Vox Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Som jag nämnt i annan tråd så är jag på jakt efter andra högtalare än min Magnepan 3.7i. För att inte bli tokig i brist på musik har jag köpt ett par golvare att ha tills nya högtalare är på plats. Högtalarna är köpta direkt från den svenska importören/generalagenten då de är demoex och modellen inte längre ska tas in i Sverige. Efter leverans och installation slår jag mig ner för lyssning och de spelar bra. Rent ut sagt mycket bra, men det är inte ljudet som är problemet. Då jag alltid spelar utan frontskyddet syns ju de elementen hela tiden. Min blick hamnar titt som tätt på elementen och något ser konstigt ut. Efter en stund ser jag vad det är som stör mig. De tre Elementen är inte centrerade på fronten. Jag tänker först att det ska vara så, men inser att så inte är fallet när jag jämför med den andra högtalaren. Från och med nu så ser jag detta hela tiden. Problemet meddelades till importören som svarar att ingen som lyssnat på dem har sett detta. Fick även svar om att ”det ska nog vara så då det låter bättre om det inte är samma avstånd till båda kanterna pga reflexer från hörnen”. Mätning med skjutmått mellan lådkanterna och elementkanterna har gett följande värden. Högtalare 1 Diskant 40 mm, 42 mm Mellanreg 9,6 mm, 10,8 mm Bas 10 mm, 10,7 mm Högtalare 2 Diskant 41 mm, 41 mm Mellanreg 9,4 mm, 10,7 mm Bas 9,5 mm, 10,3 mm Måtten och bilder skickades till tillverkaren via importören, men i tillverkarens svar hänvisar de endast till olika nomer när det gäller tillverkningstoleranser m.m. För mig är detta en kvalitetsfråga. Inte ens på de billiga högtalarbyggsatser jag satte ihop som tonåring på 70-talet hade så dålig kvalitet på håltagningarna. För mig är det en gåta hur leverantören kan skicka iväg högtalare från fabriken i det skicket. Jag trodde först det var andrahandssortering jag fått, men så var inte fallet. Frågan till er är om ni anser detta vara ett kvalitetsproblem eller om det bara är jag som är för petig och gnällig. Högtalarna har ett riktpris på 30 kSEK I Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Konsumentköplagen är bra att ha i bakfickan, från 16§ och framåt blir det intressant för dig tänker jag. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 Jag har begärt att få dem utbytta, men importören säger att det inte går eftersom han inte längre kommer den aktuella modellen. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Jag måste säga att det rör sig om extremt små skillnader, handbyggda kan man ju anta då.... njae jag har svårt att tycka detta är något att störa sig på. Men jag har ju inte sett irl, det kanske ser mer ut än vad jag föreställer mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 (edited) De är inte handbyggda utan genom storskalig produktion. Skillnaderna är på pappret små, men våra ögon (i alla fall mina) är känsliga mätinstrument. Edited January 16, 2019 by Vox Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 1 mm felplacerat högtalarelement. Eller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 38 minutes ago, Engelholm Audio said: 1 mm felplacerat högtalarelement. Eller Är det så du hanterar dina kunder? I stället för att leverera kvalitet så skänker du pengar till svältens offer, eller? Tyvärr ser jag inte sammanhanget mellan produktkvalitet och svältande barn. Du har heller ingen aning om vad jag gör för insatser för att minska svälten i världen. Taxmannen and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 (edited) Vi hade högtalarna här hos oss i veckor och såg aldrig något som upplevdes som snett eller problem med dem. Detta svar nedan fick jag av fabriken efter att kunden påtalat sina bekymmer: Both - in the production of loudspeakers and enclosures, tolerances under DIN ISO 2768 class "c" or "m" are used as the standard. This standard is a European norm, and it is widely used in many industries. Of course, there are situations in which constructors intentionally narrow or expand the tolerance fields for the dimensions of some parts. The deviations used result directly from structural and technological reasons as well as production organization. Dimension from the top surface of the enclosure to the top point of the speaker socket: - the nominal value (theoretical) of the dimension is 41mm - function: a dimension that is not essential for the work of the product - dependencies: real dimension depends on own tolerance (+/- 0.8mm) and tolerance of socket for loudspeaker (+ 0.5mm / -0.3mm)) - recommended measurement methodology: indirect measurement with a reference plate - permissible actual value: Minimum value: Xmin = 41-0.8-0.3 = 39.9mm Maximum value: Xmax = 41 + 0.8 + 0.5 = 42.3mm Thus, each reality measured between the minimum and maximum values is correct. That means, that Emerald is correct. There is nothing wrong with dimension. Då vi är Svensk importör för detta varumärke så följer vi tillverkarens rekommendationer av vad som är orsak för retur och byte. Edited January 16, 2019 by Transient Design calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Såg att det finns en tråd på ett grannforum med bilder på högtalarna. Det är ju en väldigt livlig faner på högtalarna och det kanske kan lura ögat lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 När en kund köper en högtalare som demo ex för 50% rabatt får man ju normalt förvänta sig ett visst mindre slitage och mindre skavanker. Jag har därför svårt att byta ut detta par för detta pris till ett helt nytt par som kunden önskar på "goodwill". Vi är många som inte ens kan se problemet. På kundens begäran så har jag nu tagit bort bilderna som han själv tog på högtalarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 2 hours ago, Engelholm Audio said: 1 mm felplacerat högtalarelement. Eller Just det här var en jäkligt onödig jämförelse och helt obegriplig i detta sammanhang. Rydberg, Apexorca, byZan and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 15 minutes ago, Transient Design said: När en kund köper en högtalare som demo ex för 50% rabatt får man ju normalt förvänta sig ett visst mindre slitage och mindre skavanker. Jag har därför svårt att byta ut detta par för detta pris till ett helt nytt par som kunden önskar på "goodwill". Vi är många som inte ens kan se problemet. På kundens begäran så har jag nu tagit bort bilderna som han själv tog på högtalarna. Notera att i det här fallet handlar det varken om ”mindre slitage och mindre skavanker” utan om olika syn på produktionskvalitet och kontroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 2 hours ago, Engelholm Audio said: 1 mm felplacerat högtalarelement. Av sex högtalarelement var det ett som inte var ”felplacerat”. Kvalitet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 @Transient Design har återgett den standard som tillverkaren använt och sedan är det upp till var och en om den accepteras eller inte. Köpare har också ett undersökningsplikt. Den diskussion som kan uppstå kring detta är en diskussion som får föras mellan säljare och köpare. Euphonia är inget forum för kundreklamationer, vilket jag ber er respektera. Det behövs inte fler inlägg i denna tråd. YYZ, AlfaGTV, lindome and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 1 hour ago, Bebop said: ....... den standard som tillverkaren använt och sedan är det upp till var och en om den accepteras eller inte. Köpare har också ett undersökningsplikt. Framöver får tillverkarna komplettera sin specifikationer sina tillverkningstoleranser. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 Notera att från min sida var syftet att få svar på min fråga "Frågan till er är om ni anser detta vara ett kvalitetsproblem eller om det bara är jag som är för petig och gnällig." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Tråden utvecklades till något annat. Det räcker nu. Tycker inte jag skall behöva låsa tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Frågeställningen är relevant på ett audioforum om vi försöker hålla oss till vad som gäller. Hur stora repor får det vara i fronten på en förstärkare? Hur mycket får aktuella mätvärden avvika från specarna på en högtalare? Vilken hastighetsavvikelse är acceptabel på en skivspelare? osv. 10 hours ago, Vox said: Måtten och bilder skickades till tillverkaren via importören, men i tillverkarens svar hänvisar de endast till olika nomer när det gäller tillverkningstoleranser m.m. För mig är detta en kvalitetsfråga Tillverkningstoleranser är en kvalitetsfråga. Har man inga normer för tillverkningstoleranser så har man noll kvalitet. I det avseendet har tillverkaren agerat 100% korrekt. Vad gäller nivån på tillåtna avvikelser kan man orda i oändlighet. Personligen tycker jag att tillverkaren har helt acceptabel nivå. Det handlar om tiondels millimetrar från det nominella värdet, och tänk på att mäta och anteckna värdena minst fem gånger om du ska minimera ditt eget mätfel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.