Jump to content

Roon 1.7 ute nu.


octavia rs

Recommended Posts

1 hour ago, Bebop said:

Jag förstår dig som om man har t ex en Lumin eller Auralic så kan man klara sig med en NAS som agerar som server. Är det rätt uppfattat? I såfall kräver den väl någon form av mjukvara.

 

Först och främst diskuterar vi att köra Roon enbart för både Lumin, Auralic, dCS klarar sig på egen hand utan Roon då de har egna appar och kan kopplas mot tex en NAS som server?

 

1 hour ago, Bebop said:

Är det någon inbyggd standardvara?

 

Många använder Minimserver på sin NAS när den ska agera server åt en streamer de gjorde jag innan men med Roon så lägger du in var på nätverket eller din dator var musiken finns sen sköter Roon resten automatiskt.

 

1 hour ago, Bebop said:

(Det där med endpoint och rock är jag inte med på, jag vill bara ha reda på vad man behöver för prylar).

 

Om du kör en Roon lösning där du tex har en Lumin kopplad på nätverket då blir den en "endpoint" där Roon matar ut ljudet till ditt system, enpointen kan alltså befinna sig på helt annan plats på nätverket där Core finns. Roon ROCK är Roons egna mjukvara om man vill bygga en server själv då blir det en del av lösningen.

 

Du måste ha en produkt som kan köra Core och då med tillräcklig processor för att hantera Roon.

 

Du måste ha nått som plockar ut ljudet till din DAC om det sen är samma maskin som kör Core (tex en Innuos via USB likt @calm och @plind ) eller att som jag har Core på en egen Intel NUC med ROCK (roon optimized core kit) och en dCS network bridge som "endpoint" där jag tar ut AES signalen till min DAC.

 

Ska du styra Roon med platta så måste du ha Wifi så plattan kan "snacka" med Core maskinen via nätverket. Kör man Core på en dator med skärm kan man givetvis styra där med eller en kombo där man styr både med dator och platta (så gör jag och styr min Roon ROCK både via telefon och datorn där jag rippar musik m.m.).

 

Link to comment
Share on other sites

@Bebop Det kan vara en del att ta in med Roon innan man förstår hur allt hänger ihop och funkar, inte minst då man kan köra det på lite olika sätt, men ibland behöver man kanske inte krångla till det så mycket heller tänker jag. Eftersom du spelar digitala filer redan idag så misstänker jag att du har någon form av dator kopplad till anläggningen? Isåfall skulle du bara kunna installera Roon Core direkt på den om du nu först och främst vill testa om det är något för dig, det är som att installera JRiver eller vilken annan programvara som helst. Sen kan man ta det därifrån och uppgradera lösningen på lite olika sätt om du vill fortsätta med Roon efter att ha bekantat dig mer med det, och då är det nog också enklare att se hur de olika delarna hänger ihop och vad du vill ha och behöver. En sak i taget är mitt tips helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, rikard said:

En sak i taget är mitt tips helt enkelt.

Exakt, och nu tittar jag på vad det innebär att plocka bort pc'n/laptopen i ljudanläggningen. Om jag skulle ha kvar den fungerar JRiver utmärkt där jag lagt ner mycket tid under flera år och har full koll om det mesta kring mina album och kan sortera på kors o tvärs. Dessutom radio, bildhantering och mycket annat.

 

Istället funderar jag på en mer en "hifi-mässig" apparat vilket jag provar nu. Enligt marknadsföringen klarar den allt - bara att plugga i till dacen och en tåt till en vanlig HDD. Vad som inte sägs är att då får jag bara mina 4,000 album sorterade på artist och inget annat. Tabbarna för övriga taggar fylls helt enkelt i vilket innebär att inte sökfunktioner fungerar bara för att ta ett exempel. Plug and Play är en myt.

 

Jag börjar förstå nu att det förmodligen krävs  en NAS med t ex Minimserver och göra en grundstruktur på filerna så att appen i streamen av mina egna filer kan använda sina finesser. Det står det inget om i kommunikationsmaterialet. Att börja om att strukturera om filerna manuellt igen känns inte så motiverande. De tog 3 år att rippa... Lika omotiverat känns det att skaffa en massa burkar och program som @octavia rs beskriver.

