Jump to content

Musiklyssning kräva dessa drycker! En njutningsfull uppackning.


calm

Recommended Posts

2 hours ago, Taxmannen said:

Hatten av för bilder och beskrivning av dina inledande tester - hur spännande som helst att följa! :thumbsup:

 

Han har tur denna där @calm som kan pyssla hela dagarna med sina hobbies medan en annan får ta sig tid mellan alla måsten;)

Jag tror därför att jag struntar att lägga upp bilder när det är dags för uppackning, utan jag kommer bara att skriva att mitt första skott blev så lyckat att jag inte behöver ställa in ett enda dugg utan bara kan ta kopp efter kopp och sätta mig och lyssna på musik:63: 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Han har tur denna där @calm som kan pyssla hela dagarna med sina hobbies medan en annan får ta sig tid mellan alla måsten;)

Jag tror därför att jag struntar att lägga upp bilder när det är dags för uppackning, utan jag kommer bara att skriva att mitt första skott blev så lyckat att jag inte behöver ställa in ett enda dugg utan bara kan ta kopp efter kopp och sätta mig och lyssna på musik:63: 

 

/byZan

Det är få förunnat att likt Alexander Lukas lyckas på första.:D:) En del påstår att med 10.000 timmar kan man bli framgångsrik i vad  som helst, men det är inte sant utan studier visar att de som lyckats har ägnat minst 10.000 timmar genomsnittligt åt sin sport eller talang. Björn Borg hade en talang, men hans envishet att orka träna timme efter timme  skilde honom från övriga. Boll efter boll mot garageporten hemma i Södertälje.

Min pappa sa alltid att lyckas i akademiska studier handlade inte om exceptionell begåvning utan gott sittfläsk. Tror att samma sak gäller hifi  och espresso, dvs orken att sitta och analysera och tweaka i det oändliga tills man är nöjd. Att uppnå mästarbrev som barista kanske handlar om detta. Jag intar ödmjukt inställningen att det kommer att ta tid, det vet jag sedan tidigare försök. Kanske inte har de nödvändiga 10.000 timmarna till förfogande men ger mig inte i första taget. Det skall bara lyckas med att kunna brygga en riktigt god kopp espresso" the Calm way" om det så skall kosta blod, svett och tårar! Livet är för kort att dricka lank!:D

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

 

Han har tur denna där @calm som kan pyssla hela dagarna med sina hobbies medan en annan får ta sig tid mellan alla måsten;)

Jag tror därför att jag struntar att lägga upp bilder när det är dags för uppackning, utan jag kommer bara att skriva att mitt första skott blev så lyckat att jag inte behöver ställa in ett enda dugg utan bara kan ta kopp efter kopp och sätta mig och lyssna på musik:63: 

 

Så är det ch desto roligare att det finns stjärnor som gör fotjobbet åt oss andra! Den här och din tråd väcker intresse - inte minst för att maskinerna är smycken i sig själva som pryder vilket kök som helst, men tills vidare nöjer jag mig med ett glas vin vid lyssning där den egna insatsen inskränker sig till att välja ut lämplig flaska, avlägsna korken och hälla upp lagom mängd :cool:

 

16 minutes ago, calm said:

Jag intar ödmjukt inställningen att det kommer att ta tid, det vet jag sedan tidigare försök. Kanske inte har de nödvändiga 10.000 timmarna till förfogande men ger mig inte i första taget. Det skall bara lyckas med att kunna brygga en riktigt god kopp espresso" the Calm way" om det så skall kosta blod, svett och tårar!

 

Jag är övertygad om att det är så. Med tanke på den metodik och målmedvetenhet du uppvisar oavsett om det handlar om kaffe eller HiFi är imponerande jämfört med oss övriga otåliga själar som mer praktiserar "skott från höften" :) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Taxmannen said:

 

 

 

 

Jag är övertygad om att det är så. Med tanke på den metodik och målmedvetenhet du uppvisar oavsett om det handlar om kaffe eller HiFi är imponerande jämfört med oss övriga otåliga själar som mer praktiserar "skott från höften" :) 

Nåja jag vet ett antal andra som har samma eller bättre målmedvetenhet och kanske mer kunskap som underlättar, men en gör så gott en kan.:cool: Var man sin lyckas smed!:D 

Apropå vin så kan jag rekommendera den elektriska korkuppdragaren. Underlättar en hel del och minskar risken för skador i samband med denna utövning. :D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-12 at 22:00, calm said:

Apropå vin så kan jag rekommendera den elektriska korkuppdragaren.

