Jump to content

Apexorca på HIGH END München 2019


Apexorca

Recommended Posts

1 hour ago, tipo901C said:

#171

hej apex

du har missat mässans bästa ljud på riktig. Det är vad mina spioner säger!

Mvh

Spiros

 

Kan hända. Jag misstänker dock av våra tidigare diskussioner kring ljud att dina spioner och jag kan ha lite olika smak. Precis som det skall var eftersom detta har med upplevelser och känslor att göra och vi är alla olika. :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Vi kan ju visa hur Avaton presenterades i fjol. 

 

https://youtu.be/OLbnAeqOPms

 

Aha... Tune Audio!!!

Då lyssnade jag ju på Avaton. Sorry.

 

_49U2668.jpg.c1e4d19456e63dc16197188a8ffe98f4.jpg_49U2665.jpg.837ecd040810ab5804568cb7297cde6d.jpg_49U2669.jpg.4bf7e50608bda0825000dfae49377a67.jpg

 

 

Kommer ihåg detta rum. Ett av de rum som förstärkte min uppfattning om att jag inte går igång på horn generellt.

Vi tyckte inte om det. Det var en tydlig färgning av instrument som störde min avslappning av musiken. Det var nog därför jag inte ens tog med dem i tråden från början. Luftigt och fritt och så men men inte min grej. Vidhåller att @tipo901C ' s spioner har ett annat ljudideal än det jag har. Kändes som om de stora hornen spelade med. Jag gillar lite kropp i ljudet, värme och storlek, samtidigt luft och dynamik och max måttlig färgning av ljudet. Detta var betydligt mer än måttligt om man skall jämföra med hur jag tycker instrument låter live. 

I mina öron är tex Keiser, Verity, Sf, Wilson, YG, Magico, Focal, Living Voice i grunden relativt ofärgade men de har andra skillnader värm, dynamik, storlek på ljudbild etc, men som sagt relativt ofärgade.

Men det kan låta annat i någon annans öron och det är ok med mig. 

 

Tune Audio hörde jag tidigt på torsdagen och det kanske blev bättre efterhand, så är det ju inte så sällan på mässor.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Apex 

 

Ett otroligt reportage ? förstår ej hur du hinner lyssna, plåta i adekvata vinklar och DESSUTOM komma ihåg både ljudbilder och apparatbeteckningar....

Du har uppenbart en särskiljande förmåga

 

tack för ”The show”

 

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

#184

hej apex

spionen är en proffs pianist, oerhört kompetent för att utvärdera det minsta avvikelse från originalet!

Hen har inga känslomässiga preferenser hur musiken ska återges men hens skarpa öron och fenomenalt musik minne fastställer att allt är i sin ordning eller inte, ett levande mätinstrument vi skulle kalla hen.

Det finns inga "hornljud" i nån av tune audios horn högtalare, inte i nån av Skånska gängets horn högtalare heller. Iaf vad samtliga som har lyssnat tyckte och bland dem finns barock musiker, klassiskt musik utövare, tonsättare, musik producenter, hård rock & death metall musiker samt elektronika artister. En del av dem du känner till är jag säkert på! Menar du nåt annat med "horn ljud"?

Här är en annan pianist som har nånting att säga om avaton, saxat från stereophile 16 Maj 2018 och skriven av Herb Reichert.

I was listening with David Chesky, to a recording made by David Chesky, of a piano played by David Chesky; and we were both looking at each other, shaking our heads. When it was over, we both agreed, this was closest any loudspeaker ever got to reproducing the density and presence of a real piano. I left the room in tears from the experience.
För Historian, min spion tyckte att Silbaton lät magiskt, de flesta av de nytillkomna horn just bedrövligt och de standard högtalare som alltid har gjort.
Nästa år, jag och JR flyger lågt över autobahn till Munchen med min Alfasud, häng med.
Mvh
Spiros

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, pärr said:

Apex 

 

Ett otroligt reportage ? förstår ej hur du hinner lyssna, plåta i adekvata vinklar och DESSUTOM komma ihåg både ljudbilder och apparatbeteckningar....

Du har uppenbart en särskiljande förmåga

 

tack för ”The show”

 

/Pärr

 

Tack Pärr! :6:

 

Det är inte så svårt tycker jag. På mässan är det faktisk ingen stress utan mycket avslappnat. 

