Jump to content

Espressomaskin - för er som kan eller vill ha en……….


byZan

Recommended Posts

2 hours ago, byZan said:

Här rasslar det in inlägg och bilder i strida strömmar vilket uppskattas:)

 

Frågorna hopar sig och jag antar att svaren kommer att vara efter tycke och smak, men jag kanske kan få inputs som gör så att jag kan få endast några val att göra i denna djungel av märken och modeller.

Har sett att det finns startpaket men är själv tveksam till sådana då det brukar vara någon pryl som inte håller måttet fullt ut mot det bästa i paketet, eller?

1. Satsa på en bra kvarn med minst 58mm malskivor och lågt varvtal. Men frågan är om jag skulle kunna hitta en kvarn bara sådär och hur mycket ska man betala för en bra kvarn?

2. Espressomaskin köper man väl inte heller bara sådär, men vad jag förstått så är det vissa saker som den bör kunna såsom 2 boilers, rotationspump är att föredra  m m?

3. Mjölkkanna, storlek, utformning, mtrl mm?

4. Tamper, platt, lite rundad, tung eller jättetung?

5. Tampingmatta, hur ska den vara?

6. Sumplåda

7. Koppar, porslin eller glas

8. Kaffetyper, förstår att man måste smaka själv men det finns kanske bättre o sämre märken?

 

Har säkert glömt flera saker att fråga om men det får bli vart efter………...

 

/byZan

 

Med dessa initierade frågor kommer du komma långt @byZan Men sedan måste du ta reda på hur hårt du ska tampa beroende på hur fint eller grovt du maler, viket tryck du har i maskinen och hur stor kopp du ska ha. Och allt detta måste du i sin tur anpassa beroende på vilken fuktighet det är i luften vid det aktuella tillfället. :smash: :santagrin:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Kvarn: Mazzer for Rocket Espresso Milano

Espresso Maskin: Rocket Espresso Milano R58

 

_49U9264.jpg.78221ff667a8fbd1b3c8d59b2dfb8b2e.jpg

 

Jag har haft detta kit i snart 4 år. Inga tekniska problem, men jag har skött dem som små babysar. Rengjort ofta, plockat isär vissa delar mm. En ren maskin håller längre och gör bättre kaffe. 

 

Jag är nöjd och hade valt samma igen. Om man inte skulle "go pro" och haft denna... La Marzocco Strada Electronic Paddle (EP) - 1 Group

 

espresso-machines-la-marzocco-strada-electronic-paddle-ep-1-group-1_1000x.jpg.967a856db8b8cd8b0c899fef0f9366ce.jpg

 

 

Me det är detta man vill åt...

 

 

IMG_0453.jpg.92e04ae422fcd45de91743716b0e7f0b.jpg

 

Frukost en lördag och bra musik i lurarna när familjen sover.

 

 

 

I denna klass som La Marzocco GS3 och Linea så skall man absolut titta på maskiner från Synesso, Slayer och inte minst Keen Van Der Westen 

 

Bara att njuta av dessa High End maskiner! Men till sist står ditt kunnande bakom resultat på kaffet du bjuder på :45:

 

http://synesso.com/

 

https://slayerespresso.com/

 

http://keesvanderwesten.com/

 

http://international.lamarzocco.com/en/

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar, för att nämna något brygga en halv kanna i MoccaMastern kvällen innan och sen låta kaffet stå över natten i kannan i rumstemperatur. Sen på förmiddagen tar jag ett jättelikt glas och häller upp det kalla kaffet i, ungefär så jag sparar en fri yta med 3-4 cm upp till kanten på glaset. Sen slår jag på kall mjölk så det blir en halv cm kvar upp till kanten. Efter det fyller jag på resten, med kall ovispad vidpgrädde eller mellangrädde det sista upp till kanten. Då har kaffet fått en perfekt bismak under natten som en slutlig touch. Jag frågade en barista som har jobbat i London med det här vad hon tyckte om detta efter en provsmakning, och hon gav betyget en 8 av 10. Så fullt godkänt och lite till. Just nu kör jag förövrigt med Arvid Nordqvist Eko samt Reco. Dessa kostar lite mer, men väl värt pengarna. Annars brukar jag köra Gevalia mellanrost och Zoegas Skånerost mfl :)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Lycka till. Valet är till sist ditt och skall fylla dina behov ByZan

 

Tack! Ja tyvärr så måste man välja maskin om man vill ha en och det är inte lätt när man i princip inte vet vad f*n man köper:39: 

