Jump to content

Ett besök på Studio Blue


string

Recommended Posts

I en söderförort till Stockholm, inrymt i en anonym byggnad, ligger ett Mecka för den som vill lära sig ljudteknik och musikproduktion. Ansvarig eldsjäl för verksamheten, med mottot att riva de olyckliga gränser som finns mellan musik och ljudteknik, är Claes Wettebrandt. Tillsammans med ett antal kollegor bedriver Claes utbildning i olika ämnen inom musik, musikproduktion och ljudteknik. Efter en 2-årig yrkesutbildning på heltid, Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue, är man en kompetent ljudtekniker/producent.

 

Förutom ett antal klassrum finns också 6 inspelningsstudior, så att teori och praktik kan varvas. Alla studior har monitorsystem från Ino Audio. Nedan syns högtalarbestyckningen i kontrollrummet till Studio Blues A-studio:

sb1.jpg

 

Studio Blues A-studio, som är den största, används inte bara för utbildningsändamål utan går även att hyra för skivbolag och övriga intresserade. Monitorsystemet har ett större dynamikområde och frekvensomfång än den mänskliga hörseln, tillika med neutral klang och försumbar distorsion. Därmed är det möjligt att spela upp även de starkaste ljudkällorna som används i musik – som trummor, slaginstrument, brass, Marshallstackar, Stradivariusfioler med flera – vid realistiska ljudtryck. Som kuriosa kan nämnas att 15’’ basarna på bilden har en linjär slaglängd på 3 cm. Sidosystem och basmoduler drivs av 4 modifierade Rotel RB-1090.

 

 

Kontrollrummet har en kompromisslös akustiklösning med golv, väggar och tak utformade för att optimera de akustiska förutsättningarna. I den uppnådda målbilden finns ett helt opåverkat direktljud vad gäller de icke önskvärda tidiga reflexerna från monitorernas närområde, frånvaro av resonanta stående vågor samt en subjektivt behaglig miljö att vistas i – inte olik ett vanligt vardagsrum men utan de akustiska fel dylika typiskt brukar vara behäftade med. 

 

Claes ger några exempel på den akustiska utformningen: 
Total frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak, gälabsorbenter som eliminerar väggreflexer från ljudbildens direktljud men ger reflexer från rummet i övrigt, diffusion på motsatt sida om monitorerna samt basabsorption så att rummet uppvisar en välbalanserad frekvensrespons från de lägsta basfrekvenserna på olika lyssningsplatser i rummet. Observera dock att målbilden inte är en identisk frekvensrespons på alla platser eftersom vi psykoakustiskt förväntar oss mer bas närmare en bakre vägg än mitt i rummet eftersom rum typiskt fungerar så.
 

 

Inspelningsstudion i sig är också ett under i perfektion. Precis som i kontrollrummet råder frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak. Och även här hittar vi gälabsorbenter med huvuduppgiften att balansera väggreflexerna och öka flexibiliteten för olika kvoter mellan direktljud och önskvärda tidiga reflexer:

sb2.jpg

Gälabsorbenter

 

Väggar, golv och tak är så konstruerade att ljudet vid inspelningen kan optimeras, beroende på placering av instrument och mikrofoner i studion. Reflektion och absorption samt kvoten mellan direktljud och tidiga reflexer kan härmed väljas med maximal flexibilitet och kreativitet. Nedan Claes, i full färd med att peka och förklara:

sb3.jpg

 

Vad det hela handlar om är möjligheten att ge ljudkällor akustisk förankring genom tillskott av önskvärda tidiga reflexer, företrädesvis 6–15 millisekunder efter direktljudet. Häri ingår att de tidiga reflexerna behöver ha rätt ankomsttid, önskvärt antal, önskvärda riktningar och subjektivt välljudande spektrum.  För att uppnå detta måste teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet samverka så att utformningen av samtliga begränsningsytor optimeras för detta redan från början.

 

 

Äkta stereo
Genom att studion är utformad på detta rigorösa sätt blir det extra mycket att vinna på att spela in i äkta stereo. Inspelningarna kan då få en unik närvarokänsla genom det medvetna utnyttjandet av de tidiga reflexerna. Ren tidsskillnadsstereo (AB-teknik) har ett rykte som är negativt präglat av vanföreställningar, felaktigt genomförda inspelningar och akustiska miljöer som inte har tillräckligt hög grad av akustiska välljudskvaliteter. I Studio Blues inspelningsrum är det möjligt att nå önskvärda kvaliteter från förekommande musikinstrument och de sättningar som får plats.

