Jump to content

Har inte du heller fått någon AK4490EQ?


calle_jr

Recommended Posts

Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

 

Mitt primära musikbibliotek finns på en hårddisk, och de som känner mig en liten gnutta vet att det är en ren lögn.

Jag måste precisera mig: Mitt primära digitala musikbibliotek finns på en hårddisk. På samma sätt är det genomgående på den digitala arenan - man måste vara precis, allting beror på. Man kan inte säga att pcm är skit eller dsd är trams eller att klockan är viktigare än processorn osv. Allt beror på implementeringen. Visst är komponentkvalitet och -prestanda viktigt, men jag tror att mer än man anar beror på konstruktörens kompetens och finurlighet. Det är sannolikt dags för mig att se över my digital frontend och då är detta egenskaper som jag värdesätter. Den här övningen har fått mig att undra varför det har cementerats en så strikt skiljelinje mellan digital och analog signalbehandling. I många fall är skiljelinjen berättigad och helt begriplig, men i andra fall tycker jag att den känns onödig.

 

Nåväl, mitt primära digitala musikbibliotek finns som sagt på en hårddisk. En hårddisk... kan anslutas till usb3 på Bryston BDP-3 Digital Music Player. Det finns två bussar på BDP-3, den ena har 3st usb2-portar och 1st usb3. Den andra har 2st usb3. Det finns dessutom två usb2-portar bekvämt placerade på fronten för exvis fickminnen. Jag var egentligen ute efter att testa en bra dsd-dac och fastnade för Bryston BDA-3 Digital to Analog Converter. Medan jag läste på och klurade hur jag skulle få ihop my digital frontend equation kom jag gång på gång tillbaka till BDP-3.

 

DSC_4463.JPG .....

DSC_4474.JPG


Bryston BDP-3 och BDA-3.

 

Koppling mellan BDP och BDA kan göras med digital xlr, spdif (rca eller bnc), optisk toslink, 4st hdmi (varav 1st hdcp 2.2) eller 2st asynkrona usb-audioingångar. Jag väljer usb eftersom det stödjer dsd128 (BDA stödjer dsd256 men inte BDP). Kontakterna är avsedda för typ A till typ B med usb klass 2, dvs en vanlig jävla skrivarkabel. Övriga portar stödjer 24/192 pcm resp dsd64, dock inte surround.  Det finns även en 1Gbit/s nätverksingång.

 

Både spelare och dac har linjär nätagg (toroidtrafo) och en separat nätdel för standby. Alla audio-ingångar är isolerade med en trafo.
Spelaren baseras på ett custom Intel Celeron moderkort med 8Gb ram och Linux OS på en inbyggd SSD. Man kan själv montera en vanlig 2.5" SSD internt eller få den monterad vid levererans. Klockning sker via separat krets med usb-gränssnitt. 
Förutom ett par asynkrona usb-anslutningar har dacen en hdmi-switch (separat pcb) som man inte ser på många konkurrerande apparater. Dessutom en video passthrough som stödjer 4k. BDA-3 har två separata klockningskretsar för avkodning av pcm upp till 32/384 och upp till quad dsd (dsd256) native eller DoP. Bryston har valt AK4490EQ som är ett 32-bitars chip från japanska AKM och implementerat det i en balanserad dual mono-konstruktion. Förutom 120dB S/N finns det en rad funktioner på detta chip såsom OSRD-teknik (brusreducering utanför audiobandet) och en handfull andra digitala filter. Bryston har implementerat en valbar uppsampling, men den har jag inte hunnit testa än. Det finns ett par single ended och ett par balanserade analoga utgångar.

 

DSC_4490.JPG


AK4490EQ från AKM.

 

 

.....