Gäller även kvarn, ECM, Macap, Mazzer och vad nu alla heter. Först bestämma märke och sedan modell, inte lätt för en nybörjare:39:

 

Jag läser på mer innan jag åker ut i butiker för att känna och klämma lite, risken är nog ganska stor att jag annars går på en duktig försäljares argument:NailBiting:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Med dessa initierade frågor kommer du komma långt @byZan Men sedan måste du ta reda på hur hårt du ska tampa beroende på hur fint eller grovt du maler, viket tryck du har i maskinen och hur stor kopp du ska ha. Och allt detta måste du i sin tur anpassa beroende på vilken fuktighet det är i luften vid det aktuella tillfället. :smash: :santagrin:

 

Några av dessa "måsten" fixar jag utan större problem, gör helt enkelt som så att jag gör en lathund:

1. Hur stor kopp? Känner efter vad jag vill ha för typ av kaffe sedan är valet enkelt.

2. Har ganska bra känsla för hur hårt man måste ta i och får skriva upp olika malningsgrader.

3. Trycket i maskin hoppas jag visas i en display.

4. Skaffar en fuktmätare eller brygger i vinkällaren som håller både kyla och fukt i ett stadigt grepp på önskad nivå.

 

Tack för att du inspirerar till alla måsten som måste till;)

 

/byZan

Edited by byZan
Glömd bokstav, rättat
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, byZan said:

 

 

Jag läser på mer innan jag åker ut i butiker för att känna och klämma lite, risken är nog ganska stor att jag annars går på en duktig försäljares argument:NailBiting:

 

/byZan

 

 

Du kommer nog inte bli lurad. Det skulle förvåna mig.

En duktig försäljare får dig inte att "gå på argument" det gör bara dåliga försäljare. Då blir du missnöjd sedan. En duktig försäljare läser av, förklarar och hjälper dig att välja vad du vill ha och behöver så att du blir nöjd med vad du köpt. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

Du kommer nog inte bli lurad. Det skulle förvåna mig.

En duktig försäljare får dig inte att "gå på argument" det gör bara dåliga försäljare. Då blir du missnöjd sedan. En duktig försäljare läser av, förklarar och hjälper dig att välja vad du vill ha och behöver så att du blir nöjd med vad du köpt. 

 

Så sant!

Men jag menade nog att om den ena butiken har några märken och den andra butiken har sin märken så kanske jag köper fel maskin pga att jag vet för lite själv för att avgöra om mitt val blir det rätta.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

När det gäller espresso så är det som med allt annat hantverk att man uppnår inte mästarbrevet enbart med proffsmaskiner. Det krävs lång och enveten träning för att hitta den rätta mixen av samtliga parametrar för att skapa en perfekt kopp. Det är få förunnat att ha det i blodet. Många italienare har det genetiskt, få amerikaner. Det handlar också om kultur. Tänk så många koppar rent lank man serverats på femstjärninga hotell i NYC, sen kunde man gå till numera konkade  FIKA och fick något som liknade espresso, som inte alla amerikaner uppskattade. I min värld tycker jag att creman avslöjar mycket av hur en espresso smakar. En tunn mörk hinna gör att koppen smakar lank, en gyllenbrun lite tjock signalerar  att här kommer något gott och drickbart!

En proffs eller semiproffsmaskin skapar förutsättningar att växa in i, en dålig maskin skapar begränsningar redan från början. Men som sagt hantverket uppnår man med tiden och alla misstagen som man lär sig av.

Lycka till!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Håller med @lindome Italien är alltid Italien, där vet man hur man gör en riktig kopp. Där har jag druckit min dyraste, men då ingick utsikt över Colosseum i priset (turistfälla) och min bästa på en bakgata för en spottstyver stående mot en zinkdisk i ett café stort som ett hål i väggen. Men båda kunde göra kaffe utan tvekan och är kanske de mest kräsna kaffedrickarna. 

I USA har man ingen kaffekultur även om man kan hitta oaser i öknen. Kallt lank i dricksglas! Huu! Det knottrar sig på ryggen bara jag tänker på det!

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, lindome said:

Apropå var en espresso smakar bäst....

 

Italien är alltid Italien - bästa resmålet förutom om man vill spela golf(å det vill man ibland), då är det Storbrittanien som gäller:cool:

 

I Italien dricker man espresso, inte mjölk.....

