eliot Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 Jag har blivit uppmärksammad på denna nya serie återutgivningar från Blue Note som de gör med hjälp av personer som startade Music Matters. Mer finns att läsa här. Joe Harley som tillsammans med Ron Rambach skriver om bakgrunden till den nya återutgivnings serien wege 1 Quote
shaft Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 JA blir de lika bra som MusicMatters (och de blir de ju för de gör precis likadant) så blir det ett par köpvärda titlar helt klart. Quote
shaft Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 Frågan är ju också om Tone-Poet kommer att använda sig at den nya supertysta SRX-vinylmassan som MM själva gör? Quote
Bebop Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 Kul att Blue Notes musikskatter hålls igång för nya generationer. Ökad tillgänglighet håller dessutom nere priserna för begagnad vinyl och lägger fokus på musiken vilket är bra. Denna gång klarar jag mig. Samtliga titlar finns redan i mina hyllor. Quote
shaft Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 Javisst är det kul och bra, men jag är inte så säker på att begagnadpriserna går ner. I alla fall inte på original. Det är nästan snarare så att en skiva blir mer uppmärksammad då den nypressas och originalen blir än mer kultiga och dyra IMO. Quote
Bebop Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 Så kanske det är men inte alltid. För den som i förstone är ute efter musiken ökar i vart fall utbudet. Diana Kralls "Girl In the Other Room" sjönk från ett par, tre tusen till kring tusenlappen när det kom en reissue som man kan få för ett par hundralappar. Men det kan säkert vara åt andra hållet också, framför allt på äldre inspelningar. Quote
shaft Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 (edited) Bebop, du har rätt - men mest ang nyare skivor! Men priset på Original Blue train har knappast gått ner med alla återutgivningar ;-) Edited January 29, 2019 by shaft Quote
Putte Posted January 30, 2019 Posted January 30, 2019 Wayne Shorter och Chick Chorea beställda - längtan har redan börjat. Får väl fylla på allteftersom, när nya utgåvor kommer. Taxmannen 1 Quote
Taxmannen Posted January 30, 2019 Posted January 30, 2019 13 minutes ago, Putte said: Wayne Shorter och Chick Chorea beställda - längtan har redan börjat. Får väl fylla på allteftersom, när nya utgåvor kommer. Varifrån köpte du? Quote
Taxmannen Posted January 31, 2019 Posted January 31, 2019 3 hours ago, Putte said: Jag köpte från Blue Note Jag hittade dem inte i deras UK-shop av någon anledning så det var därför jag frågade. Enklare att beställa från England för att slippa moms/tull och dessutom billigare frakt, men utbudet verkar skilja en (hel) del mellan dessa affärer. Quote
Bebop Posted January 31, 2019 Posted January 31, 2019 Finns på Amazon.de (med tysk moms 19 %. De lägger på 6% till för Sverige). Släpps här 22 februari. Amazon.de Finns även på JPC som är en utmärkt webbutik. Skivorna brukar komma på 5-6 dagar. Quote
P-pan Posted February 1, 2019 Posted February 1, 2019 8 hours ago, Bebop said: Finns även på JPC som är en utmärkt webbutik. Skivorna brukar komma på 5-6 dagar. Jpc är duktiga på både sortiment och frakttiderna, det är min erfarenhet. Undrar dock om Blue Note's nya serie är pressad i Europa eller USA, som säljs via Jpc ? Den förra jubileumsserien från BN skilde sig ju i gram räknat ( EU-pressen var 180 och USA-varianten "normala" 140 gr). Quote
Bebop Posted February 2, 2019 Posted February 2, 2019 Även Ginza tar in dem: https://www.ginza.se/product/shorter-wayne/etcetera/547412/ https://www.ginza.se/product/corea-chick/now-he-sings-now-he-sobs/547413/ Quote
Recommended Posts