 

Ingen elektrisk för min del, tänk om det blir strömavbrott, den risken skulle jag aldrig ta;)

Själv kör jag en ärvd korkskruv som min morfars far hade då han var servitör på någon av de finare krogarna i Stockholm på 20-40 talet och en korkskruv från morfars syster som jag tror jobbade på Operakällaren som servitris. Kul att ha kvar och undrar hur många korkar de korkskruvarna har skruvat upp genom alla år? 

 

/byZan

Edited by byZan
Rättat lite
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Ingen elektrisk för min del, tänk om det är ströavbrott, den risken skulle jag aldrig ta;)

Själv kör jag en ärvd korkskruv som min morfars far hade då han var servitör på någon av de finare krogarna i Stockholm på 20-40 talet och en korkskruv från morfars syster som jag tror jobbade på Operakällaren som servitris. Kul att ha kvar och undrar hur många korkar de korkskruvarna har skruvat upp genom alla år? 

 

/byZan

Säger bara StromTank så är problemet löst.:D Med dessa kan man också kör stereon förutom vinöppnaren som också går på batteri.:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Säger bara StromTank så är problemet löst.:D Med dessa kan man också kör stereon förutom vinöppnaren som också går på batteri.:thumbsup:

 

Jag kom på att jag har ju ett dieseldrivet elverk, färskvatten, konserver, radio e t c i bunkern för en ev. nödsituation, så egentligen skulle jag kunna klara av att t o m öppna en kork med en elektrisk korkuppdragare, men då måste jag köpa en och det vete tusan om den investeringen skulle bli så försvarbar?

Nä jag fortsätter nog att köra manuellt.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, byZan said:

Här är de två korkskruvarna där den ena är mindre och kanske gjord för kvinnor eller män med mindre nypor. 

Är det någon som kan säga om min historia kan vara sann att de är från ca 30-talet? Annars har min mor ljugit för mig vilket jag tror skulle vara en osanning?

 

IMG_1411.jpg

Ser verkligen ut som om de har varit med ett tag och öppnat en och annan flaska under åren. Men frågan är om inte dessa kanske är lite farliga att hantera? Har en granne som är neurolog och i samband med den årliga gårdsfesten för några år sedan, så dristade jag mig att öppna en flaska med en liknande korkskruv. Hans kommentar var att den typen ibland kan utlösa en mindre hjärnblödning om man tar i för mycket, i synnerhet i min ålder. Därför har jag övergått tillits andra typer, med hävarm eller batteridriven. Man kan ju drabbas av mindre hjärnblödningar av att försöka få till en god espresso men det är nog av andra skäl:D:)

 

Nu börjar jag förstå varför du byggt din vinkällare, onekligen en trevligare form av bunker!:tongue:  Åtminstående  kan man lugna ner sig med en flaska eller två när det börjar smälla runt knutarna.:thumbsup::cool: På med dieselaggregatet och någon lämplig skiva i stereon. Frågan är om du inte bör ha någon liten reserv-cdspelare i händelse att bredbandet slås ut?:unsure::39:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Hans kommentar var att den typen ibland kan utlösa en mindre hjärnblödning om man tar i för mycket

 

Inget ont om dessa korkskruvar som är jättefina och har en fantastisk historia, men utöver risken som Calm nämner undviker jag själv den typen av korkskruvar som påminner om en vanlig träskruv helt sen jag lyckats trasa sönder några äldre korkar. Rekommendationen är att "skruven" helst skall vara en spiral istället för en skruv - då är risken minimal för korkförstöring. Själv använder jag sen några år en liten kyparkorkskruv från Le Creuset med hävstång och kniv. Kostar som ett par vinylskivor och är väl värd den modesta investeringen. Skål! :clown:

 

ks.jpg.b0b8df1fb516ac88187d15bd6649ab8f.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Taxmannen said:

