Jump to content

Välljudande Queen?


AlfaGTV

Recommended Posts

Jag är eg. inte någon superentusiast av Queen, men det är svårt att förneka deras kvalitet.

Däremot är det oftast en besvikelse ljudmässigt oavsett platta, därav denna frågeställning.

 

Vad kan ni tipsa om när det gäller Queen och deras mest välljudande utgåvor?

Helst digitalt, men även vinyl skulle kunna funka? (jag var så korkad att jag skeppade iväg mina Queen-vinyl när jag gjorde min stora utrensning)

 

/Micke

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag är eg. inte någon superentusiast av Queen, men det är svårt att förneka deras kvalitet.

Däremot är det oftast en besvikelse ljudmässigt oavsett platta, därav denna frågeställning.

 

Vad kan ni tipsa om när det gäller Queen och deras mest välljudande utgåvor?

Helst digitalt, men även vinyl skulle kunna funka? (jag var så korkad att jag skeppade iväg mina Queen-vinyl när jag gjorde min stora utrensning)

 

Jag har lyssnat på Queen sedan 1972 och håller med om att deras utgåvor inte har hållit en speciell hög klass när det gäller ljud men deras konserter var desto bättre i både ljud och ljus.

Jag har aldrig trots mitt intresse för hur det låter aldrig kollat igenom min samling cd/vinyl om vilka utgåvor som låter bäst, jag har bara diggat musiken:blush: Så det kanske är så att musiken går före ljudet när man lyssnar till sina favoriter?

Men hoppas att någon kan tala om för oss @AlfaGTV vilka utgåvor som är bäst ljudmässigt, har jag de inte så kanske jag bör skaffa dessa?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag är inget fan av Queen och har ingen aning om deras skivor, men jag brukar tycka det är "kul" att leta efter bästa utgåvor av skivor... Steve Hoffmans forum är ofta en bra källa för diskussioner om remasters och olika utgåvor. Det finns en tråd om Queen där de flesta verkar uppskatta 2011 remaster varianterna, medan en del tycker att de är alldeles för komprimerade och hänvisar till den här tråden istället, med en ganska omfattande lista....

 

https://forums.stevehoffman.tv/threads/rolands-favorite-cd-versions-of-queen-albums.141208/

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Helst digitalt, men även vinyl skulle kunna funka?

Ett engelskt eller amerikanskt original av albumet "Jazz" och/eller "A Night At The Opera" på EMI eller Elektra, alternativt de japanska sacd-shm som kom för ett par år sedan skulle jag gå på.

 

 

https://www.discogs.com/Queen-A-Night-At-The-Opera/release/5992125

:tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har gillat Queen sedan barnsben. Jag gillar det oavsett om de är från analogt eller digitalt.

 

Jag har en del Queen på rullband (sk masterbandskopior) och The Game från 1980 låter fantastiskt. De album jag har som är från runt 1990 låter inte lika bra. De är ljusare och skrikigare i ljudet. Dock är de bättre än digitalversionerna och även vinylen. Om det finns någon utgåva som låter bra digitalt vet jag inte. Jag har en del på CD och de är bara medelmåttiga ljudmässigt men toppklass musikaliskt.

 

Vill du höra Queen med bra ljud så får det bli rullband alltså. :33:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ett engelskt eller amerikanskt original av albumet "Jazz" och/eller "A Night At The Opera" på EMI eller Elektra, alternativt de japanska sacd-shm som kom för ett par år sedan skulle jag gå på.

 

 

https://www.discogs.com/Queen-A-Night-At-The-Opera/release/5992125

:tongue:

 

Jeez, den var inte billig! Men jag ska nog kika efter de japanska varianterna! Tack!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ett engelskt eller amerikanskt original av albumet "Jazz" och/eller "A Night At The Opera" på EMI eller Elektra,

 

Jag har haft originalet som jag köpte när den kom men den åkte ut tillsammans med en massa annan pop när jag enbart fokuserade på jazz. En del plattor från den tiden har jag köpt på mig igen. Just Queen stod inte så jättehögt i kurs för min del men "A Night At the Opera" hade jag rätt bra minnen ifrån. Jag köpte en 1/2-speed remaster som firade albumets 30-årsjubileum 2005. Se https://www.discogs.com/Queen-A-Night-At-The-Opera/release/572282 Den börjar också klättra upp i pris, ser jag. 

 

Jag får spela den igen och lyssna. Jag har inget direkt minne av att den skulle ha outstanding ljud, men det är kanske fel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...