string Posted January 16, 2019 Posted January 16, 2019 (edited) Jag är inte bara ”audiophile”, utan även ”francophile”. Denna passion för Frankrike kan nog tillskrivas det faktum att jag som barn tillbringade många underbara somrar i den lilla sydfranska staden Menton, dit föräldrarna styrde kosan varje år. Kultur, och framför allt musik, har stått högt i kurs i vår familj och förutom mängder av konserter som föräldrarna drog med mig på, så fanns det ett enormt utbud av musik- och underhållningsprogram på TV. Detta var alltså under 70-talet och något liknande fanns inte ännu i svensk TV. Så vi satt alla klistrade vid rutan på lördagkvällarna under sommaren, när de fantastiska franska showerna visades. Långt senare i livet har jag varit trogen de franska artisterna från förr och följt deras öden. Många är ju numera åldrade eller har gått bort, som nu senast; Charles Aznavour. Föräldrarna gillade Charles och den typen av ”singasongwriter” som han representerade, själv hade jag vid slutet av 70-talet börjat få smak för jazz. Min franska idol i den genren var och är fortfarande Michel Legrand. Efter denna lite långa introduktion, kommer här anledningen till att jag skriver. Igår fick jag plötsligt lite ”cravings” för att lyssna på Michel igen och började leta lite på nätet efter hans musik. Jag har redan, sedan tidigare, en underbar CD med allas våran Rigmor (Gustafsson) – ”On My Way To You”, där hon på ett förnämligt sätt, tolkar Michel Legrand: Men vad jag nu letade efter ute på nätet var vinyl / CD , med hans egna framträdanden och det visade sig vara svårt. Det var framför allt en inspelning jag var ute efter, det legendariska framträdandet 1969 (50-års jubileum!), där han själv sitter vid flygeln och framför "Les Moulins de mon cœur" (The Windmills of Your Mind). Jag hittade inspelningen - på YouTube! Denna inspelning finns faktiskt upplagd två gånger, av olika personer. Det är den som visas nedan, som ni ska lyssna på (den andre har en massa drop-outs): Ok, YouTube kan ju inte skryta med någon högupplöst musik. A andra sidan hade ju också Michel's inspelning från 1969 sina tillkortakommanden. Jag testade! Jag spelade in på min Tascam DA-3000, i olika format. Nu inträffade något intressant – de olika formaten lät olika. DSD lät sämre än PCM. Och PCM 16/44.1k lät sämre än 24/192k. Först med 24/192k öppnade musiken upp och lät riktigt bra. Kan det vara så att kretsarna i min Tascam arbetar på ett mera gynnsamt sätt med 24/192k? Denna test har i alla fall inneburit att jag hädanefter, vid inspelning av live i radio kommer att hålla mig till 24/192k. Även om det är ”overkill” och tar mer plats på SSD-disken. Edited January 16, 2019 by string Quote
Bebop Posted January 16, 2019 Posted January 16, 2019 Om det är musiken i första rummet före format finns en hel del här. Hos Presto finns en del för nerladdning men begränsat med high res Quote
string Posted January 17, 2019 Author Posted January 17, 2019 Tack för omtanken, @Bebop. Nämnda online-butiker, plus några till, var dock redan kollade när min tråd skrevs. Och i sanningens namn, även som nörd måste man ibland besinna sig. Med tanke på inspelningens kvalitet (vid framförandet) var det inte försvarbart att köpa en hel CD-box (där denna inspelning råkade finnas). Då blev jag plötsligt lite snål . Däremot kan jag konstatera att YouTube som källa till musikaliska rariteter faktiskt är något att räkna med – om det nu bara är musiken man är ute efter. Den andra poängen i min tråd var det faktum att ljudet skiljer så mycket vid inspelning, på en digital recorder. I alla fall på min DA-3000. Det verkar som dess D/A-omvandlare inte hänger med riktigt, på DSD-formatet. Ni andra där ute – som sitter med digitala recorders av olika modeller, det kan nog vara värt att göra lite tester och reda ut vilket format som er ”burk” presterar bäst med. Quote
