calm Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 (edited) Att lyssning på musik, både live och inspelad, utgör ett av livets mest njutningsfulla aktiviteter vet alla som bevistar detta forum. Men frågan är om man kan förstärka den upplevelsen ytterligare? Svaret är kanske givet? Men måste i vart fall undersökas noga, som allt annat som har med musiklyssning och hifi att göra. Calm Edited December 10, 2018 by calm plind 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 (edited) Vissa dofter och smaker kan ibland associeras med positiva händelser långt bak i tiden, likt Marcel Proust madeleinekakor i På spaning efter en tid som flytt. Själv har jag alltid kopplat samman doften av kaffe med musik. Har funderat länge varför det är så, tills jag faktiskt kom på svaret. I min barndom var alltid söndagsförmiddagarna en särskild dag av njutning. På den tiden var lördag arbetsdag och skoldag, men söndagsförmiddagen var inte förenad med några som helst plikter. Man kunde gå och skrota i pyjamas långt in på förmiddagen och frukosten kunde ätas i lugn och ro. Föräldrarna var på särskilt gott humör och det spelades musik på radio eller på grammofon. Sedan plockades kaffepumpan fram och det spred sig en vällustig doft av nybryggt kaffe och en alldeles särskild njutning var att sätta näsan i en påse av nymalet kaffepulver. Och musiken som spelades var ofta klassisk musik av olika slag. Calm Edited December 10, 2018 by calm Lasse 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 För att göra en lång historia kort så när jag själv kommit upp i kaffedrickarålder har jag i princip alltid en kopp kaffe eller ännu senare en espresso framför mig så fort jag lyssnat på musik. Det är som om kaffet gör att förmågan att lyssna mer intensiv och samtidigt avslappnad och skärper sinnena. Finns säkert inget vetenskapligt belägg för detta men så funkar det för mig och säkert för många andra. Alkohol kan ha samma avslappnande förmåga men kanske inte den skärpande delen. Kaffet har tillretts på många olika sätt under åren, från vanlig melittabryggning, via elektrisk kaffebryggare, Isomac espressobryggare och till nu senast en Nespressobryggare av lite mer uppgraderat slag. Jag tror att många gått samma väg. Bästa tiden var nog ändå när jag kunde få till det med Isomacen och tillaga en riktigt god espresso ala ristretto. Den känslan får jag inte riktigt med Nespressomaskinen utan jag har varit tvungen att söka mig till olika italienska kaffebarer på stan. Samtidigt har tanken alltid malt att kunna återvända till ett mer hantverksmässigt sätt att brygga funnits i bakhuvudet. Men som med min vinylresa så har det inte varit tillräckligt bra förrän nu, när jag vet att det finns fler nivåer och kunna njuta utan hangups. Samma sak gäller kaffetillredning. Calm byZan 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 "With a little help from my friends" på detta forum fick jag en spark i häcken för några veckor sedan att äntligen få ändan ur vagnen. Med lite bakgrundskunskap utifrån tidigare erfarenheter begav jag mig ut att söka och efter fyra olika besök blev det tillslag. Den gamla pirran kom åter till heders igen som så många gånger tidigare! Tung var det så det förslår, sådant är alltid extra spännande! Calm Lasse, lindome, byZan and 1 other 3 1 Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 (edited) Jag känner igen lådorna och färgen på pappkassen, har vi gått på samma så vore det extra roligt då vi får en gemensam hobby till och kan utbyta erfarenheter även i den sporten. Jag kom precis tillbaka från den affären då jag tog en extra lång lunch idag. /byZan Edited December 10, 2018 by byZan Lagt till text LISTEN TO MUSIC, plind and calm 3 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 Påsen var också tung och skvallrar om leverantör. Innehåller lite av baristans verktyg och hjälpmedel. ' Från vänster kaffe förstås, en kanna större än de två jag redan har. Denna för två latte. Knockbox, rengöringsmedel för den veckovisa rengöringen. Nedre raden den lilla specialpucken för spridning och avjämning av kaffet i