Jump to content

DIY, Troels, Atell


Engelholm Audio

Recommended Posts

Hej på er och glad 2'a advent!

 

En del utanför detta forumets kärnämnen är DIY...något som emellertid är mig väldigt kärt eftersom jag är sprungen ur den delen av hobbyn själv.

Troels kan man väl påstå är DIY med svart bälte, eller något. Klart mer än det vanliga och hans konstruktioner är riktigt genomarbetade ur många perspektiv.

 

Här om dagen lyfte han fram senaste kreationen och jag har svårt att se att det kan bli så mycket "värre" :) än såhär! Senaste tekniken från Scan Speak, otroligt enkla filter, fullregister...

 

ELL-3-3-850H.jpg

 

Läs mer här, och skapa en insikt i högtalarkonstruktionens underbara värld.

http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-3.htm

 

 

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Troels är en riktig inspirationskälla som vill dela med sig av sina kreationer till DIY’are. 

 

Har inte lyssnat på någon av hans skapelser men hade mer än gärna gjort det och höra hur bra DIY kan låta.

 

Har ett par banddiskanter liggande på hyllan jag tänkt göra någonting med, ett par Fountek Neo Cd3. Såg att han har gjort ett par stativare med dessa och Scan Speak-element.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

@Engelholm Audio finns det några serie producerade högtalare som använder Scan Speak Ellipticor vad du vet?

 

Vet du vad för- och nackdelar med en eliptisk talspole är kontra en vanlig rund?

Hmmm. Nån mer har byggt. Men det kanske e nått diy magasin. 

Osäker. Helt enkelt. 

Elementen kostar rejäla slantar. Det e lättare för företag som bygger egna element åh säga att dom kostar X tusen. Men ska man verkligen betala X så kanske det e en annan sak. 

 

Troels har nån artikel om fördelarna. I grund å botten tar man bort symmetrin i den mekaniska drivningen vilket gör att man sprider ut åh minskar strukturella problem. 

Det synd i vattenfällsmätningar eller ETD. Väldigt ren avklingning. 

Link to comment
Share on other sites

Lagom till nyår publicerades ännu ett "monster-bygge" med godsaker så som banddiskant, Elipticor, slavbas, Skaaning/Flexunits 10 tums bas.

 

@calle_jr bör väl känna igen grunddesign, kan jag tycka! ;)

 

 

ATELL3-1c-800.jpg

 

ATELL-3-crossover.png

Enklare filter får man leta efter - men märk dock att impedansen är låg (!) eftersom 7 tums och 10 tums är parallellkopplade under L2/C2's Fs. Därför ges möjlighet till biampning (när det för en gångs skull ger något)!

 

http://www.troelsgravesen.dk/ATELL-3.htm

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Engelholm Audio said:

bör väl känna igen grunddesign, kan jag tycka! ;)

 

Jag tycker det är rätt likt en kopia på Kaiser Kawero, slaven bakom mellanregister, banddiskant, bas bakåt mm.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calle_jr said:

Hmm, ledtråd?

Det finns många högtalare där ute. 

 

45 minutes ago, octavia rs said:

Jag tycker det är rätt likt en kopia på Kaiser Kawero, slaven bakom mellanregister, banddiskant, bas bakåt mm.

Kaiser tänkte jag inte primärt på, men förstår din tankegång, Octavia.

 

För mig för dom tankarna till dina högtalare, @calle_jr! Verity!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

För mig för dom tankarna till dina högtalare, @calle_jr! Verity!

Ok!

Det finns likheter, och kanske mer än jag tänker på.

Sarastro II har också 2" aluminiumband och en 6" midbas, men en 11" bas och en känslighet på 93dB/2.83V/m, samt ingen slavbas och endast en port för basen men en för midbasen med delat kabinett. Midbasen i Sarastro är delad vid 5.5kHz, nästan dubbelt så högt som dessa.

 

Fantastiskt fin beskrivning av högtalarna!

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Engelholm Audio said:

Kaiser tänkte jag inte primärt på, men förstår din tankegång, Octavia.

 

För mig för dom tankarna till dina högtalare, @calle_jr! Verity!

 

Jo vi har kanske lite olika tankegångar men visst jag ser ju likheter med Verity mer att jag såg fler med Kaiser Kawero Classic. Även om Kaiser bara har Audiotechnology element i bas och mellanregister så är ju konstruktionen med slavbas i midbas/mellanregister rätt ovanlig eller det finns kanske fler som gör så?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

On 2019-01-03 at 17:55, Engelholm Audio said:

Jag e väl lite avtrubbad... 

 

Det tror jag inte, och visst förstärks likheterna med Verity i denna jämfört med hans föregående.

 

Jag återkommer till den föregående modellen med Ellipticor.

Den diskanten utan seriekondensator i filtret ser ut att göra underverk i all sin enkelhet.

Imponerande hur djupt diskanten bidrar, med en 1:a ordningens output ner till åtminstone 800Hz, och endast svag avrullning neråt.

Filtren är som du säger oförskämt enkla, och jag antar att detta i stor utsträckning bidrar till en naturlig återgivning.

Intressant slutsats att han behöver mer tid för tuning by ear ju enklare filter han använder.

Men jag kan inte låta bli att tänka "supertweeter" när jag ser hans rapport. Kanske därför han jobbat vidare med band?

 

Det skulle vara mycket intressant att lyssna på båda dessa högtalare.

Vad är din åsikt @Engelholm Audio ?

 

Jag skulle gärna se den här nivån av konsumentrådgivning för all hifi. Detta är väl inte svårare att läsa än de vanliga produktbeskrivningar man brukar se? Tvärtom, detta går ju att begripa om man vill.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Det tror jag inte, och visst förstärks likheterna med Verity i denna jämfört med hans föregående.