Bebop Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 1 hour ago, string said: Ni andra där ute – som sitter med digitala recorders av olika modeller, det kan nog vara värt att göra lite tester och reda ut vilket format som er ”burk” presterar bäst med. Jag har naturligtvis inte hört allt, men i min värld är dacen den trånga sektorn i förhållande till musik-servern vars primär funktion är att leverera ordning & reda samt struktur över sina filer så att man hittar dem och hittar information samt leverera signalen till en dac. Sedan måste den ha en bra processor som klarar av de omfattande beräkningar som görs vid t ex uppackning, konvertering och liknande. Det kan säkert finnas lite skillnader mellan olika lösningar men inte i jämförelse som mellan dacar. En dac är ju inte enbart ett chip. En av de vanligaste i delta sigma-chipen som sitter i så vitt skilda märken som Naim, Aesthetix och MSB (i vart fall i de modeller som kom förc5-6 år sedan) är Burr Brown 17xx som kan ta dsd-signaler och dessutom arbetar balanserat. Det innebär dock inte att dessa dacar låter lika. Här påverkar olika lösningar på DSP (digital signal processor) klocka, signalvägar, nätdel, förstärkarlösning osv Många dacar idag använder chip från ESS-Sabre, Det är säkert utmärkta chip på många sätt, framför allt för pcm. Den stora nackdelen är att de kan inte ta ren dsd-signal vare sig den kommer från en fil eller från en sacd. Eller rättare sagt, de kan ta emot dsd men de omvandlar först både pcm och dsd till en multibitsignal som sedan da-omvandla. Då är liksom vitsen borta med dsd kan jag tycka. Flera hävdar att då är det bättre att först omvandla dsd-signalen till pcm i en dator (laptop/mac/server) eftersom cpu typ intel Celereon, Core i3, i5 m.fl. är betydligt effektivare för detta än en dac. Som vanligt är det många olika åsikter om detta. Sanningen sitter mellan öronen. Man får prova sig fram Quote
Taxmannen Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 3 hours ago, string said: Den andra poängen i min tråd var det faktum att ljudet skiljer så mycket vid inspelning, på en digital recorder. I alla fall på min DA-3000. Det verkar som dess D/A-omvandlare inte hänger med riktigt, på DSD-formatet. Ni andra där ute – som sitter med digitala recorders av olika modeller, det kan nog vara värt att göra lite tester och reda ut vilket format som er ”burk” presterar bäst med. Jag har spelat in och jämfört en (hel) del på min DA-3000 i både PCM och DSD. Jag spelar i princip aldrig upp det jag har spelat in via inspelaren men vid uppspelning genom min dCS-dac upplever jag i ärlighetens namn skillnaderna som minimala. Quote
calle_jr Posted January 18, 2019 Posted January 18, 2019 19 hours ago, Taxmannen said: Jag har spelat in och jämfört en (hel) del på min DA-3000 i både PCM och DSD. Går det att redogöra för inspelningsprocessen? Har Tascam redovisat det? Quote
Taxmannen Posted January 18, 2019 Posted January 18, 2019 2 hours ago, calle_jr said: Går det att redogöra för inspelningsprocessen? Har Tascam redovisat det? Det är PCM4202 som används men i övrigt och vad som sitter runt omkring kan jag inte redogöra för. Möjligen vet @MatsT som "lyft på skalet" mer!? calle_jr 1 Quote
string Posted January 18, 2019 Author Posted January 18, 2019 Jag kanske ska förtydliga att det är via analog input som jag spelar in på min DA-3000, så det är alltså AD-steget i denna som uppvisar skillnader för DSD och PCM. Men detta är väl underförstått. Skulle gärna velat spela in digitalt, men det är min OPPO UDP-205 (Blueray) som min PC är kopplad till, och som agerar DAC (ESS-Sabre chip). OPPOn har tyvärr ingen clock-out, så det går inte att klock-synka mot DA-3000 (och därmed kan vi glömma att spela in digitalt). Quote
Taxmannen Posted January 18, 2019 Posted January 18, 2019 22 minutes ago, string said: Jag kanske ska förtydliga att det är via analog input som jag spelar in på min DA-3000, så det är alltså AD-steget i denna som uppvisar skillnader för DSD och PCM. Men detta är väl underförstått. Skulle gärna velat spela in digitalt, men det är min OPPO UDP-205 (Blueray) som min PC är kopplad till, och som agerar DAC (ESS-Sabre chip). OPPOn har tyvärr ingen clock-out, så det går inte att klock-synka mot DA-3000 (och därmed kan vi glömma att spela in digitalt). Ja, det gäller självklart mig också - jag använder alltså A/D-omvandlaren vid inspelning och har testat/jämfört inspelning till PCM 192/24 och DSD 128 främst av vinyl men även masterbandkopior. Jag ser inte riktig vad poängen skulle vara att "spela in digitalt" - vill du rippa eller formatkonvertera finns det väl helt klart bättre metoder. Jag gissar friskt, men tolkar det som att skillnaderna i (upplevd) ljudkvalitet främst ligger i D/A-omvandlingen där kanske DA 3000 "har utrymme för förbättringar" och/eller efterföljande linjesteg kan påverkas negativt av högfrekvensbruset i DSD. @MatsT har ju experimenterat en del med en utgångstrafo för att förbättra just avspelningen av DSD och om jag minns rätt nått viss framgång. Jag spelar som sagt inte alls upp den vägen utan de färdiga filerna flyttar jag över till Roon och spelar upp via min Vivaldi-dac och har där inte kunnat notera några avgörande skillnader mellan formaten. Kanske är det så att A/D är mindre känslig/kritisk jämfört med D/A? Quote
