Apexorca

Apexorca på HIGH END München 2019

Recommended Posts

 

HIGH END München 2019

 

_49U5511.jpg.c94383cccc2c21a08baf2944a5b2c323.jpg

 

 

"A true reproduction of the Original" Så skall det låta. Wester Electric visste något och återskapade musik och ljud på ett för dagen unikt sätt. När nästan 100 åriga högtalare gör många viktiga saker för det reproducerade ljudet, som många nya produkter tappat bort, funderar jag på varför?  

Jakten på det perfekta ljudet ekar vidare. Allt går inte framåt men mycket. 

Skall vi hitta det i München i år? Vill vi hitta det? Är det ens möjligt? 

Oavsett svaren på dessa frågor är denna mässa fantastisk. Mycket lärorik, berikande och trevlig.

 

Klart jag skall försöka undvika allt som kan stoppa denna trevliga resa i år. Jag laddar kameran och blädderblocket, rensar vax och lägger upp en rutt. Utan rutt ingen sprutt och man blir "stuck in the middle". 

Vi får se var jag hamnar i detta. Men kul kommer det bli i alla fall, riktigt kul.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej apex

har du lyssnat på de WE högtalare? Eller har du lyssnat på andra nya horn högtalare? Isf vilka? Varför ska de vara bättre än de nya? (jag menar väl nya horn högtalare)

Mvh

Spiros

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en relevant fråga Spiros.

Jag har blivit imponerad av de stoooora WE högtalarna som konstruerats under första tredjedelen av förra århundradet. Den oansträngda lättheten att spela stort och fylla rummet var kanske det bästa jag hört. Ett antal 30-tummare (tror jag det var) i basen och enorma horn för mellanregister med stor spridning av ljudet och teknik som gör att de rör sig över stora ytor som inte moderna högtalare klarar på samma vis. Jag tror det var systemet för 2 år sedan på bilden nedan som var extra bra av alla de som jag hört demas i München. Kanske det system som kommit närmast ett liveframträdande jag hört. Otroligt mycket frihet och luftighet i ljudet. Visst kanske klangen var lite färgad men inte så att det störde i förhållande till hur det spelade musik.  Sedan finns det en massa HiFi parametrar som moderna högtalare klarar bättre men det är inte samma sak som att det låter kul att lyssna på. Vi var inne hos TAD precis efteråt och det lät som en iPod-högtalare i jämförelse. Allt lät som om det var en dockhusorkester efter WE systemet. 

_49U5491.jpg

 

_49U5502.jpg

 

Detta mellanregister horn måste vara fullständigt genialt, med stor spridning och både i bredd och avstånd. Lade man öra intill hornet lät det inte starkare än längst bort i rummet. Mycket märkligt Ljudet fylld lätt ut hela rummet och helt utan kompression som det lät.

Kristian kan lägga örat intill utan att få hörselskador trots att det spelar ordentligt. 

 

_49U5501.jpg

 

_49U5507.jpg

 

_49U5512.jpg

 

 

_49U5505.jpg

 

 

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej igen apex

jag har inte hört just detta system, men jag var i Munchen när Koreanen demonstrerade de 12a, de bästa WE hittills. Jag påstår detta trots att jag har lyssnat  bara 2 av hans system. Jag litar blind på min kompis slutsatser som har lyssnat på samtliga. Min kompis säger att just detta system du har på fotona lät problematiskt, man kunde tydlig höra att multicellerna var inte tajmat med resten av systemet. Pianot lät både uppifrån multicellerna och underifrån från basdelen. Att TAD-na och alla de andra standard högtalarna låter som I-pod högtalare du kan uppleva det även här i Skåne.

Att Kristian inte fick hörselskador betyder att ljudnivån var inte tillräckligt för att få sådana! Kanske du menar att det spelades mycket högt utan distortion, välkommen till hornträsket! Och självklart ett riktigt hornsystem komprimerar INTE ljudet i den ljudnivån som en människa rent fysiskt tål.