 

Jag är ute efter enkelhet typ en hårddisk med rippade/nerladdad musik + en streamer med en kraftfull app där jag kan sortera min musik på artist, album, låtar, årtal, genre, kompositör och solist samt några radio. Dessutom med sökfunktioner kors o tvärs. Den skall också kunna upsampla pcm och mellan pcm till dsd. + en läsplatta + en kabel till dacen. Allt detta klarar en laptop med bravur. 

 

Eftersom streamers är gjorda för att spela musik trodde jag i min enfald att detta skulle vara förberett för just detta och erbjuda enkelhet. Men ju mer jag gräver desto mer måste jag skaffa vid sidan om, t ex nätverk, NAS och speciella software för att förbereda mina filer så att streamens app kan göra sitt jobb. 

 

Jag har inte gett upp än och kanske jag fått något om bakfoten. Roon är ju en möjlighet. Men om man köper en streamer som i sina prospekt säger att de klarar just det jag söker så varför skall jag då köpa till Roon? Först vill jag klara ut vad de egna apparna klarar i streamers. En sak i sänder. Men i händelse streamers inte kan utlova vad som lovas vill jag veta vad som krävs av Roon så jag har det alternativet klart för mig också. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara som så @Bebop, just eftersom du lagt ner väldigt mycket tid på ditt organiserande med metadata, och dessutom redan använder JRiver som är en av de mest avancerade mjukvarorna där ute, att du kommer få svårt att "nöja" dig med något annat. Roon kommer inte ge dig det du har idag, att använda Roon är på ett sätt att "släppa taget" litegrann, det kommer bli en annan upplevelse. Kanske kan du vänja dig vid den, kanske kommer du bara se begränsningarna istället för möjligheterna. Jag har själv vandrat vägen via JRiver, det är ingenting jag saknar och jag som många andra blev kär i Roon direkt när jag såg det, men det beror ju på vad man vill ha ut av det hela.

 

Om man är ute efter den smidigaste Roon lösningen inklusive rippningsmöjlighet samt lagring så är ju Innuos svårslagna just nu. Mitt förslag är dock ändå att försöka installera Roon Core på den datorn du kör JRiver på idag, då kommer du se om det är något för dig eller inte ur ett användargränsnitt perspektiv. Jag är nämligen rädd att ingen programvara kommer ge dig samma kontroll som du har med JRiver idag. Man KAN ställa in Roon så att det använder all metadata från filerna istället för sin egen databas, men då tappar man lite av poängen som jag ser det.

 

Trots detta så föredrar och rekommenderar jag ändå Roon alla dagar i veckan framför JRiver eller något annat.. :D

 

Edit: Kanske var jag som fick det lite om bakfoten att det var just Roon du var ute efter, men läser igen och ser att det inte inte det som är poängen. Tycker det låter som det är Innuos som ligger närmast det du letar efter trots allt.

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop!
 

Jag förstår din tvekan och dina undringar. Jag har varit där själv. Hade svårt att lämna Sqeezeboxsystemet, som rullade på fint hemma hos mig. Men jag blev så småningom klar över hur jag skulle gå vidare efter att ha kört en kostnadsfri provperiod med Roon nedladdad och körd i min Macbook. Dock tvekar jag att lägga in mina tankar i denna tråd, som ju heter ”Roon 1.7 ute nu” och ligger under Nyhetsforum. Under denna tråd letar i alla fall jag efter mer eller mindre rena Roon-nyheter. Om du vill ha mer tankar och tips kanske en separat tråd vore bättre....

 

Tipsar / Ulf ?
 

 

edit: Fick just en idé - vi kanske skulle starta varsin egen personlig tråd, vi som börjat eller vill börja med streaming. Min kunde heta ”Ulfsans streaminglösning” och sedan skulle alla som vill starta sin egen t ex Octavias streaminglösning, Alfa GTV:s streaminglösning, Calms streaminglösning, Bebops streaminglösming...o s v . Det blir då många trådar som kan ha helt olika fart framåt, vara i olika stadier och vara olika ambitiösa, men vi kan då både läsa hur andra gör och tipsa varandra, utan att det blir rörigt. 