Bryston har valt att arbeta med ett webgränssnitt som såg mycket bra ut när jag läste på, men som man helt enkelt måste prova i praktiken för att kunna utvärdera vad gäller struktur, funktionalitet, snabbhet mm. Det finns en fjärrkontroll också, och det går även att styra på fronten på spelare/dac, men webgränssnittet är mycket kraftfullare och en nödvändighet för ett musikbibliotek. Det visas en rad med 11st ikoner som inte är helt intuitiva, men man kan säkert lära sig vad symbolerna avser :) En del skulle önska att även BDA-3 kunde styras från samma app, exvis för att byta källa. Det kanske går, jag har inte hunnit fördjupa mig om det.

 

För spelning med pc, mac eller server krävs en drivrutin från Bryston som man laddar ner från deras hemsida. Det går även att spela internetradio med bRadio interface, samt Tidal och Roon om man installerar Roon Core som värd.

 

Allt detta visste jag på förhand och det har varit ett besvärligt letande, som jag egentligen inte är ett dugg road av. Mängder av produkter från för mig både kända och okända märken har passerat revy i Chrome. Det går ju att läsa både Aftonbladet och Expressen, men ingen av dem är egentligen bra. En slags allmän fake news-känsla infinner sig. Jag vill inte påstå att jag har extremt höga krav, men de kanske är lite specifika om man inte vill spendera astronomiska summor på en produkt som är omodern om fem år. Som exempel kan man fråga sig hur man ska prioritera vad gäller pcm och dsd.

 

Link to comment
Share on other sites

PCM eller DSD?

 

Ni kan detta, men kan för textens begriplighet :unsure: få min syn på saken. En vanlig sacd tillverkas med 64 gånger högre samplingsfrekvens jämfört med standard pcm (44.1), men den har mycket lägre upplösning. 1 bit jämfört med 16 bitar för cd motsvarar 216 / 21 = 32768 gånger högre upplösning. Tricket är att dsd tillämpar brusformning för att putta upp bruset, så att man inte alls behöver den upplösning som krävs för tillverkning av cd. Pcm är en mycket mer primitiv metod och kan inte tillämpa brusformning (åtminstone inte på ett vettigt sätt). För pcm måste man därför öka både samplingsfrekvens och upplösning rejält för att kunna mäta sig med dsd "kvalitetsmässigt". 

 

Det gör att pcm behöver hantera extremt mycket mer data per tidsenhet för att kunna mäta sig med dsd. Kvalitativt  gissar jag att dsd64 är jämförbart med pcm 24/96. Om du håller med om det så behöver hårdvaran kunna hantera 285 tusen gånger mer data per tidsenhet, dvs (96 x 224) / (2822.4 x 21). Detta påverkar självklart hur man måste utforma hårdvaran. En ren gissning är att processorn måste vara extremt mycket bättre för pcm, medan klockan är det viktigaste för dsd.

 

Dsd använder pulsdensitetsmodulering (pdm) för att lagra analoga audiosignaler digitalt. Signalen lagras i en sekvens av 1 bit med samplingshastigheten 2822 kHz, dvs varje sampel kan bara representera 1 eller 0 vilket tolkas som positiv eller negativ polaritet. Varje puls (sampel) motsvarar den relativa nivån i förhållande till den analoga signalens amplitud. En pdm-signal avkodas därför mycket enkelt till en analog signal genom att den digitala strömmen transporteras genom ett lågpassfilter. Densiteten hos pulserna över tid omvandlas till elektrisk spänning (eller ström) med motsvarande nivå. Enkelt uttryckt; ju fler ettor per tidsenhet desto högre spänning per tidsenhet.

 

För pcm (pulskodmodulering) är amplituderna kodade i varje sampel så att amplitudens precision ges av de antal bitar man använder. För att avkoda en pcm-signal omvandlas värdet i varje sampel till en elektrisk spänning med motsvarande nivå. Avkodningen måste helt enkelt rita av kurvformen på moduleringen där bitdjupet motsvarar spänningsnivån och samplingsfrekvensen motsvarar hur ofta denna nivå ska ändras.