Kuriositet: Jag spelar här hemma på likadana subelement som du lyssnade, men mina använder ett helt rum som sublåda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst Spiros. Horn har vissa fantastiska egenskaper som är unika för just horn. Dock är alla högtalarkonstruktioner en kompromiss på några parametrar och man får välja den konstruktion som passar en bäst. Dock kan WE-systemen lära oss något. Men kanske inte er som reden är i "hornträsket" i så fall.:D

 

WE systemen har vissa gemensamma egenskaper , men detta är det WE system jag tyckt låtit bäst.  Vi kanske lyssnade vid olika tillfällen och kanske var det något Koreanen justerat. Det gör han nämligen till och med under demonstrationerna, i alla fall då jag varit där. 

 

12 hours ago, tipo901C said:

hej igen apex

 

Att Kristian inte fick hörselskador betyder att ljudnivån var inte tillräckligt för att få sådana! Kanske du menar att det spelades mycket högt utan distortion, välkommen till hornträsket!

 

Nej det var inte riktigt på det viset och denna tydliga effekt har jag aldrig hört tidigare. De spelade högt, men inte på hörselskadenivå. På en vanlig högtalare eller horn för den delen också, är det så att om man går närmare högtalaren låter det mycket högre, men på dessa blev det inte direkt starkare bara för att man lade örat mot hornet. Enligt Koreanen var detta pga den akustiska konstruktionen. Iden var att kunna förmedla ljudet över en publik så att de som var längst bak skulle höra bra och denna konstruktion fick ljudet att spridas på ett annat sätt. Jag kan inte detta på detaljnivå dessvärre, men det skulle i alla falla skilja sig på den punkten mot andra system. 

Jag gillar flera av hornhögtalarnas egenskaper, men inte alla. 

Jag vill inte påskina att detta är det bästa system jag hört, men att det har vissa egenskaper som är bland det fräckaste jag hört tex att får ett reproducerat ljud att likna ett live-ljud, en luftig lätthet i ljudet med härlig energi.

 

Poängen är att det gått att göra system i hundra år som har fantastiska egenskaper som många system i dag helt saknar. När man väljer/bygger system anpassar man det efter den typ av ljud man vill ha. Dessa WE system passar inte alltid in i en normal boende miljö varför systemen utvecklats och förändrats pga en massa olika orsaker. Men ibland tror jag det kan vara var bra för alla inblandade, konsumenter, försäljare och producenter av HiFi att höra på dessa system. Det är en ögonöppnare för några viktiga egenskaper i ljudet som jag tycker man ibland glömt av vikten av.

 

Ang att jag tog upp just TAD var att de var i rummet bredvid och att vi hade det som ett mycket bra referenssystem både innan vi lyssnade på WE och sedan efteråt. TAD är verkligen inte sämre än något annat märke, tvärt om. Dock var det en fruktansvärt konstig skillnad i upplevelsen av TAD systemet innan vi lyssnade på detta WE system och när vi lyssnade efteråt. Insikten var faktiskt lite som en käftsmäll. Just storleken och friheten på något sätt i ljudet blev som skillnaden på en stor högtalare jämför med någon lite monohögtalare för en iPod. Det tänkte man ju inte första lyssningen på TAD innan WE, då lät det fantastiskt, men när man kom in direkt efter WE undrade i vad som hänt. Allt är relativt.

Vi fick går runt i olika rum och kalibrera om oss i öronen innan vi kunde ta till oss vanliga högtalares ljud igen.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej igen apex

Min kompis säger att det var fel justerat på alla dagar han har varit och lyssnat hos honom och som sagt jag litar blind på vad han och frugan säger som är pianist!

Koreanen har rätt med spridning i hela rummet, kompressions drivers gör det, A&Ω i hornteori, nackdel är att uppåt i register det blir snävt directional men det kan tas som en fördel också. Som tur Koreanen spelade inte så högt till hörselskador nivå, annars kristian skulle vara döv idag, USA militär hade(har?) stora hornkanoner som skulle t.o.m. döda fienden från avstånd! WE/Altec var förstås inblandat.

Jag personligen tyckte att t.o.m. 12a lät ociviliserat och med många fel som helhet, därför att du ska inte ta Koreanens primitiva cinema horn som representativa moderna konstruktioner, trots allt en viss utveckling har skett, eller rätt sagt bättre anpassningar mellan de olika horndelar och mycket mödan har lagts för att göra konstruktioner mer kompakta och för hemmabruk. Det finns ett och annat hem-hornsystem som låter hi-fi utan hi-fi's nackdelar. Ett sådant system du ska lyssna. Sen jag ber om förståelse om jag och gänget, om ni träffar dem i fläsk nån gång, använder flitig diminutiv form för de "andra" högtalare men det är vår "poor opinion"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe Spiros. Det finns lika många sanningar och åsikter om ljudåtergivning som det finns hifi-entusiaster.  