Inget ont om dessa korkskruvar som är jättefina och har en fantastisk historia, men utöver risken som Calm nämner undviker jag själv den typen av korkskruvar som påminner om en vanlig träskruv helt sen jag lyckats trasa sönder några äldre korkar. Rekommendationen är att "skruven" helst skall vara en spiral istället för en skruv - då är risken minimal för korkförstöring. Själv använder jag sen några år en liten kyparkorkskruv från Le Creuset med hävstång och kniv. Kostar som ett par vinylskivor och är väl värd den modesta investeringen. Skål! :clown:

 

Jag har en sådan också men frugan kan inte öppna med den så hon vill använda någon av de andra, själv spelar det ingen roll bara man får upp korken fort nog;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min "lätt hånade" batteridrivna öppnare.:app: 

 

P1120014.jpg.696c5da9373f67be5fe0d57e9c74092e.jpg

 

Den är som en lite hiss som kör korken upp och ner.  Going up, and going down!:thumbsup:

 

Just nu till det facila priset av 99,90 på Kjell & Co. Kan verkligen rekommenderas även för Karl-Alfred typer. Skonar definitivt ilskna korkar. En uppskattad gå-bort-present tillsammans med en flaska rödtjut.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-automatisk-vinoppnare-p48432

 

Calm

 

 

Edited by calm
tillägg i bild
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag bara ska dricka Champagne framöver för att i första hand slippa risken för hjärnblödning och med tanke på miljöeffekterna av att använda el, batterier, tillverkning av korkskruvar. Att öppna en champagne kan man göra genom att bara slå av halsen med pinne från skogen.;)

Undrar om Champagne kommer med skruvkork under ens livstid?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Återvändande till huvudspåret för tråden, med lite utvikningar kring andra drycker och deras hjälpmedel. Själv har jag aldrig förstått charmen med sabrering när det är så enkelt att öppna en flaska på vanligt sätt. Av med grimman, luta flaskan 45 grader och vrida lite på korken och det hela är klart utan spill. Men naturligtvis ingen show.

 

Igår körde jag min första latte till Calmina och hon var nöjd trots att hon varken fick ett löv eller hjärta i mjölken. Själv dricker jag aldrig latte.

Känner nu att jag har hittat en metod för att få ett jämnt resultat vid bryggningen. Maler lite på känn med en liten topp i kaffefiltret som jag sedan sprider och jämnar till med den "specialpuck" som jag köpte till och med vilken jag får exakt samma avstånd från filtrets kant. Man vrider åt ett håll för spridning av kaffepulvret och åt andra hållet för avjämning. Då har man en perfekt slät yta som tampas därefter. Sedan kör jag inledningsvis bara dubbla espressos i ca 30 sekunder.

Nästa steg är att ställa in malningstiden på kvarnen. Malningsgraden känn bra och ok, sedan jag först körde ner till högsta malningsgrad och senare "släppte upp ett snäpp".

Blir en stark kopp med crema och lite åt det bittra hållet som jag vill ha den. Sedan är det bara att finlira. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Har du koll på var man läser av malningsgraden på kvarnen? Det bör ju vara så att den är inställd/visar lika oberoende på maskin från samma tillverkare?

 

Latte art blir långt senare man får ta itu med, jag har inte ens börjat med att skumma mjölken, vill få snits på kaffet först.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Har du koll på var man läser av malningsgraden på kvarnen? Det bör ju vara så att den är inställd/visar lika oberoende på maskin från samma tillverkare?

 

Latte art blir långt senare man får ta itu med, jag har inte ens börjat med att skumma mjölken, vill få snits på kaffet först.

 

/byZan

 

 

På ovansidan av den svarta kransen med kuggar som man förflyttar med hjälp av "snäckväxeln" dvs skruven i aluminium, finns siffror. Jag har för egen del bestämt att jag läser av den framåt. På ovansidan finns pilar i vilken riktning den skall gå vid finare och grövre malning. Killen i affären sade att man kunde köra den maximalt så att man hörde kvarnen gå mot "stenen" och sedan vrida tillbaka. Jag tycker det lät tveksamt så jag kör maximalt till det tar stopp, men med stillastående kvarn, och kör sedan tillbaka tills jag är nöjd med malningsgraden. Det hela är avhängig av vilket kaffe man väljer. Jag tror inte att siffran på ovansidan ger densamma malningsgraden på olika kvarnar, utan att man får prova sig fram. Men det är en killgissning.:D

 

Såg att min är inställd på nr 8, vilket fungerar på mitt kaffe.

