Jump to content

Kompromissen som blev fantastiskt bra!


Vox

Recommended Posts

43 minutes ago, Amatören said:

Visa din fru en av mina "setuper" så är jag övertygad om att hon tycker Maggisarna är små i jämförelse och låter dem stanna!:thumbsup:

(TV:n är 65")

2017-12-15-3.JPG

 

Gott Nytt År!

Staketen framför elementen är de kattstege?:blackeye:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

Tack!

Än så länge är inga inspel för sena. 

Edited by Vox
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nej, varför lämna "Maggisar"?

Själv tog jag hem ett par MG12QR och tänkte att de får nog stå i arbetsrummet på övervåningen, men kopplade upp dem i vardagsrummet för provspelning. Efter en stund med "rätt" musik kom kommentaren "Dom där kan väl stå kvar här nere", och så blev det.

Jag rekommenderar MG12QR, eller nya .7 till många som frågar mig om råd. Jag tycker de ger det mesta av vad man förväntar sig av Magneplanar, men med den lägre höjden och tunna designen, så smyger dom in utan att bli påtagliga. Sen kompletterad med en sub (Mission 150BP), så går det att spela djupt ner också, något som i princip alla maggisar ändå behöver.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-17 at 12:50, tojo said:

Nej, varför lämna "Maggisar"?

Själv tog jag hem ett par MG12QR och tänkte att de får nog stå i arbetsrummet på övervåningen, men kopplade upp dem i vardagsrummet för provspelning. Efter en stund med "rätt" musik kom kommentaren "Dom där kan väl stå kvar här nere", och så blev det.

Jag rekommenderar MG12QR, eller nya .7 till många som frågar mig om råd. Jag tycker de ger det mesta av vad man förväntar sig av Magneplanar, men med den lägre höjden och tunna designen, så smyger dom in utan att bli påtagliga. Sen kompletterad med en sub (Mission 150BP), så går det att spela djupt ner också, något som i princip alla maggisar ändå behöver.

Håller med! Som jag skrev tidigare. Ett par mindre .7 skämmer inte. Kompletterat med sub tex två REL blir det fullt register.

Link to comment
Share on other sites

Apropå stora högtalare och WAF så lånade jag hem för länge sedan ett par Sonus faber Stradivari, den ursprungliga modellen, med helt tvärställda kabinett som är ganska skrymmande i blickfånget. Men ack vilket ljud.:tongue: Tyvärr var både dåvarande hustrun och tyvärr även sonen emot denna ljudmässiga dröm. De liknade högtalarna vid två gravstenar vilket jag tyckte var djupt orättvist. Snyggare högtalare får man leta efter även om tillvänjningsprocessen utseendemässigt kanske var lite längre än mina nuvarande Ktêma. Men innovationsförmågan är densamma och ljudet något utöver det vanliga.

 

Men jag håller nog på @Harryup:s förslag att Quad ELS kan framkalla samma känsla som ett par Maggisar givet att man får till dem ljudmässigt vid uppställningen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Adagio said:

Håller med! Som jag skrev tidigare. Ett par mindre .7 skämmer inte. Kompletterat med sub tex två REL blir det fullt register.

 

Tanken har slagit mig, men har läst om hur svårt det är att integrera subbar på bra sätt. Kanske det skulle vara lättare med Magnepans basmoduler, eller? 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Vox said:

Tanken har slagit mig, men har läst om hur svårt det är att integrera subbar på bra sätt. Kanske det skulle vara lättare med Magnepans basmoduler, eller?  

 

För mig verkar det mest rimligt att köra med basar i öppen baffel till ett par Maggisar. Gissar att det förenklar integrationen - att köra på samma princip!

Ett par Dipole15 http://aespeakers.com/shop/dipole/dipole15/

Dipole15-front.png

 

Tillsammans med Hypex FA501 som sköter delning samt EQ/trimning mot rummet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vox said:

 

Tanken har slagit mig, men har läst om hur svårt det är att integrera subbar på bra sätt. Kanske det skulle vara lättare med Magnepans basmoduler, eller? 

 

Det tror jag absolut. Jag förklarar varför jag tror det nedan.

 

Jag har själv provat för många år sedan med att integrera sub i ett system jag hade då. Det var bra när det var party hemma och med den musiken man spelar på party, men inte att lyssna koncentrerat till alla andra gånger.

Jag klarade inte trots ganska stora ansträngningar, lite experthjälp och envishet få till det så jag blev nöjd. Jag köpte istället större högtalare med den bas jag ville ha från början och då lät det bra.

 

Jag vet inte om detta bara är jag som tycker mig höra det jag nu skall beskriva men det är så jag upplever det. I alla fall i de flesta fall, men jag säger inte att det inte går att få till, bara att det är jättesvårt. 

Med subbar inkopplade blir det ofta en känsla av dålig tajming och att basen inte går ihop med resten i musiken. När man kopplar ur subben igen blir det mer takt och tajming och jag rycks med i musiken, men det blir mindre bas så klart. Jag tror detta beror på ett tajmingproblem som är svårt att rätta till. Med nya digitala hjälpmedel sägs detta bli bättre och lättare att få till. Ibland har det varit så, men ofta har det varit tveksamt tycker jag. Jag mins otaliga sådana demonstrationer från München-mässan som jag tycker varit platt fall faktiskt.

Det är alltså en sak att få ihop det i rummet så att det spalar i takt mellan högtalare och subbar och få det att integreras sömnlöst från topp till botten. Otroligt svårt.

 

Det andra är en förklaring av en effekt på ljudet jag inte hört talats om, men kommit att tänka på själv. Det kanske är vedertaget för proffs, men för mig är det en ny tanke. Eller också är jag helt fel ute. Jag testar ändå tanken...

Det var när jag satt och lyssnade på en högtalare för ca 5 år sedan. De använder sig av två helt olika tekniker för basen och resten uppåt i registren och jag fick verkligen inte till en bra musikupplevelse. Jag kunde inte njuta av musiken, det lät fel på något sätt. Jag kom på att det var basen som inte spelade som resten av högtalare. Det var på något sätt en helt annan grundklang i basen och resten av högtalarens membran. När dessa skulle samsas i samma ackord blev det snett i skallen på något vis. Efter denna upplevelse kan jag höra detta i flera andra sorters högtalare och jag tror jag då förstår varför jag inte gillat vissa typer av högtalare. Högtalarens membran måste låta likadant med samma klang på något vis. Om det skiljer för mycket spelar de olika membranen inte ihop och det låter konstigt. Den tekniskt kunnige skulle säkert visa mig specifikationer och mätningar på frekvenser och annat för att bryta ner min tanke, men jag tror att det är något som inte stämmer när man blandar olika tekniker och material för att återge olika frekvenser. Ett instruments ljud kommer från många olika frekvenser som ofta får spelas av olika membra och jag tror det är viktigt att det låter med samma klangfärg i hela registret om man kan uttrycka det så. 

Jag har hört Magnepan med olika sorters subbasar och alldeles fantastiskt bra kan detta bli med Magnepans egna subbasar, men inte alls lika bra med mer traditionella subbas teknik som jag hört.

Jag skulle definitivt använt mig av Magnepans egna subbasar med samma teknik som resten av högtalaren. Hemma hos Listen to Music låter Tympani panelern magiskt bra och integrerat i hans system. Kanske den bästa basintegration i ett system med separata basar jag hört.

Eller köp en högtalare som klarar bas med en gång om basen är viktig.:D Men du kommer inte få de fina egenskaper som är unika för Magnepan i övrigt. Det har nog bara Magnepan. Man skall inte ha Magnepan om man vill ha fullt dynamisk och realistiskt bastryck, man skall ha Magnepan för dess upplösning, fina microdetaljer, luftighet och tajming. Man får klarar sig med mycket fritt och upplöst basljud som har mindre bastryck. Musikaliska som få är de. Man kan inte få allt även om man vill det.

 

Hoppas något av mina erfarenheter och amatörmässiga slutsatser kan vara till hjälp.

 

Jag tar gärna mot synpunkter och tankar kring detta med att hela registret måsta ha samma "klangfärg" (om ni förstår vad jag menar) för att en högtalare skall spela bra och trovärdigt.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar Apex ang klangfärg, och jag förstår hur du tänker, grundtonen och övertoner som genereras av olika element bör ha samma material/teknik. 

Om din tes håller eller ej ska jag låta vara osagt, men jag ska tänka på den när jag konstruerar nästa högtalare ?

 

Ps. Kan bara hålla med dig om ljudet hos Lisen to Music, fantastiskt bra !!!

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

Jag tar gärna mot synpunkter och tankar kring detta med att hela registret måsta ha samma "klangfärg"

När man voicar en högtalare så är det basic att få samma egenskaper i övergångszonen mellan register.

Det handlar dels om att elementen ska ha samma klang som du skriver, men även att de är synkade i nivå, fas, snabbhet/tröghet mm.

Det är lätt att tänka att det inte ska va så jävla svårt vid en delningsfrekvens.

Men just eftersom det inte bara är vid en delningsfrekvens utan snarare ett ganska brett område, så är väl detta bland det svåraste av allt att få bra med en högtalare.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calle_jr said:

När man voicar en högtalare så är det basic att få samma egenskaper i övergångszonen mellan register. 

Det handlar dels om att elementen ska ha samma klang som du skriver, men även att de är synkade i nivå, fas, snabbhet/tröghet mm.

Det är lätt att tänka att det inte ska va så jävla svårt vid en delningsfrekvens.

Men just eftersom det inte bara är vid en delningsfrekvens utan snarare ett ganska brett område, så är väl detta bland det svåraste av allt att få bra med en högtalare. 

  

D3404-18WE_fromXO_0.5mtfb_-24.2_spl-drivers-fromXO_1200.png

Grön och orange, visar på just detta - en flack delning gör att elementen "lämnar över" till det andra över ett brett område. Jag tror att olikheter mellan 2 element, kan bli mindre påtagliga genom flack delning. Men jag gissar...

Link to comment
Share on other sites

Tack, @Engelholm Audio, perfekt illustration.