Men läs nu inte in i det jag skriver att jag tycker det systemet utan förbehåll är bäst i världen på alla sätt. Bara att det är imponerande vad de kunde göra på den tiden och att en del viktiga egenskaper i det som dessa system presterade var mycket bra och att moderna system många gånger har missat dessa goda egenskaper. Och det kompenseras inte av bättre klang, upplösning mm, mm, mm enligt mitt tycke. Vi måste kika bakåt lite och ta till oss det som var bra redan då och lägga till detta i våra moderna system.  

En stor nackdel med horn generellt är i mina öron att det låter tratt även i instrument som saknar tratt.. men med andra fördelar. Alla konstruktioner har kompromisser.

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyvärr apex, de fina egenskaper som du gillar i horn kan inte finnas i en standard högtalare, det finns bara en väg till Rome.

Horn låter inte tratt, om det gör det det är inte justerat som det ska eller är fel designat.  Med stor sannolikhet du har aldrig lyssnat på horn.

Koreanens cinema låter tratt eftersom det är enbart mellan register och en del andra kommersiella horn som jag har lyssnat låter minst sagt illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. 

Reismers hornhögtalare låter inte så mycket horn/tratt som många andra. Visst kan horn låta bra och visst har de egenskaper andra högtalare inte klarar av lika bra. Det har Magnepan också och tex Wilson. Alla med olika lösningar som gör olika saker bra.  Jag har hört mängder av hornhögtalare i Tyskland. 

Horn kan låte jättebra på gammal jazz. Gärna med blåsinstrument i mässing. Ett test jag brukar göra med hornhögtalare som jag tycker många har svårt med är violinen. Jag har så många gånger hört hornhögtalare låta bra och så väljer jag något med fiol... ofta har den då låtit konstigt, så att jag inte känner ingen klangen. Så trots att horn har massa positiva egenskaper i dynamik och snabbhet tycker jag en svårighet för en del av dem vara klangen i vissa instrument.  Liksom Magnepan har en överlägsen lätthet och transparens i ljudet saknar de makrodynamik i basområdet även om det finns visst mått av detta i de bästa systemen som tex hos Listen to Music. Och "vanliga" högtalare med elektrodynamiska högtalarelement som finns i mängder med olika konstruktioner och med olika egenskaper, bra och dåliga. 

 

Min poäng är inte att WE-hornsystem skall hamna i var mans hem, bara att det är värt att värdera de unika egenskaper dessa system besitter och att vi kan föra in lite av det ljudet i våra moderna system och enligt min mening få ett mer naturligt och något steg närmare ett verkligt ljud från livemusik.  

Jag hörde Paul McGowan beskriva ett live-ljud som något man aldrig skulle kunna blanda ihop med något reproducerat ljud från en högtalare. Inte pga klang och upplösning mm. Man kan nämligen höra skillnaden om man är i ett annat rum eller utanför ett hus med öppna fönster. man kan avgöra om någon spelar live där inne eller om det är från en stereo.  Men med WE systemet är det mer så än på andra system att man skulle kunna fundera på om det inte är live. 

 

En Magnepanfantast och en Hornfantast och en fantast för vanliga högtalarelement kommer aldrig att kunna övertyga den andre. Man har ju valt det man valt pga vad som gör en gladast när man lyssnar. För egen del har jag inget svårt att uppskatta duktiga system från alla läger. Det är bara det att om jag skall sitta hemma och lyssna dag ut och dag in väljer jag det som jag gillar bäst. Om jag skulle ändra mig och byta smak så byter jag så klart högtalare.

Att sitta hemma och lyssna på WE  är otänkbart.

