Sign in to follow this  
calle_jr

Illustration av delningsfilter

Recommended Posts

Jag tycker det är lite farligt att på ren reflex tro/tycka att "de där kan inte låta bra med så mycket dsp inblandad".

Ni brukar ha ett öppet sinne killar!  :)

Jag har väll funderingar på att testa ett Deqx försteg framöver, lovar att återkomma med intryck eller en träff om det blir av.

3 hours ago, calle_jr said:

Vi konsumenter klarar ju knappt av gamla hederliga tonkontroller :D

Hahaha! :D Det är alltså därför man tar bort dem på dyrare produkter?

12 minutes ago, Double A said:

ha ett öppet sinne killar!  :)

Absolut! Jag säger inget alls om resultatet, bara marknadsföringen! ;) Jag är helt övertygad om att DSP är en utmärkt krydda till ett icke perfekt lyssningsrum (eller högtalare) men det kan inte vara grundingrediensen.

Och när lösningar på etablerade problem säljs in som att "inte ha några som helst nackdelar" blir man lite fundersam. :D

Edited by AlfaGTV

24 minutes ago, Double A said:

ha ett öppet sinne

Ska försöka :blush:

Ärligt talat har några av de bästa system jag hört dsp inblandat.

Ser fram emot test :tongue:

21 minutes ago, AlfaGTV said:

Hahaha! :D Det är alltså därför man tar bort dem på dyrare produkter?

Det vet jag inte, men tonkontroller är ju inget annat än hög- och lågpassfilter.

22 minutes ago, calle_jr said:

tonkontroller är ju inget annat än hög- och lågpassfilter.

Ibland får jag intrycket av att kablar används som en typ av fasta tonkontroller. I studio är det ett naturligt verktyg men bland audiofiler är det en styggelse.

Personligen så ser jag kablars skillnader mer i önskvärda störundertryckningar. Bästa kabeln borde inte låta alls, och de som är sämre kan färga ljudet. Fast ibland så kan jag tro att bra passande kontakter  är kanske viktigare än kabeln. Det man på ett lab hanterar är ju typ XLR och BNC som båda är standarder då det gäller impedanser, men inom HiFi så kör man en hel del med RCA som verkligen inte har någon standard alls när det gäller impedanser. Ju högre frekvenser man kör i kabeln ju svårare blir det med dåliga kontakter. Har kört en del olika uppställningar av 4K tv med 4K AppleTV och 4K Marantz receiver och det är ett elände, men där kan man ju lätt se skillnader. En kabel kan ge bild i en uppställningen men inte nästa som är identisk. Om vi kunde se de hörbara skillnader som finns så vore det lite lättare men tyvärr går ju inte det, utom om man mäter. Men då måste man ändå tolka mätningarna och det ser jag som svårare än att mäta. Så att få fram hörbara skillnader som varierar mellan olika uppställningar med hjälp av kablar är ju snarare troligare att det är än att det inte är, men jag ser det inte som det ger bevis som går att ragnordna kablar efter. Och med filter ser jag det lite som saker. Man åstadkommer filter som låter på ett visst sätt men man får också betänka att i filter med mera möjligheter så går det att ställa in fas, delayer, och en massa annat inklusive temperatur som man lyssnar vid. Även om det senare nog passar bättre att justera på en konsert om det regnar eller är fullt solsken osv. I PA-sammanhang har det väldigt länge varit standard att kunna justera en massa parametrar då man ju spelar över större avstånd och man hör samma ljud ifrån flera olika ställen vilket ger ekon och utsläckningar och diverse toppar. Så att lyssna på och jämföra olika filter är verkligen inte lätt att göra då det inte är så lätt som att man lägger in samma värden i olika digitala filter och får samma ljud ut eftersom det är olika programvaror och processorer i filtren som tar olika lång tid för sig för att göra samma saker. Personligen så fastnade jag för digitala filter för mer än 15 år sedan och det har ju hänt en hel del inte minst på sättet och möjligheterna att justera in filtren efter adekvata mätningar och där finns det ju tyvärr helt olika system. Livet vore mycket enklare men bara ett sätt.

mvh/Harryup

Jättebra synpunkter.

8 hours ago, Bebop said:

Ibland får jag intrycket av att kablar används som en typ av fasta tonkontroller.