 

Processerna i ett DAC-chip är alltså väsentligt olika för pcm och dsd, och man måste tillgripa allehanda filter och konverteringar för att undvika kvantiseringsfel, brus och jitter. Jag är därför skeptisk till att skifta runt med de olika formaten, eftersom man alltid får de dåliga egenskaperna från respektive format. Formaten är inte direkt kompatibla, och dessutom tillför man brus i varje konvertering. Det innebär också att även om källmaterialet är eller har varit pcm någonstans i tillverkningsledet, så kan det för mig vara idé att köpa dsd även om det är skitsamma för dig eller vice versa. Vi har inte källmaterialet och vet nog inte riktigt vad vi gör i transkodningen. Summa summarum kommer man behöva en spelare/dac som är gjord för olika format, och det är fullt möjligt i min värld att spelare/dacar är väsentligt olika bra på olika format.

 

Jag tänkte att jag kanske skulle komma att öka mitt lyssnande på digitala utgåvor, och ändra både mina inköpskanaler och utbud. Men som det är i nuläget är klassiska cd/sacd-skivor, hdtv-sändningar, bluray med bild och nedladdad dsd mest intressant, eller egentligen det enda som är intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

Kom till saken, hur låter nu dessa Bryston?

 

De flesta märken brukar ha långa utläggningar om hur deras produkt låter. I slutet kommer kanske en kryptisk lista med specar. 

Detta är helt ointressant! :smash:
Bryston är enastående vad gäller information om sina produkter. De berättar vad de har gjort och visar hur det är tänkt att fungera. Inget om hur det låter eftersom det är totalt ointressant information när den kommer från en tillverkare.

 

De demoex av BDP-3 och BDA-3 jag har fått låna verkar nästan ospelade och jag låter dem stå på några timmar medan jag bekantar mig med funktioner och framför allt webbgränssnittet, men därefter är det dags att spela och jag börjar med en räcka rippade cd-skivor från usb-hdd.

 

Det är mycket bra dynamik, lite mer sammanhållen snarare än luftig, muskulär snarare än utsträckt. 16/44 flac-filer från usb-hårddisk har en aning hård och metallisk klang, mörk och basrik men torr.

 

Även om jag anstränger mig så kan jag inte påpeka några egenheter med dsd-avkodningen i BDP3-BDA3. Instrument och röster låter rent, mjukt och avslappnat med en livlighet, äkthet och realism som inte förmås med mina flacfiler.

................. DSC_4001.JPG

Bild: lotustravel.se

 

Jag kan självklart vara omedvetet biaserad, men den kantighet jag upplevde med 16/44 är som bortblåst. Det är ett jäkla rinn utan avkall på varken dynamik eller upplösning. Pcm kontra dsd är som att jämföra en näsapa med en leopard. Det är ett helt annat djur i mina öron. 
Enda nackdelen med DSD är att utbudet är ganska begränsat. Inom klassisk musik finns det dock ett stort utbud, och det är sannolikt där jag kommer hålla mig för digital avspelning.
Liksom med LP går det idag att hitta så mycket toppklass dsd-musik att man inte behöver bry sig om andra format mer än i undantagsfall.

 

Här är några exempel på det dsd-material jag har spelat:

  • Manuel De Fallas Three Cornered Hat med Ansermet på Decca är en analog inspelning (2-track 15ips) från 1961, som överfördes till dsd för några år sedan.
  • Eric Dolphy är också en analog inspelning såklart. Den spelades in på 2-track 15ips i Hilversum 1964 och är nyligen överförd till dsd. Jag vet inget mer om mastern.
  • Shostakovich/Barber är en liveinspelning från Heinz Hall Pittsburgh 2013 och mastern tillverkades på en Pyramix arbetsstation till dsd256.
  • Naxatras är en analog inspelning, med analoga instrument, analog mixning och mastring och mastern är 1/4" ATR 2-spårs 15ips som i ett sista steg konverterats till dsd256. Det gjordes även LP, cd och kassettbandsutgåvor.
  • Saint-Saëns med Zubin Mehta och LAPO spelades in 1970 på 4-track med Dolbykodning och har mastrats om till dsd256.

