Jump to content

letar ny förstäkare


hbgot

Recommended Posts

Hej jag har så smått börjat leta efter en integrerad förstärkare för att komplettera min Arcam AVR 600 bioreciver med.

jag kommer att koppla Vinylspelare och streamer till den Analogt och den bör ha hembio pass through så att jag slipper ställa om nivåer om jag kör film via 600.

jag har hittills ett par på listan Naim Nait XS2 , Supernait 2 och Audionet SAM G2 tar tacksamt emot erfarenheter om dessa samt ytterligare modeller som kan övervägas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara haft integrerade förstärkare och det finns idag många kompetenta maskiner att välja mellan.

Tyvärr har jag inte hört några av de som du nämner på "önskelistan". Tidigare har jag haft Audio Research DSi200 och Jeff Rowland Continuum S2.

 

Idag kör jag med Diablo 300 från Gryphon som kan extrautrustas med DAC eller Phono internt vid behov.

Pass Trough var också ett av mina krav då vi kör hemmabio i vardagsrummet där signalen går Pre Out från Anthem 710 receivern. 

Har du någon budget du vill hålla dig inom? Gryphon har släppt en Diablo 120 som kanske kan vara intressant. 

 

Link to comment
Share on other sites

Budgetgränser är en realitet för de flesta av oss och dess gränser skiftar genom livet. Marantz, Yamaha och numer även Cambridge har mycket prisvärda och bra integrerade. Cambridge nya Edge har höjts till skyarna av engelska Hifi News. Det är dCS som ligger bakom Cambridge och de vill lyfta märket. De skriver också att ett stort hinder är fördomar hos s k audiofiler som är svåra att övertyga. Samma sak med Emotiva. 

 

Om budgeten är lite större finns bl a Accupphase, McIntosh och Luxman utöver de BigBlue nämnde. Sedan finns det en hel del på rörsidan typ Line Magnetics, McIntosh och Audio Research.

 

Jag är ganska säker på att bland dessa finns det något du kan leva med. Några sanningar om vad som är bäst finns knappast. Det beror på egen smak, vilka övriga grejer du har, hur du lyssnar... mm. Recensioner kan ge en bit på vägen, men helst skall du försöka provlyssna hemma eller på ett ställe som har bra förutsättningar att visa skilnader.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var själv på jakt för drygt ett halvår sedan och provade hemma dessa integrerade förstärkare:

Bryston 1353 2x135W (8ohm) integrerad med option DAC eller MM phono. Prisvärd.

Aesthetix Mimas 2x150W (8ohm) med rör i försteget. Mysfaktor med rör.

MBL N51 Noble Line 2x380W (4ohm) med plats för phono ingång (finns även i silver/svart). Välbyggd med muskler.

 

Härlig presentation i samtliga, men fastnade för den dynamiska, upplösta och kraftfulla MBL N51.

Största ljudbilden av de testade.

Den runda svarta metall-fjärren väger typ 1kg och skall stå på bordet. Belyst display. Vridbar yttre ring för volymen.

Ett nöje att använda!

 

Du har en kul resa framför dig, att ta hem, testa och utvärdera det du fastnar för i tidningar, butik, vänner och mässor! Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Köp en Bladelius Tyr Mk2 Novitas. Jag var ägare till en sådan tidigare. En väldigt bra förstärkare till ganska lågt pris idag om man hittar en vill säga. Just det kan ju vara lite bekymmer med för dom är inte tillverkade i några jätte mängder... Men å andra sidan så kan du ju lägga ut en köpes annons. När du väl har hittat en så är det inget att tveka på så länge den är intakt o så.. Bare å köp enligt mig! Som hittat... Ungefär som att hitta bilen man alltid har drömt om... När andra får köra Saab V4 eller vad det kan tänkas vara, även om dessa kan vara lika bra dom med.. Tveka inte... Utan köp! Det kan inte gå fel.. Den har dessutom Surround Mode där försteget kan kopplas bort via en knapptryckning och den fungerar enbart som ett slutsteg om man vill köra annan lösning. Vad jag vet så finns den enbart i Borstad Aluminium... Ej Svart som hette Japan Edition... Hittar man en sådan på begagnatmarknaden däremot så kan det handla om några få exemplar som är tillverkade totalt.. Så dessa kan vara helt unika helt enkelt... Det finns en del prototyper där ute också men dessa är aldrig till salu vad jag vet.. Mmm, det var lite om det deh.

 

Lycka till med letandet!

