Jump to content

Kopieringsskydd, rippning, konvertering pcm -> dsd o.l.


Bebop

Recommended Posts

Personligen är jag närmast religiöst allergisk emot att köpa en HiFi-server. För min del alldeles för mycket pengar som går på saker som kanske inte ens går att uppgradera eller reparera om några år. Det kommer inte dröja länge innan man inte ens har någon egen server utan allt man har ligger i molnet, dvs. på någon annans server. Med 5G etc. så kommer inte hastighet vara ett problem oavsett storlek på filer. Och precis som en hel del gamla fina CD-spelare som idag inte går att laga för att mekaniken inte längre tillverkas så finns det ett ändligt liv på HiFi-servrar också. Moderkort, disk versioner etc är inget en HiFi-tillverkare kan styra över speciellt länge. Även om servern påverkar ljudmässiga så är det på spelaren jag lägger pengar och som jag kan tänka mig byta då och då.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Harryup said:

Ett stort problem med folks erfarenheter och tyckande baserat på datorer är att datorer är individuella.

Och man vet inte ens vad det är för individ man har fått.

Även om man tar sig tiden att felsöka, ta bort, konfigurera och optimera, så är en förändring bara en random uppdatering bort.

Windows 10 är bättre, men det är egentligen i förhållande till det kaos som rådit tidigare. Asio tillkom inte av en slump. Det är inte heller en slump att företag köper batchar av samma hårdvara med låst och förbestämd konfiguration till alla anställda.

 

Hur som helst är det ett bra alternativ ändå att spela med laptop, om man använder den dedikerat, gör minimiinstallationerna själv med blåst hårdvara och är sparsam med uppdateringar.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

gör minimiinstallationerna själv

Windows 10 har en alldeles utmärkt feature för att rensa ut "bloatware" som man kan göra när som helst. Enklast blir det om man gör det i samband med första installationen. Finessen heter "Börja om på nytt". När man kör det så plockas också eventuell önskvärda program bort, t ex 3:e parts säkerhetsprogram så det krävs lite efterarbete med installationer att få på plats det man vill ha. Jag har t ex plockat bort molntjänstprogram. Däremot ligger personliga filer kvar.

 

Man kan också beställa sin laptop med ren installation som kallas "Signature Edition" vilket kostar extra. Det är dock en enkel operation att göra själv. Tidigare fanns bara "återställning" och sedan fick man plocka bort manuellt. 

 

  1. Klicka på  startknappen, välj "Inställningar" och sedan "Uppdatering och säkerhet"
  2. Gå till "Återställning" och klicka på "Lär dig hur du börjar om med ren installatio  av Windows" - Bekräfta med "ja".
  3. Följ anvisningarna.

Alla appar och program utom de som ingår i Windows plockas bort. Efter det kan man manuellt plocka bort även oönskade Windowsprogram om så önskas. Vad jag har läst mig till så är det mindre känsligt idag med "onödiga" program pga av W10 bättre multitaskfunktioner i kombinatiom med flerkärniga processorer och snabbare discar typ SSD. Jag vill ha den ren ändå för ljudändamål. Känns bättre om inte annat

 

När det gäller uppdateringar så är jag positiv till dessa. Kanske därför jag sällan haft problem med Windows om vi undantar Vista som var en rysare.  Även program typ JRiver, Foobar med flera utvecklas till de senaste versionerna av Windows. Ibland har det smugits in buggar men det brukar komma rättelser rätt snabbt. Det är ju inte annorlunda än vad t ex Roon gör. Uppdateringar brukar ju inte komma till för att djävlas eller göra saker sämre. Jag har JRiver v. 24.0.73 och i april kommer v.25. Jag började med v13 om jag minns rätt och det är en skillnad som natt och dag. I version 24 har man t ex introducerat "panel-styrning", dvs man styr via https-sida via ip-kod och sin media networkkod stället för DNLA (om man vill). Här kan man också streama radio från t ex Radio Paradise, filmer eller vad man vill komma åt. Jag har bara min öppen för 2-kanal.