Edited by ulfsan
Idé
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

De tog 3 år att rippa... Lika omotiverat känns det att skaffa en massa burkar och program som @octavia rs beskriver.

 

 

Du frågade vad som behövs för att köra Roon och jag beskrev olika scenario.

 

Du kan skaffa en burk tex en Innuos om man vill ha Roon allt i ett. 

 

Som jag ser det så kommer du ha svårt att gå ifrån ditt sätt att använda JRiver och det du byggt upp de är inget ovanligt de ser jag ofta på Roon forumet och ofta är det personer med mycket klassisk musik.

Den filstruktur du har idag går att använda och behöver säkert inte ändras men då kommer det troligtvis behövas flyttas till en NAS med Minimserver för att filstrukturen ska gå att använda i streamern på vettigt sätt.

@sprudel använder ju Melco de kan man lägga in Minimserver direkt på och sen få ut ljudet via USB.

 

Men jag hade börjat med att prova Roon på din laptop under de två veckor man får prova och ta det där ifrån.

 

Om någon är intresserad av att se hur Roon fungerar så kan man komma hem till mig (bor mitt i Skåne).

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, ulfsan said:

Om du vill ha mer tankar och tips kanske en separat tråd vore bättre....

Jo, det är nog bättre. Ditt förslag om hur var och en löst sin streaming med är ju bra. Mest intressant för egen del är då hur man löst streaming av de egna filerna. Streaming på nätet är nog enklare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Först och främst om du vill ha konkreta tips så behöver nog vi som använder Roon och andra lösningar ha rätt exakta linjer vad du är ute efter @Bebop och vad du provar idag som inte uppfyller dina krav de underlättar en del tror jag :blush:

 

Generellt kan man säga att de hårdvaruleverantörer som har egna lösningar och appar de är sällan lika bra i mitt tycke som Roon (min dCS har en egen lösning som heter Mosaic den fungerar bra och dCS rekommenderar Minimserver för att de ska fungerar bäst) men för att bara spela lokala filer så är jag rätt säker på att du kan hitta en allt-i-ett lösning som kan fungera.

 

Sen är ju frågan vad är mycket burkar och program idag? Är två burkar med ett program i varje mycket?

 

Starta en egen tråd så svämmar vi inte över denna om Roon med massa andra lösningar :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

@Bebop, jag har ett förslag, eller egentligen två.

1. Prova Roon på din laptop för att få en känsla för hur du uppfattar programmet. Roon kommer hitta dina filer och bygga en egen databas över din filsamling men inte röra dina filer alls.

Du kommer kunna klicka dig runt i gränssnittet och få en uppfattning om du gillar det sätt som Roon knyter ihop artister, album, kompositörer och annat. Givetvis även Internetradio och liknande.

Jag tror liksom @rikard, att du kanske uppfattar Roon som begränsande i början innan man ser möjligheterna med Fokus, Sök och Filtrering och Etiketter och annat. Dessutom kan man konstatera att man vill utnyttja någon specifik tagg som man vurmat för tillsammans med JRiver eller andra program, och då kan man be Roon att ta hänsyn till innehållet i dessa i efterhand. Detkommer ta lite tid eftersom fildatabasen kommer behöva analyseras om delvis.

 

Det här är det som är avgörande för beslutet om man vill "go Roon" eller inte... OM, jag säger om, du vill gå vidare med Roon finns det en uppsjö av möjligheter hur man kan strukturera sin uppspelning. Med en Roon Ready streamer skulle jag sikta på en s.k. ROCK, en liten, tyst och strömsnål Intel-PC som utrustas medel Roon-specifikt operativsystem. Den blir "hjärnan" i ditt Roon system och kan placeras var du vill så länge den har kontakt med ditt nätverk. På samma nätverka ansluts din streamer och en tablet eller PC för bläddring, urval och sånt. Vill du, så kan man även ansluta en extern CD-ROM via USB till ROCK-burken. Den kommer rippa och Roon lägger till dessa album automatiskt i ditt bibliotek men de kommer inte vara användbara i JRiver parallellt utan bearbetning och manikyr av taggar.

