Apexorca

Apexorca på HIGH END München 2019

Recommended Posts

 

HIGH END München 2019

 

_49U5511.jpg.c94383cccc2c21a08baf2944a5b2c323.jpg

 

 

"A true reproduction of the Original" Så skall det låta. Wester Electric visste något och återskapade musik och ljud på ett för dagen unikt sätt. När nästan 100 åriga högtalare gör många viktiga saker för det reproducerade ljudet, som många nya produkter tappat bort, funderar jag på varför?  

Jakten på det perfekta ljudet ekar vidare. Allt går inte framåt men mycket. 

Skall vi hitta det i München i år? Vill vi hitta det? Är det ens möjligt? 

Oavsett svaren på dessa frågor är denna mässa fantastisk. Mycket lärorik, berikande och trevlig.

 

Klart jag skall försöka undvika allt som kan stoppa denna trevliga resa i år. Jag laddar kameran och blädderblocket, rensar vax och lägger upp en rutt. Utan rutt ingen sprutt och man blir "stuck in the middle". 

Vi får se var jag hamnar i detta. Men kul kommer det bli i alla fall, riktigt kul.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej apex

har du lyssnat på de WE högtalare? Eller har du lyssnat på andra nya horn högtalare? Isf vilka? Varför ska de vara bättre än de nya? (jag menar väl nya horn högtalare)

Mvh

Spiros

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en relevant fråga Spiros.

Jag har blivit imponerad av de stoooora WE högtalarna som konstruerats under första tredjedelen av förra århundradet. Den oansträngda lättheten att spela stort och fylla rummet var kanske det bästa jag hört. Ett antal 30-tummare (tror jag det var) i basen och enorma horn för mellanregister med stor spridning av ljudet och teknik som gör att de rör sig över stora ytor som inte moderna högtalare klarar på samma vis. Jag tror det var systemet för 2 år sedan på bilden nedan som var extra bra av alla de som jag hört demas i München. Kanske det system som kommit närmast ett liveframträdande jag hört. Otroligt mycket frihet och luftighet i ljudet. Visst kanske klangen var lite färgad men inte så att det störde i förhållande till hur det spelade musik.  Sedan finns det en massa HiFi parametrar som moderna högtalare klarar bättre men det är inte samma sak som att det låter kul att lyssna på. Vi var inne hos TAD precis efteråt och det lät som en iPod-högtalare i jämförelse. Allt lät som om det var en dockhusorkester efter WE systemet. 

_49U5491.jpg

 

_49U5502.jpg

 

Detta mellanregister horn måste vara fullständigt genialt, med stor spridning och både i bredd och avstånd. Lade man öra intill hornet lät det inte starkare än längst bort i rummet. Mycket märkligt Ljudet fylld lätt ut hela rummet och helt utan kompression som det lät.

Kristian kan lägga örat intill utan att få hörselskador trots att det spelar ordentligt. 

 

_49U5501.jpg

 

_49U5507.jpg

 

_49U5512.jpg

 

 

_49U5505.jpg

 

 

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej igen apex

jag har inte hört just detta system, men jag var i Munchen när Koreanen demonstrerade de 12a, de bästa WE hittills. Jag påstår detta trots att jag har lyssnat  bara 2 av hans system. Jag litar blind på min kompis slutsatser som har lyssnat på samtliga. Min kompis säger att just detta system du har på fotona lät problematiskt, man kunde tydlig höra att multicellerna var inte tajmat med resten av systemet. Pianot lät både uppifrån multicellerna och underifrån från basdelen. Att TAD-na och alla de andra standard högtalarna låter som I-pod högtalare du kan uppleva det även här i Skåne.

Att Kristian inte fick hörselskador betyder att ljudnivån var inte tillräckligt för att få sådana! Kanske du menar att det spelades mycket högt utan distortion, välkommen till hornträsket! Och självklart ett riktigt hornsystem komprimerar INTE ljudet i den ljudnivån som en människa rent fysiskt tål.

Kuriositet: Jag spelar här hemma på likadana subelement som du lyssnade, men mina använder ett helt rum som sublåda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst Spiros. Horn har vissa fantastiska egenskaper som är unika för just horn. Dock är alla högtalarkonstruktioner en kompromiss på några parametrar och man får välja den konstruktion som passar en bäst. Dock kan WE-systemen lära oss något. Men kanske inte er som reden är i "hornträsket" i så fall.:D

 

WE systemen har vissa gemensamma egenskaper , men detta är det WE system jag tyckt låtit bäst.  Vi kanske lyssnade vid olika tillfällen och kanske var det något Koreanen justerat. Det gör han nämligen till och med under demonstrationerna, i alla fall då jag varit där. 

 

12 hours ago, tipo901C said:

hej igen apex

 

Att Kristian inte fick hörselskador betyder att ljudnivån var inte tillräckligt för att få sådana! Kanske du menar att det spelades mycket högt utan distortion, välkommen till hornträsket!