 

            barber.jpg dolphy.jpg Falla.jpg Naxatras.jpg saintsaens.jpg

 

Efter dsd-material plockar jag fram lite cd-skivor. Några speciellt utvalda album som införskaffats de senaste åren. Jag spelar dessa från en Oppo som transport via hdmi-audio out direkt till BDA-3. Usb är dubbelriktad av naturen, men Oppo kan inte skicka usb audio, enbart ta emot. Och hdmi är då enda alternativet om man även vill kunna spela sacd. Det låter mycket bra. En del av de cd jag spelar skulle jag inte kunna skilja från varken LP eller dsd. Varför låter inte detta likadant som 16/44 flac? :39:
Sacd-skivor spelar också mycket bra från Oppo via hdmi-port. Oppo har två sådana portar men sacd output fungerar bara på nr 2. Förvisso är jag övertygad om att jag bör splitta video och audio, dvs skicka endast videosignal på hdmi out 1 och enbart audio på hdmi out 2.


Man kan på ett sätt ifrågasätta nyttan med mediaspelaren. En laptop är ju ganska enkelt konfigurerad med en mjukvaruspelare och asio/wasapi. Fördelen för mig är att den är och förblir helt dedikerad till audio, utan inblandning från Windows, webbläsare, antivirusprogram och andra drivrutiner som slåss om access till ljudkretsen. Med BDP-3 vet jag att jag inte (medvetet eller av misstag) helt plötsligt installerar drivrutiner till skärmar, möss, tangentbord, skanners och annan kringutrustning på samma buss som audio.

 

IMG_4287.jpg ....

Jag har spelat alla möjliga digitala format som jag känner till förutom strömningstjänster, och kan inte tänka mig en spelare/dac som behöver utrustas med fler portar eller format. Förvisso är BDA-3 inte till för de som spelar multikanal, och inte heller MQA :46: Det slår mig att det finns mååånga vägar att vandra inom digital musikreproduktion...

 

En liten egenhet är att det kommer en duns i högtalarna när man byter källa på BDA-3, exvis mellan hårddiskspelning, bluray och tv.

 

Video passthrough fungerar, men det var inledningsvis strul med bild när jag byter mellan olika källor. Detta strul upphörde när jag bytte till den andra hdmi-utgången på Oppo. Dessutom ska jag använda ingång 4 på BDA-3 för att kunna spela HDCP 2.2 (skyddat 4k-material).

 

 

 

bRadio är Brystons interface för att söka upp och spela internetradio. Det fungerar klockrent, och man kan lägga till kanaler som favoriter. Just nu finns det 1885st kanaler med klassisk musik, och fler lär ingen behöva. Jag spelade också direktlänk från Sveriges Radio P2 och det går utmärkt. Man behöver bara ändra SRs direktlänkar från spellista till filformat, exvis https://sverigesradio.se/topsy/direkt/2562-hi.aac.

 

Jag har ännu inte spelat från PC, men jag ser inte att det kan innebära några problem om det blir aktuellt. Det blir ju usb-gränssnitt i så fall och det har jag ju testat med BDP-3. Roon och Tidal har jag inte heller testat.

.... IMG_4288.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Mera bilder

 

Och de som är känsliga får nu sätta på föräldrafiltret, för nu blir det nakenbilder.

 

DA-kretsen:

 

DSC_4494.JPG

 

 

Elektriska digitalingångar:

 

DSC_4492.JPG

 

 

SATA-kabel till intern SSD-disk:

 

DSC_4479.JPG

 

DSC_4475.JPG  DSC_4476.JPG  DSC_4477.JPG

 

DSC_4481.JPG  DSC_4484.JPG  DSC_4485.JPG

 

DSC_4486.JPG DSC_4488.JPG DSC_4489.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Digitala format

 

Mixning är ett kapitel för sig. Klassisk och generellt akustisk musik gör den mesta mixningen i inspelningsrummet, och lägger möjligen på en klangsvans. Då blir formatet mer en fråga om arkivering. Men musik som använder mixning som en del av arbetsprocessen har traditionellt haft problem att arbeta i dsd-miljö.