Skulle du istället gå den väg som @calm valt, att sikta på en Innuos eller liknande med inbyggd Roon Server-funktionalitet med lagring och rippning i ett paket blir det enklare, men du kommer begränsas i din önskan att ha möjlighet till uppsampling. Det kostar även mera.

 

Förresten, du nämnde Minim Server som "motor" och även om den är effektiv har jag mycket svårt att begripa hur man får den att presentera begreppen i ett både överskådligt och lättbläddrat sätt... Jag använder det till min Auralic Aries som jag tycker gör ett bra jobb med att "suga i sig" biblioteket från Minim och sedan bygga sin egen överskådliga struktur i appen Lightning DS (iPad enbart). I min Aries G1 kan jag även ansluta en disk lokalt och den får själv bygga en biblioteksstruktur av det lokala materialet.

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd att många inklusive @Bebop har kommit mycket längre i sin datamognad och uppleva Innuos som lite för simpel i sin struktur och hantering. Men för mig passar den utmärkt och utifrån en allmän nyfikenhet kunna gå vidare och testa nya funktioner och innehåll. Rent allmänt tycker jag att presentationen i Roon lämnar en del övrigt att önska i fråga om album-information, men att jag misstänker att jag inte riktigt har hittat alla vägar och tillämpningar ännu. Jag vill veta framförallt mer om musiker som framträder och deras kopplingar till andra grupperingar. Diskografier, biografier etc, där både Discogs och All Music lämnar mer men inte allt. Har man ett musikhistoriskt intresse vet jag att det finns mycket mer att hämta, men att göra det mer lättillgängligt vore önskvärt.

Tillförlitligheten i Roon, enkelheten och förslag till liknande album gillar jag och har redan hittat mycken för mig ny musik. Där ligger styrkan kan jag tycka.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calm said:

Diskografier, biografier etc, där både Discogs och All Music lämnar mer men inte allt.

Nä, det är sant, du har en poäng där. Allt du ser i Roon bygger ju på vad som finns tillgängligt i ditt eget bibliotek (vilket inkluderar de musiken från streamingtjänsterna som du lagt till i ditt bibliotek) samt de streamingtjänster du konfigurerat.

För att förtydliga, på album samt artist och kompositör-sidorna i Roon skapas länkar till andra delar i ditt bibliotek automatiskt, när de namn och referenser som omnämns faktiskt hittas i ditt bibliotek.

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, AlfaGTV said:

Med en Roon Ready streamer skulle jag sikta på en s.k. ROCK, en liten, tyst och strömsnål Intel-PC som utrustas medel Roon-specifikt operativsystem.

Se där... back to pc... Det är ju den världen jag fundera på att lämna. 

 

Bollen är kastad... https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13295-hur-löser-du-streaming-av-egen-musik/

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Nä, det är sant, du har en poäng där. Allt du ser i Roon bygger ju på vad som finns tillgängligt i ditt eget bibliotek (vilket inkluderar de musiken från streamingtjänsterna som du lagt till i ditt bibliotek) samt de streamingtjänster du konfigurerat.

För att förtydliga, på album samt artist och kompositör-sidorna i Roon skapas länkar till andra delar i ditt bibliotek automatiskt, när de namn och referenser som omnämns faktiskt hittas i ditt bibliotek.

 

Det är faktiskt det vägande skälet till att jag inte är odelat pigg på att rippa mina CD utan behåller fodralet med den text som ändå finns där. Men finns det något sätt att t.ex. koppla ihop All Music med Roon? Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå!:blush: Det vore mumma!:thumbsup: Koppling till Discogs ser jag ingen nytta med eftersom jag inte är ute efter olika versioner och pressningar, som diskofiler gillar. Nej just mer om musiken och musikerna som sådana är mitt huvudintresse. Skulle man i Roon kunna kopiera ner info från t.ex. All Music i tag-funktionen? Då skulle man kunna samla info tillsammans med skivan i biblioteket kanske? Vet för lite om detta, men vill gärna lära mig mer.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Men finns det något sätt att t.ex. koppla ihop All Music med Roon? Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå!:blush: Det vore mumma!:thumbsup:


Ingen dum fråga. Mycket metadata i Roon kommer från just allmusic.com – recensionerna till exempel.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-13 at 09:28, Bebop said:

Det jag tycker verkar vara intressant med Roon är i stort sett enbart metadatan över mina album och strukturen. Musiken har jag själv och har också bra koll över annat som kommer ut via musiktidningar och musikforum/skivbolag. Qobuz är också tilltalande men bara för att köpa filer.