 

WASAPI eller ASIO är ju mer styrt av vilken som supportas av dacen. Att döma av Computer Audiophile så fokuserar ASIO idag i huvudsak på den professionella sidan. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Harryup said:

Personligen är jag närmast religiöst allergisk emot att köpa en HiFi-server.

 

15 minutes ago, Bebop said:

Det är ju inte annorlunda än vad t ex Roon gör.

 

Det är lite skillnad på en HIFi-server och en HiFi-server:)

Det jag tycker är tilltalande med lösningar som t ex Roon-Rock och Aurender är att trots att det ligger en "normal" dator i botten så tar leverantören ansvar för hela paketet med en paketering av operativsystemet och den programvara som leverantören tillhandahåller och detta inkluderar då allt som behövs för att få en fungerande miljö, hantera uppdateringar o s v. Givetvis kan man då inte göra "allt annat" på den datorn som du @Bebop önskar utan maskinen är dedicerad för sitt ändamål. Att sen Aurender väljer en lösning med egen hårdvara/paketering för att maximera ljudkvaliteten, medan Roon använder standardhårdvara (Nuc) påverkar självklart prisbilden där Nuc kostar i nivå med en laptop medan Aurender är mera av en HiFi-pryl. Roon är flexibel i sin arkitektur så att man kan välja att spela över nätverk eller direkt via USB, medan Aurender är en "allt-i-ett" som inte stödjer nätverksspelning. 

 

Sen är det givetvis så att unix/linux lämpar sig bättre för denna typ av slimmade paketeringar än Windows och allt fler appliances använder just unix för detta. Till exempel - Ubiquitis enklaste nätverksswitchar har en liten inbyggd dator med unix installerad så det går enkelt att koppla upp sig (via SSH) och administrera switchen. Visserligen via ett hard-core teckenbaserat kommandogränssnitt (jfr. DOS), men en del är ju lagda åt det hållet :D

 

12 hours ago, Harryup said:

Det kommer inte dröja länge innan man inte ens har någon egen server utan allt man har ligger i molnet, dvs. på någon annans server.

 

Tekniskt sett ja, men frågan är om folk vill göra på det sättet - jag vill det inte av flera olika anledningar. De som tycker att molnlagring är toppen har kanske redan hoppat på streamingtåget fullt ut och sålt sin skivsamling. Jag vill ha full kontroll på min egen miljö och gärna kunna spela musik "lokalt" oavsett uppkoppling och använder enbart egna privata molnlösningar för att hantera säkerhetskopior, delning mellan siter osv. 

Link to comment
Share on other sites

Fast det är skillnad på att stream sina egna skivor och att stream andras skivor dvs. Tidal och Spotify.

Finns det inget hörbart problem med att lägga sina egna skivor i molnet och snabbhet och tillgänglighet och rimlig kostnad är löst så ser jag inte det som ett problem med att inte ha hårddiskar hemma. Nu är upptiden inte 100% mot nätet och kommer aldrig att bli så det kommer ju göra en fråga om tillgänglighet viktig för vissa, kanske alla som är musikintresserade.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bekvämare med en plug-in-lösning men jag tycker inte det är värt priset plus att jag tycker det är kul och lärorikt att fixa och trixa själv. Jag är ändå inte ens i närheten av den tid t ex @calle_jr och @Peo lägger på sina vinylriggar, el och bekämpning av oönskade resonanser. Eller den tid och ambition t ex @octavia rs lägger på sin digitallösning. Men jag tycker det är väldigt intressant att följa och jag har stor respekt för det arbete de lägger ner och även jag lär mig massor. Det handlar om passion.

 

Någonstans går det ju ut på att det skall låta bra och vara lätt och praktiskt att komma åt musiken och spela den och i det avseendet är jag väldigt nöjd. Hur det förnöjsamhetsindexet sätts är ju personligt. Jag är en "pc-människa" och är nöjd med det. På jobbet var jag även en Mac-människa när vi tog fram marknadsföringsmaterial och vid kommunikation med tryckerier, pre-press och Art Directors. Den bilden har börjat ändras en hel del senaste åren sedan Windows 10 kom. I produkktion jobbade vi mycket i Unix-miljö och i Paris och Frankfurt hade vi datacentraler som hanterade SAP world wide och sedan då alla dessa interface. Idag är det förbjudet med Macar på Tarkett i nätverket men det handlar mer om policy och säkerhet. Det finns plats för både Windows, Mac, Unix, Linus med flera och att uppnå goda resultat med dessa.