Jag tror att många av de digitala verktyg som används i de sammanhangen ger digitala artefakter som stör mig. Man drar kurvor hejvilt upp och ner i ljudfilen, slår ihop, tvättar, lägger på och tar bort. Dessutom trycker man upp nivåerna för att det ska låta loud. Resultatet av en sådan mix är beräkningar baserat på algoritmer för olika typ av filtrering av ett organiskt grundmaterial. Vi lyssnar alltså i slutändan på datorberäkningar.

 

Jag tror också att DR-kod är ett tydligt tecken på när sådan syntetisk arbetsmetodik har använts för cd-utgåvor. It goes with the territory. Med dsd är man inte säkrad för detta, men risken är lägre och medvetenheten är högre både i producent- och konsumentled.

Det här med format är ett litet detektivarbete, och man behöver börja med källmaterialet dvs inspelningarna och hur dessa går till :sherlok:

Channel Classics som exempel spelar in i dsd sedan sju år tillbaka, men BIS och Chandos fina sacd-utgåvor är normalt inspelade med 24/96 pcm-format. Man ska nog beakta att väldigt många skivbolag inte har egna inspelningsledare utan anlitar ett team, en studio eller frilansare. Det gör att de inte ens styr över inspelningskedjan såvida de inte har definierat detta för beställningsjobb. Jag kan bara anta att man hellre väljer en inspelningsledare på dennes meriter än att man väljer ett format.

 

DSC_4002.jpg

Här ser vi producenten Brian Pidgeon till vänster, dirigenten Peter Oundjian till höger och The Doric String Quartet under provlyssning av John Adams' Absolute Jest. Foto: Jonathan Cooper

 

Man kan förhöra sig om ursprunget till utgåvor från sina favoritetiketter och skivbolag. BIS anser baserat på egna lyssningstester med inspelning både i pcm och dsd att 24/96 pcm fungerar klanderfritt. De arbetar normalt med inspelningsformatet i hela processen tills det är dags att göra en master där de skapar dsd för sacd-produktion. Jag har försökt få svar från Harmonia Mundi, men de kan inte bekräfta att de spelar in i dsd för sina sacd. Man ska dock beakta att de allra flesta av deras utgåvor är cd och då är inspelningen pcm.

 

Channel Classics gör en grej av sin inspelningskedja, vilket alltid gör mig lite misstänksam eftersom man får lite vibbar av att musiken är sekundär. I deras fall är det inte så tycker jag. De använder mickar från Schoeps och Bruel & Kjaer, AD- och DA-omvandlare för dsd från Grimm Audio och Meitner/EmmLabs och mixerbord från Rens Heijnis. Editeringsmjukvara är Pyramix som utvecklats av Merging.


Här är en förklarande berättelse om en inspelningssession 1997 från Dr Andrew Demery på Super Audio Center:

Quote

 

Unlike current DSD recorders/editors, our first generation software had a few “features” that were less than desirable.  Key among them was the fact that the system had a considerable “recovery” time following a record cycle (i.e., go into record, come out of record).  Once you had stopped recording, you needed to re-set the software before you could carry on.  This process took somewhere between 30 seconds and a minute (though it felt like several lifetimes when you were in a live recording session!).  To compound matters, we were working with considerably smaller hard-disks than we have today.  As 8-channels of DSD eats approximately 10 GB of disk space per hour, our MASSIVE disk arrays equated to about 2 hours of recording time.  So, our natural tendency was to try to conserve disk space as much as possible, with the caveat that every time we stopped recording we would have to wait a while before we could start again.