 

 

Espresso.jpg

Så skall en crema se ut!:thumbsup::tongue:

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

 

Tack! Ja tyvärr så måste man välja maskin om man vill ha en och det är inte lätt när man i princip inte vet vad f*n man köper:39: 

Gäller även kvarn, ECM, Macap, Mazzer och vad nu alla heter. Först bestämma märke och sedan modell, inte lätt för en nybörjare:39:

 

Jag läser på mer innan jag åker ut i butiker för att känna och klämma lite, risken är nog ganska stor att jag annars går på en duktig försäljares argument:NailBiting:

 

/byZan

 

 

Fördelen för ECM Syncronika mot Rocket R58 är att ECM har rostfria kokare. Mitt val föll på Rocket R60 V eftersom denna modell just hade rostfria kokare, sedan tyckte jag det var kul att kunna justera tryckprofilerna (ex. 2 bar 5 sek, 9 bar 15 sek, 4 bar 5 sek) men detta ställer högre krav på att du justerat din kvarn perfekt. Detta är inget jag rekommendera att starta med, blir ytterligare en parameter bara. 

 

Däremot kan jag rekommendera en Tamper med ställbart tryck:

https://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/ecm-tamper-justerbart-tryck-58-mm/

 

eller en spridar tamper:

http://www.baristashopen.se/kaffe/baristashopen-2/baristashopen-coffee-dosing-tamper-58mm-svart.php

Link to comment
Share on other sites

Apexorca skrev att en bra kvarn kostar ca 15' och då undrar jag vad de som ligger mellan 5-8' klassas som? Halvbra eller bra, men det finns bättre eller duger till en klåpare som jag?

Tycker själv att priserna för både maskin och kvarn börjar närma sig 30-40'  med de inputs jag fått och det är kanske där man hamnar om man inte ska ångra valet av produkter? Senare kan man kanske ångra att man trodde att man skulle kunna fixa en espresso värd namnet med dessa "dyra" grejer, framtiden får kanske utvisa vad som blev facit.

 

Tycker tråden är rolig med allas inputs, kunskaper, tyckande och tänkande, samt att det finns nördar som bjuder på roliga och intressanta inlägg, en tråd för alla att ta del av oavsett om man gillar kaffe eller inte.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Fördelen för ECM Syncronika mot Rocket R58 är att ECM har rostfria kokare. Mitt val föll på Rocket R60 V eftersom denna modell just hade rostfria kokare, sedan tyckte jag det var kul att kunna justera tryckprofilerna (ex. 2 bar 5 sek, 9 bar 15 sek, 4 bar 5 sek) men detta ställer högre krav på att du justerat din kvarn perfekt. Detta är inget jag rekommendera att starta med, blir ytterligare en parameter bara. 

 

Däremot kan jag rekommendera en Tamper med ställbart tryck:

https://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/ecm-tamper-justerbart-tryck-58-mm/

 

eller en spridar tamper:

http://www.baristashopen.se/kaffe/baristashopen-2/baristashopen-coffee-dosing-tamper-58mm-svart.php

 

När jag började med tanken om att eventuellt skaffa en espressomaskin så var mon tankar följande utan att veta ett skit om vad det var jag tittade på:

Först tittade jag på just en Synchcronica men vet egentligen inte varför jag fastnade för just den? Sedan Izzo och sedan Rocket som jag trodde var ett märke som man betalde lite extra för p g a just märket. Men ju mer ni lärt mig så övergick jag till att studera andra märken och då dök bl a Profitec och Expobar m fl.

 

Nu vet jag att jag mina första tankar kanske inte stämmer till fullo utan har fått revidera dessa, men frågan om vilken maskin och kvarn jag ska satsa på kvarstår? Men jag jobbar enträget vidare och en vacker dag så kanske................?

 

@LISTEN TO MUSIC, nu dök det upp grejer som jag inte tittat på tidigare!

Justerbart är väl inte för oss som kan?

Fattar inte den andres funktion fullt ut, först den ena sidan och sedan den andra eller?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, byZan said:

 

När jag började med tanken om att eventuellt skaffa en espressomaskin så var mon tankar följande utan att veta ett skit om vad det var jag tittade på:

Först tittade jag på just en Synchcronica men vet egentligen inte varför jag fastnade för just den? Sedan Izzo och sedan Rocket som jag trodde var ett märke som man betalde lite extra för p g a just märket. Men ju mer ni lärt mig så övergick jag till att studera andra märken och då dök bl a Profitec och Expobar m fl.

 

Nu vet jag att jag mina första tankar kanske inte stämmer till fullo utan har fått revidera dessa, men frågan om vilken maskin och kvarn jag ska satsa på kvarstår? Men jag jobbar enträget vidare och en vacker dag så kanske................?

 

@LISTEN TO MUSIC, nu dök det upp grejer som jag inte tittat på tidigare!

