Jump to content

Recommended Posts

Posted

Imorgon påbörjar vi inspelningen av en ny skiva.

Jag tänkte jag skulle göra en bas-feature innan man blir för gammal :-)

Det är rätt länge sedan vi spelade in The Natural Way och The Nearness Of You som såldes genom HIFI & Musik i flera år.

Det blir två mikrofoner och en Nagra iv-s.

Dom tidigare skivorna var inspelade i Mölnlycke Kulturhus, men denna gången undersöker vi akustiken på Hvitfeldska i Göteborg, som sedan ett par år har en utmärkt Steinway-flygel. Basen är min Alessandro Nollet som byggdes 1810 i Frankrike.

Första inspelningsdagen blir med Tommy Kotter piano, och Anders Söderling trummor.

När projektet är klart, kommer musiken att finnas som LP, som högupplösta filer och som analogband.

Eftersom HIFI-världen är viktig, med människor som lever för musikupplevelsen, skulle vi vilja bjuda in Dig redan från början, för synpunkter på inspelning, förslag på musik eller andra önskemål.

Bästa hälsningar

Peter Axelsson

Posted (edited)

Lycka till!

The Nearness of You är en höjdarskiva. :)

Ser fram emot vinylen och analogband. :tongue:

Edited by Vox
Posted

Det var roligt med några reaktioner.

Det blir en ganska lång process.

Basen kommer att vara featureinstrumentet, och det konstnärliga kommer att ta mer tid än det tekniska.

Inspelningarna kommer heller inte att vara öppna, utom om det blir ett sådant intresse att vi skulle kunna göra en liveinspelning också.

Just nu dokumenterar vi digitalt, och sedan när vi är färdiga, så kommer dom analoga grejerna :-)

Jag tänkte lägga ut ett ljudklipp, men det har jag inte kommit på hur man gör. Men om Du vill höra, maila mig på peter.sorvag@gmail.com, så skickar jag ett prov.

Och det är jätteroligt, och en stor hjälp med kommentarer på vad vi gör. Det finns inget mer schitzofrent än att vara musiker och spela in sin egen produktion :-) 

Bästa hälsningar

Peter Axelsson