Jump to content

Kvalitetsbrist eller är jag petig?


Vox

Recommended Posts

Som jag nämnt i annan tråd så är jag på jakt efter andra högtalare än min Magnepan 3.7i. 

För att inte bli tokig i brist på musik har jag köpt ett par golvare att ha tills nya högtalare är på plats. 

 

Högtalarna är köpta direkt från den svenska importören/generalagenten då de är demoex och modellen inte längre ska tas in i Sverige. Efter leverans och installation slår jag mig ner för lyssning och de spelar bra. Rent ut sagt mycket bra, men det är inte ljudet som är problemet. 

Då jag alltid spelar utan frontskyddet syns ju de elementen hela tiden. Min blick hamnar titt som tätt på elementen och något ser konstigt ut. Efter en stund ser jag vad det är som stör mig. De tre Elementen är inte centrerade på fronten. Jag tänker först att det ska vara så, men inser att så inte är fallet när jag jämför med den andra högtalaren. Från och med nu så ser jag detta hela tiden.

 

Problemet meddelades till importören som svarar att ingen som lyssnat på dem har sett detta. Fick även svar om att ”det ska nog vara så då det låter bättre om det inte är samma avstånd till båda kanterna pga reflexer från hörnen”.

 

Mätning med skjutmått mellan lådkanterna och elementkanterna har gett följande värden.

Högtalare 1

Diskant 40 mm, 42 mm

Mellanreg 9,6 mm, 10,8 mm

Bas 10 mm, 10,7 mm

 

Högtalare 2

Diskant 41 mm, 41 mm

Mellanreg 9,4 mm, 10,7 mm

Bas 9,5 mm, 10,3 mm

 

Måtten och bilder skickades till tillverkaren via importören, men i tillverkarens svar hänvisar de endast till olika nomer när det gäller tillverkningstoleranser m.m. För mig är detta en kvalitetsfråga. Inte ens på de billiga högtalarbyggsatser jag satte ihop som tonåring på 70-talet hade så dålig kvalitet på håltagningarna. 

 

För mig är det en gåta hur leverantören kan skicka iväg högtalare från fabriken i det skicket. Jag trodde först det var andrahandssortering jag fått, men så var inte fallet.

 

Frågan till er är om ni anser detta vara ett kvalitetsproblem eller om det bara är jag som är för petig och gnällig. Högtalarna har ett riktpris på 30 kSEK I Sverige. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att det rör sig om extremt små skillnader, handbyggda kan man ju anta då.... njae jag har svårt att tycka detta är något att störa sig på. Men jag har ju inte sett irl, det kanske ser mer ut än vad jag föreställer mig.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Engelholm Audio said:

1 mm felplacerat högtalarelement.

 

Eller

afrika-barn_159162782.jpg

 

 

Är det så du hanterar dina kunder? I stället för att leverera kvalitet så skänker du pengar till svältens offer, eller?

 

Tyvärr ser jag inte sammanhanget mellan produktkvalitet och svältande barn. 

 

Du har heller ingen aning om vad jag gör för insatser för att minska svälten i världen.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade högtalarna här hos oss i veckor och såg aldrig något som upplevdes som snett eller problem med dem. Detta svar nedan fick jag av fabriken efter att kunden påtalat sina bekymmer: 

 

Both - in the production of loudspeakers and enclosures, tolerances under DIN ISO 2768 class "c" or "m" are used as the standard. This standard is a European norm, and it is widely used in many industries. Of course, there are situations in which constructors intentionally narrow or expand the tolerance fields for the dimensions of some parts. The deviations used result directly from structural and technological reasons as well as production organization.
Dimension from the top surface of the enclosure to the top point of the speaker socket:
- the nominal value (theoretical) of the dimension is 41mm
- function: a dimension that is not essential for the work of the product
- dependencies: real dimension depends on own tolerance (+/- 0.8mm) and tolerance of socket for loudspeaker (+ 0.5mm / -0.3mm))
- recommended measurement methodology: indirect measurement with a reference plate
- permissible actual value:
Minimum value: Xmin = 41-0.8-0.3 = 39.9mm
Maximum value: Xmax = 41 + 0.8 + 0.5 = 42.3mm
Thus, each reality measured between the minimum and maximum values is correct.

That means, that Emerald is correct. There is nothing wrong with dimension. 

 

 

Då vi är Svensk importör för detta varumärke så följer vi tillverkarens rekommendationer av vad som är orsak för retur och byte. 

 

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

När en kund köper en högtalare som demo ex för 50% rabatt får man ju normalt förvänta sig ett visst mindre slitage och mindre skavanker. Jag har därför svårt att byta ut detta par för detta pris till ett helt nytt par som kunden önskar på "goodwill". Vi är många som inte ens kan se problemet. 

 

På kundens begäran så har jag nu tagit bort bilderna som han själv tog på högtalarna. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Transient Design said:

När en kund köper en högtalare som demo ex för 50% rabatt får man ju normalt förvänta sig ett visst mindre slitage och mindre skavanker. Jag har därför svårt att byta ut detta par för detta pris till ett helt nytt par som kunden önskar på "goodwill". Vi är många som inte ens kan se problemet. 

 

På kundens begäran så har jag nu tagit bort bilderna som han själv tog på högtalarna. 

 

Notera att i det här fallet handlar det varken om ”mindre slitage och mindre skavanker” utan om olika syn på produktionskvalitet och kontroll. 

Link to comment
Share on other sites

 

@Transient Design har återgett den standard som tillverkaren använt och sedan är det upp till var och en om den accepteras eller inte. Köpare har också ett undersökningsplikt. Den diskussion som kan uppstå kring detta är en diskussion som får föras mellan säljare och köpare.

 

Euphonia är inget forum för kundreklamationer, vilket jag ber er respektera. Det behövs inte fler inlägg i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

....... den standard som tillverkaren använt och sedan är det upp till var och en om den accepteras eller inte. Köpare har också ett undersökningsplikt.

 

Framöver får tillverkarna komplettera sin specifikationer sina tillverkningstoleranser. ?

Link to comment
Share on other sites

Notera att från min sida var syftet att få svar på min fråga "Frågan till er är om ni anser detta vara ett kvalitetsproblem eller om det bara är jag som är för petig och gnällig."

Link to comment
Share on other sites

Frågeställningen är relevant på ett audioforum om vi försöker hålla oss till vad som gäller. Hur stora repor får det vara i fronten på en förstärkare? Hur mycket får aktuella mätvärden avvika från specarna på en högtalare? Vilken hastighetsavvikelse är acceptabel på en skivspelare? osv.

 

 

10 hours ago, Vox said:

Måtten och bilder skickades till tillverkaren via importören, men i tillverkarens svar hänvisar de endast till olika nomer när det gäller tillverkningstoleranser m.m. För mig är detta en kvalitetsfråga

Tillverkningstoleranser är en kvalitetsfråga. Har man inga normer för tillverkningstoleranser så har man noll kvalitet.

I det avseendet har tillverkaren agerat 100% korrekt.

 

Vad gäller nivån på tillåtna avvikelser kan man orda i oändlighet.

Personligen tycker jag att tillverkaren har helt acceptabel nivå.

Det handlar om tiondels millimetrar från det nominella värdet, och tänk på att mäta och anteckna värdena minst fem gånger om du ska minimera ditt eget mätfel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...