Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, har precis installerat Roon och eventuellt överger jag Jriver. Har dock en hel del APE filer i mitt bibliotek och behöver konvertera dessa till lämpligt format som Roon stöder.

Förslag på format och konverteringsprogram tas tacksamt emot.

Mvh/Kenneth 

Posted

Vet faktiskt inte hur JRiver funkar när det gäller formatkonvertering, men mitt tips är alltid Easy CD Audio Converter

Gör ett jäkla bra jobb med både metadata och konvertering, jag är trogen kund sedan mååånga år. Enda nackdelen är att det bara finns för Win.

Om du kör Mac funkar XLD utmärkt, tycker jag.

Posted

JRiver har en utmärkt converterare som klarar de flesta formaten inkl APE. Börja med att skapa ett nytt bibliotek där du vill lägga de nya filerna. Annars blandas allt i den gamla filen. Ett tips är också att behålla filerna i det gamla formatet tills du vet att allt har gått som du ville. Börja med några filer för att säkerställa att du är med på processen. Det kan ta rätt så lite tid beroende vilka format du jobbar med. Antar att du skall konvertera till PCM. I så fall rekommenderar jag att du lägger dem i FLAC så får du med allt metadata. Själv kör jag komprimeringsgrad 3. All info finns här:

https://wiki.jriver.com/index.php/Convert_Format

Posted
11 hours ago, Bebop said:

JRiver har en utmärkt converterare som klarar de flesta formaten inkl APE. Börja med att skapa ett nytt bibliotek där du vill lägga de nya filerna. Annars blandas allt i den gamla filen. Ett tips är också att behålla filerna i det gamla formatet tills du vet att allt har gått som du ville. Börja med några filer för att säkerställa att du är med på processen. Det kan ta rätt så lite tid beroende vilka format du jobbar med. Antar att du skall konvertera till PCM. I så fall rekommenderar jag att du lägger dem i FLAC så får du med allt metadata. Själv kör jag komprimeringsgrad 3. All info finns här:

https://wiki.jriver.com/index.php/Convert_Format

Tack för tipset, skall testa detta i helgen.

Med vänlig hälsning/Kenneth