseneras på ett mer avslappnat sätt via polycystal konerna och det tilltalar min smak i högre grad än BDR presentation.Dessutom så blir basen bättre via Polycrystal.Klart är dock utan något som hellst tvivel att jag hittils föredrar både BDR och Polycrystal framför Ceraballs på det som jag har testat. Efter dessa första intryck kommer jag nu att testa isolatorerna under någon vecka. Alla fyra kommer att testas under både cd-spelare och förstärkare under en längre period än som vad var fallet igår.Återkommer längre fram med mer och förhoppningsvis bättre säkerställda lyssningsintryck. Har Kero eller Janne någon kommentar så skulle det vara intressant! mvh/new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Hifigalningar är ett släkte för sig själva, i stället för att höja högtalaren höjer man soffan Lysande!!!!!!. Var det inte ruggigt svårt att få kulan att ligga i mitten på Symposiumen? Eller den kanske inte behöver vara precis i mitten? Men vi ville ju få Upp öronen till diskanthöjd s.a.s! Man sitter faktiskt ganska lågt på min soffa,den är nog lägre än vad som normalt är fallet,tror jag. När man fått Symposiumen där dom ska vara,så lättar man helt enkelt upp apparaten,då centrerar sig kulorna automatiskt.Sen är det bara att röra vid apparaten ifråga,gungar den,så är det OK!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Shoot Out test Del 1 Testat på Cd-spelaren.Utan isolator Vs BDR koner. Björk-Post.Skivan jag har lyssnat på. Testet har gått till på följande vis.Jag har lyssnat på 5 låtar och sen skiftat om och kört samma 5 låtar igen.Enkelt och förhoppningsvis rättvist också. Detta var busenkelt!Efter att ha lyssnat först utan några som hellst isolator och sedan skiftat om till BDR konerna så var det som att det föll på plats. Ljudbilden öppnas upp.Detaljer som tidigare man bara hört antydningar till hördes nu klart och tydligt.Det blev mer rymd i inspelningen samt ett bättre engagemang. Det är svårt annars att peka på något specifikt eftersom allting får ett lyft. Förbättringen är inte lika stor som t.ex att byta ut standardnätsladden mot en bra nätsladd,men,och det är ett stort men,denna uppgradering är otroligt prisvärd.OCH märkbar. Nästa gång får BDR konerna gå en match mot Ceraballs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 New order: Jo jag tänkte lite fel där , får väl skylla på att det är fredags kväll.Självklart måste du höja soffan om du vill komma upp i diskanthöjd. Problemet jag hade med att centrera min spelare på en liknande fot som symposium var att efter jag "släppte" spelaren så ville kablarna dra den snett. Hade ni inga sådana problem? /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 4, 2005 Author Share Posted February 4, 2005 Thli72: Nej,faktiskt inte.Nog för att S.R kablarna kan vara otympliga i vissa lägen men några sådana problem som du beskriver hade vi inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossanova Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Hej alla. Trodde faktiskt att ceraballsen skulle göra underverk under pathosen,men ikke Dom har alltid fungerat tillfredställande under all slags rörelektronik,nu blev dom rejält distanserade. Symposium Rollerblocks är bara för bra även om de är ganska bökiga att både få dit och om man som Jörgen är tvungen att ta bort dom. Symposium har varit min personliga favorit sen jag hörde dom under en Wadia 23:a, den spelaren förändrades till det bättre på nästan alla parametrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Det är just detta som gör det hela så oförutsägbart. Har haft liknande erfarenheter med BDR och A.R.T. Ibland känns det bara rätt och ibland har det blivit ett steg tillbaka. Kanske lite av själva utmaningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossanova Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Utmaningar är alltid kul men någon slags rödtråd skulle vara kul att hitta Prövade ett gäng med fötter till BAT blocken men,och kom då fram till att ceraballsen var bland de bästa. Trodde i min enfald att detta borde gälla även Pathosen. Som vanligt ska man inte ta något för givet,tex så är New orders bänk helt olik spiderracken jag använt och detta förändrar naturligtviss allt. Kvällens största lyft var i mitt tyckt ändå tweakandet av soffan Vet inte varför tweaken som är gratis ska ta så lång tid New order :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Hmmm...Bossa, var det rör eller transistor BAT du provade med? Stramade basen...eller? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossanova Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Jo det var rör monoblock, stramade upp basen och gav musiken en fastare grund,allt föll på plats. Prövade en del "mjuka" varianter med just "mjukt" resultat. Kanske bara är jag, men jag gillar en fast återkoppling till hyllan (golvet),alltså spikar,kulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 OK, "stramade upp basen och gav musiken en fastare grund" jämfört med vad? (undrar med tanke på att BAT:ns standard fötter troligen inte passar "på" spidern) Jämförde du även mot Spiderns standard "plastbitar", de är ju oxå ganska hårda, eller? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 De ordinarie gummifötterna under BAT-slutstegen kan man ju räkna bort direkt. Kolfiber/grafit passar också bra till rörmonoblocken som jag upplever det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossanova Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 BAT fötterna fick alldeles utmärkt plats i ett pagoderack, Spiderns orginal "fötter"är riktigt bra men jag föredrar ceraballsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 OK, tackar Bossa! (fattade det som att BAT-stegen stod i spider och inte pagode, men då är jag med!) Jag får nog prova att plocka in Cera under mina steg oxå....de står ju på spider... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossanova Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Nja du fattade inte helt fel,har testat i båda racken. Du har helt rätt orginalfötterna passar inte i Spiderracken. Skulle om jag var du försöka pröva cera och Polycrystal koner vet inte varför jag inte har fastat för dessa förut,men efter besöket hos New order så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merkurius Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Bossamannen: När du säger BAT-steget menar du då VK-60? Jag känner att golvet inte är någon höjdare att placera dessa VK-60 steg på... men det är ju så förbaskat djupt att det inte får plats i mitt racket, för att inte tala om all elektronik ovanför som den bränner sönder Vem kan man låna Ceraballs av här i götet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Vilket roligt test! Har själv upptäkt vilka fördelar men kan få genom att frikoppla apparater/högtalare fån golvet eller stereoracket. Att det skiljer produkterna åt förvånar mig inte ett dugg och av vad man kan läsa så handlar det om att prova olika och jämföra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everwake Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Hur bär ni er åt när ni testar apparat-fötter? snabba A/b jämförelser eller långtidstester? tillbringade en del tid med att knuffa in ett par disc of silence under min rörförstärkare, efter rekomendation av mårten design, vettigt pris på mässan dessutom. dock tog det 10 minuter att få det hela bra, att placera 35kilo elektronik med asymetrisk vikt på ett par fjädrar var inte fullt så enkelt som jag trodde. Märkte ingen spontan skillnad, kanske märks det först om jag tar bort dem om någon vecka? har aldrig provat med fötter under apparater förut, under högtalare brukar skillnaden snabbt gå att urskilja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IHS Posted February 6, 2005 Share Posted February 6, 2005 Spiderracket har ju inga hyllplan, utan bara två smala "brädbitar" i kors. Ceraballs har väl skåror som att dom passar, men att ställa t ex BDR direkt på s a s, kanske är lite äventyrligt..... eller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts