Jump to content

Högtalare Köpråd 100.000:-


marcus_ec

Recommended Posts

Ligger på span gällande begagnatmarknaden i 100.000:- klassen

Har ni några synpunkter på följande:
Paradigm Persona 5F
Focal Sopra 3
Monitor Audio PL500 II
Focal Scala V2 - Dock lite sällsynta
Sonus Faber Amati

Skall även fungera till film.

Min känsla: 

Paradigm och Focal: Precisionshögtalare in i minsta detalj, men spelar de bas? Jag har stort rum över 30 kvadrat och öppen trappa uppåt. Hyllas typ överallt, men spelar de allt? Dyra centers till focal och helt ok utbud på Paradigm.

Monitor Audio PL500 II: Bör vara roliga till film, kanske mer laidback, allround ej lyssningstrött. Stort centerutbud är ett PLUS.
Sonus Faber: Är väl också mer laidback och allround. Spelar typ allt.

Jag har haft Dynaudio Confidence C4 i min källare och jag blev inte överbelastad med tryck.
 

Link to comment
Share on other sites

Får att råda om sådant kan jag bara utgå från min egen smak. Så det blir i högsta grad subjektivt. Du kan få riktigt bra ljud för de pengarna begagnat. 

 

Sonus faber Amati Futura är en av mina favorithögtalare. (föga överraskande om man följt mina inlägg i detta forum). De är bra på all musik som du antyder. De spelar bra med bas och är absolut inte laid back. Jag kan tycka att det är konstigt att man hör om det ryktet. Min smak har aldrig varit laid back ljud. Tidigare Amatimodeller var kanske lite varmare i klangen och mer romantiska, men alltid spelglada och inte laid back. Alltid bra drag i dem. Tex Bigblue, Azur och Jol kan säkert intyga detta.

På Futuran är de mer upplösning och klarare ljud samtidigt som det finns värme i ljudet. Det är ett öppet och fritt ljud med bra drag i och de kan spela ut ordentligt. Till skillnad från många andra högtalare kan de göra detta samtidigt som de är organiskt mjuka och blir mycket sällan hårda i ljudet. Deras mellanregister är magiskt på tex kvinnoröster. De spelar större än det ser ut som att de skall klara. Av de du nämnt tror jag denna högtalare är rätt överlägsen.

Det är verkligen en otroligt bra högtalare för prisklassen. Jag hade köpt den själv utan tvekan.

 

Monitor Audio PL500 II har jag lyssnat på en del och de kan bli lite kalla och hårda, ffa uppåt från mellanregistret  tycker jag. Inte alls i samma liga och inte alls samma balans i ljudbilden. Lite av imponatorljud som jag inte tycker funkar hemma i min soffa. 

 

Focal blir bättre när man kommer upp till Utopiaserien. Scala V2 är riktigt bra, den gillar jag också. Tror att det är mer drag i botten på Amati Futura dock.

 

Paradigm vet jag inte mycket om.

 

Hoppas det är till någon hjälp. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, marcus_ec said:

Ligger på span gällande begagnatmarknaden i 100.000:- klassen

Har ni några synpunkter på följande:
Paradigm Persona 5F
Focal Sopra 3
Monitor Audio PL500 II
Focal Scala V2 - Dock lite sällsynta
Sonus Faber Amati

Skall även fungera till film.

Min känsla: 

Paradigm och Focal: Precisionshögtalare in i minsta detalj, men spelar de bas? Jag har stort rum över 30 kvadrat och öppen trappa uppåt. Hyllas typ överallt, men spelar de allt? Dyra centers till focal och helt ok utbud på Paradigm.

Monitor Audio PL500 II: Bör vara roliga till film, kanske mer laidback, allround ej lyssningstrött. Stort centerutbud är ett PLUS.
Sonus Faber: Är väl också mer laidback och allround. Spelar typ allt.

Jag har haft Dynaudio Confidence C4 i min källare och jag blev inte överbelastad med tryck.
 

Säkert lite lättare om du berättar mer om vilken utrustning du här för övrigt.

 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl snarast vilken Amati som avses?

 

Ursprungs-Amatin som bl.a. Timbre äger

Amati Anniversario som jag har haft

eller Amati Futura som bl.a. Apex mfl äger eller har ägt.

 

Sedan finns det väl ännu senare Amatimodell Tradition?

 

Lite modellförvirring onekligen. Så blir det när modellutvecklingen accelererar.

 

Om jag skulle säga något om Amati Anniversario så är den som egentligen alla Franco Serblins högtalare ganska effekttörstiga för att klinga fullt ut. Först då börjar det hända saker när man tillför kraften. 

 

Har egentligen ingen koll på begmarknaden prismässigt,  men vet att det finns ett visst sug efter originalmodellerna eftersom de till skillnad mot de senare modellerna är byggda i massivt trä som ger en annan klang än de nya som är i formpressat trä. Sedan är de garanterat original Franco Serblin-konstruktioner. :tongue:

 

Hittade dessa på Hifi-torget https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_amati_anniversario_63480.htm  

 

Calm

Edited by calm
tillägg annons
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Frågan är väl snarast vilken Amati som avses?

 

Ursprungs-Amatin som bl.a. Timbre äger

Amati Anniversario som jag har haft

eller Amati Futura som bl.a. Apex mfl äger eller har ägt.

 

Sedan finns det väl ännu senare Amatimodell Tradition?

 

Lite modellförvirring onekligen. Så blir det när modellutvecklingen accelererar.

 

Om jag skulle säga något om Amati Anniversario så är den som egentligen alla Franco Serblins högtalare ganska effekttörstiga för att klinga fullt ut. Först då börjar det hända saker när man tillför kraften. 

 

Har egentligen ingen koll på begmarknaden prismässigt,  men vet att det finns ett visst sug efter originalmodellerna eftersom de till skillnad mot de senare modellerna är byggda i massivt trä som ger en annan klang än de nya som är i formpressat trä. Sedan är de garanterat original Franco Serblin-konstruktioner. :tongue:

 

Hittade dessa på Hifi-torget https://hifitorget.se/visa_annons.php/sonus_faber_amati_anniversario_63480.htm  

 

Calm

 

Skall sägas att jag har hört alla Amatimodeller både när de äldre modellerna var nya och nu som begagnade. Även alla nya modeller. Enligt mitt förmenande har Amati kvar sin storhet och förbättrat sina svagheter med varje ny modell. Men den snyggaste och den som har högst byggkvalitet över allt på högtalaren även i minsta vinkel nere vid golvet bakifrån är Amati Futura. För mig är den nog den mest optimala högtalaren för normala möblerade vardagsrum i förhållande till storlek, ljud, byggkvalitet och allt annat jag kan komma på. Ljudet i sig är svårslaget i sin klass. (sätt på "apexorca gillar Sf -filtret" så det blir lite balans i det hela för er som tycker jag är för entonig)

De gamla begagnade Amatimodellerna låter fortfarande fantastiskt. Med betoning på musiken. Man glömmer helt av att det är en högtalare som spelar, det blir ren och skär musik. Det finns mängder av riktigt bra nya högtalare från många märken som klarar av mer poäng i HiFi-parameterprotokollet, upplösning, perspektiv och annat, men den rent engagerande musikupplevelsen klarar inte alla dessa tekniska monster av jämfört med gamla "Amatisar". Det beror på hur man lyssnar och vad man engageras av själv. 

Jag hade kunnat leva med vilken modell Amati som helst utan att bli uttråkad.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

@marcus_ec Snyggt rum:cool: Blir lite förvånad när du nämner att du saknar bastryck i rummet.... Rent visuellt ser det ut att kunna generera bas så det blir över!!

Av de burkar du nämner så är väl Amati den som kostar mest från början? Det är också en väldigt bra högtalare, men du kanske är ute efter mer "slam" och varför inte snegla på nån kraftigare modell från t ex JBL:tongue:

Då blir det garanterat liv i luckan tillsammans med din fin McIntosh stärkare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för rådfrågningarna. Jag skall försöka få en lyssningsrunda i helgen.. Jag skall leta upp Focal för att jag har letat upp en bra deal på ett par nästan helt nya Sopra 3 med garanti och allt. Jag kommer idag från ett par elektrostater som också är extremt högupplösta, men söker ett mer fritt sweetspot ljud om ni förstår vad jag menar med elektrostater.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

 

Skall sägas att jag har hört alla Amatimodeller både när de äldre modellerna var nya och nu som begagnade. Även alla nya modeller. Enligt mitt förmenande har Amati kvar sin storhet och förbättrat sina svagheter med varje ny modell. Men den snyggaste och den som har högst byggkvalitet över allt på högtalaren även i minsta vinkel nere vid golvet bakifrån är Amati Futura. För mig är den nog den mest optimala högtalaren för normala möblerade vardagsrum i förhållande till storlek, ljud, byggkvalitet och allt annat jag kan komma på. Ljudet i sig är svårslaget i sin klass. (sätt på "apexorca gillar Sf -filtret" så det blir lite balans i det hela för er som tycker jag är för entonig)

De gamla begagnade Amatimodellerna låter fortfarande fantastiskt. Med betoning på musiken. Man glömmer helt av att det är en högtalare som spelar, det blir ren och skär musik. Det finns mängder av riktigt bra nya högtalare från många märken som klarar av mer poäng i HiFi-parameterprotokollet, upplösning, perspektiv och annat, men den rent engagerande musikupplevelsen klarar inte alla dessa tekniska monster av jämfört med gamla "Amatisar". Det beror på hur man lyssnar och vad man engageras av själv. 

