Jump to content

Vilken vikt ovanpå elektroniklåda?


magnuskan

Recommended Posts

Hej!

 

Har fått hem en powersupply som ger ifrån sig ett lättare hörbart hum och där aven apparatlådan vibrerar lite grann.

 

Fick tipset at säljaren att sätta en vikt på lådan. Vad har ni för tips på detta?

 

Är en ganska liten powersupply på ca 12x15 cm toppyta.

 

Tacksam för förslag på både ljudförbättring och få mindre ljud från själva lådan:)

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

Att du får hum ifrån en så liten PSU verkar rätt underligt är du säker på att den är frisk @magnuskan att lådan tom vibrerar brukar oftast bara inträffa med större transformatorer.

 

Vad är det för PSU? 

 

Jag har två styck Paul Hynes SR4 PSU och de är knäpptysta även min HD Plex PSU med rätt stor trafo är tyst.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svaren.:)

 

Jag har haft isär den och det ser ut som det ska i den vad jag kan se. Inget som sitter löst.

 

Däremot är själva lådan i ganska tunn plåt- lite budget. Är en 24 V 3A powersupply till min Vinnie Rossi LIO. Ersätter en SMPS 

vars enda uppgift är att agera som en charger till de ultracapacitor banker som laddas upp och turas om att ge AC till förstärkaren. Vilket ska 

göra förstärkaren mer OFF the grid så att säga. Mer opåverkbar av dålig/bra nätström.

 

I vilket fall så fungerar den utmärkt OCH ger också ett bättre ljud en den enklare SMPS gjorde. Lite synd bara att den låter lite men det går kanske att 

avhjälpa med ngn vikt ( tack @Kjellpo för tipset) Har haft entreq mus för många år sedan till mina högtalare. 

 

Finns det mer tips på bra och billiga vikter för dämpa lådan?

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

Var det inte någon som körde med någon variant av dörrstopp ovanpå sin elektronik? 

Har för mig jag såg något om det i en tråd (som jag naturligtvis inte hittar nu) för inte allt för längesedan.

 

 

Edit: Hittade bild på något liknande...

71wSpMDNcCL._SY450_.jpg

Edited by Ampalang
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Japp, Clas Ohlson har väl fungerande vikter som kallas "dörrstopp", kosta en hundring styck. Det fåniga är att jag trivs med dem på DAC resp Streamer! :)

 

 

 

https://www.clasohlson.com/se/Dörrstopp-i-rostfritt-stål/40-9745

 

 

 

 

Tack denna ser bra ut , blir till o prova den. Med tanke på recensionen på deras hemsida så kanske de ska byta användningsområde.:D

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kör en resonator från Finite på CD-driven, men har för övrigt har jag kört små block av aluminium som jag hittade på ett metallager och försett dem med en Nonvibraplatta från Clas Ohlson under. Fungerar också bra. Att dämpa ut resonanser är viktigt som jag ser och gör skillnad.

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calm said:

Kör en resonator från Finite på CD-driven, men har för övrigt har jag kört små block av aluminium som jag hittade på ett metallager och försett dem med en Nonvibraplatta från Clas Ohlson under. Fungerar också bra. Att dämpa ut resonanser är viktigt som jag ser och gör skillnad.

Calm

Bra förslag- DIY är inte dumt. 

Link to comment
Share on other sites

Hade så när glömt min lilla pingvinfamilj som jag har ovanpå min ASR. De är egentligen avsedda som någon form av bokstöd och är sydda i något läderliknande material och fyllda med sand. Ganska tunga.

 

https://www.google.com/search?q=bokstöd+pingviner&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi8iY7E0unfAhWLXCwKHaFuCawQsAR6BAgFEAE&biw=1240&bih=627#imgrc=rjVOuZQubVwY_M:

 

ASR är gjord i metall och plexiglas och har en förmåga att knäppa vid temperaturväxlingar. För att undvika detta så har jag placerat två av dessa "föräldrapingviner" tillsammans med "barnpingvinen" ovanpå den del av höljet som är i plexiglas. Detta har minskat ned knäppningarna till ett minimum och utgör dessutom ett dekorativt och lite skämtsamt "statement" på min förstärkare:D:cool:. Detta i "dialog" med eller mot hifimössen som många har på högtalare mm.

 

Man får i dessa dagar vara lite försiktig med ett sådant "statement" så att ingen pingvin känner sig kränkt av karikatyren!:ShameOnYou::24::D:)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Jag använder Walker Audio resonance control discs. De finns i minst två viktklasser och man kan placera flera om det behövs.

Man ska nog undvika magnetiska material.

Annars är bitumen effektivt.

 

 

Tack för tipset, verkar ha fått strålande användar recensioner. Antar att det är import som gäller för dessa?

Jag har inte hittat ngn svensk representant.

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, magnuskan said:

Antar att det är import som gäller för dessa?

Ja,

Acoustic Sounds har dem i set om 4st tror jag. Men de är ganska dyra så kolla efter beg på eBay etc.

Man kan säga att disken är en mässingskopp som fyllts med ett bitumenliknande material som är ganska stumt men som absorberar vibrationer.

De är 60mm i diameter och tjockleken är 13mm för typ 1 och 25mm för typ 2.

 

Jag har själv satt dem på lite olika ställen, och de utvecklades först ihop med en mässingskon:

 

DSC_4627.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...