 

Här exempel på inställningar för hur Roon skall läsa in dina egna lagrade filer, med Roons metadata eller dina egna metadata:

(Man kan också dela upp artister och kompositioner som tidigare sammanfogats)

image.png.71faba10502cbecee870a380efde2c59.png

image.png.51012c3c72555fc60cfeed8aca14781d.png

image.png.05ac9281e85b0bd034fc5ed07f21ca19.png

image.png.6ebf39963d3e346a0f4867e48ff2ac0b.png

image.png.71faba10502cbecee870a380efde2c59.png

image.png.35f2ee58503a985937c2799474c420b9.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En fråga till någon av forumets kunniga. Vi hade strömavbrott i stormen i veckan. Vid omstart av systemet så fick min NAS ny ip-adress. Var då tvungen att ange den nya adressen som lagringsplats vilket gick bra men spellistorna funkar nu inte. Det står ej tillgänglig vid varje låt i alla spellistor. Finns det något enkelt sätt att lösa detta?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, LasseJ said:

En fråga till någon av forumets kunniga. Vi hade strömavbrott i stormen i veckan. Vid omstart av systemet så fick min NAS ny ip-adress. Var då tvungen att ange den nya adressen som lagringsplats vilket gick bra men spellistorna funkar nu inte. Det står ej tillgänglig vid varje låt i alla spellistor. Finns det något enkelt sätt att lösa detta?

Jag skulle tvinga NAS till den gamla adressen om jag var du. Sedan skulle jag reservera NASens tilldelning i Routern. Jag kör dynamisk tilldelning (DHCP) av alla komponenter i mitt nätverk utom NAS och nätverksutrustning, de har manuellt tilldelade adresser.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Jag skulle tvinga NAS till den gamla adressen om jag var du. Sedan skulle jag reservera NASens tilldelning i Routern. Jag kör dynamisk tilldelning (DHCP) av alla komponenter i mitt nätverk utom NAS och nätverksutrustning, de har manuellt tilldelade adresser.

Ok, tack för svar. Det där ska jag fixa.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, LasseJ said:

Ok, tack för svar. Det där ska jag fixa.

Hmm, det var inte så enkelt. Det gick inte att tilldela manuella ip-adresser i min router. Den är kanske för gammal?

Har du något bra förslag på en ny trådlös router?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, LasseJ said:

Hmm, det var inte så enkelt. Det gick inte att tilldela manuella ip-adresser i min router. Den är kanske för gammal?

Har du något bra förslag på en ny trådlös router?

För gammal....tror jag knappt, vad är det för modell?

 

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LasseJ said:

Det gick inte att tilldela manuella ip-adresser i min router.

 

Vad är det för modell?

 

Jag vet inte om jag stött på någon som inte har den funktionen att man ser i en lista alla anslutna apparater och då välja att just den specifica MAC adressen som man ser alltid ansluta med de IP nummer som den blivit tilldelad via DHCP.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, K-man said:

För gammal....tror jag knappt, vad är det för modell?

 

\\K-man

 

3 hours ago, octavia rs said:

 

Vad är det för modell?

 

Jag vet inte om jag stött på någon som inte har den funktionen att man ser i en lista alla anslutna apparater och då välja att just den specifica MAC adressen som man ser alltid ansluta med de IP nummer som den blivit tilldelad via DHCP.


Nej, den är nog inte så gammal så det är nog troligare att det jag som inte fattar. Det är en Netgear AC1900. En lista över alla anslutna enheter hittar jag ju lätt under anslutna enheter. Där ser jag ju mac resp ip-adresser. Under menyn wifi så kan välja på hämta ip-adress från routern dynamiskt, vilket är default. I skärmdumpen nedan så har jag istället kryssat i statisk men jag fattar inte hur jag nu ska göra? 

