Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Snart är prövotiden över. Lika bra att bita i det sura äpplet och gå på livstidsabonnemang, ?? För programmet är suveränt. En riktig revival av sättet att lyssna på sin samling. Och integrationen av T

Man ska inte uttrycka sig så sturskt och självsäkert! Nu har jag ett Tidal-abonnemang. Det har visst gått 1.5 vecka sedan det inlägget. Nyfikenheten om integrationen och speciellt den nya radiofunktio

Att ett litet företag som Roon skulle kunna få verkställan genom rättsliga åtgärder gentemot sådan bjässar som Lenbrook Group (Nad) eller Harman International (Arcam) är nog inte troligt. Företagen so

Posted Images

52 minutes ago, A/Wing. said:

Jag har gjort uppdateringen men upplever inga konstigheter fungerarsom det ska. 

 

Samma här!

 

Däremot had jag problem tidigare med att Lumin inte hittade nätverket helt plötsligt? Jag behövde bara starta om låten och allt fungerade igen, avbrotten dök upp lite hipp som happ? Stängde av DSP och lite annat och det fungerade bättre (läs, längre tid mellan avbrotten), rensade allt som kunde tänkas ligga bakom och påverka, det blev lite bättre av det också.

Sedan dess har jag uppdaterat både Lumin, Apple och Roon och har inte fått avbrott sedan dess. Vad som gjorde eller gjort vad har jag ingen aning om?

 

/byZan

Link to post
Share on other sites

Precis som @Ampalang och @octavia rs har jag också reagerat på att det känns som man missar att trycka på play knappen via mobilen ibland, och jag har även sett ganska rejäla slow downs i gränssnittet med både denna version och den tidigare, typ som att den jobbar 100% och inte hinner med. Överlag inga stora grejer, men det händer lite då och då.

Link to post
Share on other sites

Jag uppdaterade på eftermiddan när det blev tillgängligt, men har inte märkt några konstigheter med manövreringen.

Däremot är min QNAP-baserade Core märkbart långsammare att starta upp efter 610. Trodde faktiskt att den havererat första gången med "Senaste uppgraderingen kräver databasförändringar" och animerad Roon-logga i iaf 15 minuter. Men den hoppade igång och påföljande omstarter upplevs något långsammare än tidigare.

På övriga Core ser jag inget konstigt alls. (Har dock inte uppgraderat mina NUC-ROCKar)

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

Sedan dess har jag uppdaterat både Lumin

Ett tips är att sätta YES på ”Check for Firmware Updates” under Options i Lumin. Då sker alla uppdateringar med automatik. I takt med att Roon och andra tillverkare uppdaterar sina program justera Lumin också för att det skall hänga ihop. Roon förekommer ofta i Firmware-uppdateringarna vilket framgår i följande Lumin-länk.

 

http://www.luminmusic.com/firmware-notes.html

 

Varje uppdatering tar normalt max 5 minuter och du får info när både på läsplattan och i displayen.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Audionet said:

Men jag har inte knappat runt så mycket, det står bara och spelar och gör det utan avbrott. Jag är nöjd så här långt. :)

 

Min fungerar utan problem när den står och kör "radio" läget där tuffar det på som vanligt.

Upplever att när man gör för mycket på en gång tex. kan jag pausa/play, skip via display, fjärr och app då hänger de sig.

 

Jaja där verkar ju onekligen vara något problem hos en del.

Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, octavia rs said:

Upplever att när man gör för mycket på en gång tex. kan jag pausa/play, skip via display, fjärr och app då hänger de sig.

Kan inte alla kopplingar du har mellan olika ”dosor” skapa problem? Hur blir det om du kör den rakaste vägen?

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, octavia rs said:

Upplever att när man gör för mycket på en gång tex. kan jag pausa/play, skip via display, fjärr och app då hänger de sig.

Kan det vara Ropieee som stökar?

 

Jag kör min gamla ROCK nu (NUC6i5 i Aleutia R50-chassi) med extern USB och den grejar fortfarande med analys av en bibba nytillagda album men om något så är den mera responsiv än någonsin tidigare. 

Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, Bebop said:

Kan inte alla kopplingar du har mellan olika ”dosor” skapa problem?

 

Det är inga extra kopplingar mellan Roon Core och min dCS endpoint de är kopplade i samma switch går inte att få det mycket enklare.

 

Allt fungera perfekt innan uppdateringen så jag tror Roon ändrat nått som kan påverka vissa system.

 

Ropieee är ett extern program byggt för att ha på en Pi dator och där sker styrning via display och fjärr. Ropieee dyker upp som ett tillägg i Roon och kan således användas som endpoint och styrning.

 

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Kan det vara Ropieee som stökar?

 

Kan mycket väl vara så att där är ändrat nått i 610 som får Ropieee att bete sig konstigt men det borde ju inte påverka appen på telefonen.

Link to post
Share on other sites
45 minutes ago, octavia rs said:

Kan mycket väl vara så att där är ändrat nått i 610 som får Ropieee att bete sig konstigt men det borde ju inte påverka appen på telefonen.

 

Jag rullar på min NUC8i3 med intern SSD nu, och upplever inga konstigheter här heller, snabbt och stabilt. 

Vad använder du för att styra? Android eller iPhone? Jag är en genomrutten Apple-skrutt och ser inga konstigheter på några kontroller.

