Jump to content

SMT Crystal Diffusor


calle_jr

Recommended Posts

Jag köpte 30-40st sådana av SMT för något år sedan till kontoret då vi var tvungna att sitta i ett öppet landskap i tillfälliga lokaler (vi sitter kvar) och de kompletterades med lite dämpande väggar och det blev klart bättre men inte tillräckligt bra för att slippa höra min ljuva stämma när jag talar i telefonen enligt kollegorna. Det blev mer komplettering med mer dämpande mtrl och bullerplank för att alla skulle bli nöjda.

I ett musikrum tror jag de gör mer nytta, har några står i stugan men inte testat då jag inte tycker att de passar in där (läs hon tycker inte att de passar in). Men ska ge de en chans när jag är där själv och kan utvärdera.

De gick att få i vilka färger man ville och behövde bara ett RAL-nummer. Vit, svart, kermit grön och lila blev det efter mycket snack bland personalen, själv lät jag de bestämma färgerna så slapp det bli svart och vitt:redface2:

 

/byZan

IMG_1422.jpg

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, octavia rs said:

Vad är de gjorda i för material? Någon skumplast eller liknande?

Materialet är samma flamskyddade hårda polymer som GH. De är formgjutna men det sitter en styrofoam på baksidan.

 

1 hour ago, Muffin said:

Såg Crystal Diffusor i kulören guld

Ja, de går att få i RAL-kulörer som @byZan skrev, och detta är standard matt vit. Jag tror att det går att välja både från Classic och Effect.

 

Måtten är 595 x 595 x 95, att jämföra med GH120 som är 550 x 550 x 120.
 

DSC_4508.JPG

 

DSC_4509.JPG

 

DSC_4502.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Varje platta är indelad i 16 rutor, och det är 8 varianter av oregelbundna tetraedrar och fyrsidiga pyramider som vridits åt olika håll för att åstadkomma så stor oregelbundenhet som möjligt. Basplattan är 25mm tjock och den största pyramiden sticker ner ytterligare 70mm.

 

Monteringen kan göras på olika sätt, men ett fix eller lim är rekommendabelt.

Viktigt att tänka på att limmet måste vara lösningsmedelfritt så att inte styrofoamen smälter.

 

Jag använde en kombination av PL Premium fix och smältlim. En klick fix i varje hörn för att de ska sitta kvar över tid, och en klick smältlim vid varje kant för att de skulle sitta direkt vid monteringen och inte glida iväg.

 

Plattorna väger bara ett halvt kg styck.

 

DSC_4514.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

Varje platta är indelad i 16 rutor, och det är 8 varianter av oregelbundna tetraedrar och fyrsidiga pyramider som vridits åt olika håll för att åstadkomma så stor oregelbundenhet som möjligt. Basplattan är 25mm tjock och den största pyramiden sticker ner ytterligare 70mm.

 

Monteringen kan göras på olika sätt, men ett fix eller lim är rekommedabelt.

Viktigt att tänka på att limmet måste vara lösningsmedelfritt så att inte styrofoamen smälter.

 

Jag använde en kombination av PL Premium fix och smältlim. En klick fix i varje hörn för att de ska sitta kvar över tid, och en klick smältlim vid varje kant för att de skulle sitta direkt vid monteringen och inte glida iväg.

 

Plattorna väger bara ett halvt kg styck.

 

DSC_4514.JPG

Intressant!

Finns någon "mönsterpassning" mot nästa platta. Eller monteras de valfritt? 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Finns någon "mönsterpassning" mot nästa platta.

Ingen mönsterpassning och jag kan inte se att det spelar någon roll hur man vänder. De kan monteras random.

 

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag antar de skall göra samma sak som GH fast bättre (?). Finns det siffror på vad dessa gör annorlunda och hur det påverkar ljudet i hörbara termer?

Det är på gång. Att de har diffusionsegenskaper ser man intuitivt, men jag har inte sett några mätningar ännu förutom att SMT sett i rumsmätningar att de även absorberar lite grand ganska lågfrekvent.

 

 

19 minutes ago, Muffin said:

Så här såg det ut i Munchen 2018  i Martens rum!

 

Ja, det väckte viss uppmärksamhet.

Fräckt.

 

 

Jag har monterat 20st och på så sätt kunnat komma lite längre bak med diffusion, på en del av snedväggen;

 

DSC_4573-panorama.JPG

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Ja, de går att få i RAL-kulörer som @byZan skrev, och detta är standard matt vit. Jag tror att det går att välja både från Classic och Effect.

 

Den standard matt vita hur vit är den om man jämför med tex fabriksmålade lister, dörrar etc som är NCS-0502 (antikvit)?

Finns det någon översättning ifrån NCS till RAL som man kan lita på?

 

Får man fråga vad de ligger på i pris? Handlar man direkt av SMT?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Den standard matt vita hur vit är den om man jämför med tex fabriksmålade lister, dörrar etc som är NCS-0502 (antikvit)?

 

Crystal är vitare, men jag har inte kollat vilken vit som är standard för Crystal. Jag har själv målat med Carlssonvit som också har ett stänk gult i sig, men mindre än  NCS S 0502-Y (som jag antar att du menar).

Det är aldrig helt lätt att matcha perfekt med en annan yta. Både kulör, glans och struktur kan skilja sig åt.

Men jag tycker inte det är något som stör.

 

För standardkulörer bör det gå bra med översättning. För många NCS-koder finns det ingen matchande RAL.

Jag har använt denna i andra sammanhang:

https://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp

 

Priser och ÅF är det bäst att @SMT svarar på.

 

DSC_4588-panorama.JPG

Link to comment
Share on other sites

Enligt en egen utförd "marknadsundersökning" ... Som slutfördes för 3 minuter sedan, så är detta straxt bortom

godkänd W.a.f.

Råd på hur jag vinner ytterligare 15% fördel emotses tacksamt... :schild_help:

Kan tillägga att en tunn ram-spänd duk med motiv, för att dölja panelerna, var ej godtyckligt...

Link to comment
Share on other sites

Ser hur bra ut som helst! Hade du GH i taket innan?

 

Sidospår #1: Jag kunde inte låta bli eftersom det diskuterades färgkoder i tråden... Den som är det minsta intresserad av färger rekommenderas en NCS Colourpin. Den ansluter till din telefon via blåtand, läser av färgen på valfri yta och presenterar resultatet som NCS-kod. Bara att gå till färgaffären sen och få en lämplig färg bruten i korrekt kulör - hur smart som helst. 

 

 

colourpinse.jpg.e7ced06f374e1b9ee5e47b57579b0a12.jpg

 

Sidospår #2: NCS S 0502-Y är väl den kulör som i folkmun brukar kallas för "stockholmsvit"? I min bok känns den mer som "nikotinvit" och jag föredrar S 0500-N alla dagar i veckan när det skall målas "bruten vit" ;)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Enligt en egen utförd "marknadsundersökning" ... Som slutfördes för 3 minuter sedan, så är detta straxt bortom

godkänd W.a.f.

Råd på hur jag vinner ytterligare 15% fördel emotses tacksamt... :schild_help:

Kan tillägga att en tunn ram-spänd duk med motiv, för att dölja panelerna, var ej godtyckligt...

Genomföra undersökningen igen, efter ett Amarone?

Link to comment
Share on other sites

:D

 

1 hour ago, P-pan said:

Råd på hur jag vinner ytterligare 15% fördel emotses tacksamt

Montera bara. Om det inte blir bra så får du göra om det. Det låter ju bra åtminstone :)

 

 

1 hour ago, byZan said:

man-cave

De är lite stalaktitinspirerade dessa kristaller.

Ingen aning vilken level det är :unsure:

 

 

DSC_4527.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Sidospår #2: NCS S 0502-Y är väl den kulör som i folkmun brukar kallas för "stockholmsvit"? I min bok känns den mer som "nikotinvit" och jag föredrar S 0500-N alla dagar i veckan när det skall målas "bruten vit" ;)

 

Nu blev det ett sidospår men de var ju jag som tog upp det här med färgen. 

 

Stockholmsvit är mer 0504-Y05R, antikvit är ungefär 0505-Y om jag förstått rätt.

 

Jag har själv målat mina väggar invändigt med 0502-Y (mot de vita taken syns skillnad) och anledningen var enbart att alla fabriksmålade saker som golvlister, dörrfoder, innerdörrar, Elit fönster, Hajom glaspartier, Elko Plus strömbrytare/uttag är i denna färg vilket mot en riktigt vit vägg ser de ut som de är missfärgade.

 

Allt är ju tycke och smak men så valde vi.

 

Anledningen till min fråga om SMT panelerna är att jag är ute efter nått som smälter in i väggfärgen om de blir aktuellt med sådana.


 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, octavia rs said:

Stockholmsvit är mer 0504-Y05R, antikvit är ungefär 0505-Y om jag förstått rätt.

Det är inte helt entydigt och i ett läge har man lagt till ett S som prefix till koden i NCS. Så vi kan i princip prata om samma kulör, eller inte :)

Hur som helst verkar Crystals standardvit vara något vitare än dessa brutna snickerivita.

Men jag antar att Crystal är vanligare att sätta i tak, och där brukar man välja en både vitare och mattare färg än på vägg.

Vad gäller glans för Crystal skulle jag gissa 20-40, dvs högre än normal takfärg.

 

Ps. Jag kan ta reda på NCS-koden nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hur blev ljudet?

 

Jodå, det blev ljud. Eller ljudet blev, hur man nu säger.

Jag är inte människa att utvärdera kvantitativa skillnader mellan GH och Crystal här, men det blev mycket bra.

Jag har ökat ytan med Crystal i tak med drygt 50%, vilket antagligen är en större ändring än själva utformningen på diffusorn.

Jag tycker att det var en lyckad ändring.

 

DSC_4567-panorama.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...