Diskstation i listan över enheterna är min NAS. Tidigare slutade ip-adressen på 168 och det är till den ip-adressen alla spellistor länkar till.

image.png.3e9933a3bcb657eef05b0d755afbd80e.png


 image.png.1b39e3489228075c79887d398fdb9c1b.png

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LasseJ said:

Hmm, det var inte så enkelt. Det gick inte att tilldela manuella ip-adresser i min router. Den är kanske för gammal?

Har du något bra förslag på en ny trådlös router?

Det är din Diskstation som nu har 192.168.1.169 som tidigare hade en annan IP? Korrekt?

Kolla på:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R7000/R7000_UM.pdf

Titta på sidan 69. Begränsa utdelningen av IPadresser till t.ex. 192.168.1.201-254. (Förutsätter att du har färre än 54 klienter dock :) )

Gå in i din Synology och ange manuell ip-adress, den gamla adressen. Detta torde vara tillräckligt?

Gateway är adress till din router, likaså med DNS.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om detta stämmer på exakt din modell @LasseJ

 

When you specify a reserved IP address for a computer on the LAN, that computer always receives the same IP address each time it accesses the router’s DHCP server. Assign reserved IP addresses to computers or servers that require permanent IP settings.

To reserve an IP address:

  1. Launch a web browser from a computer or mobile device that is connected to your router’s network.
  2. Enter http://www.routerlogin.net.
    A login window displays.
  3. Enter the router user name and password.
    The user name is admin. The default password is password. The user name and password are case-sensitive.
    The BASIC Home page displays.
  4. Select ADVANCED > Setup > LAN Setup.
    The LAN page displays.
  5. In the Address Reservation section, click the Add button.
    The page adjusts.
  6. In the IP Address field, type the IP address to assign to the computer or server.
    Choose an IP address from the router’s LAN subnet, such as 192.168.1.x.
  7. Type the MAC address of the computer or server.
    If the computer is already on your network, you can copy its MAC address from the Attached Devices page and paste it here.
  8. Click the Apply button.
    The reserved address is entered into the table.

    The reserved address is not assigned until the next time the computer contracts the router’s DHCP server. Reboot the computer, or access its IP configuration and force a DHCP release and renew.
Link to comment
Share on other sites

Tack båda två. Jag borde klara det där men det går inte att logga in på routerlogin.net eller .com. I båda fallen så står det:

You may not be connected to your routers wifi network.
 

Men det jag ju. Testade både med paddan och min iphone. Testade även från datorn men samma resultat.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Prova

http://192.168.1.1

Det borde funka!

 


Nja, 192.168.1.1 är adressen till min Telia router och inte till Netgear.

På undervåningen i kåken kommer fibern in. Där sitter även ett Telia modem/router. På övervåningen där musikrummet finns står denna Netgear. I Netgear routern är sedan en mac mini en SOtM-200 samt en NAS kopplade via LAN. Netgear använder jag alltså som extender då den ansluter till Telia routern via wifi.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LasseJ said:

Nja, 192.168.1.1 är adressen till min Telia router och inte till Netgear.

 

Jag har ingen erfarenhet av att sätta fasta IP adresser i annat än routern så jag vet inte om de fungerar i detta fallet när du har Netgear kopplad som en extender.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LasseJ said:


Nja, 192.168.1.1 är adressen till min Telia router och inte till Netgear.

På undervåningen i kåken kommer fibern in. Där sitter även ett Telia modem/router. På övervåningen där musikrummet finns står denna Netgear. I Netgear routern är sedan en mac mini en SOtM-200 samt en NAS kopplade via LAN. Netgear använder jag alltså som extender då den ansluter till Telia routern via wifi.

 

Sorry... Om du ämnar behålla Telia-routern måste du tala med dem om förfarandet. Men, som @Bebop fick veta tidigare finns det tre regler när det gäller nätverk;

1. Använd inte internetleverantörens utrustning.

2. Använd inte internetleverantörens utrustning.

3. se regel nr 1.

 

Om det inte är möjligt att följa dessa regler skulle jag ta ett snack med leverantören och få dem att ställa om utrustningen till "bridge" mode, stänga alla trådlösa nät. Sedan och ansluta en egen router direkt innanför med full kontroll över och vettig trådlös täckning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...