 

Jag vet att du är duktig på mycket med HiFi bla horn Spiros. Vilken hornhögtalare borde jag testa med en violininspelning som kommer att låta som en violin med trälåda och inte som ett blåsinstrument av metall (om jag får ta i lite)? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej apex

de Tyska högtalare du refererat är bedrövliga, iaf de jag har lyssnat de 2 gånger jag har besökt Mynchen, hur han har lyckat att spola i vasken de fina och dyra TAD element han använder är en gåta för många. samma sak med en konstig Fransk horn konstruktion och en amerikansk för 600.000€

Jag såg inga horn* högtalare sist när jag var hos JR, men han sade att han drömmer om nån specifik som han hörde upprepande gånger och han tyckte mycket om. Hos honom jag kunde inte höra ens antydan till trattljud, inte heller de andra gubbar, Uffe inkluderat! Är det inte så att du är van med ett visst ljud från dina vardagliga lyssningar?

De andra standard högtalare du nämner vi i gänget lämnar dem åt sidan på diverse hög! 

Det fanns en gång i tiden på den gamla faktiskt.se en reportage om ett besök hos ett sådant system, värt att läsa den, men jag kan inte hitta den längre. Jag rekommenderar inga horn, det är brara att läta dem som har och med stor sannolighet du kommer att ändra åsikt. 

Ett hornsystem ska ha makro-mikrodynamik i rätt proportion, ska ha rätt tonalitet och lågt distortion, bara att nämna en del av det goda. Det med violiner låter konstig för oss, låt mig tvivla en gång till att du har lyssnat på horn!

*horn högtalare är en typ av högtalare som består av 2-3 eller 4 vägs system och samtliga dels-horn belastar sina respektiv element på hornprincip. Man kan tillverka själv, nåja, man kan beställa hos en snickare men den du får hem är en statisk produkt utan funktion, det som omvandlar detta snickerarbete till en väljudade källa är just intrimningen av de olka delar, elektriskt och fysiskt. Detta kräver elementära kunskaper i Fysik, elektronik och lite till ..................och mycket tid och mödan!. Här på ΕΥΦΩΝΙΑ** finns en del duktiga och sökande ingenjörer som kunde fördjupa sig i ämnet. Resultatet blir garanterat bra. 

**harmonisk och klart samband mellan de olika beståndsdelar i tal eller musik.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker inte det finns någon anledning att få detta till en tävling om olika högtalarkonstruktioners överlägsenhet. Alla olika konstruktioner har sina fördelar. Det är väl därför det inte bara finns en typ av högtalare. Ingen är perfekt och man får välja det som passar en bäst. 

 

 

Tycker ovanstående är klokt. Det finns ingen magisk ingrediens som kan skapa njutning hos alla. Och inga ord som kan övertyga någon att ändra åsikt. Till exempel kommer jag nog aldrig att överge det analoga, oavsett hur mycket jag bombarderas av argument om den digitala teknikens överlägsenhet. Med det sagt kan jag även njuta av ettor och nollor, men inte riktigt lika mycket. ;-) Vi ses i München! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 2019-01-21 at 11:54, Daniel said:

 

 

Tycker ovanstående är klokt. Det finns ingen magisk ingrediens som kan skapa njutning hos alla. Och inga ord som kan övertyga någon att ändra åsikt. Till exempel kommer jag nog aldrig att överge det analoga, oavsett hur mycket jag bombarderas av argument om den digitala teknikens överlägsenhet. Med det sagt kan jag även njuta av ettor och nollor, men inte riktigt lika mycket. ;-) Vi ses i München! :)

 

:D

 

-------------------------------

 

Nu ber jag er att förbereda er på HIGH END München nästa vecka.

 

Bjuder på fridlyst vårblomma "som ut i backarna står" så länge.

 

_49U2222.jpg.957dc01c046476c0c4145cbbfaea211d.jpg

Blåsippa (Hepatica nobilis) i de djupa skogarna kring Hedekas (Bohuslän) i påskas.

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag, bigblue och Kristian åkte ner i lite extra god tid till München i år. 

 

_49U2267.jpg.eb14130ae2c72089a5fc1d31dffef469.jpg

 

Först mellanlandning i ett regnigt Frankfurt.

 

_49U2265.jpg.d6275c3ad6f1bc9195ffe86eae786ef0.jpg

 

Därefter till ett "bara" mulet München.

