Jump to content

Allo Sparky USBridge


calle_jr

Recommended Posts

Allo Sparky USBridge

 

Jag skaffade en Allo tvåkortsdator från Indien för $183, för att se om man kunde få lite raga i hemmet.
Det är ett Allo Sparky SBC moderkort och en USBridge transport, 16GB eMMC för operativsystemet Volumio, samt en 5V psu.

 

DSC_4734.JPG

 

Allo USBridge stödjer upp till DSD512 eller åtminstone DSD256 (beroende på dac), vilket duger gott till mig.

Men spelar den musik :question:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det här ska bli kul att följa! Jag antar att den kommer få leverera digitala melodier till Bryston?

Det är inte helt lätt att få dessa att leverera DSD faktiskt, det kräver vissa OS. Men visst, gillar man Volumio så ska det väl gå bra vad jag förstår.

Jag har själv beställt en HAT från eBay nyligen som skall bli intressant att prova, en med en ESS9038Q2M DAC på och den stödjer också upp till DSD256.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Det här ska bli kul att följa! Jag antar att den kommer få leverera digitala melodier till Bryston?

Tack.

Ja, tanken är att den ska stå som transport till Bryston BDA-3.

 

Sparky till vänster och USBridge till höger:

 

DSC_4735.JPG

 

DSC_4737.JPG

 

 

Det sitter 2st usb2-anslutningar på moderkortet och en usb3, en hdmi och en ethernetanslutning.
På USBridge sitter det en ren usb-utgång för audioströmning. Korten kopplas ihop med en 40-pinnars sockel.

 

Operativsystemet laddas ned från Volumio.

...och etsas på eMMC genom att montera detta på en medföljande SD-kortadapter och flasha OS med tex Etcher.

 

DSC_4717.JPG

 

 

Här sitter eMMC på Sparky. Det snäpps dit bara:

 

DSC_4738.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt musikbibliotek på usb-hdd ansluts till usb3 på Sparky-kortet, liksom en nätverkskabel, och en usb-kabel ansluts från USBridge-kortet till Bryston BDA-3.

 

Man monterar eMMC på Sparky, monterar ihop korten, och därefter är det bara att ansluta nätverkskabel och usb-kabel och sist spänningsadaptern för att köra.
 

DSC_4739.JPG

 

DSC_4740.JPG

 

DSC_4731.JPG

 

DSC_4732.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Sparky föredrar en kylfläns och du har även lite termopasta kvar på proppen så jag antar att den ska tebaks i sitt kylande hölje eller få en egen liten kylfläns? Detta är med andra ord högklassiga nakenbilder! :)

Och jag har en rekommendation, prova med en powered USB HUB eller en hårddisk med separat strömförsörjning, de små diskarna drar lite för mycket ström för att regulatorerna på moderkortet skall kunna jobba i lugn o ro med transport-sysslan. Och, det är väl värt att prova med lagringen på annan plats också, alltså låta Volumio hämta flmaterialet på annan plats i nätverket, typ NAS eller annat share.

(I högsta grad spekulationer och subjektivt tyckande vid lyssning)

AF32ABEC-CF49-4C5C-99BB-AEC895B32105.jpe

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, AlfaGTV said:

Sparky föredrar en kylfläns och du har även lite termopasta kvar på proppen så jag antar att den ska tebaks i sitt kylande hölje eller få en egen liten kylfläns?

Precis.

 

 

25 minutes ago, AlfaGTV said:

jag har en rekommendation, prova med en powered USB HUB eller en hårddisk med separat strömförsörjning, de små diskarna drar lite för mycket ström för att regulatorerna på moderkortet skall kunna jobba i lugn o ro med transport-sysslan.

Ja, den adaptern som syns i bilderna är en annan version än den jag faktiskt beställde som har separat strömförsörjning och terminerar spänningsmatningen från usb. Men på den jag fick hem var den funktionen borta, och den fungerar ändå inte med 2TB ssd så den byts.

 

HD kabinett 2.5" SATA 6Gb/s till USB 3.0 Svart

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Taxmannen said:

Vad är grejen med att ha OS på eMMC jämfört med att det ligger på microSD?

Bra att du frågar för det undrar jag också :)

Det jag kan tänka mig är om man vill testa något.

Sparky bootar ju först på SD-kortet, och först från eMMC om SD-kortet tas bort.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Sparky har en blå lysdiod som lyser konstant när man strömsätter, och och en röd som blinkar när den har bootat. USBridge har en röd lysdiod som blinkar när den är strömsatt och Sparky har bootat.