string Posted January 18, 2019 Author Posted January 18, 2019 (edited) Precis, jag gör på samma sätt - flyttar över filerna till PCn och kör JRiver. Att jag funderande på digital överföring gällde egentligen bara inspelningar av livekonserter från P2, över internet, och slippa ta steget via analogt. Edited January 18, 2019 by string Quote
MatsT Posted January 19, 2019 Posted January 19, 2019 När jag lyfte på locket på DA-3000 stängde jag det ganska snabbt igen när jag konstaterat att det visserligen fanns plats att göra modifieringar inuti lådan men också att det hade varit svårt att göra det på ett tillräckligt snyggt sätt. När jag spelat filer med den tycker jag att den låter ganska OK men jag föredrar andra avspelningsalternativ så när jag spelat in filer kommer jag antagligen att spela upp dem på annan utrustning. Transformatorn på utgången är inte färdigtestad och jag är lite tveksam till den fortfarande (kanske inte tillräckligt hög kvalitet) men det låter mer "analogt" via den. Jag har fått igång MQA-avspelning i min andra-anläggning så jag ska flytta DA-3000 dit och spela in på några olika sätt för att få höra hur det påverkas via olika inspelnings-/avspelnings-alternativ. Jag kommer också att jämföra med rullbandare av bra kvalitet så småningom men tiden räcker inte till just nu. Quote
string Posted January 19, 2019 Author Posted January 19, 2019 Eftersom DA-3000 har en digital-in (AES/EBU), varför behöver man bry sig om de inbyggda DACarnas tillkortakommande? Kan man inte använda en extern DAC och bara använda DA-3000 som själva inspelningsmediet? Känner att jag missat något - förklara gärna! Quote
Taxmannen Posted January 19, 2019 Posted January 19, 2019 Ja, jag tror att vi pratar förbi varandra Jag förstår inte riktigt hur du menar att de digitala ingångarna är relevanta i sammanhanget!? Det är väl bara då du vill använda DA 3000 som en "extern" Dac som du har behov av dem? Sen är det ju så att om man skall vara en petimäter så är det inte en DAC du använder vid inspelningen utan en ADC, alltså Analog to Digital Converter. PCM4202 som jag länkade till tidigare tar ju hand om AD-konverteringen, medan det är PCM1795 (ett per kanal) som tar hand om DA-konverteringen. Jag hittade faktiskt lite mera teknisk information om enheten här: http://tascam-ca.com/product/da-3000/ Quote
MatsT Posted January 19, 2019 Posted January 19, 2019 Man kan välja digital ingång för inspelning och då kan man även göra t.ex uppsampling om det lockar. Jag skulle nog inte bry mig om detta för att spela in streamad radio. Min gissning är att inspelningsdelen i DA-3000 är väldigt bra och säkerligen optimerad för bra resultat med analoga ingångar. Quote
string Posted January 19, 2019 Author Posted January 19, 2019 Tack för era svar: Mina funderingar var väl mest hypotetiska - jag inser också att analogt borde räcka för streamad radio. Det enda som stör mig är att man ju har en digital källa, i form av PCn och som därefter måste göras om analogt och därefter digitalt igen. Dvs: PC ---USB--> OPPO--analogt--> Tascam--> digital fil. Tycker det borde finnas ett enklare sätt, utan så många omvandlingssteg. Angående en extern highend ADC att koppla in på Tascams AES-ingång, så skulle det vara kul att testa med de olika formaten (PCM och DSD), för att jämföra med den inbyggda. DACen i Tascam är ju däremot inte av större intresse, eftersom man ändå flyttar de inspelade filerna. Vet inte om ni blir ännu mer förvirrade av detta svar eller om ni förstår mina tankegångar. Quote
string Posted January 28, 2019 Author Posted January 28, 2019 On 2019-01-16 at 10:01, string said: Det var framför allt en inspelning jag var ute efter, det legendariska framträdandet 1969 (50-års jubileum!), där han själv sitter vid flygeln och framför "Les Moulins de mon cœur" (The Windmills of Your Mind). Jag hittade inspelningen - på YouTube! Denna inspelning finns faktiskt upplagd två gånger, av olika personer. Det är den som visas nedan, som ni ska lyssna på (den andre har en massa drop-outs): Så har Michel Legrand gått ur tiden. Han blev 86 år. R.I.P. Quote
Recommended Posts