_49U2266.jpg.f5cdbbfdf8daba1a95c7f4ef21575c90.jpg

 

På den sena lunchen i vid vinylbutiken Shallplattenladen vid tunnelbanestationen Ostbanhof så diskuterade vi planen för vad vi vill se.

Denna Thorens rullbandspelare måste vi absolut se i verkligheten. Tror den kommer ligga på runt 120-tusen, men vi får se.

 

_49U2268.jpg.46e3e3aa4776eaeea4ac59a63cdc71e5.jpg

 

Ingen tid att förspilla.  Ner med schnitzeln och ölen så går vi över korsningen till Stefan som har den bästa vinylbutik jag varit i. Sympatisk, kunnig och tjänstvillig som få.

Han har haft denna butik som en hobby men har fått sluta med hans riktiga yrke och bara syssla med detta nu. Vi märkte att det var ännu mer skivor denna gång, betydligt mycket mer. Stefan har nog en katalogskalle för han verkar veta vad han har och var det står. Han kom ihåg vad jag hade köpt för 2 år sedan!!! (det gör jag ju knappt själv :shocked:)

Stefan har ställt ut på mässan förr och de var så vi träffade honom, men han tycker det ger alldeles för lite. Det är bättre vi kommer till butiken säger han. Det har vi tagit fasta på och kan inte annat än att hålla med om det. Synd att man inte bor i München. Shallplattenladen hinner man inte gå igenom ordentligt på ett besök så här. Även om man inte hinner med det så kan det bli mycket plattor med hem. Det mesta, eller jag skulle nog kunna sträcka det till att nästa allt är i mycket gott skick dessutom. Alla plattor jag köpt här har varit mycket bra skick på.

 

_49U2276.jpg.2d6573ae94e80fd1e1da3f084d16df5a.jpg

 

En Technics 1210 för provlyssning med lurar...

 

_49U2271.jpg.892579d0d280d3cac46e4604bf600b81.jpg

 

... och Genelec, Jeff Rowland och Thorens td124 MKII med extra stort armbord spelar riktigt bra ut i butiken.  Jag köpte skivan han spelade när jag kom in... (tbm)

 

 

_49U2272.jpg.b61fea7b45f29e94549987e20c581299.jpg

 

_49U2275.jpg.c020d6f85da3459cafb36d10db5c4a0b.jpg

 

 

Butiken fullkomligt badar i plattor högt och lågt. Ordning och reda, men det är så mycket skivor överallt och butikens alla tänkbara och otänkbara ytor är fullproppade med plattor. Man får ligga ner över backarna får att nå, men jag nådde inte längst in ändå. 

 

_49U2269.jpg.ee54d220a40f197ea40ecd1b5f33c959.jpg

 

Det blev en stadig hög och liksom förra gången valde jag att skicka hem det för att slippa orangutangarmar.

 

_49U2280.jpg.820b5baa1c0c46e31b9cd138941a234e.jpg

 

Mat igen vid Münchner Freiheit i området Schwabing. Vi gillar denna stadsdel.

 

Konstaterar att mässan öppnar snart._49U2282.jpg.103830b4fa114ca8dc206fd9318155a0.jpg

 

Fokuserade, mätta och förväntansfulla kompisar.

_49U2281.jpg.2e88d13d93aed4a2ff076dd94b1bb81c.jpg

 

 

Nu hoppas vi på en god natts sömn och att öronen är i toppform i morgon.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kul att få följa med, även om det för egen del inte kan ske på plats!:thumbsup:

Skall bli spännande att se fortsättningen. Fina bilder med närvarokänsla.:)

Wie immer, som tysken skulle säga!:app:

 

Calm

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte varit här så hade jag varit där!

En vacker dag ska även jag gå på den mässan och insupa allt i mat och dryckesväg som visats på bilder genom åren och kanske också kolla på lite prylar när jag ändå är där. Själv kom jag hem från ett regnigt, blåsigt och kallt Prag för några dagar sedan. Golfen gick bra trots vädret och ölen där är förbaskad god, godare än i München vill jag minnas?

 

Tack för att du delar med dig @Apexorca och hälsa alla från en lite avundsjuk 08:a. 