Jag har lite rutin efter en mängd mässor. Jag renodlar fotandet med en kamera och ett fast objektiv. Känner igen många system och lyssnar mest på det jag vet att jag tycker om. Det blir lättare för varje år. Några rum med okända prylar där jag alltid fotar någon skyllt i det rummet där det står vad det är för delar i systemet. Apparatbeteckningar är jag ganska ointresserad av och har därför svårt att komma ihåg. Jag tar sällan upp alla delar i systemet (lite fusk). Det blir mest fokus på högtalarna vilket är det roligaste tycker jag. Mn så klart är det hela systemet/rummet som avgör ljudet

Fokus är musikuplevelsen/ljudet samt själva fotandet. Jag har nog ett rätt bra minne för ljud tror jag. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tipo901C said:

#184

hej apex

spionen är en proffs pianist, oerhört kompetent för att utvärdera det minsta avvikelse från originalet!

Hen har inga känslomässiga preferenser hur musiken ska återges men hens skarpa öron och fenomenalt musik minne fastställer att allt är i sin ordning eller inte, ett levande mätinstrument vi skulle kalla hen.

Det finns inga "hornljud" i nån av tune audios horn högtalare, inte i nån av Skånska gängets horn högtalare heller. Iaf vad samtliga som har lyssnat tyckte och bland dem finns barock musiker, klassiskt musik utövare, tonsättare, musik producenter, hård rock & death metall musiker samt elektronika artister. En del av dem du känner till är jag säkert på! Menar du nåt annat med "horn ljud"?

Här är en annan pianist som har nånting att säga om avaton, saxat från stereophile 16 Maj 2018 och skriven av Herb Reichert.

I was listening with David Chesky, to a recording made by David Chesky, of a piano played by David Chesky; and we were both looking at each other, shaking our heads. When it was over, we both agreed, this was closest any loudspeaker ever got to reproducing the density and presence of a real piano. I left the room in tears from the experience.
För Historian, min spion tyckte att Silbaton lät magiskt, de flesta av de nytillkomna horn just bedrövligt och de standard högtalare som alltid har gjort.
Nästa år, jag och JR flyger lågt över autobahn till Munchen med min Alfasud, häng med.
Mvh
Spiros

 

 

 

 

Jag tror inte jag hörde piano i det rummet. Tune Audio har jag hört bra många gånger. 

Jag kan säkert inte mäta mig mot en riktig pianist av vad som är rätt ljud. Jag bara utgår från min upplevelse, rätt eller fel. Men jag kan inte utröna rummen på annat sätt än vad jag upplever. Jag är noga med att påpeka under trådens framfart att det är min personliga upplevelse som dessutom inte behöver vara representativ för andra. 

Det kan säkert vara så att jag är i minoritet om hur bra jag rankar olika system mot varandra. Tone Audio Avaton är säkert bra. Det kan säkert ha låtit bra under mässa. Men när jag var där tyckte jag inte det. Jag hörde en del produkter under mässan som ofta prsterar bra men som inte gjorde det när jag var där. Tex en av de mimindre Focal Utopia lät inta alls bra i ett rum. De brukar låta bra. Sf Aida dag 2 lät inte als som dag 1. Avantgarde har låtit mycket bättre hos Akkelis. 

 

 

 

Ja, Silbaton var mycket bra i år. Det tycker jag ockå. Möjligen förstorade det instrumenten lite onaturligt på vissa spår tycker jag. Solo piano lät lite väl stort, större än jag något sett en flygel, men det var riktigt bra.

 

Vi ses nog innan dess Spiros. :6: 

 

Link to comment
Share on other sites

Inte konstigt att en pianist hör det snabba ett horn kan erbjuda när det funkar. I det snabba är det lätt att gå miste om annat i musiken. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig myslyssna framför ett sådant system. Soundstage med djup och naturligt svävande mellan hgt är nog svårt med horn. Jo kanske men låååångt avstånd. Avantgardes duo hos akkelis var faktiskt på väg att måla upp något bra så det kanske kommer. Proffspianister är också människor med allt det innebär.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

Jag kan säkert inte mäta mig mot en riktig pianist av vad som är rätt ljud. Jag bara utgår från min upplevelse, rätt eller fel. Men jag kan inte utröna rummen på annat sätt än vad jag upplever.