 

Det finns säkert en hel del tips där ute men detta var iaf ett av dom! :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skall driva ett par Larsen8 så det är ingen extrem högtalare men har väl lite för dålig känslighet för mindre rörförstärkare.

när det gäller val av märken budget eller lyx så vill jag väl ha så mycket prestanda som möjlig för pengarna men vissa produkter kan kännas bättre att ha i racket.

jag var ett tag inne på att satsa på en Pathos Logos bara för att den är vacker,har dock aldrig hört någon.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hbgot said:

Jag skall driva ett par Larsen8 så det är ingen extrem högtalare men har väl lite för dålig känslighet för mindre rörförstärkare.

när det gäller val av märken budget eller lyx så vill jag väl ha så mycket prestanda som möjlig för pengarna men vissa produkter kan kännas bättre att ha i racket.

jag var ett tag inne på att satsa på en Pathos Logos bara för att den är vacker,har dock aldrig hört någon.

 

Logos är bra. Var nöjd med min. Gillade less is moore approachen och den var ljudmässigt också kompetent. Att den sedan är vacker gör ju inte ont...

Link to comment
Share on other sites

Jag måste väl inse mina ekonomiska begränsningar nypriset kan nog inte överstiga 60 000kr. Kan jag hitta något som låter bra för 20 000 så får jag pengar över till andra prylar.

det väsentliga är ju att det låter bättre än min AVR600 annars blir ju investeringen meningslös.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Pathos Logos är både välljudande men framförallt vacker att titta på. Ett bra köp! Har lyssnat på just den modellen i butik ca: 5 gånger och det lät bra ihop med Tannoy framförallt vad jag kan minnas. Det kan nog till och med ha varit Glenair som dom demades med då på den tiden på Balance där ute vid dåvarande adressen. Vad jag kan minnas så är Logos ett verkligt klipp o designen finner du nog inte hos nån annan tillverkare. Köp den så blir jag glad. Släng upp några bilder sen på resultatet. Helst innan Februari. Längre tid än så får det faktiskt inte ta om du frågar mig! Så pass på! :thumbsup:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, YYZ said:

Var fick du tag på den för att kunna testa? Jag är väldigt intresserad att testa. Jag har tänkt byta och mitt målsättning är att beta av ett gäng integrerade i test hemma.

 

Förstärkaren Aesthetix Mimas var ett hemlån från Karl på distributören Stylus Audio i Stockholm!

Du kan säkert även höra med HembioConsult och Perfect Sense, som har den på sina hemsidor!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Muffin said:

Förstärkaren Aesthetix Mimas var ett hemlån från Karl på distributören Stylus Audio i Stockholm!

Du kan säkert även höra med HembioConsult och Perfect Sense, som har den på sina hemsidor!

Lycka till!

Tackar! Då vet jag att den finns tillgänglig. Jag har frågan ute mot Perfect Sense.
Grym förstärkare du har där i MBL N51 :)

Link to comment
Share on other sites

hej hbgot

Att en förstärkare "låter" bra med en specifik högtalare har ingenting att göra med märket, pris, eller skvaller på olika forum. 

Det är en del elektriska parametrar som måste sammanfaller. Det viktigast, dämpfaktor,  om inte passar man uppfattar mest felet på basregionen. 

Förenklat, om du har en förstärkare med dämpfaktor 600 och du kopplar slutna lådor i den du får ingen bas ut, däremot samma förstärkare kan låta bra i en basreflex högtalare. Sen har vi eländet med rörförstärkarna som färgar ljudet mer eller mindre. Jag skulle fråga Larsen vad är det för förstärkare som han rekommenderar till sina högtalare, inte nån specifik märke men om de elektriska egenskaper som måste uppfyllas.

Mvh

Spiros

Link to comment
Share on other sites

Larsen kör personligen med Gamut Di150 som jag har hört en hel del, han har även nämnt att när han har åkt runt i butiker och gjort demo så har de integrerade från Hegel fungerat bra men han är inte lika impad över Hegels dyrare separata för och slutsteg, om det är ställt i relation till priset eller något som inte matchar lika bra vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har också hört att Gamut ska klara sig bra ihop med Larsen. Sen iom att jag personligen är ägare till ett par Larsen Hifi 4.2 så har jag testat med lite allt möjligt. Tex min Primare I30, min förra I32 har jag för mig. Min I22,  min Marantz PM5005, min Bladelius Thor Mk3 Novitas samt min Krell S300i. Alla dessa är jag ägare till idag förutom I32:an då för den dög aldrig enligt mig. Du kanske kan låna hem lite om inte annat o testa lite kanske... Finns nog en hel del olika som skulle passa. Har för mig Larsen 8 lät en aning som Audio Physic Scorpio 2 gjorde då när jag lyssnade på dessa 8:or på Sweetspot 2011. CD:n var en Bladelius Embla har jag för mig för den strulade den dagen så inte så svårt att minnas...