 

3 hours ago, Engelholm Audio said:

Men jag gissar...

Behöver man kalla det gissning?

Sätt tummen på ett membran som vibrerar, tex ett högtalarmembran eller ett grytlock - det ändrar klang direkt när man exciterar det.

Högre ordningens filter får liknande effekt, som jag ser det. Plus att fasen förskjuts stegvis med ändrad frekvens.

Det är nog alltså inte bara så att element drar ifrån varandra klangmässigt vid brant delning, de drar även iväg inom sitt eget register.

Enkelt uttryckt; så fort man påverkar output (med ett filter) så påverkar man också elementets klang och fasgång.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

När man voicar en högtalare så är det basic att få samma egenskaper i övergångszonen mellan register.

Det handlar dels om att elementen ska ha samma klang som du skriver, men även att de är synkade i nivå, fas, snabbhet/tröghet mm.

Det är lätt att tänka att det inte ska va så jävla svårt vid en delningsfrekvens.

Men just eftersom det inte bara är vid en delningsfrekvens utan snarare ett ganska brett område, så är väl detta bland det svåraste av allt att få bra med en högtalare.

 

 

Det är så jag tänker. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Tack, @Engelholm Audio, perfekt illustration.

 

Behöver man kalla det gissning?

Sätt tummen på ett membran som vibrerar, tex ett högtalarmembran eller ett grytlock - det ändrar klang direkt när man exciterar det.

Högre ordningens filter får liknande effekt, som jag ser det. Plus att fasen förskjuts stegvis med ändrad frekvens.

Det är nog alltså inte bara så att element drar ifrån varandra klangmässigt vid brant delning, de drar även iväg inom sitt eget register.

Enkelt uttryckt; så fort man påverkar output (med ett filter) så påverkar man också elementets klang och fasgång.

 

I din analogi måste du ju kompletteras med ett annat grytlock där du (med tårna?) filtrerar bort lågfrekvenser för att de två locken tillsammans ska summera till en helhet. :) Sen ska du jämföra olika branta delningar mot varandra - hur tydligt du hör skillnader i övergången mellan, låt oss säga borstad rostfritt lock mot lackat lock.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Engelholm Audio said:

I din analogi måste du ju kompletteras med ett annat grytlock där du (med tårna?) filtrerar bort lågfrekvenser för att de två locken tillsammans ska summera till en helhet. :) Sen ska du jämföra olika branta delningar mot varandra - hur tydligt du hör skillnader i övergången mellan, låt oss säga borstad rostfritt lock mot lackat lock.

 

Ja, precis :)

Grottmänskohifi. För att få lite mer hifi-touch kanske man kunde titta på det i en simulering eller mätning?

Man brukar se frekvens- eller fasgång likt den bilden du visade ovan, men det är lite svårt att se vad man hör utifrån det.

Hur skulle det se ut i tidsdomänen om man spelade en not på ett instrument där grundtonen ligger i närheten av delningsfrekvensen om:

Fall 1: 1:a ordningens filter uppåt och neråt?

Fall 2: 3:e ordningens filter uppåt och neråt?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, precis :)

Grottmänskohifi. För att få lite mer hifi-touch kanske man kunde titta på det i en simulering eller mätning? 

Man brukar se frekvens- eller fasgång likt den bilden du visade ovan, men det är lite svårt att se vad man hör utifrån det.

Hur skulle det se ut i tidsdomänen om man spelade en not på ett instrument där grundtonen ligger i närheten av delningsfrekvensen om:

Fall 1: 1:a ordningens filter uppåt och neråt?

Fall 2: 3:e ordningens filter uppåt och neråt?

 

För 99% av alla högtalare ser det illa ut...iaf för ögat! Stegsvar är ju en "liknande" mätning där ögat blir förvånad att vi ens känner igen vilken låt det är:

Input:

Lsfig10.jpg

 

Exempelbilder:

Lsfig12.jpgMl3fig5.jpgtanfig7.jpg

 

Med några få undantag:

99DAL4fig4.jpg

 

Mätningar från Stereophile.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-01-21 at 18:39, Vox said:

 

Tanken har slagit mig, men har läst om hur svårt det är att integrera subbar på bra sätt. Kanske det skulle vara lättare med Magnepans basmoduler, eller? 

Nja, jag gjorde ett försök här hemma som inte blev som förväntat. Jag skulle behövt skära rejält i bakskärmens frekvensområde. Den är ett basstöd egentligen, för stooora rum eller det lilla maggiesystemet. Sen är den överraskande stor och lite svårplacerad.

jag föredrog att köra med två REL T7i pga att det var enkelt att justera såväl volym som arbetsområde, dessutom lastade de inte slutsteget på samma sätt som skärmen. ,7 spelar på riktigt bra på egen ha d men för att det ska bli riktigt kul är ett par subbar en vitaminboost. Jag har provat några olika subbar och lyssnat i olika system och har aldrig tyckt det lirat ihop, tills jag hörde REL. På något sätt smälter de ihop med huvudhögtalaren och ” hörs ” aldrig om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...