 

Det kan du absolut göra. Rätt ljud varierar och det är rätt för den personen som hör det. Musiker lyssnar ofta på ett ganska speciellt sätt och är definitivt inte representativa för resterande del av mänskligheten. De har förstås lika rätt i sin uppfattning men min erfarenhet är att musiker tenderar att prioritera detaljupplösning mer än "vanligt" folk och inte bryr sig lika mycket om totalupplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.

 

Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.

 

Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.

 

6IapxC.jpg

 

Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om

Om jag spekulerar lite så är egentligen horn den högtalarkonstruktion som borde färga signalen mest.

Men pga möjligheten att få så hög verkningsgrad kan drivern utformas så att den kan arbeta linjärt och vara en lätt last.

Det gör att det kan låta väldigt luftigt och oansträngt jämfört med traditionella dynamiska högtalare.

 

 

5 hours ago, Bebop said:

Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.

Trumpet borde vara nummer 1 :cool:

 

 

5 hours ago, Bebop said:

många dömer kvalitet utifrån pixlar

Det är inget fel med att ha många pixlar, men det är ett tydligt exempel på vad det är som styr teknisk utveckling. 

Det är alldeles för få kunder som frågar tex vad det är för optik eller sensor eller hur slutaren är uppbyggd. Men alla frågade hur många megapixlar det var.

Därför var det viktigaste att ha många megapixlar. Optik och mekanik kunde man behålla samma som tidigare versioner.

På senare år har det skett en fantastisk utveckling för mobilkameror, och det är knappast för att det är många megapixlar.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

 

 

Trumpet borde vara nummer 1 :cool:

 

 

Blås låter bäst i horn. Piano kan låta bra. Det är nästan alltid så att när jag hör violin så får den en underlig karaktär, ibland låter den som blåsinstrument. 

Jag tror det var i Tune Audio rummet jag hörde ett klassiskt verk med stor orkester där de var ett stycke med flera violiner. Jag lyssnar mycket på klassisk musik och gärna violinkonserter och cellokonserter och detta lät inte som violiner som jag är van vid och karaktären passar inte mig.

För mig är violin det ultimata testet i horsystem. Klarar det violin bra är det ok, men många fallerar. Triojazz med piano, trummor och  blås blir ofta jättebra.

 

Jag har liksom bebop dock med tiden börjat se vissa possitava egenskaper med horn och små rörförstärkare. Men jag har inte kommit så långt att jag skulle kunna tänka mig ett system själv just pga att i mina öron låter det ofta tratt och på vissa instrument tydligt färgat av det.

Jag låter mig gärna utmanas med bra hornsystem. 

 

Living Voice är nog det bästa system med horn jag hört. Jag vet inte om hornälskare kallar det ett riktigt hornsystem dock.

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

 Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.

 

Ja det är kul att hitta system som förmedlar musik på ett engagerat sätt utan att det kostar miljoner. Einsteins lilla system är ett annat exempel på det.

 

_49U2350.jpg.b9ed4f6000aed2db4be56fc68bae4054.jpg_49U2343.jpg.698ac06ea76442ea963531106c371b3b.jpg_49U2344.jpg.8df215a7902a7307c7d32470d3fb46a6.jpg_49U2345.jpg.7bc0bbe74199966591e21664373fba2d.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-13 at 19:49, Apexorca said:

 

FinkTeam och ett märke på elektronik jag missade.

 

_49U2809.jpg.1416aca73f50e08abbb1af6e68d09267.jpg_49U2810.jpg.7ef50f7da3b5dfab11056674baf1188f.jpg

 

"Liten" högtalare som konkurrerar i en prisklass runt 250-tusen där det finns mängder av bra märken. Jag tyckte inte rummet nådde upp till det bästa i den klassen.

 

Elektroniken kom ifrån Thrax (för- och slutsteg) och Canor (en Slovensk tillverkare med mycket spännande produkter i tillgängliga prisklasser).

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-12 at 19:39, Apexorca said:

 

_49U2760.jpg.766043e47aa42779168abe560339e0aa.jpg

 

Kondo elektroniken gör så klart sitt till och med transistorer i tex klass A skulle stark volym och rock troligen bli ännu bättre, funderade jag. Demonstratören höll med (verkade inte som han vill undvika bråk utan tyckte det).