 

Calm

Edited by calm
Tillägg i text
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calm said:

På ovansidan av den svarta kransen med kuggar som man förflyttar med hjälp av "snäckväxeln" dvs skruven i aluminium, finns siffror. Jag har för egen del bestämt att jag läser av den framåt. På ovansidan finns pilar i vilken riktning den skall gå vid finare och grövre malning. Killen i affären sade att man kunde köra den maximalt så att man hörde kvarnen gå mot "stenen" och sedan vrida tillbaka. Jag tycker det lät tveksamt så jag kör maximalt till det tar stopp, men med stillastående kvarn, och kör sedan tillbaka tills jag är nöjd med malningsgraden. Det hela är avhängig av vilket kaffe man väljer. Jag tror inte att siffran på ovansidan ger densamma malningsgraden på olika kvarnar, utan att man får prova sig fram. Men det är en killgissning.:D

 

Jo jag är med på siffror etc men jag undrar var man läser av då de på YouTube sa att espresson bör ligga på mellan 2-3 (tror jag) och jag har närmare tre i bakkant och nästan 7 i framkant. Vrider jag till 3 i framkant mot grövre (motsols) så tycker jag att det blir alldeles för grovt, nästan som frystorkat i storlek och medsols mot finare kommer inget alls eller nästan inget alls om jag ska ha 3 framåt. Så var det i går och jag får nog testa mer idag och se om kvarnen har spelat in sig efter 25 skott?

 

En annan fråga till er med erfarenhet:

Jag vill inte ha kopparna stående direkt mot den rosfria ytan på avsedd plats utan skulle vilja ha en handduk i bomull eller linne, går det eller blir det för varmt då maskinen står på en längre tid?

Apropå står på så undrar jag hur ni gör med den saken? På vardagen när man går till jobbet så förstår jag att man slår av den men på helgerna då iaf jag tar en 2-3 koppar underdagen hur skulle ni göra då, det tar ju en stund innan den är körklar och för att slippa vänta på att tygla kaffeabstinensen så bör den alltid vara redo för mig, vad säger ni om av/på?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, byZan said:

 

En annan fråga till er med erfarenhet:

Jag vill inte ha kopparna stående direkt mot den rosfria ytan på avsedd plats utan skulle vilja ha en handduk i bomull eller linne, går det eller blir det för varmt då maskinen står på en längre tid?

 

 

/byZan

 

Min maskin tar ca 10 min att bli varm nog för att göra en god kopp. 

Kopparna har jag på maskinen och direkt mot den, inget under.  Varför vill inte du ha det? 

Står de mot maskinen blir de varma och jag har en liten handduk över dem som dammskydd. Har aldrig varit problem med värmen. OM jag skulle ha maskinen på en hel dag tar jag av handduken.

Link to comment
Share on other sites

Min kvarninställning är nummer 8 mot framsidan. Då får jag ett finkornigt kaffe med en alldeles slät yta efter användandet av "pucken" och efterföljande tampning. Kör mlite på känn för att slippa tidsinställningen på kvarnen. Siktar istället på kaffemängden, en liten topp,  för att få "det mer i fingrarna" Det ger i bryggaren ett lagom flöde mellan 25-30 sekunder och en rik smak utan beska men en liten bitterhet precis så jag vill att en espresso skall smaka. Efter bryggningen kan jag konstatera att allt vatten runnit igenom filtret och inget vatten ligger kvar på ytan. Kaffet är också lätta att slå av i knockboxen som i mitt fall är ECM:s egen stora runda burk.

Jag testar fn lite olika bönor senast inköpta är Johan & Nyström Bella som är mildare än La Bomba som jag ibland kan uppleva lite väl stark på morgonen.

Sedan har jag i min ICA-affär köpt ett mer standardkaffe Milinaro ORO. Tyvärr är det inte ofta som blandningarnas olika delar av Robusta/Arabica finns angivna på paketet.