 

Nej det var inte riktigt på det viset och denna tydliga effekt har jag aldrig hört tidigare. De spelade högt, men inte på hörselskadenivå. På en vanlig högtalare eller horn för den delen också, är det så att om man går närmare högtalaren låter det mycket högre, men på dessa blev det inte direkt starkare bara för att man lade örat mot hornet. Enligt Koreanen var detta pga den akustiska konstruktionen. Iden var att kunna förmedla ljudet över en publik så att de som var längst bak skulle höra bra och denna konstruktion fick ljudet att spridas på ett annat sätt. Jag kan inte detta på detaljnivå dessvärre, men det skulle i alla falla skilja sig på den punkten mot andra system. 

Jag gillar flera av hornhögtalarnas egenskaper, men inte alla. 

Jag vill inte påskina att detta är det bästa system jag hört, men att det har vissa egenskaper som är bland det fräckaste jag hört tex att får ett reproducerat ljud att likna ett live-ljud, en luftig lätthet i ljudet med härlig energi.

 

Poängen är att det gått att göra system i hundra år som har fantastiska egenskaper som många system i dag helt saknar. När man väljer/bygger system anpassar man det efter den typ av ljud man vill ha. Dessa WE system passar inte alltid in i en normal boende miljö varför systemen utvecklats och förändrats pga en massa olika orsaker. Men ibland tror jag det kan vara var bra för alla inblandade, konsumenter, försäljare och producenter av HiFi att höra på dessa system. Det är en ögonöppnare för några viktiga egenskaper i ljudet som jag tycker man ibland glömt av vikten av.

 

Ang att jag tog upp just TAD var att de var i rummet bredvid och att vi hade det som ett mycket bra referenssystem både innan vi lyssnade på WE och sedan efteråt. TAD är verkligen inte sämre än något annat märke, tvärt om. Dock var det en fruktansvärt konstig skillnad i upplevelsen av TAD systemet innan vi lyssnade på detta WE system och när vi lyssnade efteråt. Insikten var faktiskt lite som en käftsmäll. Just storleken och friheten på något sätt i ljudet blev som skillnaden på en stor högtalare jämför med någon lite monohögtalare för en iPod. Det tänkte man ju inte första lyssningen på TAD innan WE, då lät det fantastiskt, men när man kom in direkt efter WE undrade i vad som hänt. Allt är relativt.

Vi fick går runt i olika rum och kalibrera om oss i öronen innan vi kunde ta till oss vanliga högtalares ljud igen.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej igen apex

Min kompis säger att det var fel justerat på alla dagar han har varit och lyssnat hos honom och som sagt jag litar blind på vad han och frugan säger som är pianist!

Koreanen har rätt med spridning i hela rummet, kompressions drivers gör det, A&Ω i hornteori, nackdel är att uppåt i register det blir snävt directional men det kan tas som en fördel också. Som tur Koreanen spelade inte så högt till hörselskador nivå, annars kristian skulle vara döv idag, USA militär hade(har?) stora hornkanoner som skulle t.o.m. döda fienden från avstånd! WE/Altec var förstås inblandat.

Jag personligen tyckte att t.o.m. 12a lät ociviliserat och med många fel som helhet, därför att du ska inte ta Koreanens primitiva cinema horn som representativa moderna konstruktioner, trots allt en viss utveckling har skett, eller rätt sagt bättre anpassningar mellan de olika horndelar och mycket mödan har lagts för att göra konstruktioner mer kompakta och för hemmabruk. Det finns ett och annat hem-hornsystem som låter hi-fi utan hi-fi's nackdelar. Ett sådant system du ska lyssna. Sen jag ber om förståelse om jag och gänget, om ni träffar dem i fläsk nån gång, använder flitig diminutiv form för de "andra" högtalare men det är vår "poor opinion"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe Spiros. Det finns lika många sanningar och åsikter om ljudåtergivning som det finns hifi-entusiaster.  

Men läs nu inte in i det jag skriver att jag tycker det systemet utan förbehåll är bäst i världen på alla sätt. Bara att det är imponerande vad de kunde göra på den tiden och att en del viktiga egenskaper i det som dessa system presterade var mycket bra och att moderna system många gånger har missat dessa goda egenskaper. Och det kompenseras inte av bättre klang, upplösning mm, mm, mm enligt mitt tycke. Vi måste kika bakåt lite och ta till oss det som var bra redan då och lägga till detta i våra moderna system.  

En stor nackdel med horn generellt är i mina öron att det låter tratt även i instrument som saknar tratt.. men med andra fördelar. Alla konstruktioner har kompromisser.

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyvärr apex, de fina egenskaper som du gillar i horn kan inte finnas i en standard högtalare, det finns bara en väg till Rome.

Horn låter inte tratt, om det gör det det är inte justerat som det ska eller är fel designat.  Med stor sannolikhet du har aldrig lyssnat på horn.

Koreanens cinema låter tratt eftersom det är enbart mellan register och en del andra kommersiella horn som jag har lyssnat låter minst sagt illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. 

Reismers hornhögtalare låter inte så mycket horn/tratt som många andra. Visst kan horn låta bra och visst har de egenskaper andra högtalare inte klarar av lika bra. Det har Magnepan också och tex Wilson. Alla med olika lösningar som gör olika saker bra.  Jag har hört mängder av hornhögtalare i Tyskland. 