filterhållaren. En liten matta för tamper och slutligen en choklad att avnjuta med första koppen. Calm byZan and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 26 minutes ago, byZan said: Jag känner igen lådorna och färgen på pappkassen, har vi gått på samma så vore det extra roligt då vi får en gemensam hobby till och kan utbyta erfarenheter även i den sporten. Jag kom precis tillbaka från den affären då jag tog en extra lång lunch idag. /byZan Vissa alternativ är nog mer givna än andra! Absolut bra att ha lite Brothers in Arms! Grattis! Calm byZan 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 Så var det dags för första paketet. Det lilla. I detta kvarnen, en utomordentligt viktig del i sammanhanget. och i profil och utan påse så här.. En ECM S-Automatik 64 på rekommendation av grabbarna på Kaffecompaniet. Enkel och funktionell men med alla möjligheter till inställningar. Ville ha en liten och behändig att kunna placera under överskåpet i köket. Den har en förhållandevis kraftig motor med hänsyn till storleken 450 w. Ville också kunna byta kaffesort snabbt och därför både avstängning nedåt för byte av kaffebehållare eller återhälla kaffet i påsen. Min gamla kvarn hade ingen låsning i botten så om man fick stopp så riskerade man att alltid några bönor hamnade på golvet. Calm byZan and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 Nästa kartong väger sina modiga 36 kg ungefär som en PSAudio P10, så här kanske jag inte skall belasta bordet med hela tyngden? Vi får se hur detta löses? Följetongen fortsätter............ Calm Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 Ur den stora lådan dyker först upp ytterligare en lite mindre låda. och i den mindre lådan tillbehören..... och ytterligare tillbehör Kvar i den stora lådan är huvudattraktionen, inför det stora lyftet....... Calm LISTEN TO MUSIC 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 54 minutes ago, calm said: Ur den stora lådan dyker först upp ytterligare en lite mindre låda. och i den mindre lådan tillbehören..... och ytterligare tillbehör Kvar i den stora lådan är huvudattraktionen, inför det stora lyftet....... Calm Om vi kikar lite i boxen så är det dubbla filterhållare en tamper, galler och förhöjningsgaller för mindre koppar, rengöringsborste och platta att använda i samband med rengöring. Fördelen med denna maskin är att den kan anslutas direkt till vattenledningen, likaså att avleda spill direkt via slang till avloppet. Dessutom har den vattentank och dubbla kokare så att man kan köra både espressobryggning och skumning samtidigt utan att tappa tryck. Eftersom jag skall placera min på diskbänken under överskåpet så kommer jag nog att köra anslutning till vattenledning. Det underlättar då vattenpåfyllningen som sitter bak och man slipper dra fram maskinen. Calm Quote
figge Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 3 hours ago, calm said: Påsen var också tung och skvallrar om leverantör. Innehåller lite av baristans verktyg och hjälpmedel. ' Från vänster kaffe förstås, en kanna större än de två jag redan har. Denna för två latte. Knockbox, rengöringsmedel för den veckovisa rengöringen. Nedre raden den lilla specialpucken för spridning och avjämning av kaffet i filterhållaren. En liten matta för tamper och slutligen en choklad att avnjuta med första koppen. Calm La Bamba ?? LISTEN TO MUSIC 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Grattis Calm! Tror du kommer bli otroligt nöjd med ditt fina val. calm 1 Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 2 hours ago, calm said: Kvar i den stora lådan är huvudattraktionen, inför det stora lyftet....... Spänd och förväntansfull sitter jag nu här och undrar om det kan vara likadana maskiner vi köpt? /byZan LISTEN TO MUSIC 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 (edited) Kan rekommendera er Gringo Nordic och espresso kaffet The Outsider! https://www.gringonordic.se/the-outsider Johan Ekfeldt som var med och grundade Johan och Nyström har ihop med gäng duktiga personer skapat Gringo Nordic Coffee Roasters. Edited December 10, 2018 by LISTEN TO MUSIC Bild på påsen calm and plind 2 Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 @LISTEN TO MUSIC, den slank med i kassen i dag tillsammans med J&N Isola. /byZan JWE and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Härligt! Ett mycket bra kaffe! byZan 1 Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Just now, LISTEN TO MUSIC said: Härligt! Ett mycket bra kaffe! Ja det sägs så, återstår att se om jag kan få till ett skott som tilltalar min kaffeådra /byZan Quote