 

Att ha på apparaten hela dagen verkar inte vara något problem, även om det står i instruktionsboken att maskinen inte skall lämnas obevakad. Det verkar finnas både skydd mot torrkokning och ventil mot övertryck. Sedan vet man inte hur det verkar på lång sikt.

 

Tycker att det är stor skillnad mellan varm och kall kopp. Överväger om jag skall skaffa en uppsättning av lite större koppar då jag tycker bryggning i det dubbelsidiga filtret ger bättre resultat. Har omplacerat kopparna till att stå ovanpå maskinen. Dock utan handduk vare sig under eller över. Tycker att det bästa resultatet blir om man snabbt sköljer koppen i varmt vatten precis före bryggningen, förutsatt att man skakar av allt vatten. 

 

Sammantaget tycker jag att jag får bättre och bättre kaffe vart efteråt tiden går. Har ökat betyget till Ba och en mer jämn kvalitet. Behöver inte kasta något kaffe nu längre. Sedan kommer nog mer finlir att förbättra förhoppningsvis.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, byZan said:

 

 

En annan fråga till er med erfarenhet:

Jag vill inte ha kopparna stående direkt mot den rosfria ytan på avsedd plats utan skulle vilja ha en handduk i bomull eller linne, går det eller blir det för varmt då maskinen står på en längre tid?

 

/byZan

 

 

1 hour ago, Apexorca said:

 

Min maskin tar ca 10 min att bli varm nog för att göra en god kopp. 

Kopparna har jag på maskinen och direkt mot den, inget under.  Varför vill inte du ha det? 

Står de mot maskinen blir de varma och jag har en liten handduk över dem som dammskydd. Har aldrig varit problem med värmen. OM jag skulle ha maskinen på en hel dag tar jag av handduken.

 

Så här:

 

_49U9334.jpg.0e335adb5ccfe5eab1dd162e27d5605f.jpg_49U9335.jpg.38e27d428490ab662f2515b30aedbe5c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt fotograferat återigen! och du är ju tom. en stjärna på latteart

 

Vilket gradtal har du på PID:en?

Och vad strävar du efter på det som hamnar i koppen. 

Själv satte jag min på 92grader dvs. samma som dem optimala VTA vinkeln?

tror dock jag måste höja lite på tempen i koppen

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

Blev kaffeinspirerad och fotade dagens frukostkopp med kaffe. Lite för att det är kul att fota också.

 

Hoppas det smittar lite kaffeinspiration.

Det kaffe jag gillar mycket just nu är MoKambo Miscela Oro

_49U9345.jpg.73f7b7a31f2edbae352c776a3f092c9c.jpg_49U9336.jpg.613c8efef87c73e0330835fb4422f1a7.jpg_49U9339.jpg.25cd529fc0a6c70753168d0ee149d9c5.jpg

_49U9343.jpg.5f8581f01d71ff25e2d1081dd605ba39.jpg 

 

 

 

Kul med lite bilder från andra bryggare!

 

Vad är inställningen på kvarnen som indikeras i displayen. Sekunder antar jag. Vad har du för malningsgrad i relation max eller minimum? Ditt kaffe ser grövre ut.

Bilden under liknar det resultat av malning som jag eftersträvar, dvs den typ av "topp" som jag mätt som lagom hos mig. 

Ungefär min crema. Verkar vara en stark kaffesort. Känner igen märket, är det en blend?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, CMB said:

Snyggt fotograferat återigen! och du är ju tom. en stjärna på latteart

 

Vilket gradtal har du på PID:en?

Och vad strävar du efter på det som hamnar i koppen. 

Själv satte jag min på 92grader dvs. samma som dem optimala VTA vinkeln?

tror dock jag måste höja lite på tempen i koppen

 

Tack!

 

Det var ett tag sedan jag hade PID:en i. Jag tror det är 92 grader. Jag ändrade lite i början på den men har kört samma i många år nu.

 

 

Kul liknelse med VTA. Hehe. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Kul med lite bilder från andra bryggare!