 

Kondo inger respekt och tillverkar tveklöst några av de finaste rörförstärkare som finns. Men, Rainer (Kaiser) var inte helt nöjd i år tillsammans med de nya flaggskeppen, där vi med all sannolikhet kommer att få se dem med annan elektronik under nästa års mässa. Dessa högtalare behöver mer kraft, driv och kontroll för att spela ut ordentligt kort och gott.

 

/ Marcus

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Perfect sense said:

 

Kondo inger respekt och tillverkar tveklöst några av de finaste rörförstärkare som finns. Men, Rainer (Kaiser) var inte helt nöjd i år tillsammans med de nya flaggskeppen, där vi med all sannolikhet kommer att få se dem med annan elektronik under nästa års mässa. Dessa högtalare behöver mer kraft, driv och kontroll för att spela ut ordentligt kort och gott.

 

/ Marcus

 

 

Tack för kompletterande information om lite produkter som du kan bra Marcus. Utmärkt.

 

Ang Kaisers ny stora... Ja det pratade vi om också, men trots detta var det grymt bra. Jag hörde flera av oss svenskar som var där och tyckte det var bland det bästa på mässan och kanske tom der bästa rummet. Men dessa högtalre har mer potential. De var ju inte i närheten av inspelade ännu eftersom de blev klara ca 5 dagar innan mässan.

 

OM de "behöver" mer kraft och driv, tex från klass A eller AB  så är det som med allt annat, en smaksak. Jag gissade ju också detta på plats. Man vinner något och förlorar något i dessa val. Men visst är kraft är kul på högtalare som klarar av fullregister och dynamik med full kontroll och samtidigt bra nerv och innerlighet. Men vad förlorar man? Kondos luftighet och delikata nakna musikalitet är säkert svårslagen. Ser redan fram mot nästa år om det byter elektronik så man får höra hur det ter sig. Jag har dock hört många och varit där själv där man tittar på prestanda på prylarna eller på ett rum via foto och får sära vibbar om hur det kommer at låta. Flera gånger har i alla fall jag blivit både positivt och negativt överraskad.  Så innan jag hört det själv vågar jag inte vara för säker på att det bara blir bättre med mer kraft.

 

För mig har Kaiser gått från att jag gillar det jättemycket och med stor respekt för dem till att de har byggt en av de mest välljudande och fulländade högtalare jag hört. Så klart inkluderat allt som drev dem. Om det kan bli ännu bättre med starkare elektronik så är det makalöst. 

 

Kaiser kommer jag följa och lyssna på så fort jag kommer åt.

 

Föresten. Jag hörde av Reiner Weber (Kaiser)  när jag pratade med honom att de skulle blir rätt dyra pga att annars ville inte Kineserna köpa dem!!!

Detta är ju något som blir mer och mer uppenbart på mässan. Prisbilden är inte för oss Svenskar eller ens får så många från Europa. Det finns vansinnigt dyra högtalare och högtalare för en miljon är rena skåpmaten numera. Några steg ner i hierarkin på många firmor hittar man högtalare i 2 miljonersklassen!!!

Vissa blir provocerade av detta. Det blir inte jag. Det handlar om marknadsanpassning. Marknaden efterfrågar denna typ av exclusiva superprodukter. Hur man bedömer prestandan ihop med priset är upptill var och en. Gissningsvis är prestandan så bra på de flesta i denna klass att det handlar om andra faktorer som avgör valet också, som det gör på nästan alla nivåer när man köper något. På denna extrema nivå blir det bara lite mer iögonfallande. Kul för de som har möjligheten att välja helt fritt.

 

Det leder mig in på att gör ett drömsystem från mässan i München som bara bygger på gissningar om att det kan bli bra matchat och prestera världens bästa ljud för mig. Nyfikenheten på följande systems välljud är stor... :105:

 

Ny stora Kaisers högtalare

Dan d'Agostino Relentless eller Gryphon Mephisto Mono med tillhörande försteg från respektive märke.

Nordost Odin 2 i hela systemet och deras signaljordsprodukter. 