Nätverksporten har de vanliga gulgröna dioderna som avger sin kryptiska morsekod när man har nätverk. 

 

DSC_4747.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade ut för knepigheter när jag satte in ett microSD med en DietPi-image på i min USBridge. Jag tyckte/tycker Allo GUI versionen av DietPi fungerade bedrövligt och ville hellre köra en "ren" DietPi med Roon Bridge men fick mycket märklig fenomen, såsom att den hämtade viss konfiguration från microSD och viss från eMMC internt.

Jag gjorde som @calle_jr och plockade isär och skrev en ny fräsch image till eMMC istället. Det gjorde susen och sedan dess har den gått som en klocka!

Har för mig att jag fick göra en liten justering av Sparkys plats i chassit för att kunna mata in och ut microSD-kortet också utan brott eller kinkar, vilket löstes med ett tillägg eller borttag av en bricka eller två. (Jag såg att någon kraschat sin Sparky pga knepig vinkel vid in/utmatning av microSD.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag surfar in på volumio.local med min iPad, och kan börja spela :)

 

Styrningen till Volumio är ingen app utan ett webbgränssnitt. Det innebär att allt som kan anslutas till mitt nätverk och har en webbläsare kan styra spelaren utan några installationer, telefon, iPad, pc mm. Här är ett exempel där jag spelar godtyckligt ljud från min telefon, exvis ett ljud som jag spelat med telefonen eller youtube, och i detta fallet är det en annan enhet som kör Volumio, inte telefonen:

 

iphone-01.jpg

 


Att bläddra i musikbiblioteket är ingen höjdare, men det fungerar.
Reaktionstiden är inget att klaga på, och i paritet med vilken fjärrkontroll som helst. Snabbare än Oppo.

Men det är ett förbaskat skuttande upp och ner i strukturen, vilket blir störande i ett musikbibliotek.

Dessutom har jag en handfull gånger råkat ut för frysning när jag bläddrar, och får surfa in på nytt.

 

volumio-01.jpg

 

volumio-02.jpg

 

volumio-03.jpg

 

 

On 2019-01-30 at 10:25, AlfaGTV said:

Jag tyckte/tycker Allo GUI versionen av DietPi fungerade bedrövligt

Jag har inte provat den, men antar att den är väldigt lik Volumio.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, calle_jr said:

 

En viktig faktor är radio, och Volumio har hela biblioteket inkl en sökfunktion för att hitta SR P1 och P2, vilka även kan sparas som favoriter. Man kan även filtrera på genre, land och top500.
 

volumio-04.jpg

 

volumio-05.jpg

 

Jag såg att @calm har fått en egen radiostation som enbart spelar pianomusik :o

 

Äntligen!:41:

Såå länge som jag har tjatat!:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

Klangmässigt kan man inte vara annat än imponerad. För direct dsd var jag inte bekymrad och har inte haft något mer att önska mer än enklare handhavande. Instrument och röster låter livliga och äkta. Men även med 16/44 flac-filer tycker jag att den något hårda och metalliska klang jag upplevt tidigare har blivit mindre framträdande.

 

Jag har inte kvar BDP-3 för direktjämförelse, men det är ingen tvekan om att Allo USBridge fungerar bättre med pcm än motsvarande filspelning med Oppo, som jag upplever som kantig med allt annat än dsd.

 

 

Colin-Hardenberger.jpg Stephen-Hough.jpg jules-shear.jpg Naxatras.jpg zappa.jpg fischer.jpg

 


Hdmi- och usb-anslutningarna på Sparky är användbara för att ansluta bildskärm, tangentbord, möss mm. Men det finns egentligen inget behov av det eftersom eMMC kan monteras i SD-kortadaptern om man vill byta mjukvara eller uppdatera. Grundidén är dock likt Raspberry Pi att själv skapa rutiner för att dimra belysning, mata fiskarna, skapa ett inbrottslarm eller vad det nu kan vara.

 

Jag är (åtminstone för tillfället :)) ganska tänd på det här konceptet och kommer gå vidare med denna lösning. Det finns en del att fixa till...

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att även du gillar den! :) Och accepterar man själva gränssnittet i Volumio är det ju ganska flexibelt med möjlighet att prova andra metoder för streaming och så.