 

Har du redan tröttnat på Synchronikan;)

 

4 hours ago, calm said:

Att ha på apparaten hela dagen verkar inte vara något problem, även om det står i instruktionsboken att maskinen inte skall lämnas obevakad. Det verkar finnas både skydd mot torrkokning och ventil mot övertryck. Sedan vet man inte hur det verkar på lång sikt.

 

Jag slår på den på morgonen för morgonfika och sedan får den vila tills jag är hemma igen. Men om jag är ledig så får den nog stå på hela dagen ända fram tills espresson efter maten är avklarad.

 

4 hours ago, calm said:

Sammantaget tycker jag att jag får bättre och bättre kaffe vart efteråt tiden går. Har ökat betyget till Ba och en mer jämn kvalitet. Behöver inte kasta något kaffe nu längre. Sedan kommer nog mer finlir att förbättra förhoppningsvis.

4 hours ago, calm said:

Min kvarninställning är nummer 8 mot framsidan.

 

Om jag får betygsätta mig själv med lite nyare betygssättning (är ju trots allt lite yngre? så blir det betygssiffran 3. Fanns inga +/-  som tillägg på siffrorna 1-5 vilket jag tycker var klart sämre än tidigare betygssättning. Fanns då tillkom också begreppet kvartssamtal vill jag minnas och där fick man veta åt vilket håll betyget var på väg.

 

Min kvarn stod på nästan 7 och nu 7+ och börjar närma mig riktigt bra smak och crema:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Kopparna har jag på maskinen och direkt mot den, inget under.  Varför vill inte du ha det? 

 

Jag ville försöka att inte repa maskinen, men nu skiter det sig med den saken då man inte ska ha någonting liggandes där. 

 

Fina bilder @Apexorca:cool:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Kul med lite bilder från andra bryggare!

 

Vad är inställningen på kvarnen som indikeras i displayen. Sekunder antar jag. Vad har du för malningsgrad i relation max eller minimum? Ditt kaffe ser grövre ut.

Bilden under liknar det resultat av malning som jag eftersträvar, dvs den typ av "topp" som jag mätt som lagom hos mig. 

Ungefär min crema. Verkar vara en stark kaffesort. Känner igen märket, är det en blend?

 

Calm

 

Siffrorna i displayen är antal espresso-malningar.

 

Grovleken på malningen varierar man ju efter kaffesort, vilken batch på rostningen det är , ålder på kaffet, luftfuktigheten. Jag vill ha samma "rinntid" genom filtret och samma tryck vid tampningen, men visst justerar jag även detta efter hur kaffet beter sig just denna dag om det behövs.

 

Jag skakar lite eller bankar lite på filtret så det sjunker ihop lite. Sedan tar jag inte mitt finger utan något plant typ en spatel och drar ut kaffet jämt över filtret längs kanten. Sedan tampar jag myktet lätt, nästan knappt tampern egna vikt, knackar lätt med tampern på kanten av filtret så det kaffe som sitter längs kanten rasar ner i filtert, Sedan tampar jag med "mina" 15kg. Om det är kaffe på kanten tar jag bort det med ett finger. Sedan in i gruppen med filter. Jag testade ett tag att lätt "förblöta" kaffet i filter men det har jag slutat med. Jag drar på full spetta på vattnet med en gång och räknar tiden från jag gör detta. Tittar på färgen så det inte blir för ljust på slutet och brukar ta det mellan 20-25 sek oftast. 

Hade också en tid då jag gillade att överfylla lite, men har också slutat med det. Maler finare istället. Så ju mer jag lärt mig desto enklare blir det och desto mer mot orginalreceptet kommer jag för att få ett gott kaffe. I början behövde jag överfylla för att få det gott och få rätt på det. Men det var ju en kompensation för brister i hantverket. Men man måste ju lära sig och testa sig fram för att förstå och hitta sitt eget hantverk som funkar och så man förstår vad som händer och hur man kan "kompensera". 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

 

Jag ville försöka att inte repa maskinen, men nu skiter det sig med den saken då man inte ska ha någonting liggandes där. 

 

Fina bilder @Apexorca:cool:

 

/byZan

 

Tack!

På toppen skall det ju stå koppar tycker jag. Det blir patina efter hand. Sidorna vill man ju inte repa och de skall vara skinande rena utan kaffe eller mjöljkstänk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...