Jump to content

Apexorca på HIGH END München 2019


Apexorca

Recommended Posts

9 minutes ago, Apexorca said:

Thorens släpper rullbandare. Provlyssning via lurar tycker jag var rätt ointressant.

 

Såg idag att priset skulle bli 19900€ när den släpps 2020 (om intresset var stort nog under denna mässa).

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Nagra och YG.

 

Detta rum kanske får betraktas som Mässans motsvarighet till USA's basketlag på OS -92.  Dream team.

 

Nagras rigg får betraktas som närmast utopisk och högtalarna från YG med tillhörande basmodul kommer inte stå i många Svenska hem, eller i många hem alls.

 

Med Nagras fingertoppskänska för musikalitet och YG's resoluta återgivning utan att hitta på några som helst dumheter med signalen när den skall överföras till tryckförändringar i luften kan bara gå på ett sätt. Otroligt bra. Behöver jag säga att det var ett av mässans bästa system och kanske mässan mest intressant och roliga demonstration.

Nu säger säkert någon. "Löjligt... Man kan få bra ljud utan dessa stora dyra system. Mitt lilla rörsystem med 3,5 watt och lättdrivna högtalare spelar jättebra och säkert bättre". Ja det kan låta jättebra och det beror precis på hur man vill lyssna på musik. Vill man närma sig musik som om den spelades i det rum du lyssnar så har det lilla systemet inte en sportmössa tycker jag. Rätt volym, rätt tryck storlek och dynamik är viktiga parmetrar för en verkligt trovärdig musikupplevelse som om den var live. Detta system var mycket nära.

Jag skulle kunna önska ditt och datt om saker i ljudet men det är meningslöst. Detta var något alldeles extra på ett vis man sällan hör och därför har svårt att helt ta till sig. 

 

Tack för att detta system fick upplevas på mässan.

 

 

Först YG..._49U2867.jpg.b3dcf93b949a8f84f8702fd6522123eb.jpg_49U2864.jpg.52f1e104f20649e1aae5c3ac4757932a.jpg_49U2873.jpg.2090a41ba9a91f176c9f138fab17f378.jpg

 

_49U2881.jpg.c0e1103ca83c01ea638b2bb62ba57fec.jpg

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Men det coola var att de tagit dit en man (jag glömt namnet på), som är en storfräsare och som mixar och spelar in populärmusik. Tex Daft Punk - Random Access memories... mfl. Denna man använder så klart själv Nagra i sitt arbete med musiken.

 

Han demade bland annat ovan nämnda skiva och berättade om hur han mixat den för olika sorters media. Streaming, CD, och vinyl. Detta demade han desssutom efter varandra. han berättade om problematiken kring olika mediers begränsningar och om hur han får ändra på en mängd parametrar för att få varje medie att låta så bra det går.

Jag tror få valde annat än vinylen som klar segrare i tävlingen om vilket som lät bäst. Sämst varje gång blev streamingen som fick en kallare och hårdare ton. Han beskrev också det som det han försökt förbättra så bra han kunnat.

Vinylen klarar inte av en mixning med för kraftfull dynamikskillnad i toppar och botten så där justerar han nivåer. Trots detta upplevs vinylen klart med dynamisk än tex CD. 

 

Här gör han samma sak men en annan platta. Tror det var Justin Timberlake på den.

 

_49U2884.jpg.0b41bedbd00ed20bd5ce73defd79379b.jpg_49U2886.jpg.e6341ebe8221c8a77a1bde237733f78b.jpg

 

 

Här frågar jag om jag kan få en masterbandkopia på Daft Punk, han visste inte om det gick, men han skulle kolla det. :77:

 

_49U2889.jpg.57887683a58b51bd8fbf697ddcd048ec.jpg

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En annan man, som var Italienare och musikrecensent, spelade storskaligt klassisk musik och hoppade runt, dirigerade och betonade vissa skeenden i musiken som värsta Herbert von Karajan.

 

Förutom den distraktionen lät det ohyggligt bra med klassisk musik och botten, storleken och rymdem som man upplever i ett konserthus har väl sällan varit närmare verkligheten. Jösses.

 

_49U2866.jpg.0a0331b351ca904edb9cf94a30ad030a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Silbatone och Western Electric spelade med 90 år gamla högtalare på 120db. 

 

Den enträgna och givmilde Koreanen förser oss år efter år men fullständigt unika musikupplevelser. Det har kommit att bli lite kontroversiellt och alla håller verkligen inte med mig. Men jag uppskattar detta sååå mycket. 