(tänker Airplay, Spotify Connect och liknande som är enkelt att aktivera)

 

Vet inte om du var så allvarlig med att utnyttja den för annan automation också, men där kanske inte Sparky är förstahandsvalet. Det har en tendens att bli komplicerat om man går utanför "boxen" som Raspberry Pi eller Arduino utgör, pga annaorlunda kernel, olika versioner, andra vala av hårdvarumappning av GPIO uttag och liknande. Du löser det säkert, men det har en benägenhet att kosta i form av tid och tålamod.

 

Det är en av anledningarna till att jag enhetligt valt att köra DietPi i mina smådatorer, vettigt gränssnitt för installation/avinstallation och ett bra utbud mjukvara för vad jag vill göra med dem. Dessutom galet resurssnålt jmf med många andra distros. En Dietpi image komplett ligger på ca 100mb att tanka ned och packa upp till ett microSD. Som exempel levererar SOtM sin image till sMS-200(Ultra) okomprimerad i den nätta storleken 8Gb...

För mig gör dessa båda mjukvaror exakt samma sak!

 

Sorry, lite off topic, men relaterat...

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, AlfaGTV said:

Kul att även du gillar den! :) Och accepterar man själva gränssnittet i Volumio är det ju ganska flexibelt med möjlighet att prova andra metoder för streaming och så.

(tänker Airplay, Spotify Connect och liknande som är enkelt att aktivera)

Ja. Airplay är aktuellt för tester etc, men inget av det andra för musikspelning.

Redan detta så här långt sterila sätt att spela musik ligger i gråzonen för mig :)

Jag har svårt att få grepp om verket, oavsett om det är pop, rock, jazz eller klassiskt. Om en vän kommer på besök och undrar vad jag spelar så har jag svårt att kommunicera. Filer på en ssd blir anonyma, och det blir en helt annan sak om jag bara kan hålla i ett konvolut. Mentalt.

Det är lite som en råmix; du kan höra att det är bra, men man får inte grepp om det förrän det är fysiskt paketerat.

 

 

23 hours ago, AlfaGTV said:

Vet inte om du var så allvarlig med att utnyttja den för annan automation också, m

Nejnej, oh nej. Jag bara refererade till grundidén med enkortsdatorer i allmänhet. De finns ju inte till enbart för att användas som mediaspelare. Eftersom produkten i sig är strippad, så kunde man strippat två usb och hdmi också, menar jag.

 

 

USB audio output med Supra:

 

DSC_4751.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Redan detta så här långt sterila sätt att spela musik ligger i gråzonen för mig :)

Jag har svårt att få grepp om verket, oavsett om det är pop, rock, jazz eller klassiskt. Om en vän kommer på besök och undrar vad jag spelar så har jag svårt att kommunicera. Filer på en ssd blir anonyma, och det blir en helt annan sak om jag bara kan hålla i ett konvolut. Mentalt.

Det är lite som en råmix; du kan höra att det är bra, men man får inte grepp om det förrän det är fysiskt paketerat.

 

Skönt att se, jag började känna mig på efterkälken när det gäller modernisering av avspelningsmetoder. :D

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, MatsT said:

Skönt att se, jag började känna mig på efterkälken när det gäller modernisering av avspelningsmetoder. :D

:D

Det viktigaste med trådar är kanske att inspirera om det går.

 

På plats och inkopplad. Jag kan inte minnas att jag nånsin haft en fulare apparat inkopplad;

 

DSC_4757.JPG

 

DSC_4755.JPG

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

På plats och inkopplad. Jag kan inte minnas att jag nånsin haft en fulare apparat inkopplad;

 

Men flest knappar vinner! Hade ett par kompisar som sent 60-tal och in på 70-talet bytte stereogrejer för att få så många synliga knappar som möjligt. När jag skaffade t ex en förförstärkare utan att kunna ställa in diverse parametrar så tyckte de att jag var ute och :outdoor: och helt :26:.

 

/byZan

Edited by byZan
glömt ord tillagt
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

flest knappar vinner!

:D Då ligger Allo USBridge illa till. Den har förvisso två knappar (RST och PWR), men de är väl dolda och kräver en liten pinne för att trycka på.

 

DSC_4755-.JPG

 

 

Jag har lyssnat en hel del idag, mest dsd, och jag gillar denna spelare. Fast egentligen är det nog mest BDA-3 som jag gillar, men spelaren gör sitt jobb.