Kan nog tänka mig köra på Brinkmann Balance med Lyra Atlas. Kanske kunde nya SAT spelaren med nya kolfiberarmen är nog bra . Tech DAS nya.. skall vara grym också, är säkert bra, men den är vulgärt stor. Vi fick bara en halvbra demo på den tyvärr.

Kanske Einsteins kommande balanserade rör Riaa med externa nätdelar.

Nagras bästa DAC och  jag kanske kan behålla mitt MSB drivverk.

Nagra-T rullbandre.

HRS's hyllor och fötter/plattformar. 

Inget streamat...

 

Härlig dagdröm...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hur var då mässan jämfört med förra året?
 
Besökare 21,180, +6,5%
Utställare (42 länder) 551, +3,8%
Handelsmän (72 länder) 8208, +8.6%
 
Man mätte också vad folk tyckte om mässan och det var mycket höga betyg.
 
Trenden håller i sig. Det är ju roligt att se att intresset ökar år för år. Det kommer oss hobbygubbar till del när folk vill bygga nya prylar och ställa ut dem.
 
Jag tar ett exempel för att sätta detta i relation till annat.
Man kan jämföra detta med båtmässan 2019 på Svenska mässan i (lilla) Göteborg.
 
Antal utställare: 263 st
Antal besökare: 56 792st
 
Mer än dubbelt så mycket folk kikade på båtar i en nationellt lokal mässa i Göteborg jämfört med världens största internationella mässa för HighEnd.
Prislapparna på prylarna är nog jämförbara.
Det i en värld där otroligt mycket mer människor har något att lyssna på musik med än de som har en båt.
Jag gissar att per år så lyssnar de flesta mer tid på musik totalt än de åker båt. 
 
Det verkar finnas ytterligare utrymme för att bygga intresse kring en livsstil med musik och välljud. Pengarna finns hos många men de skall veta att prylarna finns och vad de kan prestera och de skall prioritera detta.
 
Heja HighEnd!
 
 
Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

#192

hej bebop, javisst, Aries låter i princip bra, men de är inte riktiga horn, (igen min envishet), inte JR:s heller trots att de också låter mycket bra. Och javisst, pianot kan låta mycket starkt och okomprimerat i ett riktigt full size hornsystem, det är inte onaturligt bara att folk med vanliga högtalare lyssnar bara komprimerat! Det fanns en gång i tiden en artikel på den gamla faktiskt se om ett besök hos en som hade ett sådant system, nån som tyckte att pianot lät överrepresenterat, då värden satte sig i sin flygel och spelade, det man kunde höra att det var inte stort skillnad verklighet och reproduktion. 

Ni minns väl Anders Edenholm, han förespråkade att den riktiga musikofilen köper 10 pu:er för 10.000:- istället 1 pu för 10.000.

#193

hej calle

menar du ett horn låter honky eller ett hornsystem låter honky? Många horn låter så och en del hornsystem låter också så, vad min spion sade ang. Munchen. Det har att göra med typ av hornet och ändamålet, olika egenskaper för olika applikationer. Sen har vi de som inte kan konstruera korrekta horn och hornsystem. ....och som teknokrater vi är, vi spekulerar inte, vi går efter fakta!

hej apex

självklart, man kan tycka vad man vill, vi tycker också att violin är ett utmärkt instrument för att avgöra många egenskaper av systemet, här jag kan bara skriva av mina och gängets/musikernas omdömet, riktiga horn är de enda reproducers som kan återge violin korekt, både mikro och makrodetaljer. Avaton hade jag hört i Aten under prototyp stadium (i princip färdig) och violin lät exakt som violin! Visst, vi ses kanske i Skåne nästa gången.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@tipo901C Ok. Då är ju saken klar.:D Svårt att förstå varför inte alla producerar fulländade hornsystem. Det finns ju uppenbarligen fakta om hur det skall göras och då borde det finnas en marknad och uppenbara möjligheter att bli rik på att göra detta.

