Jump to content

Kompromissen som blev fantastiskt bra!


Vox

Recommended Posts

1 hour ago, figge said:

Boenicke.

 

Visst är det ett par Boenicke som hittat hem till mig. Modellen heter W8 och är deras minsta golvhögtalare. http://boenicke-audio.ch/w8_c/

Ofattbart hur så mycket välljud kan komma ur ett par så små golvare. ? De är mindre i verkligheten än vad de är på bild. ? 

78 cm höga, drygt 11 cm breda och ett djup på 26 cm. Ser inte mycket ut för världen, men skenet bedrar. 

 

Av min hustru fick de mycket högt betyg. Utseendemässigt alltså. Hon tackade mig för bytet. ?

 

Så nu är det inspelning som gäller och sedan jobba med placeringen. 

 

Tack till Marcus på @Perfect sense för hjälp och bra service. 

Edited by Vox
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calm said:

Enda sedan München 2015 när jag för första gången hörde dem, så har jag förundrats över hur så små och smärta högtalare kan ljuda så mycket och väl även i stora rum. Senast jag hörde ett par var hos Marcus för inte så länge sedan.

 

Håller med, den lilla W5 är på ett sätt nästan mest imponerande av Boenicke lineupen, det går liksom inte ihop hur de kan producera så mycket och stort välljud ifrån de pyttesmå lådorna.... extra kul på mässor när de står bredvid en större modell och man inser att kablarna är inkopplade i de små högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Har egentligen inte hört deras modeller så jag kan uttala mig mer än att de gånger jag hört på dem så har jag tyckt att de låtit mycket bra och mycket för att vara så "små".

Ha en trevlig inspelningstid och njut av välljudet tillsammans med frugan.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 minute ago, Taxmannen said:

Det ser verkligen jättefint ut Vox! Jag gissar att rummet är ett lyft också jämfört med din tidigare inte helt oproblematiska "gubbskrubb"?

 

Ja, det är en väldig skillnad på akustiken. Till det bättre. Mitt gamla rum var en liten betongbunker. Här är det också betongväggar och tak, men de är gömda bakom distanserade  träväggar och trätak. Och rummet är större. 

Link to comment
Share on other sites

I basicutförandet står högtalarna på tre fötter. En fram och två bak. Med innehållet i paketet kommer högtalarna bak att hänga i två wirar. Fram kommer de att stå på en stålkula. 

 

E73F6C4C-990E-4C71-8899-D2A2712632B2.thumb.jpeg.ba9143d47536ae6d1b5e294e1f88fe13.jpeg

 

EB75C79A-5B33-43DE-BB21-02C82AA9C0BD.thumb.jpeg.51a4ea7bef7e75aa55ad8164bbc67863.jpeg

 

På så sätt blir högtalarna nästan helt avkopplade från underlaget. 

Dett märks framför allt på att basen blir bättre definierad. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Vox said:

I basicutförandet står högtalarna på tre fötter. En fram och två bak. Med innehållet i paketet kommer högtalarna bak att hänga i två wirar. Fram kommer de att stå på en stålkula. 

 

E73F6C4C-990E-4C71-8899-D2A2712632B2.thumb.jpeg.ba9143d47536ae6d1b5e294e1f88fe13.jpeg

 

EB75C79A-5B33-43DE-BB21-02C82AA9C0BD.thumb.jpeg.51a4ea7bef7e75aa55ad8164bbc67863.jpeg

 

På så sätt blir högtalarna nästan helt avkopplade från underlaget. 

Dett märks framför allt på att basen blir bättre definierad. 

Annorlunda och intressant lösning onekligen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Annorlunda och intressant lösning onekligen.

 

Calm

 

Ja, det är mycket nytänkande och intressanta lösningar i de här högtalarna.

 

Sven Boenicke (grundare, ägare och utvecklare) skriver på deras hemsida;

"Perhaps I have spent more time in concert halls recording live music than most other loudspeaker manufacturers. Wherever I go, the tone of real instruments is with me. In my memory, in my body - and I promise you can hear it in our products."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...