Muffin Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 Ta det lugnt i början! Risken är att man dricker för många espresso och magen slår bakut när maskinen är ny! ? Talar av egen erfarenhet! ? byZan 1 Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 (edited) Jo så kan det nog bli under den tid man ska testa sig fram, bra varning, verkmästar'n i magen tackar och bockar /byZan Edited December 10, 2018 by byZan Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 15 minutes ago, Muffin said: Ta det lugnt i början! Risken är att man dricker för många espresso och magen slår bakut när maskinen är ny! ? Talar av egen erfarenhet! ? Tack för varningen! Ja det är den stora risken naturligtvis men jag har satt en gräns och man kan faktiskt också spotta ut de man testar av. Lite som de professionella som ständigt spottar ut vid provning. Har man en gång fått magkatarr så vill man ogärna råka ut för det igen, den har en förmåga att bita sig fast. Calm Muffin 1 Quote
calm Posted December 10, 2018 Author Posted December 10, 2018 1 hour ago, byZan said: Spänd och förväntansfull sitter jag nu här och undrar om det kan vara likadana maskiner vi köpt? /byZan Ja, jag misstänker det eftersom märket sannolikt är detsamma! Tänkte dock att jag skulle suga på karamellen ett tag till för att det är för mörkt att fotografera just nu. Vi får se hur det löser sig för jag vill ju självklart inte hålla alla på sträckbänken för länge. Calm Quote
byZan Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 1 hour ago, calm said: Vi får se hur det löser sig för jag vill ju självklart inte hålla alla på sträckbänken för länge. Att hålla folk på sträckbänken är ett satans otyg, men du får förmiddagen på dig i morgon innan det blir repressalier /byZan AlfaGTV, calm, Lasse and 2 others 1 4 Quote
AlfaGTV Posted December 10, 2018 Posted December 10, 2018 18 minutes ago, byZan said: repressalier Nåt gammalt ordspråk om "sten i glashus" dyker helt oförväntat uppi mitt huvud! lindome, calm, figge and 2 others 2 3 Quote
calm Posted December 11, 2018 Author Posted December 11, 2018 (edited) Då var det dags att fortsätta uppackningen. Överst galler och spilllåda samt anslutning till avlopp. Anslutningsslang till vattenledning. Blindfilter för backspolning, filterhållare med enkel eller dubbel utkast, tamper och förhöjningsgaller. Rengöringsborste Calm Edited December 11, 2018 by calm Quote
calm Posted December 11, 2018 Author Posted December 11, 2018 Så äntligen var det dags att lyfta upp själva bryggaren. Avslöjande text på kåpan. Calm Quote
calm Posted December 11, 2018 Author Posted December 11, 2018 Dags att lyfta på förlåten. Detta blev mitt val! Här i profil. Här kompletterad med tillbehör på plats. Mitt val blev: ECM Synchronika Calm JWE, LISTEN TO MUSIC, plind and 3 others 5 1 Quote
byZan Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 44 minutes ago, calm said: Här kompletterad med tillbehör på plats. Du har ju skyddsplasten kvar och filterhållaren ska sitta i så den blir varm, något du missat? Aha kontakten är inte heller ansluten Grattis till ett vad jag tror är ett bra val om inte det bästa för pengarna /byZan Quote
lindome Posted December 11, 2018 Posted December 11, 2018 (edited) Grattis till en fin maskin Egentligen ser dessa apparater ganska lika ut oavsett tillverkare. Min ser snarlik ut men har inte samma kraftfulla spec misstänker jag. Espresson blir dock bra tycker jag En påse kaffe kan bli den nya presenten istf för en flaska vin eller CD/LP vid hifiträffar!! Edited December 11, 2018 by lindome Audionet, byZan and calm 2 1 Quote
Recommended Posts