Jump to content

Queen


figge

Recommended Posts

9 minutes ago, figge said:

Var och såg Bohemian Rrapsody igår på bio. Har väl inte varit någon stort fan av Queen tidigare, men blev lite intresserad av dem.

Vilka skivor rekommenderas? Helst på vinyl.

 

Kul att du upptäckt detta band på gamla dagar, då har du att göra om du ska lyssna in dig på allt, själv har jag lyssnat på dem sedan 1972/73 och har de flesta inspelningarna men saknar riktigt bra sådana om det nu finns? Ett grymt bra liveband med både bra ljud och ljus, bra och ibland roliga video’s och Freddie en riktigt god entertainer som hade en fantastisk förmåga att få med sig publiken. Men tyvärr har jag inte hittat en riktigt riktigt bra vinyl än men å andra sidan så lyssnar jag numera bara på musiken och den är i mina öron fantastisk bra.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Innuendo är en skiva som jag tycker återspeglar hela Queen som musiker, låtskrivare och artister och att de hade ett team runt sig som gjorde sitt till är bara "grädde på moset”. 

Att det sedan finns många andra låter som faller en på läppen från tidigare album än Innuendo gör inte Queen sämre, lyssna/läs om deras krokiga väg till framgång i boken "The Mammoth Book of Freddie Mercury and Queen” som även finns på svenska så tror jag ni upptäcker flera album om inte kanske alla som vill-ha i ert musikbibliotek.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hunnit med - A Night at the opera och debutalbumet ? - Queen.

Som redan nämnts så finns det ju en del att önska sett till ljudkvalitén.

Lite basfattig och instängd återgivning men jag tar till mig lite ylande gitarrer som kompensation och det fungerar det med :cool:

 

Nu skulle man ha haft en kabel, eller två, av märket Vertere som "loudness-dödare"  :)

 

 

På tur står - News of the world... "I Will... antagligen... Rock Me" :unsure: 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera plattan Jazz som är en av mina tidiga Queen-favoriter.

 

1 hour ago, P-pan said:

jag tar till mig lite ylande gitarrer som kompensation och det fungerar det med :cool:

 

Brian May är en av mina största gitarrhjältar - i alla fall vad det gäller soundet. Att han byggde sin gura "Red Special" tillsammans med sin pappa och fick till ett så välljudande instrument är om inte makalöst så i alla fall världsklass!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dom peakar på 70-talet, i min mening 1975 med A night at the opera, som så många andra band också gör. Senare blir det mer och mer lättlyssnat och poppigt, som många säkert uppskattar, dock inte jag. Dom fem första plattorna är riktigt vassa och där man absolut inte ska låta bli debuten och albumet Queen II.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, David_33rpm said:

där man absolut inte ska låta bli debuten och albumet Queen II.

 

Håller med:thumbsup:

 

2 minutes ago, David_33rpm said:

Dom peakar på 70-talet, i min mening 1975 med A night at the opera, som så många andra band också gör. Senare blir det mer och mer lättlyssnat och poppigt, som många säkert uppskattar, dock inte jag.

 

Både jag och nej enligt mig och tycker nog att att efter 1985 (Live Aid) så fick de massor av fler fans världen över, så där eller strax efter var nog kanske "peaken"? Men i o m denna tråd så börjar vi ladda om för att "peaka" deras storhet inom snar framtid;)

Vi som var med från början av deras framfart har säkert olika åsikter om vad som varit den bästa musiken oavsett om det blev lite "mer poppigt och lättlyssnat"? Själv gillar jag det mesta de gjort som band och även en del av deras soloskivor. Får rysningar än idag av minnet då Freddie och Monteserrat Caballé framförde Barcelona för första gången offentligt, en rysare i enligt mig, men jag är nog jävig i den frågan. Att Freddie ens vågade fråga var inte givet och att svaret blev ja från en sådan stjärna (som hade Freddie som en favorit från poppens värld) var kanske inte heller väntat.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-22 at 17:39, figge said:

Var och såg Bohemian Rrapsody igår på bio. Har väl inte varit någon stort fan av Queen tidigare, men blev lite intresserad av dem.

Vilka skivor rekommenderas? Helst på vinyl.

 

Finns många plattor som är bra.

The Game är bra och jag nämner den för att den har jag själv lyssnat på en del senaste tiden.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag var och såg filmen i går och tyckte att den bara var ganska bra.

Eftersom jag har följt Queen från början och läst om med- och motgång, deras artistvänner etc etc så tyckte jag att filmen inte återspeglade allt som jag vet, men å andra sidan så tror jag att de som inte visste alltför mycket om dem tyckte att filmen var riktigt bra. Gestaltningen av Freddie, Brian tycker jag de gjorde bra medans Roger och John kanske inte var lika bra. Men efter filmens slut hörde jag av yngre personer att de skulle lyssna på mer av Queen.

 

Men helt oberörd var jag inte, när scenerna från Live Aid dök upp så kom minnena tillbaka och jag fick gåshud och tårar i ögonen. Om alla visste eller förstår hur jävla bra och denna spelning var och om hur alla världens artister stannade upp i katakomberna på Wembley och JFK i Washington för att bara se och lyssna på det i mina ögon absolut världsbästa live framträdandet (det senaste min uppfattning).

Ja det finns mycket mer att berätta om Queen och det skulle inte förvåna mig om det kommer en tvåa som visar från efter Live Aid och fram till Freddies död? För visst är han en legend i musikvärlden? iaf för mig:app:

 

/byZan

Edited by byZan
ändrat lite som inte var i närheten av svensk grammatik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...