För egen del är det lätt att ta till mig storheten i detta system. Just storleken på återgivningen är i en klass för sig. Man kan inte jämföra detta med något annat på mässan. Det har en helt egen spelplan. Det är gjort för att få 1000 pers att höra musik/tal eller vad det kan vara som om det var live. 

Enligt Koreanen är det mindre distorsion i detta systm än något annat på mässan. En av flera förklaringar tycker han är att magneterna till membranen väger enstaka gram istället få enormt mycket mer i moderna system. Det gör den lätta snabba luftiga och distorsionsfria presentationen överlägsen andra system. 

Vi satt ovanligt länge här i år. Vi hörde en kör som lät som om man verkligen var på plats i kyrkan. Djup bredd höjd. Klar, ren och skär musikupplevelse så gåshuden spreds från underarmarna ut i övriga kroppen. Ett solopianaostycke, som jag tror var Chopin ,var helt fantastiskt. Enormt med övertoner gjorde upplevelsen verklighetstrogen. High Fedelity... verkligen.

 

Jag gillar detta och om det är rätt eller fel struntar jag i för det är jätteroligt och ger stor stor musikupplevelse. Komstigt nog låter det inte tratt trotts att det är trattar. Hur kommer det sig? Living Voice låter inte heller tratt trotts att jag ser trattar i det systemet. Living voice är närmast i karaktären till detta system.

De andra bra systemen är skitbra men på ett annat sätt. Mer som man kan ha hemma...

Western Electric är liiite stora och kräver gaaaanska stora rum.

 

Bilder...

 

_49U2852.jpg.c9ba6ab464d66ef07e4898527d693b31.jpg

 

 

 

_49U2851.jpg.210b02e9c5e9b7fb2784599d207fe183.jpg

 

 

_49U2859.jpg.8c5a2d6bc1547d6a561710f5c41bc943.jpg

 

_49U2857.jpg.261390ba75cbe2fc540abdc878bb4f5c.jpg_49U2858.jpg.1235c47d93aa6a3a7b2d9c152459f4de.jpg

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Koreanen förklarar hur detta fungerar medans han tog sig en öl.  Avslappnad och självsäker. Ölen kan ju inte gjort just det sämre.

 

_49U2855.jpg.20fd7996e40de8c36c002f8f6e88c72d.jpg

 

Han spelade en del rullband och hade valt en dammig Lyrec Frida. 

 

 

_49U2861.jpg

 

Han hade en annorlunda skivspelare. Tandem???

 

_49U2862.jpg

 

 

Det såg ut som om remmen var en röd lead tape från ett rullband!

 

 

_49U2863.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, sprudel said:

Du har snart ett Western Electric ska du se.??

 

hmmm... och jag behöver i så fall också köpa inomhusbanan för Tennis i Tingberget i Kungsbacka där jag kan spela med dem. Där är filtmatta och mycket dämpad akustik. Skulle säkert låta kalas där. Då kan man ju träna servar samtidigt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MBL demade en man av det tekniska slaget på röda matten.... (för er som undrar... ja, de demade en man...)

 

Han nöjde sig inte med att spela musik utan avbröt det ganska kvickt och skulle "vetenskapligt bevisa" på hålat kopieringspapper (a4) varför MBL är bäst i världen och att de är det. OK? Papper efter papper med små figurer och tabeller ingen kunde se bläddrades fram som bevis för MBL's oöverträfflighet. Tex är MBL de enda som kan bygga DAC'ar. Alla andra bygger fel. Demonstratörens papper visade tydligt på det, sida efter sida. Dessa Dac'ar har MBL byggt i ca 8 år. Konstigt att de inte vunnit alla priser och allas hjärtan. 

 

Tekniskt var kanske musikåtergivningen fulländad det vet jag inte,  men min upplevelse var det inte. Basen var stor och fet. Ingen luftighet. Tung och blöt. Kratfull. Långsam utan nyanser. När munspelet kom i musiken lät det lika brett som avståndet mellan högtalarna. Mellanregistret blev på något sätt för stort mot hur ljud åter från tex en riktig kvinna som sjunger eller ett riktigt munspel. Inspelningen kanske var sådan, men varför skulle man välja en sådan för att bevisa.

Det är ändå verkligen något imponerande över detta ljud kan jag tycka. Det låter fräckt på något vis. Men jag känner inte igen mig varken från andra bra anläggningar eller från konserter jag går på. Man kanske behöver vänja sig men det fanns inte tid till det pga alla papper. Att återge musik handlar om att få de som lyssnar att gilla det de hör och bli berörda av musiken. Därför finns det inget rätt eller fel egentligen. Det viktiga för mig är att folk som gillar musik och vill bli berörda av musiken blir det. Oavsätt system. Så de som gillar detta system har ju hittat rätt och det är verkligen bra för dem. Det var bara inget för mig. 