Link to comment
Share on other sites

det jag har som är inhandlat på Hifiklubben är köpt i Växjö, Vimmerby är samma restid som till Göteborg för mig.

jag reser en hel del i jobbet så jag brukar passa på att hoppa in för kortare demo ibland när jag är ute på resa men då kommer jag ju inte tillbaka för att lämna tillbaka lånade prylar.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-06 at 07:43, hbgot said:

problemet för mig att låna produkter är att jag bor mitt i Småland och har inga hifi butiker i närheten så de flesta av mina prylar kommer från Göteborg och dit har jag 2h enkel resa.

 Ok. För att citera Monty Python. "You are lucky.." du har många fina butiker ett stenkast bort. Ett norrländskt stenkast vill säga. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-05 at 08:52, tipo901C said:

skvaller på olika forum

:dry:

Det kanske är bättre att fråga en butik?

 

Jag håller med dig i sak att det handlar om kombinationen, men i många fall kan man stöta på någon som spelat med just de högtalare som avses, och det är antagligen det hbgot hoppas på.

Link to comment
Share on other sites

hej Calle

jag kan inte tänka mig att det hjälper med att fråga i nån butik, man kan gissa varför! Jag kan ha fel förstås och självklart jag känner inte alla proffsen.

Jag har läst en del på olika forum och jag försvarar till min sista blodsdroppen uttrycket "skvaller på olika forum" till 99.99% iaf.

Det finns proffs som aldrig hört en Stradivari i fläsk eller en stor kyrkorgel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tipo901C said:

Jag har läst en del på olika forum och jag försvarar till min sista blodsdroppen uttrycket "skvaller på olika forum" till 99.99% iaf.

Det finns proffs som aldrig hört en Stradivari i fläsk eller en stor kyrkorgel.

 

Jag skulle säga att kunskapsnivån generellt vad gäller både musik och framför allt hifi har ökat helt enormt pga forumverksamhet.

Kunskapsspridningen både nationellt och internationellt saknar motstycke, och i många fall är innehållet på en mycket högre nivå än tex traditionella hifiblaskor. Åtminstone från läsarens synvinkel, vilket väl är det viktiga.

 

Att det sedan dras totalt fel slutsatser, missförstås, misstolkas osv av en andel deltagare kan man inte undvika - vi är alla bra på olika saker. De flesta har likväl höjt sin nivå i jämförelse, och alla har nån gång varit nybörjare.

Där jag kommer ifrån stängdes ljudet av om det kom jazz från högtalarna. Det jag vet idag om jazz kommer enbart från forumdeltagande och de jag träffat därigenom. Idag vet jag mer om jazz än 97% av svenska folket.

Link to comment
Share on other sites

hej Calle

Självklart man kan lära sig mycket genom att läsa på internet, forum eller inte. Innan gick man till biblioteket och läste tidningar & böcker.

Problemet är att sålla genom om det som sägs och skrivs är sant, inte sant eller smygande reklam, egna, kanske felaktiga upplevelser, eller det vanligast, "jag har hört talas om apparaten xxxxx att är det bästa/sämsta i världen"

Jag håller med dig att de tekniska artiklar på euphonia håller internationellt mycket hög klass och t.o.m. sist hos dig jag föreslagit att skrivas även på Engelska! 

Ang. jazz, jag springer mentalt iväg när det spelas jazz i ett rum! Men som tur, vi äro olika.

PS: 97%, jag känner igen denna siffra.

Link to comment
Share on other sites

i helgen så har jag plockat ner min Naim Nait5i från vardagsrummet för att spela i biosalongen.

den är helt klart roligare att lyssna på än Arcam förstärkaren.

 

problematiken som jag ser det är att byta till bättre förstärkeri utan att tappa spelglädjen.

jag har ingen nytta av något som är super högupplöst om spelglädjen försvinner.

 

till viss del så påverkas även valet av förstärkeri att jag på sikt även skall skaffa en bättre streamenhet och funktionaliteten där emellan.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hbgot said:

 

 

problematiken som jag ser det är att byta till bättre förstärkeri utan att tappa spelglädjen.

jag har ingen nytta av något som är super högupplöst om spelglädjen försvinner.

 

 

Blir det sämre med spelglädjen är det ju inte bra. Men det är bara en matchningsfråga. Garanterar att du kommer hitta en förstärkare som ger mer spelglädje och gör det roligare att lyssna, men det kräver utvärdering, erfarenhet genom att lyssna på många olika system och ett tidligt eget ljudideal så man vet vad man vill ha.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hbgot said:

Pathos Logos blev totalsågad då hon hävdar att jag är för dålig på att städa för att hålla en sådan ren.

 

Jag sa för länge sedan att jag städar själv i musikrummet och det slutade med att jag hade nålen i handen, men jag sa inget till frugan:blush: Nu städar hon oftast och det utan missöden:app:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...