 

After a few rehearsals, it was time to go for the first take.  Everyone in record ready?  Yes.  Everyone in record?  Yes.  Slate the first take.  The music starts, and within a few seconds we hear the rat-tat-tat of the conductor’s baton on his music stand.  Everyone in the orchestra stops, and a big discussion starts.  Erdo shouts, “Keep rolling.”  More discussion.  “Keep rolling.”  More discussion.  We start to get fidgety.  Doesn’t the maestro realize our predicament?  We shoot anxious glances at Erdo.  “You can probably stop, if you like.”  We hit stop.  Almost immediately the discussions stop, and it’s time to go again.  Except, our computer is still thinking about it.  Slowly.  V-e-r-y s-l-o-w-l-y.  There’s nothing we can do about it.  The orchestra starts without us.  Bugger!

 

They don’t get too far, however, before it’s time to talk it over again.  Bar numbers are mentioned.  Players are asked to play louder, softer, faster, slower.  By the time the instructions are given out, we’re ready to go again.  Great!  This time they get through the entire first movement without stopping.  Excellent!  We hit stop.  They decide to immediately go into another take.  Bugger!

 

This scenario was to play itself out over and over for the three days or so that it took to record the 4th Symphony.  Sometimes we got lucky and got the “good” take, sometimes we didn’t.  Sometimes we stopped too soon during the “false takes” and didn’t get anything.  Sometimes, in our eagerness to conserve disk space, we stopped too soon and cut off the decay of the last note – easy to do when you are working without monitors!  It was all a learning experience, and our methods would improve on future trips, but for now we were happy to have recorded anything.

 

 

 

Polyhymnia är ett holländskt bolag som gör förstklassiga inspelningar och produktioner. Företaget är sprunget ur den tekniska delen av Philips Classics sedan 1950-talet. De gjorde några av de första experimentella dsd-inspelningarna i mitten av 90-talet med Erdo Groot vid spakarna. Polyhymnia gör idag inspelningar och efterbearbetning i en kedja som enbart inbegriper analog signal och dsd-signal.

 


eClassical säger såhär:

Quote

 

What we call "Original sample rate" is the pcm sample rate of the highest bit rate files we receive from the labels. The highest bit rate download we offer will have the same sample rate. We ask the labels to give us the highest meaningful quality in which they have the recording. If they didn't convert rates during the postproduction, this will be the sample rate in which the album was recorded. But we cannot know each label's signal chain for each album. We trust them that they don't deliver upsampled recordings (contact our support if you think you found a "black sheep"). Should they send sample rates lower than the original, they obviously have no other choice (at present). Even there, we can't know whether a higher version maybe exists.

 

We understand that the above may be considered inaccurate for dsd recordings. Of course, there the "original sample rate" was 2.8224 MHz. And some people will definitely want to have the "better" dsd originals, no pcm conversions. But since we decided to only deal with pcm files at eClassical (up to now), we write what you will get when you buy the album. Unless looking up each album manually, we won't even know whether it has been dsd once - or maybe just some tracks of it?  That information rests with the labels.  Therefore, should it be essential for you to know whether a 88.2 or 96 kHz album originates from a dsd recording, we must ask you to check this with the respective label or read in the enclosed booklet. This is what our term "original" means in detail. We hope you understand that we don't have the possibilities to "legally bindingly" inform you about the production process of every album we sell, since we don't have access to each label's modus operandi for each specific record. 

 


 

En annan viktig faktor är att sacd aldrig har sålt. Det är väldigt små volymer i förhållande till det utbud av sacd och dsd som trots allt finns. Man ska dock tänka på att en del av nedladdningen är dsd, men sannolikt inte större andel än förhållandet mellan cd och sacd. Som bäst sålde sacd i USA för 26 MUSD och det var år 2003, det är alltså bara promille av motsvarande cd-försäljning. 2003 var också det enda år då sacd, med knapp marginal, slog LP-försäljningen :)

 

riaa.jpg

Omsättning i USA för några utvalda format. Källa: RIAA


Så vad drar man för slutsatser?  Ja, framför allt att allt som glimmar inte är guld. Även om man köper dsd så är det stor sannolikhet att materialet är mixat och mastrat i 24-bitars pcm. Men inte alltid, och tendensen är att dsd-mastring ökar.

