magnuskan Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Hej! Har fått hem en powersupply som ger ifrån sig ett lättare hörbart hum och där aven apparatlådan vibrerar lite grann. Fick tipset at säljaren att sätta en vikt på lådan. Vad har ni för tips på detta? Är en ganska liten powersupply på ca 12x15 cm toppyta. Tacksam för förslag på både ljudförbättring och få mindre ljud från själva lådan MVH Magnus Quote
Kjellpo Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 HRS Damping Plate finns i storleken 11x14 cm, kanske något att kolla närmare på? //Kjell Quote
octavia rs Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Att du får hum ifrån en så liten PSU verkar rätt underligt är du säker på att den är frisk @magnuskan att lådan tom vibrerar brukar oftast bara inträffa med större transformatorer. Vad är det för PSU? Jag har två styck Paul Hynes SR4 PSU och de är knäpptysta även min HD Plex PSU med rätt stor trafo är tyst. Quote
bigblue Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Har du provat att vrida kontakten till uttaget 180 grader? Kanske är det fasen som spökar? Quote
JWE Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Prova efterdra transformatorn. Löst sittande transformatorer kan ge ifrån sig mekaniskt brum, kan ske vid transporter. Quote
magnuskan Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Tack alla för svaren. Jag har haft isär den och det ser ut som det ska i den vad jag kan se. Inget som sitter löst. Däremot är själva lådan i ganska tunn plåt- lite budget. Är en 24 V 3A powersupply till min Vinnie Rossi LIO. Ersätter en SMPS vars enda uppgift är att agera som en charger till de ultracapacitor banker som laddas upp och turas om att ge AC till förstärkaren. Vilket ska göra förstärkaren mer OFF the grid så att säga. Mer opåverkbar av dålig/bra nätström. I vilket fall så fungerar den utmärkt OCH ger också ett bättre ljud en den enklare SMPS gjorde. Lite synd bara att den låter lite men det går kanske att avhjälpa med ngn vikt ( tack @Kjellpo för tipset) Har haft entreq mus för många år sedan till mina högtalare. Finns det mer tips på bra och billiga vikter för dämpa lådan? MVH Magnus Quote
Lasse Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 (edited) Var det inte någon som körde med någon variant av dörrstopp ovanpå sin elektronik? Har för mig jag såg något om det i en tråd (som jag naturligtvis inte hittar nu) för inte allt för längesedan. Edit: Hittade bild på något liknande... Edited January 12, 2019 by Ampalang Quote
octavia rs Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 33 minutes ago, Ampalang said: Var det inte någon som körde med någon variant av dörrstopp ovanpå sin elektronik? Det är @AlfaGTV som gör det om jag inte minns fel? Lasse 1 Quote
AlfaGTV Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 (edited) Japp, Clas Ohlson har väl fungerande vikter som kallas "dörrstopp", kosta en hundring styck. Det fåniga är att jag trivs med dem på DAC resp Streamer! https://www.clasohlson.com/se/Dörrstopp-i-rostfritt-stål/40-9745 Edited January 12, 2019 by AlfaGTV Lade till länk till Clas i Sjön Lasse 1 Quote
magnuskan Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 1 hour ago, AlfaGTV said: Japp, Clas Ohlson har väl fungerande vikter som kallas "dörrstopp", kosta en hundring styck. Det fåniga är att jag trivs med dem på DAC resp Streamer! https://www.clasohlson.com/se/Dörrstopp-i-rostfritt-stål/40-9745 Tack denna ser bra ut , blir till o prova den. Med tanke på recensionen på deras hemsida så kanske de ska byta användningsområde. MVH Magnus figge and AlfaGTV 2 Quote
Amatören Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Dessa dämpar garanterat alla vibrationer, dessutom gummerade vilket dämpar ytterligare: Eller? Apexorca and magnuskan 2 Quote
calm Posted January 12, 2019 Posted January 12, 2019 Kör en resonator från Finite på CD-driven, men har för övrigt har jag kört små block av aluminium som jag hittade på ett metallager och försett dem med en Nonvibraplatta från Clas Ohlson under. Fungerar också bra. Att dämpa ut resonanser är viktigt som jag ser och gör skillnad. Calm Quote
magnuskan Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 8 minutes ago, calm said: Kör en resonator från Finite på CD-driven, men har för övrigt har jag kört små block av aluminium som jag hittade på ett metallager och försett dem med en Nonvibraplatta från Clas Ohlson under. Fungerar också bra. Att dämpa ut resonanser är viktigt som jag ser och gör skillnad. Calm Bra förslag- DIY är inte dumt. Quote
calm Posted January 13, 2019 Posted January 13, 2019 (edited) Hade så när glömt min lilla pingvinfamilj som jag har ovanpå min ASR. De är egentligen avsedda som någon form av bokstöd och är sydda i något läderliknande material och fyllda med sand. Ganska tunga. https://www.google.com/search?q=bokstöd+pingviner&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi8iY7E0unfAhWLXCwKHaFuCawQsAR6BAgFEAE&biw=1240&bih=627#imgrc=rjVOuZQubVwY_M: ASR är gjord i metall och plexiglas och har en förmåga att knäppa vid temperaturväxlingar. För att undvika detta så har jag placerat två av dessa "föräldrapingviner" tillsammans med "barnpingvinen" ovanpå den del av höljet som är i plexiglas. Detta har minskat ned knäppningarna till ett minimum och utgör dessutom ett dekorativt och lite skämtsamt "statement" på min förstärkare. Detta i "dialog" med eller mot hifimössen som många har på högtalare mm. Man får i dessa dagar vara lite försiktig med ett sådant "statement" så att ingen pingvin känner sig kränkt av karikatyren! Calm Edited January 13, 2019 by calm Quote
Apexorca Posted January 13, 2019 Posted January 13, 2019 (edited) 15 hours ago, Amatören said: Dessa dämpar garanterat alla vibrationer, dessutom gummerade vilket dämpar ytterligare: Eller? Kul ide. Kanske är grym som skivtallrik också. Edited January 13, 2019 by Apexorca Amatören 1 Quote
calle_jr Posted January 19, 2019 Posted January 19, 2019 Jag använder Walker Audio resonance control discs. De finns i minst två viktklasser och man kan placera flera om det behövs. Man ska nog undvika magnetiska material. Annars är bitumen effektivt. Quote
magnuskan Posted January 19, 2019 Author Posted January 19, 2019 8 hours ago, calle_jr said: Jag använder Walker Audio resonance control discs. De finns i minst två viktklasser och man kan placera flera om det behövs. Man ska nog undvika magnetiska material. Annars är bitumen effektivt. Tack för tipset, verkar ha fått strålande användar recensioner. Antar att det är import som gäller för dessa? Jag har inte hittat ngn svensk representant. MVH Magnus Quote
calle_jr Posted January 19, 2019 Posted January 19, 2019 16 minutes ago, magnuskan said: Antar att det är import som gäller för dessa? Ja, Acoustic Sounds har dem i set om 4st tror jag. Men de är ganska dyra så kolla efter beg på eBay etc. Man kan säga att disken är en mässingskopp som fyllts med ett bitumenliknande material som är ganska stumt men som absorberar vibrationer. De är 60mm i diameter och tjockleken är 13mm för typ 1 och 25mm för typ 2. Jag har själv satt dem på lite olika ställen, och de utvecklades först ihop med en mässingskon: Quote
Recommended Posts