 

Alla dessa grafer och tabeller hade passat bättre för intressenter som hade intresset, på en annan plats i lokalen. Det passade inte för mig i alla fall. Jag ville lyssna på musik.

 

Lyssna noga nu och kom ihåg...

_49U2776.jpg.aab2f611a244c43b2a493c63015a7eef.jpg

 

_49U2772.jpg.1baf4ca5029ef78a96d0fc2b1170acc8.jpg

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

ASR produkter andas kvalitet och är bra vet jag. Det har jag hört hos Calm. Men varför torrdemo på en mässa som handlar om ljud???

 

_49U2915.jpg.8ce354a5982b05bebc452a6391aa7ed3.jpg_49U2916.jpg.e4eb995e03d0925974b77ed10b4ef939.jpg_49U2917.jpg.7047b147bf6ad2db8d47049b7a621a8b.jpg_49U2913.jpg.57c196d552ebf456c3a1c77054ea386c.jpg

 

Seriös kontakt.

 

_49U2914.jpg.16337b625afe1101cb7b5448d8b012e3.jpg

 

Ja torrdemo känns mycket fel i just ASR:s fall. Det har inte hänt något i fråga om utseendeförändring på de senaste 10 åren, men sannolikt mer förfiningar i elektroniken som kunde varit intressant att avlyssna. Känns tryggt ändå att det finns tillverkare som satsar på kontinuitet och trygghet att man levererar god kvalitet som håller över tiden. Inga dagsländor precis. :D:)

 

Calm

 

PS Tack för fint reportage! Det blir lite billigare att sitta på åskådarplats hemma onekligen, men då missar man atmosfären på mässan som är oslagbar.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Dom där "rören" i YG/Nagra rummet...är det infrabasar eller vad?

 

Yg kör då med basar under huvudhögtalaren. . sen subbasar separat..OCH sen infra basar. . .intressant koncept, också intressant hur mycket de sista octaverna nedåt kostar, själva SONJA högtalaren är inte SÅ dyr

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Dom där "rören" i YG/Nagra rummet...är det infrabasar eller vad?

 

Tror mer de räknas som subbasar. 

 

https://www.yg-acoustics.com/product/invincible

 

1 hour ago, thli72 said:

Yg kör då med basar under huvudhögtalaren. . sen subbasar separat..

 

Huvudhögtalarna är Sonja XV "junior" där jag "tror" de är mellanbasar i lådan med mellanregister och diskant och sen separata lådor med dubbla basar. Finns inte så mycket info om XV "junior" modellen.

 

https://www.analogplanet.com/content/yg-acoustics-introduces-sonja-xvjr-speaker-tokyo-international-audio-show

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jo det är kanske annorlunda på XV modellen. . men på "vanliga" SONJA så kostar toppen 440k. . med en bas 865k o med 2 basdelar 1290K.

Så nästan 900k mer för att få basen under 65Hz ( tror jag att den delas ) 

 

GULP. .  $100.000 för en YG Acoustics  InVincible 21.2 . . rejält dyr subbas

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, HQ-Sound said:

Hej Leif,

Det hade varit intressant att få höra lite om dina tankar kring Oscar-serien. Prismässigt ligger ju Oscar Trio när Django. Heritage Miles 5 ligger ju även den i närheten. Hur skiljer sig ljudkaraktärerna sig åt? Vad har dina främsta designmål varit med Oscar?

 

Mvh

 

Instämmer med övriga och tackar Apexorca för ett utmärkt reportage.

Hej,

Idén är att ha en serie som är lite mindre i storken i jämförelse till Django serien, de upplevs ibland lite för stora till en del rum samt till ett billigare pris, speciellt i jämförelse med Heritage serien, men med full Marten prestanda.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Heh, jag hade verkligen en helt annan upplevelse i Nagra/YG rummet i år, till att börja med så var jag där inne inte mindre än tre gånger innan jag äntligen fick höra musik. Det byggde väl på min otålighet litegrann kan hända, jag tyckte presentatörerna var lite småtråkiga men ljudmässigt inte alls lika bra som förra året, då detta rum var en av mina absoluta favoriter och jag spenderade mycket tid i. Jag gillar verkligen Nagra, hade stora förhoppningar på YG, men tyckte det lät lite vasst och kantigt. Men som sagt, hade ingen jättebra position och gav dem förmodligen inte tillräckligt med tid.

 

@HQ-Sound CH var verkligen överallt, snudd på så det blev för mycket faktiskt, hur bra de nu än må vara. Likaså med Magico.