Horn kan låte jättebra på gammal jazz. Gärna med blåsinstrument i mässing. Ett test jag brukar göra med hornhögtalare som jag tycker många har svårt med är violinen. Jag har så många gånger hört hornhögtalare låta bra och så väljer jag något med fiol... ofta har den då låtit konstigt, så att jag inte känner ingen klangen. Så trots att horn har massa positiva egenskaper i dynamik och snabbhet tycker jag en svårighet för en del av dem vara klangen i vissa instrument.  Liksom Magnepan har en överlägsen lätthet och transparens i ljudet saknar de makrodynamik i basområdet även om det finns visst mått av detta i de bästa systemen som tex hos Listen to Music. Och "vanliga" högtalare med elektrodynamiska högtalarelement som finns i mängder med olika konstruktioner och med olika egenskaper, bra och dåliga. 

 

Min poäng är inte att WE-hornsystem skall hamna i var mans hem, bara att det är värt att värdera de unika egenskaper dessa system besitter och att vi kan föra in lite av det ljudet i våra moderna system och enligt min mening få ett mer naturligt och något steg närmare ett verkligt ljud från livemusik.  

Jag hörde Paul McGowan beskriva ett live-ljud som något man aldrig skulle kunna blanda ihop med något reproducerat ljud från en högtalare. Inte pga klang och upplösning mm. Man kan nämligen höra skillnaden om man är i ett annat rum eller utanför ett hus med öppna fönster. man kan avgöra om någon spelar live där inne eller om det är från en stereo.  Men med WE systemet är det mer så än på andra system att man skulle kunna fundera på om det inte är live. 

 

En Magnepanfantast och en Hornfantast och en fantast för vanliga högtalarelement kommer aldrig att kunna övertyga den andre. Man har ju valt det man valt pga vad som gör en gladast när man lyssnar. För egen del har jag inget svårt att uppskatta duktiga system från alla läger. Det är bara det att om jag skall sitta hemma och lyssna dag ut och dag in väljer jag det som jag gillar bäst. Om jag skulle ändra mig och byta smak så byter jag så klart högtalare.

Att sitta hemma och lyssna på WE  är otänkbart.

 

Jag vet att du är duktig på mycket med HiFi bla horn Spiros. Vilken hornhögtalare borde jag testa med en violininspelning som kommer att låta som en violin med trälåda och inte som ett blåsinstrument av metall (om jag får ta i lite)? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej apex

de Tyska högtalare du refererat är bedrövliga, iaf de jag har lyssnat de 2 gånger jag har besökt Mynchen, hur han har lyckat att spola i vasken de fina och dyra TAD element han använder är en gåta för många. samma sak med en konstig Fransk horn konstruktion och en amerikansk för 600.000€

Jag såg inga horn* högtalare sist när jag var hos JR, men han sade att han drömmer om nån specifik som han hörde upprepande gånger och han tyckte mycket om. Hos honom jag kunde inte höra ens antydan till trattljud, inte heller de andra gubbar, Uffe inkluderat! Är det inte så att du är van med ett visst ljud från dina vardagliga lyssningar?

De andra standard högtalare du nämner vi i gänget lämnar dem åt sidan på diverse hög! 

Det fanns en gång i tiden på den gamla faktiskt.se en reportage om ett besök hos ett sådant system, värt att läsa den, men jag kan inte hitta den längre. Jag rekommenderar inga horn, det är brara att läta dem som har och med stor sannolighet du kommer att ändra åsikt. 

Ett hornsystem ska ha makro-mikrodynamik i rätt proportion, ska ha rätt tonalitet och lågt distortion, bara att nämna en del av det goda. Det med violiner låter konstig för oss, låt mig tvivla en gång till att du har lyssnat på horn!

*horn högtalare är en typ av högtalare som består av 2-3 eller 4 vägs system och samtliga dels-horn belastar sina respektiv element på hornprincip. Man kan tillverka själv, nåja, man kan beställa hos en snickare men den du får hem är en statisk produkt utan funktion, det som omvandlar detta snickerarbete till en väljudade källa är just intrimningen av de olka delar, elektriskt och fysiskt. Detta kräver elementära kunskaper i Fysik, elektronik och lite till ..................och mycket tid och mödan!. Här på ΕΥΦΩΝΙΑ** finns en del duktiga och sökande ingenjörer som kunde fördjupa sig i ämnet. Resultatet blir garanterat bra. 

**harmonisk och klart samband mellan de olika beståndsdelar i tal eller musik.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. 

 

 

Tycker ovanstående är klokt. Det finns ingen magisk ingrediens som kan skapa njutning hos alla. Och inga ord som kan övertyga någon att ändra åsikt. Till exempel kommer jag nog aldrig att överge det analoga, oavsett hur mycket jag bombarderas av argument om den digitala teknikens överlägsenhet. Med det sagt kan jag även njuta av ettor och nollor, men inte riktigt lika mycket. ;-) Vi ses i München! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now