 Mesh-problem? 

Link to post
Share on other sites

@AlfaGTV jag använder Andorid. Har en Unifi AP så inget skumt där. Allt var ok innan jag uppdatera till 610.

 

Jag är rätt säker på att de är Ropieee som spökar för allt är ok via app och min dator med styrningen. Använder jag däremot fjärrkontrollen till Ropieee så "ballar" det ur direkt och när man väl får igång det igen via appen så hoppar displayen rätt också och visar rätt verkar vara kopplat till bluetooth fjärren.....

Link to post
Share on other sites

@Audionet vet inte om det går att se någonstans vilken version dCS har på sin Roon tror inte det.

 

Där är inget fel på avspelningen via dCS den fungerar hela tiden, enbart när jag använder fjärren till Ropieee som display och app hänger sig. När jag trycker pause så skipar den fram en låt och display och app hänger sig på det som spelades sist.

 

Inga större bekymmer bara strunta i fjärren, håller på att försöka reda ut var felkällan ligger.

Link to post
Share on other sites

Du kan se vilka versioner du kör på i Roon. Titta under setting och sedan about. Där kan du se alla anslutna enheter och vilka program som körs samt version.

Kör du Ropiee'n med Roon remote?

Edited by Audionet
Link to post
Share on other sites

Jo det har jag koll på @Audionet men dCS kör inte Roon bridge (de kör ju någon form av Roon bridge men de lär vara en egen version) så den är inte med i listan där ser jag bara min NUC med ROCK, min dator som kör remote, dock kör Ropieee Roon bridge men jag har stängt ner den nu så jag ser inte om den är på den senaste versionen av bridge ska flasha om SD kortet i den imorgon då det hänt att den börjat bete sig konstigt efter för många uppdateringar via nätet.

Oavsett vilket så ligger troligtvis felet till 99.9% i Ropieee mjukvaran så de får bli ett fall för han som gör den om de inte rättar till sig med en om-flashning av SD kortet.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Audionet said:

Vem gör uppdateringen till dCS'n?

 

Alla uppdateringar av den sköts av dCS men hur de löser det rent praktiskt med Roon vet jag inte för jag har bara uppdaterat min Network Bridge när den var ny för typ ett år sedan sedan har de inte kommit fler.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Toppen @shifts, jag tänkte precis nämna detta. 

Och, för att klargöra, det är bara om du har en rosa "banner" under Roons Inställningar-Ljud, där det intill någon enhet står "Uncertified" som du kommer få trubbel den 21:a.

Alla som drabbas skall ha fått ett mail (kanske spam-klassat?) där det beskrivs varför man valt att ta bort möjligheten att Aktivera sådana enheter efter den 21:a september.

Link to post
Share on other sites

Nu är jag ingen "Roonare" och kan simma lugnt. Jag reagerar ändå på ett sådant tilltag. Det innebär ju att man tar kunder som gisslan för att lösa en konflikt mellan sig och andra företag. Det tycker inte jag är så smakfullt. Har de problem med en licenstagare får de väl fortsätta att förhandla och om de anser att företaget bryter mot avtal så har vi ju en rättsapparat. Att de är irriterade kan jag förstå men att lägga ut den ilskan på kunder som agerat i god tro är inte ok i min värld.

Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Bebop said:

att lägga ut den ilskan på kunder som agerat i god tro är inte ok i min värld.

Att ett litet företag som Roon skulle kunna få verkställan genom rättsliga åtgärder gentemot sådan bjässar som Lenbrook Group (Nad) eller Harman International (Arcam) är nog inte troligt. Företagen som utnyttjar Roons SDK har redan haft två år på sig att korrigera sina åtaganden.

 

Men, jag håller med om att det är ingen vidare god affär att låta kunderna betala priset för detta.

 

Oavsett, jag tycker det är helt rätt. Nån behöver sätta ner foten mot diverse bladdrande företag som kastar sig in i streamingvärlden med en god idé och ingen som helt kunskap om hur man bedriver verksamhet inom mjukvaror (vilket detta handlar om). Det här kommer gagna både kunder och Roon i slutändan.

Edited by AlfaGTV
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, AlfaGTV said:

Harman International (Arcam)

... som nu är en division under Samsung

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Oavsett, jag tycker det är helt rätt.

Jo, det finns alltid en gräns. Man kan ju också säga att det ”smitarna” som sätter kunderna åt sidan. Jag inbillar mig att man vill förhindra att det inte växer fram ett nytt Amazon, FB eller Google, som mycket väl kan försöka komma över Roon och samla mer information om sina kunder som de kan använda i AI. Även Samsung har den typen av ambitioner. Jag gillar inte den utvecklingen som nu sker. Jag har hoppat av FB bl a det skälet.

 

IT-rekniken i vissa avseenden driver utvecklingen i en monopolistisk riktning men det kan ju komma motreaktioner vad det lider.

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, octavia rs said:

Det är inte förrän den 21/9 som det kommer att påverka de med ocertifierade endpoints @new order

För de flesta kommer det gå obemärkt förbi.

Ok. Ja då får man bita på naglarna lite till då....

Efter att ha läst på Roons hemsida verkar det vara lugnt. Jag klarar mig troligen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...