Gränssnittet går att leva med, men det är ingen höjdare. Om man har lite storlek på biblioteket så blir det tröttsamt. Bästa sättet är att söka, och så är jag inte alls van vid att bläddra bland skivor - jag vet ju oftast inte på förhand vad jag vill spela utan vill att skivsamlingen ska "visa" detta för mig.

 

 

petergabriel.jpg R-3947792-1469484520-6258.jpeg.jpg thinlizzy.jpg cowboy-junkies.jpg R-6859827-1428165987-3441.jpeg.jpg R-12986273-1546335452-1830.jpeg.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Om man har lite storlek på biblioteket så blir det tröttsamt. Bästa sättet är att söka, och så är jag inte alls van vid att bläddra bland skivor - jag vet ju oftast inte på förhand vad jag vill spela utan vill att skivsamlingen ska "visa" detta för mig.

 

Jag känner igen problemet och tycker att det verkar ganska generellt. Vi är kanske lite gammaldags och inkörda på albumhantering och fodral men visst borde man kunna åstadkomma något bättre system för att leta filer på en hårddisk? Jag har funderat lite på hur jag skulle vilja ha det men är inte helt klar än.

 

Är skivnummer tillräckligt exklusivt för att använda som lagringsidentitet eller krävs det matrisnummer eller dylikt också?

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver väl inte ens nämna att Roon kommer så nära en vettig bläddring man kan åstadkomma idag? Jag känner iaf inte till något bättre.

 

Hur har ni era LP-skivor organiserade? Efter Genre, Artist, År, Bolag? Du kan åstadkomma samma typ av bläddring i de flesta uppspelningsprogram, med en del arbete. Ibland mindre, ibland mer... :) Roon erbjuder flera sätt att filtrera och fokusera på delar av sin samling som inte kräver statiska förändringar av taggar eller mappar på ett sätt som för mig är väldigt mycket roligare, intuitivare och mer överraskande än vad jag väntat mig. Ibland vill man själv sätta etiketter på delar av sin samling, jag har t.ex. etiketter på utgåvor från ACT Music och vissa samlingsboxar. (boxar är för övrigt ett jädra besvärligt element i skivsamlingar....)

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Roon var det ja :)

Jag har inte Roon. Bara strax före jul blev jag varse att det inte var Spotify för audionomer.

Är det Roon Bridge med armv7hf jag ska installera här?

Är det en Roon Remote jag ska använda för styrningen?

 

Roon kräver tre komponenter, en Core (server), en Bridge (utenhet, typ Pi eller någon Roon Ready grej) och en Control (vanligen en tablet/smartphone).

Det allra enklaste, för att bilda sig en uppfattning, är att installera det paket som heter Roon kort och gott, det innehåller alla tre nödvändiga komponenter i samma paket. Roon finns för Windows och Mac och hittas här.

När du installerar kan man signa upp för en trial-period om två veckor som de förlänger utan att blinka om man frågar.

 

När du installerat detta på en dator kan du ansluta din externa SSD till samma dator och peka ut det lagringsutrymmet som ditt musikbibliotek. Det tar några sekunder och sedan kan man från överblick-sidan i Roon se hur album efter album dyker upp i fönstret, oftast identifierat med recensioner och artistbiografier. Du kan plocka upp något av dem i "farten" och börja spela detta.

Har du streaming-abonnemang lägger du till dem redan under installationen och dina favoriter från dessa läggs med i ditt bibliotek, nästan oskiljbart från det som du har på hårddisk.

 

Utenheterna är desamma som din dator erbjuder från start, men du kan redan från början välja att peka ut de evt enheter som känns igen på ditt nätverk, t.ex. en sådan Roon Bridge du nämnde, installerat på en Allo USBridge. (Du kan lämpligen prova med att bränna DietPi för Sparky till ett MicroSD och boota från detta istället för det inbyggda eMMC. Konfiguration är hyggligt rättfram och gjord på några minuter, bara lägga till Roon Bridge från Software Optimized)

Andra enheter som dyker upp med automatik är Sonos, Bluesound, Chromecast, Squeezbox och Airplay-enheter.

 

Men som sagt, för att få känsla för musikbiblioteket och bläddringen klarar du dig med bara datorn! Anslut den via USB till BDA bara, det låter bra! (Men det låter bättre med Core på en annan enhet, oftast utanför musikrummet) :)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat lite på vad som lagras på CD-skivorna som Text/TAG och här är en fin sammanställning.