 

En sak som jag inte begriper är varför dsd säljs till ca 40% högre pris än sacd :unsure:

 

.........bis.jpg chandos.jpg channelclassics.jpg harmoniamundi.jpg chandos2.jpg

 

 

Man kan med rätta vara lite avigt inställd till dsd pga hur upplägget med licenser har hanterats för sacd. Men det har ju inte med formatets tekniska kvaliteter att göra.

 

Den analoga domänen kommer man aldrig ifrån vid akustiska inspelningar, och jag kan tänka mig att dsd gifter sig bättre med analog elektronik. I reproduktionsledet är det flera av delkomponenternas protokoll och uppbyggnad som avgör tycker jag. Om man har bestämt sig för exvis spdif och ett pcm-baserat chip så är jag tveksam att man kommer förorda dsd. Men med hdmi/usb-gränssnitt och dsd-chip behöver det inte ske någon transkodning.

 

Jag är generellt sett lite skeptisk till en icke bitperfekt strömning av dsd. DoP kan dock säkert fungera bra. Jag vet inte.

 

Link to comment
Share on other sites

Strömning

 

Jag använder inte strömningstjänster eftersom jag tycker att det motverkar vad jag står för i de nuvarande upplägg jag sett.

  • Musikerna får inte betalt
  • Upplägget är push snarare än pull
  • Man vet inte vad det är man spelar
  • Det är gjort för zappare

Många andra är mycket bättre på att hantera strömningstjänster, men det passar inte mig. Att använda streaming för att söka efter ny musik känns bra, men jag tycker man ser mer och mer av superfina hifisystem där man enbart spelar Spotify. Förutom ovanstående skäl tycker jag att det anonymiserar musiker och sätter dem efter hifi som ett slags nödvändigt ont för att få demonstrera hifi.

 

Såhär mycket betalar de tio största musiktjänsterna till upphovsmännen (obs, det är ören inte kronor):

 

image.png

Källa: digitalmusicnews.com

 

Link to comment
Share on other sites

Konklusioner

 

Eller man kanske hellre skulle kalla det minneslapp, för dessa två apparater är större än vad jag kan konkludera med ett par rader. 

 

Det som klangmässigt låter bäst är dsd64 och dsd128 från usb-minne respektive originalskivor via hdmi från Oppo. Jag är positivt överraskad och ser med ny tillförsikt fram emot högupplösta musikinköp som verkar bli bättre och bättre. Eftersom digital uppspelning innefattar ganska många olika format för min del (cd, sacd, bluray, dvd, flac, dsd, mpeg4 tv, mkv, avi mm) så är mångsidighet och enkelhet jätteviktiga. Det är nog en svår kombination om man är kräsen. Jag tycker att Bryston har lanserat ett par oerhört genomtänkta produkter med BDP-3 och BDA-3. De står på egna ben var och en för sig, men blir än kraftfullare tillsammans. För min del är det minsann inte enkelt att hitta någon konkurrent i rimlig prisklass om man ska beakta de format som jag vill kunna använda.


Denna testövning har fått mig att grubbla över varför vi har valt en så stark restriktion mellan begreppen digitalt och analogt? Det finns idag inte någon större skiljelinje inom hifi än dessa två begrepp - det är det första som kommer upp, möjligen efter högtalare. För mig ligger dsd-avkodning mycket närmare metodiken för avkodning av analoga format. Signalen skapas utifrån en relativ storhet per tidsenhet, precis som med LP eller rullband. Det kan vara detta som tilltalar mig med dsd, men jag är medveten om att många skulle kalla det påhitt. Motsvarigheten till pcm skulle kunna vara att man kontinuerligt ändrade varvtalet på skivtallriken, och man kan ju bara frukta hur det skulle fungera :unsure:
 

 

R-7553318-1443886466-9916.jpeg.jpg.....R-7987030-1489535659-8323.jpeg.jpg.....R-12334353-1534963979-5849.jpeg.jpg.....R-10620950-1501095674-4487.jpeg.jpg.....R-11551855-1518363608-3972.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...