 

/byZan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-05-08 at 22:46, Apexorca said:

https://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2019_05/_49U2275.jpg.c020d6f85da3459cafb36d10db5c4a0b.jpg

 

 

Butiken fullkomligt badar i plattor högt och lågt. Ordning och reda, men det är så mycket skivor överallt och butikens alla tänkbara och otänkbara ytor är fullproppade med plattor. Man får ligga ner över backarna får att nå, men jag nådde inte längst in ändå. 

Kanonplatta med Volker Kriegel!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tackar!

Med råg i ryggen kommer jag nu in på mässans första dag. Det är för er som inte vet en stor mässa och att hinna med allt är helt omöjligt. Jag är här för att höra ffa på bra musikåtergivning. Därför kommer kommer jag tillbaka till favoritrum/utställare som brukar förmedla välljud. Men det blir alltid lite nytt också.

 

 

 

Vi var som kalvar på grönbete och var i god tid. Kvinnor på Hifi-mässor är tråkigt nog i minoritet men när det första man ser är en som också är i god tid är det trevligt. Kristian och Bigblue poserar.

 

_49U2285.jpg.a5594c164168d513faa29ae8c7b981eb.jpg

 

Det visar sig att denna fördelning dessvärre inte var representativ och gubbarna hopar sig så fort vi kommer in.

 

Som vanligt stöter vi ihop med goa gubbar från Akkelis första dagen precis när de slår upp portarna. 

 

_49U2286.jpg.033316d0cf7f52d5bf5ee7e616c0ccfd.jpg

 

Denna första dag satte vi nog nytt rekord i antal rum med mycket bra ljud. Vi han bara ett våningsplan på Atrium 4.2 + Gryphon i Atrium 4.1. Vi kunde helt enkelt inte hålla tidschemat för att vi var tvungna att sitta kvar och njuta. 

 

 

 

 

 

 

_49U2321.jpg

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första rummet blev hos Einstein. 

En av grundarna heter Volker och han var trevlig och mycket intresserad av att visa sina produkter. Einstein har mycket bra välljudande produkter tycker jag men jag har aldrig lyssnat på ett helt system med Einstein.

 

Volker är en noggrann man och vill inte kompromissa. Han undviker allt som har risk att smutsa ner signalen. FFa i RIIA-steget.  Vibrationer, intern elekromagnetism samt andra inkommande signaler som kan skita ner försöker han minimera. 

Tex i hans RIAA-steg har han dubbla faradaysburar där den innersta är resonansdämpat och "frikopplad" från den yttre. Han är noga med att leda bort värme från tex transistorer med små lokala "heat sink's". Han har komponenter som sitter mellan kondensatorerna som skall släcka ut elektriska fällt internt mm. Han använder inte switch kontakter för att ändra ingångsimpedansen till olika pickuper utan bara fasta motstånd pga att det ger mindre brus i signalen, ffa efter några år. Eftersom signalen är så låg från puppan menar han mycket logiskt att man skall göra allt för att inte få in brus som skitar ner. 

 

The Phonoamp singel är en mycket bra och kompromisslöst byggd RIIA-förstärkare (ca 150.000kr) .

 

_49U2328.jpg.3f7f071b2107d1be222f0c22fead6f69.jpg

 

Här är nätdelen och RIAA-delen. Kretskorten står på högkant inuti det som ser ut som sidoväggarna på den högra "lådan". Kretskorten visas nedan.

 

Han är på gång att gör en helt balanserad konstruktion också med rör, men den blir mer än dubbelt så dyr. 

 

Han har fina skivspelare också.

Att minimera oönskade vibrationer är även här i fokus. Motor som står frikopplad från det övriga.

 

_49U2330.jpg.2477b32ee4c42322a88277ac67ccf660.jpg

 

Spelaren är flytande liksom motorn.

 

_49U2334.jpg.4bb20233bf1eb19ef811c2d2f3c8a6d0.jpg

 

Han har en konstruktion med en fjäder som ger motorns 16 poler en extremt jämn gång.

 

_49U2335.jpg.8db3777b119d41c42c37b4dc5de9f113.jpg

 

 

_49U2332.jpg.3ae5dd7db792c124abd1adaee39ccdc7.jpg

 

Konstruktionen och olika material vid fästet för armen gör samma sak. 

 

_49U2338.jpg.6d2a59e2c1ed67c3ba821ff5b349c8a1.jpg

 

Specialbehandlat bambu som lagts i kors och stärkts med metall är tydligen bra.