 

CD Text Format

 

Följande finns lagrat först som CD-.text.

 

cdtext.JPG.3d298336593d318b1f4c467d9e0627db.JPG

 

Där finns UPC/EAN code och detta borde vara tillräckligt för entydig identifiering av en CD men frågan är om rippningsprogram och program för editering av taggar använder detta?

 

Jag har haft störst problem med hopblandning av filer/låtar när det gäller DVD-rippar som ofta saknar vettiga taggar och då kanske det  kunde vara användbart med egen märkning av vissa relevanta data. Även egna inspelade filer måste kunna märkas upp på vettigt sätt.

 

Tips på program?

Jag använder dBpoweramp och MP3Tag.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, MatsT said:

frågan är om rippningsprogram och program för editering av taggar använder detta?

Utan veta kan jag inte se att det vore relevant eftersom CD Text är mera sällsynt än HDCD ute i det "vilda". Min empiriska forskning förtäljer att identifiering av album sker i första hand baserat på antal spår och de enskilda spårens längd i en utpekad mapp. Om spåren innehåller tolkningsbart metadata kommer de sorteras och identifieras delvis med hjälp av detta, men i första handa filernas längd och antal.

 

Ett exempel är om du har ett antal WAV-filer döpta med enbart titel, alltså i bokstavsordning, i en mapp. Om de inte kompletterats med [ID3]-metadata kan de inte sorteras i albumets spelordning=Ingen identifiering.

 

EZ CD Audio Converter som jag brukar nämna är en fena på att identifiera album och använder flera databaser, bl.a. Discogs och det fungera väl, men i föregående scenario är det nitlott...
Då får man baserat på mappnamn leta upp vilket album det är, försöka populera TrackNo-taggen så att det går att sortera dem i spårordning vilket i de allra flesta fall kommer medföra identifiering.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Då får man baserat på mappnamn leta upp vilket album det är, försöka populera TrackNo-taggen så att det går att sortera dem i spårordning vilket i de allra flesta fall kommer medföra identifiering.

 

Ungefär detta har jag försökt och det är ohållbart att sitta och göra sådant, då spelar jag hellre skivan. DVD-skivorna är dock lite jobbiga att spela eftersom jag inte har någon ansluten TV. Det är mycket krångel när man är lite gammaldags. :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

 

Ungefär detta har jag försökt och det är ohållbart att sitta och göra sådant, då spelar jag hellre skivan. DVD-skivorna är dock lite jobbiga att spela eftersom jag inte har någon ansluten TV. Det är mycket krångel när man är lite gammaldags. :D

 

Givetvis, men detta orsakas ju av ett problem tidigare i kedjan, dvs vid själva rippningen. Om man rippar och som allra minsta nämnare ser till att spåren döps till "Track01.wav, Track02.wav" eller liknande så kommer Roon identifiera de allra flesta av dina album med automatik. Men för att det skall fungera med t.ex. JRiver så SKA alla album rippas till flac/aiff/alac och tilldelas lämpligt metadata, gärna med inbäddade omslagsbilder.

 

Tror det var @Bebop som nämnde det tidigare också, att det är lite trivsamt att organisera sina filer, lite som att samla frimärken! :D Men samtidigt är det ett enormt arbete om man ska ge sig på att organisera och katalogisera 10.000-tals filer, eller ännu värre. Jag behöver inte hymla med att jag tillhandahåller backup åt mina vänners filsamlingar, likväl som de håller en backup till min. Och det innebär ofta att man anpassar i någon mån, för att det ska passa bra till mina uppspelningsmöjligheter. Jag har lagt mååånga timmar på att städa, rensa, ansa och ordna biblioteket, men det är väl värt det.

 

Och om man ska använda Volumio (för att återknyta) för uppspelning behöver man ha en mycket god struktur om biblioteket är väl tilltaget. Det är en utmaning, ja... 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

ett enormt arbete om man ska ge sig på att organisera och katalogisera 10.000-tals filer, eller ännu värre.

Det är bara ett problem om man förväntar sig att allt skall bli färdigt på en timme. Att rippa alla min cd vill jag minnas tog tre år (ca 40,000 filer). Tog fram en bunke varje kväll och än fler under helgen. När det väl är klart glömmer man bort detta. Lite som med produktutveckling från idé till produktion, marknadsplan och införsäljning. Det är väl resultatet som är det intressanta.

 

Varje arbetspass blir ju inte så långa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...