 

Jag tog med min digitalrigg och Peo ner till calle_jr för att jämföra hur mina grejer stod sig idag mot den Brystonrigg calle_jr då hade lånat hem. Nu gick vi inte ordentligt på djupet men ingen av oss kunde direkt höra några som helst skillnader vare sig med pcm, dsd64 eller dsd128 mellan riggarna. Skulle det vara så hade jag bytt fot med en gång. Det kommer jag även att göra framledes. Vem som än vill överbevisa mig att jag har fel är välkommen hit att sätta upp sina grejer. 

 

Vi engagera oss på olika saker och när det gäller just Windows och laptopar tycks det finnas en besatthet att klanka ner på detta. Här är folk oerhört ömfotade. Oftast handlar det om gamla erfarenheter som fastnat ungefär som att jämföra en VW Passat modell 2018 med från 1998. Intressantare då, tycker jag, att hitta lösningar för att få ut max av det man nu valt och det jag vet idag om detta är långt mer än det jag visste för, säg ett eller fem år sedan.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Bebop said:

Vi engagera oss på olika saker och när det gäller just Windows och laptopar tycks det finnas en besatthet att klanka ner på detta.

 

Mitt inlägg hade inte alls som avsikt att klanka ner - då missförstod du mig helt Däremot menar jag att det blir skevt när man drar alla "musikservrar" över en kam och pekar på att de är "dyra", "statiska som inte går att reparera/uppgradera" och "bara är en PC i ett fint skal". Jag menar att en Roon-baserad lösning med Rock/Nuc prismässigt ligger i nivå med en laptop, så en direkt jämförelse mellan dessa två, allt annat lika, vore helt klart intressant! Om det är så att de skulle vara jämförbara ljudmässigt, ja då är det bara en smaksak om man föredrar Roon eller JMS.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju Roon en Nuc och som sådan "standardvara", bara att Roon själva lagt lite handpåläggning på den. Så just den skulle jag säga att av underhållsmässiga skäl att jämställa med en vanlig PC ungefär. Det som jag inte är så sugen på personligen är alltför komplicerade apparater som inte är standard och där man inte med säkerhet vet om det kommer finnas moderkort när man behöver ett eller om det finns passande diskar den gång man behöver det eller om det går att uppgradera med större diskar när man växer ur den. Jag jämför med något så enkelt som att det mig veterligen inte ens tillverkas CD-rom enheter längre, vilket gör massiva svårigheter med att underhålla en aningen äldre CD-spelare av vissa fabrikat. Personligen är jag dataansvarig och ansvarig för nätverk och servrar i mitt dagliga jobb och jag har stora svårigheter med att köpa en dator av en HiFi-handlare. Däremot resten i moderna anläggningar har jag inget bekymmer med att köpa. Detta är mina personliga reflektioner och jag ser absolut förtjänster med integrerade apparater av utrymmesskäl eller för enkelhet skull. Om man inte är van vid vad servrar kan hitta på så har jag full förståelse att man inte vill ha en sådan. Men jag tror mer på avancerade dac-lösningar än avancerade serverlösningar när det gäller påverkan på ljudåtergivningen.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Taxmannen said:

Däremot menar jag att det blir skevt när man drar alla "musikservrar" över en kam och pekar på att de är "dyra", "statiska som inte går att reparera/uppgradera" och "bara är en PC i ett fint skal"

Du har rätt i det. Även jag kan raljera lite ibland och slänga ut lite obalanserade kommentarer. Det är lätt gjort när man läser om en Windows 10- baserad server med 64 GB SSD-disk, 8 GB internminne med Celeron-processor som man vill ha ca 50,000 för inklusive tull, frakt och moms i sin enklaste konfiguration, se https://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/shop/sms-1000sq-windows-edition/

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...