 

_49U2339.jpg.8c109e0fe5b9c59f37deba4ee191ce57.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Volker visar ingående allt i skivspelaren. Här kommer information om den bästa talriken som skall vara lite fasad/vinklad för att spänna skivan med en tung skivpuck. 

Denna idee har många skivspelare.

 

_49U2336.jpg.ef36c0f771fb12a397dd9353628d4a53.jpg

 

 

Hur lät det då?

 

Ryggigt bra vill jag påstå. Det "lilla" systemet med stativarna var ett av de bästa jag hört av små högtalare. Mycket bra driv i musiken och hur kul som helst att lyssna.

Även det större systemet var riktigt bra och det hade aktiva basar och gick ber till 20Hz. Delningsfrekvenser kunde justeras för rumsanpassning.

 

_49U2323.jpg.8bcb9cf10bb36979b232c666748e55bc.jpg_49U2324.jpg.3adcade18f451f8c1ecc5a1d53ff1d15.jpg_49U2325.jpg.04abed6235c135b891b0074467bbb583.jpg_49U2326.jpg.bd59d9dd627264db98b203d3679fc686.jpg_49U2329.jpg.8d34073898db2c05b028e9e19b9156f0.jpg

 

Bra musik

 

_49U2341.jpg.6a91e9c225a3dee6c9a9c37b03f1d62e.jpg_49U2342.jpg.f660be6cf150e6f108a4ec4c243d619f.jpg

 

.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Apexorca Missa inte PMC's demo av surround ljud. Jag har aldrig varit intresserad av fler än 2 kanaler och deras remastrade musik lockade inte nämnvärt på förhand. Men.... Råkade bli sittandes under 3 på följd efterkommande demonstrationer, under säkert 2-2.5 timmar.

 

Dolby Atmos, 20 st högtalare. Wow!

 

Remastrade versioner av Kind of Blue och Sketches of Spain som du aldrig hört dem förut, och aldrig vill lyssna på igen i en 2-kanals anläggning. Medan jag satt där så var även Miles Davis son (Erin) och brorson (Vince) fysiskt närvarande i rummet vilket var en cool bonus.

 

De andra grejerna de körde var kanske ännu mer "wow" känsla på ur ett flerkanalsperspektiv och överlag var de väldigt duktiga på att demonstrera och berätta, med intressanta inslag av gäster osv. Varierat och roligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gryphon har fått extremt mycket god kritik för deras nya CD-spelare. 

Själv tycker jag Gryphons bästa gren är förstärkare både som försteg och effektsteg. De har ju allt utom skivspelare vad jag vet och nu var det dags för en ny CD-spelare. 

Flemming är ute ur företaget men har bidragit med designen. 

 

Vi lyckades få biljetter till demonstrationen i år igen. 

 

ETHOS är också en DAC._49U2300.jpg.1a894f6630e11e0ced8f5de21d53ecee.jpg

 

 

 

_49U2301.jpg.de31d75f448671d69af701519cda23f2.jpg_49U2302.jpg.1f66aeaf3660f156d787bd1cd3cbfcd4.jpg_49U2303.jpg.489c9a0a279af16198e9666a260f9cf4.jpg

 

Detta är en av de mest välljudande förstärkare jag hört. 200Watt klass A i 8Ohm. 

 

_49U2306.jpg.d5a4b63a3a9908dc2cd0eb1d3fc103ea.jpg

 

Stora högtalare med aktiv bas från inbyggda klass AB förstärkare.

 

_49U2308.jpg.6365ece64d81472c3cc57c15bc2f6bd0.jpg

 

Bigblue lär sig något nytt.

 

_49U2310.jpg.187cda29acecac616b0e3f0be9a4cbd0.jpg

 

Hur lät det?

 

Allt är bra. Superkontroll, stort och allt man kan önska sig men det får mig inte helt inne i musiken.  Spektakulär prestanda , men det finns fler som har och det kommer framöver.

 

 

_49U2299.jpg

_49U2306.jpg

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Apexorca said:

Flemming är ute ur företaget men har bidragit med designen.

 

Jag tycker att han har lyckats bra med den!

 

_49U2303.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now