Jag hade kunnat leva med vilken modell Amati som helst utan att bli uttråkad.

 

Skall inte förlänga denna diskussion men hittade denna gamla Timbre-tråd i samband med Futurans introduktion.  Kul! Har också en viss erfarenhet av Sf med 5 modeller ägda + Ktêman och avlyssnat ganska många nya modeller inklusive Futuran, dock inte dina nuvarande The Sf som jag bara sett, men inte lyssnat på. Men det hoppas jag att vi kan få ihop någon gång:).:tongue:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har provat Paradigm F3 och F5 och dom låter fantastiskt, mitt rum är på 36kvm och tycker att bägge passade bra

men som nybliven pensionär ville jag slå till på min förhoppningsvis sista högtalaren så det blev att jag köpte F5

men fick lite Ågren efter några veckor och fick chansen att byta upp mig till Person F7, och det är den bästa högtalaren jag haft.

jag har tidigare haft Focal Scala V2

Får du möjlighet så prova hemma innan köp

jag tycker för övrigt att hela Paradigms Persona serie är lätta att få till, dom har ju Beryllium även i mellanregistret och efter lite inspelning låter dom fantastiskt bra

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv mycket nöjd ägare av ett par Amati Futura. Så självklart kan jag bara beskriva dem i de bästa ordalag. 

Kör själv ett system som är både 2 kanals och hembio.

 

Jag läste att du inte kände något "tryck" med de C4:or du hade tidigare. Det kan naturligtvis vara rumsberoende men det speglar också det intryck jag har av C4. 

Men om du kan tänka dig att satsa på Dynaudio igen så skulle jag rekommendera en provlyssning på deras Contour 60. Där är det "åka av". 

Om du frågar mig är detta nog deras mest medryckande och spelglada högtalare. Dessutom tycker jag att de har väldigt bra tryck i basregionen. 

Nypriset är strax över 80 000 kr. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, bigblue said:

 

 

Jag läste att du inte kände något "tryck" med de C4:or du hade tidigare. Det kan naturligtvis vara rumsberoende men det speglar också det intryck jag har av C4. 

Men om du kan tänka dig att satsa på Dynaudio igen så skulle jag rekommendera en provlyssning på deras Contour 60. Där är det "åka av". 

Om du frågar mig är detta nog deras mest medryckande och spelglada högtalare. Dessutom tycker jag att de har väldigt bra tryck i basregionen. 

Nypriset är strax över 80 000 kr. 

 

Precis så tycker jag med. Det är den roligaste högtalaren som jag hört med nypris under 100.000kr 

Men låter den så bra som en bagagnad Amati... Nej är svaret om man har mina öron.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Först - hej alla på forumet - mitt första inlägg! Har mest läst era, oftast mycket väl genomarbetade inlägg, som t.ex. "Vinylspelare - en fråga om inställning" som jag återkommit till flera gånger, när jag fixat med min spelare. Superfin sammanställning!

Jag har ägt SF Amati Futura under ca ett års tid och kan verkligen rekommendera densamma. Underbar högtalare, som efter en relativ lång tids inspelning och precis som andra i tråden fört fram, klarar att återge det mesta i musikväg på ett bra sätt. De mår, som de flesta högtalare, bättre om de får hjälp av ett strömstarkt slutsteg även om specifikationen talar om hyfsad känslighet. Enligt mig är Amati Futura lättplacerad, har bra upplösning utan att bli för analytisk och har ett härligt driv i musiken, mer än t.ex. den äldre Amati Homage. Amati Futura är i mitt tycke bländande vacker och utstrålar gedigen byggkvalitet. 

Varför jag inte har kvar dem? Jo, min väg korsades av ett par SF Stradivari, som vid direkt jämförelse (samma rum och hårdvara) med Amati Futura ger mig en ännu större musikalisk upplevelse, inte minst på klassisk musik.  

Lycka till i valet! Berätta gärna hur det gick.

mvh

Link to comment
Share on other sites

I den här prisklassen (inte minst) så måste man ut och lyssna. Det finns mycket att välja på, och inte sällan faller valet på något helt annat än man först trodde när man fått bekanta sig med de alternativ som finns.

 

Min sista högtalare privat innan jag gav mig in i branschen var just Sonus Faber Futura. En allätare med kraftfulla basegenskaper och en mycket attraktiv design. Det var fortfarande och traditionsenligt en romantiker, men kryddat med en hel del nytt DNA ifrån nya konstruktörer med en friskare, öppnare återgivning än tidigare generationer.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...