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns miljontals nyanser i olika individers upplevelse av ljudåtergivning av samma system. Jag förstår vad @rikard menar även om jag ligger lite mer på den sida som upplever att de är lite ljusare i klangen i tex mellanregistret, men inte så jag upplever det som en defekt, mer som en karaktär. Jag hatar ju själv detta ord men YG känns korrekt med tillägget, musikaliskt liv och bra släpp. 

Jag tycker YG har en något kallare ton än några tex Verity Audio Lohengrin, Kaiser, Sonus faber och Kharma för att nämna några. Vasst och kantigt var inte min reaktion på Nagra/YG rummet. Jag tycker YG har många trevliga egenskaper men skulle gärna få addera lite värme i återgivningen för att vari mitt i prick för mig, men detta system tyckte jag hade så många andra unika kvaliteer att det var grymt ändå. 

De nya Rockporten har blivit snäppet kallare med den nya modellerna sedan min favorit Altair. 

 

 

Jag såg också mycket CH och en hel del Magico och Rockport. MSB och dCS var lite här och var liksom Studer.  Dan D'Agostino finns lite överallt också. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är som sagt var enormt många olika faktorer som spelar in när man lyssnar, och dessutom under olika tillfällen. Jag tycker ändå det är väldigt kul att läsa om folks personliga intryck. Ibland behöver man även ge det lite tid, kanske för att öronen ska vänja sig?

 

Som exempel hade jag stora förväntningar på Wilson Benesch/CH Precision rummet, jag var där vid ett par olika tillfällen och blev nästan lite irriterad över att jag inte tyckte de utmanade högtalarna på nåt sätt, det var slätstruket, låg volym och faktiskt ganska tråkigt. På söndagen gick jag dock tillbaka en sista gång och blev sittandes en bra stund, efter ett tag var det som att pusselbitarna började falla på plats en efter en, den där basen fanns ju där, detaljerna likaså, och de började dessutom spela lite mer dynamisk musik och till slut satt jag bara och njöt och tyckte att det var så naturligt, oansträngt, mjukt och härligt på något sätt. Det fick avsluta mässan för min del och jag kände mig väldigt nöjd med den upplevelsen.

 

Kaisers "rockkonsert" var också en häftig upplevelse. Kändes som en livekonsert medan Michael Fremer spisade skivor. Jag höll också Veritys rum väldigt högt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

 Det finns miljontals nyanser i olika individers upplevelse av ljudåtergivning av samma system. 

 

Efter att läst dina intryck @Apexorca och vad som reportrar skriver om olika system på mässan så det väldigt tydligt att upplevelserna i de olika rummen kan skilja sig väldigt såpass ibland så man tror de varit i olika rum :D

 

Lyssnade du/ni nått i TAD rummet? Man valde ju ett nerskalat system med deras mindre modeller.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett lysande reportage med proffsiga bilder!! Skulle varit kul att vara där. Förfasar mig lite över priserna dock. Det verkar ha gått lite överstyr, men visst detta skall vara high-end och systemen är ju som extrema sportbilar på sätt och vis. Det skall vara dyrt med hög prestanda.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, octavia rs said:

vad som reportrar skriver om olika system på mässan

 

Jag kan ge ett exempel på en artikel jag läste häromdagen, jag var i det rummet när "reportern" kom in, satte sig ner, började skriva det första han gjorde, frågade vad låten som spelades hette och vad det var för grejer vi lyssnade på. Han stannade i en och en halv låt innan han gick vidare och kan knappast bildat sig en rättvis eller ordentlig uppfattning om systemet med musik han inte ens kände till sedan tidigare. Visst, det var en gammal och erfaren man som säkert hört det mesta, men jag blev ändå helt förbluffad och tappade all form av respekt för dessa medier på en och samma gång.

 

Link to comment
Share on other sites

Man ska också ha i åtanke att ganska många som huserar på diverse forum har egna intressen och agendor, antingen som tillverkare, distributör eller återförsäljare. Märken man jobbar med eller äger själv sedan tidigare är kanske lättare att ta till sig och viljan att tycka om och pusha större. Jag läste rapporter från ett annat forum och var tvungen att gå tillbaka till dessa rum som den här personen höjde till skyarna, flera gånger till och med för att försöka förstå vad det är han hör som jag inte gör, medans han även bokstavligen klankade ner på andra rum.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, octavia rs said:

 

Efter att läst dina intryck @Apexorca och vad som reportrar skriver om olika system på mässan så det väldigt tydligt att upplevelserna i de olika rummen kan skilja sig väldigt såpass ibland så man tror de varit i olika rum :D

 

Lyssnade du/ni nått i TAD rummet? Man valde ju ett nerskalat system med deras mindre modeller.

 

 

Blev inte TAD för mig i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...