 

Jag vet dock inte vad honky är för ljudkaraktär.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört en del hornsystem inklusive W.E. på mässan i München. Har också hört en hel del Avantgarde system och aldrig tyckt att de som ställt upp dem fått till dem så att de levererar på topp. Avantgardes eget "toppsystem"  med egen elektronik som visades i München 2015 var en ren katastrof i lyssningshänseende och många med mig fick lämna rummet i ren plåga. Luftigheten är i och för sig imponerande men med den kommer också en viss tunnhet i mellanregistret som gör det omöjligt att producera en verklighetstrogen resonans i en flygel. Det blir lite för mycket strängljud och ett balanserande av diskanten som lätt halkar över i tunn hårdhet. Lite för mycket högtalarljud och strut i mina öron. Däremot tycker jag nog att horn och stråkar gör sig bättre. En utställare som lyckades med uppställningen och pianoljudet var den dansk som för ett antal år sedan spelade på ett Avantgarde-system i Jönköping och Opalen i Gbg. Spelade ett Patrica Barber album med den bästa återgivningen jag hört henna prestera med undantag för live i Paris och NYC och det vill inte säga lite. Men det är min personliga uppfattning, jag är kanske alldeles för miljöskadad av alla liveuppträdanden av just flygel?:D:)

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, tipo901C said:

#192

 Det fanns en gång i tiden en artikel på den gamla faktiskt se om ett besök hos en som hade ett sådant system, nån som tyckte att pianot lät överrepresenterat, då värden satte sig i sin flygel och spelade, det man kunde höra att det var inte stort skillnad verklighet och reproduktion. 

 

 

 

 

Det minns jag väl, eftersom jag var med och lyssnade. Tyvärr har artiklarna försvunnit, så jag minns inte riktigt hur jag uppfattade ljudet. Det lät väldigt trevligt i alla fall. Jag minns också att vi jämförde med en flygel, och anläggningen spelade ruskigt nära verkligheten vill jag minnas, precis som du skrev. Det finns bilder på faktiskt.io kvar, men detta är fel tråd för ändamålet. Här är en länk:

http://user.faktiskt.io/artiklar/horrni/P1190014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade varit spännande att få lyssna på ett sånt system. Dock ingen hög WAF. Visade bilden för hustrun och det hon sa passar sig inte i skrift.....

 

Apex, jag håller med tack-kören. Jag har sagt det förr, jag begriper inte hur du hinner med men det uppskattas ?

 

Kenneth

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Jag har hört en del hornsystem inklusive W.E. på mässan i München. Har också hört en hel del Avantgarde system och aldrig tyckt att de som ställt upp dem fått till dem så att de levererar på topp. Avantgardes eget "toppsystem"  med egen elektronik som visades i München 2015 var en ren katastrof i lyssningshänseende och många med mig fick lämna rummet i ren plåga. Luftigheten är i och för sig imponerande men med den kommer också en viss tunnhet i mellanregistret som gör det omöjligt att producera en verklighetstrogen resonans i en flygel. Det blir lite för mycket strängljud och ett balanserande av diskanten som lätt halkar över i tunn hårdhet. Lite för mycket högtalarljud och strut i mina öron. Däremot tycker jag nog att horn och stråkar gör sig bättre. En utställare som lyckades med uppställningen och pianoljudet var den dansk som för ett antal år sedan spelade på ett Avantgarde-system i Jönköping och Opalen i Gbg. Spelade ett Patrica Barber album med den bästa återgivningen jag hört henna prestera med undantag för live i Paris och NYC och det vill inte säga lite. Men det är min personliga uppfattning, jag är kanske alldeles för miljöskadad av alla liveuppträdanden av just flygel?:D:)

 

Calm

 

 

 

Jag tror det var det här systemet du imponerades av Calm. Danska ArtSound demade på Hotell Opalen hösten 2011.

 

PL047Medium.jpg.ca3f9bf3953d68ab559afd6d8371b006.jpg

 

 

Bottleneck John spelade live i ett av rummen minns jag. 

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perfect sense said:

 

Kondo inger respekt och tillverkar tveklöst några av de finaste rörförstärkare som finns. Men, Rainer (Kaiser) var inte helt nöjd i år tillsammans med de nya flaggskeppen, där vi med all sannolikhet kommer att få se dem med annan elektronik under nästa års mässa. Dessa högtalare behöver mer kraft, driv och kontroll för att spela ut ordentligt kort och gott. / Marcus

 

Det ser ut som Ellipticor's åttatums-element, överst! Ett element jag hyllar i min tråd: Nyheter på halvfabrikat.

Läcker design och goa ingredienser!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...