 

Jag återkommer till den föregående modellen med Ellipticor.

Den diskanten utan seriekondensator i filtret ser ut att göra underverk i all sin enkelhet.Imponerande hur djupt diskanten bidrar, med en 1:a ordningens output ner till åtminstone 800Hz, och endast svag avrullning neråt.@Engelholm Audio

Hur menar du output ner till 800 Hz? Jag tittar på denna mätningen (grön är diskant inkl filter):

D3404-18WE_fromXO_0.5mtfb_-24.2_spl-driv

...och tänker att filtreringen börjar jobba från ca 6kHz....sen faller det flackt (ca 6dB/oktav, såklart) vilket ger -15dB vid 1kHz och -25 vid 500 Hz. Under 1kHz faller det brantare beroende på diskantens egna tapp, så att säga.

 

Quote

Filtren är som du säger oförskämt enkla, och jag antar att detta i stor utsträckning bidrar till en naturlig återgivning.

Intressant slutsats att han behöver mer tid för tuning by ear ju enklare filter han använder.

Ja det är en intressant slutsats. Jag kan spekulera i att högre ordningsfilter är lättare att, via mätningar, se/gissa vad som är bra/dåligt och korrelationen till subjektiva intryck är hög/stor/bra (så är det för mig, iaf).

Med enklare filter, är det svårt att sia om vart hörselgränsen går, för-/nackdelar...t.ex. kan man nog få snarlik mätning/simulering genom olika val av motstånd och (parallell-motstånd) men det är via örat som det måste finetune'as? Jag vet inte - bara spekulerar...

 

Quote

Men jag kan inte låta bli att tänka "supertweeter" när jag ser hans rapport. Kanske därför han jobbat vidare med band?

 

Det skulle vara mycket intressant att lyssna på båda dessa högtalare.

Vad är din åsikt

Vad får dig att tänka supertweeter?

 

Min åsikt är att jag också finner modellerna väldigt intressanta! Att lyssna vore kul!

Jag är i viss mail-kontakt med honom. Jag har inte fört lyssningsdate/möte på tal nån gång...än. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Hur menar du output ner till 800 Hz? Jag tittar på denna mätningen (grön är diskant inkl filter):

Nej, jag avsåg Ellipticor. Röd är D3404:

 

1D69533B-CFE1-4625-8D02-C3F97608AF6D.png

Bild: Troels

 

 

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Vad får dig att tänka supertweeter?

Den trots allt ganska tidiga avrullningen i toppen.

 

 

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag är i viss mail-kontakt med honom. Jag har inte fört lyssningsdate/möte på tal nån gång...än. ;)

:tongue: :app:

Fler intresserade?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Nej, jag avsåg Ellipticor. Röd är D3404:

 

1D69533B-CFE1-4625-8D02-C3F97608AF6D.png

Bild: Troels

Ja, fast din röda är min gröna med skillnaden att min är filtrerad och din är råmätning (precis som de andra elementen är, i "din" graf) - men det är vi kanske överens om? :)

 

Quote

 

Den trots allt ganska tidiga avrullningen i toppen.

Förstår vad du menar, men reagerar själv inte på det, eftersom jag upplever att det snarare är en regel att det ser ut såhär; svag avrullning över 10kHz. Undantagen finns såklart och inte sällan är det diskanter med en resonans uppåt 20kHz vilket hjälper till att få upp översta frekvensområdet. I ärlighetens namn ska sägas att jag inte har statistik som stödjer mitt påstående, men en snabb googling på stereophiles mätningar stärker min "känsla/erfarenhet".

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Engelholm Audio said:

men det är vi kanske överens om?

Japp.

Båda graferna är intressanta.

Men är det inte ganska ovanligt, dels att diskanten spelar så djupt (ofiltrerat), och dels ovanpå det att han delar den så flackt?

Blir det inte hög belastning på den?

 

 

11 hours ago, Engelholm Audio said:

jag upplever att det snarare är en regel att det ser ut såhär

Ja, det är nog sant. Jag tyckte bara att det var lite brantare än normalt.

Instämmer att man ofta ser att diskanten hänger med högre pga av membranresonans, vilket egentligen inte är helt sunt.

Det är väl huvudanledningen med ellipsformen på just D3404, dvs att smeta ut membranresonansen. Minns att jag sett en demo om det till och med.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Japp.

Båda graferna är intressanta.

Men är det inte ganska ovanligt, dels att diskanten spelar så djupt (ofiltrerat), och dels ovanpå det att han delar den så flackt?

Blir det inte hög belastning på den? 

Ahh - ja jo det är endast ett fåtal som spelar så djupt.

Spelar diskanten djupt så finns ju chans till låg distortion (eller omvänt, att pressa en diskant som inte kan spela 800 Hz till att spela 800 Hz ger dist). Detta är, enligt mig, en bidragande orsak att kunna dela flackt! Det tester jag gjort med 1a ordningens filter pekar på just detta - eller att man helt enkelt inte kan spela så högt.

 

12 hours ago, calle_jr said:

Ja, det är nog sant. Jag tyckte bara att det var lite brantare än normalt.

Instämmer att man ofta ser att diskanten hänger med högre pga av membranresonans, vilket egentligen inte är helt sunt. 

Det är väl huvudanledningen med ellipsformen på just D3404, dvs att smeta ut membranresonansen. Minns att jag sett en demo om det till och med. 

Mm...- 5 nästan -10 dB är kanske lite värre än normalt men kanske en tradeoff att diskanten å andra sidan går djupt.

Helt rätt! Det eliptiska är för att få bort/reducera symmetri-resonanser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...