Justerbart är väl inte för oss som kan?

Fattar inte den andres funktion fullt ut, först den ena sidan och sedan den andra eller?

 

/byZan 

 

Med en spridar tamper så sprider man motsols för att sprida kaffet jämnt och medsols för att polera kaffet för platt och fin yta. 

 

En tamper justerbart tryck så underlättade det att få samma resultat. Men du tappar liten del av själva hantverket eller automatiserar detta något. Köper du en vanlig tamper (följer ofta med maskinen) så lär du dig detta ganska snabbt. :thumbsup:

 

Tillägg: både Expobar och Profitec gör fina maskiner. 

Förövrigt så är Profitec PRO 700 i princip samma maskin som ECM Synchronika med lite olika design ideal. Är tydligen i samma ägarfamilj. 

 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, byZan said:

Apexorca skrev att en bra kvarn kostar ca 15' och då undrar jag vad de som ligger mellan 5-8' klassas som? Halvbra eller bra, men det finns bättre eller duger till en klåpare som jag?

Tycker själv att priserna för både maskin och kvarn börjar närma sig 30-40'  med de inputs jag fått och det är kanske där man hamnar om man inte ska ångra valet av produkter? Senare kan man kanske ångra att man trodde att man skulle kunna fixa en espresso värd namnet med dessa "dyra" grejer, framtiden får kanske utvisa vad som blev facit.

 

Tycker tråden är rolig med allas inputs, kunskaper, tyckande och tänkande, samt att det finns nördar som bjuder på roliga och intressanta inlägg, en tråd för alla att ta del av oavsett om man gillar kaffe eller inte.

 

/byZan

 

Du får en jättebra kvarn under 10,000 kr. Exempelvis en Mazzer Mini som Apex och CMB har:

http://www.baristashopen.se/kaffe/kvarnar-espressokvarn-bryggkvarn/mazzer/mazzer-mini-electronic-a-silver-digital-espressokvarn-for-mindre.php

 

Rocket har en för runt 10,000 kr

 

ECM och Profitec har också bra kvarnar under 10,000 kr

https://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Då kanske detta skulle kunna vara något?

Erbjudande: ECM Synchronika och S-Auto

28 995 kr
Ord. 33 190 kr. Du sparar 4 195 kr (13%)

Nu börjar jag bli rejält sugen på att göra min egen espresso the Calm Way. Efter att varit på stan idag, man disponerar ju sin tid, så kan jag konstatera att det är mycket skiftande kvalitet på de espresson som serveras.

Fabrique * näst intill odrickbart, svag nästan ljummen utan egentlig crema

Eataly *** samma imponerande maskin med en örn på toppen som Eataly i NYC, rund med fyra stycken "stationer" för espressobryggning. Bra balans och crema, men saknar lite styrka.

Italienaren runt hörnet **** bäst i test, inga krusiduller utan en rak och enkel smak med den styrka och beska jag gillar. Jag är nog mer åt Robusta eller blandning med Arabica.

Det roliga med att brygga egen espresso är just att kunna experimentera med olika blandningar och testa olika malningar. 


Calm

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, calm said:

Efter att varit på stan idag, man disponerar ju sin tid

 

Tänk om man ändå hade det då skulle vi kunna köra en kaffe-tour i och runt Stockholm och sedan bestämma oss för hur eller vad vi göra med inköp av apparater och kaffesorter:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, byZan said:

 

Ja det var den jag tänkte på.

 

/byZan

Det är nog den kombon jag skulle kunna tänka mig. Utan att göra en "vetenskaplig" utvärdering så verkar de flesta maskiner i samma prisklass ha egentligen samma eller liknande egenskaper. Till skillnad mot hifi så kommer det nog mer an på den som sitter bakom spakarna än på avgörande skillnader i utrustningen, för att producera gott kaffe. Liksom en bra kock jämfört med en annan, kan trolla med samma råvaror, och få helt annat utfall.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag såg erbjudandet för någon vecka sedan och tänkte att någon av delarna är säkert mindre bra. Tittade mer noggrant efter att ha läst flera inlägg här i tråden och ändrade min uppfattning och i o m  det så bli det en kandidat till som jag skulle vilja känna och klämma på.

 

/byZan

Edited by byZan
glömt ord
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Ja den hemsidan har jag varit inne på och de har mycket att välja på:)

 

/byZan

Det som man måste byta är stickproppen om man beställer därifrån men det blir ju extra gott kaffe med exempelvis en Furutech FI-e50 NCF rodium kontakt:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...