Visst. Vi är ju toningenjörer allihop lite grand till mans :)

Om det låter olika mellan två kablar så har den ena, den andra eller båda kablarna en filtereffekt i audiobandet i det aktuella systemet.

7 hours ago, Harryup said:

att lyssna på och jämföra olika filter är verkligen inte lätt

Precis.

Och jag tror att det är mycket lätt att överarbeta för att kunna redovisa spikrak frekvensgång för magnitud och fas.

Men mitt största huvudbry är vad man egentligen gör i en dsp.

I andra trådar diskuteras jittermumsare, femtoklockor och bitperfekta audioströmmar. Att koppla på ett digitalt filter här är ju som att släppa in en T-rex i rummet.

Ps. Jag har gjort exakt samma reflektion som du när det gäller bildkablar. Den ena ger bild, den andra inte. Det kan man knappast kalla subtila skillnader, och att en audioström skulle vara opåverkad medan en videoström är död eller lever ser jag som ganska osannolikt.

2 hours ago, calle_jr said:

Visst. Vi är ju toningenjörer allihop lite grand till mans :)

Exakt. Därför är det lite märkligt att tonkontollerna som genom ett trollslag försvann från marknaden (undantagen kommer främst från Japan med t ex Accuphase och Luxman och från US med McIntosh och någon modell från Boulder).

Alla album har ju inte en identisk kurva som alltid passar ens eget lyssningsrum. Den bästa tonkontroll jag haft hade Quad 44 där man kunde välja brytfrekvens och sedan branthet. Det gick också koppla förbi och det var det normala läget hos mig inte för alla album och källor.

quad-44-pre-amplificateur-hifi-vintage-reparations.jpg

ScreenShot2013-02-16at19.12.32.jpg

När det gäller bildkablar så kan jag säga att efter att ha ett avstånd på 5 meter hemma mellan processor och Tv så när jag bytte till 4K så blev det hoppade bild och svart ibland med 3 olika kablar som alla var 4K kompatibla och kostade i storleksordningen 1500:- st. Sen besökte jag Webhallen och kikade på deras 4K kablar och dom hade en modell som klarade 18 GB/s och kostade 189 kronor. Köpte den eftersom priset var lågt men specen var egentligen bra. Och vad händer, jo den fungerar alldeles utmärkt, inte en störning, ingen svart ruta. Så filterverkan kan hamna lite här och där i en anläggning och har inte alltid med priset att göra. 

En anledning till att tonkontroller inte fungerar så bra är att dom är lite för grova. Både i bredd på ingreppsområden och i storlek på höjning eller sänkning. Quads ser jag mera som en tonbalanskontroll och den fungerar i regel utmärkt. Men problemet med vanliga är att man hör t.ex. bumlig bas eller kanske vass diskant. För att få bort bumlet som kanske är en höjning på 10-15dB vid vissa problemfrekvenser så kommer man vrida bort all bas när man fått den toppen att inte störa så mycket. Och vass diskant kanske är i allra översta diskanten och för att få bort den så kommer man vrida bort det mesta av lägre diskant. Vill man höja basområdet så kommer vissa toppar slå i taket innan man fått upp genomsnittsnivån till något rimligt. 

Men om man hade börjat med att jämna till frekvensgången vad som är möjligt utan att introducera för mycket fel i övrigt så skulle tonkontrollerna fungera helt annorlunda. Om man kan lyfta eller sänka en ganska flack eller rak kurva så fungerar faktiskt vanliga tonkontroller ganska bra. Men problemet är att man använder dom vanliga kontrollerna för att rätta till smalbandiga fel som en peq gör allra bäst och som den faktiskt är tänkt att hantera.

/Harryup

28 minutes ago, Harryup said:

Och vass diskant kanske är i allra översta diskanten och för att få bort den så kommer man vrida bort det mesta av lägre diskant.

Det är väl här brytfrekvenserna till tonkontrollerna kommer in. Min dåvarande Kenwood KA907 hade 150 resp 300 Hz för basen och 3 resp 6 kHz för diskanten plus "defeat". (Vänsta halvan under tonkontrollerna märk "Turnover".) 

1653884-kenwood-ka907-stereo-amplifier-high-speed-dc-integrated-audiophile-amp-nice.jpg