 

 

Mikrofoner, typ och placering
Men det är inte bara rummet som är avgörande, lika stora krav ställs på mikrofonerna. Musiker/sångare spelas vanligen in med kulor, alltså rent tryckkännande mikrofoner som därmed kodar detsamma som våra mänskliga öron. Alla andra mikrofontyper (njurar, supernjurar och åttor samt blandformer av olika slag) kodar mer eller mindre partikelhastighet vilket medför klangfel vid alla avstånd utom ett på grund av proximityeffekten. 

 

Den som vill koda ljud från flera avstånd – som det ju av lätt insedda skäl blir även med endast en ljudkälla som reflekteras av bakomliggande begränsningsytor – kommer därmed att få hörbar klangförvrängning med alla andra mikrofontyper än kulor. 

 

Typiskt låter små kapslar bäst när ljudet våra öron hör från det som ska spelas in låter subjektivt extremt bra. Detta för att de är mer klangneutrala i alla riktningar och därmed spelar in de tidiga reflexerna maximalt klangneutralt. Samtidigt brusar de mer varför det blir en avvägning mellan kapselstorlek och brus; och även mellan olika specifika modeller. De bästa 1/4-tumskapselmikrofinerna kommer från Earth Works. På Studio Blue används bland annat flera olika par från dem, optimerade för olika ljudtryck.
 

sb4.jpg

Earthworks QTC40 (matchade par)

 

De bästa lågbrusiga mikrofonerna är fortfarande Sennheiser MKH 20 som har 1/2-tumskapsel men trots det ändå har extremt lågt brus. Även dessa används ofta vid inspelning på Studio Blue.

 

Vad gäller mikrofonpositioner är det svårt att kortfattat beskriva. Det är en hel vetenskap i sig och avhandlas förstås ingående i Ljudtekniker/Producentlinjen. Man kan dock säga att äkta AB-teknik fungerar bäst med kapselavstånd på 20–65 cm. Vanligaste lämpliga avstånden brukar vara från ungefär 25–52 cm. Trots att kulor används bör mikrofonerna vinklas ut något beroende på kombinationen av mikrofonens olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar, människans örons olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar samt stereosystemet med två högtalare som strålar ljud in i våra öron där de är extra diskantkänsliga.
 

 

Forskning och föreläsningar
Förutom kursverksamhet och inspelningar bedrivs också egen forskning och forskning i samverkan med externa aktörer inom områden som musikalisk interpretation, sång, objektiv prestandaverifiering av ljudteknisk utrustning, psykoakustiskt förankrad metodik vid inspelning, akustik, mm. Denna forskning utgör en del av grunden i utbildningen och kan därmed förhoppningsvis bidra till branschens kompetenshöjning.

 

Studio Blue har ofta återkommande gästföreläsare som antagligen tillhör de främsta i världen när det gäller erfarenhet och kunskap inom sina respektive områden, och allt ingår givetvis i Ljudtekniker/Producentlinjen som utgör ett undantag i sitt slag också med sitt utpräglade hifi-perspektiv.

 

 

Butiken
Många av de produktioner som gjorts på Studio Blue finns till försäljning. Det finns en webbutik på Studio Blues hemsida, men enligt Claes är inte alltid lagerstatus uppdaterat – bäst att skicka ett mail till info@studioblue.se och kolla av.

 

Nu när julen närmar sig har jag själv införskaffat nedanstående alster, låter helt underbart. Härligt när både performance och teknik är av yppersta klass:

sb5.jpg

 

 

Konserter och live-evenemang
Bor ni I Stockholmstrakten eller har vägarna förbi, så glöm inte att kolla in vad som händer på JANO.
Jazzklubb Nordost (JANO) bildades 1979 i Täby och har sedan dess anordnat mer än 800 jazzkonserter.  2015 flyttade de till Vallentuna Teater och i samband med flytten dit fick JANO också ett lyft i tekniken. Detta kan vi tacka Mats Blomberg för. Mats är ljudteknikansvarig och webbredaktör på JANO. Sedan ganska många år samarbetar Studio Blue med JANO.

 

På Mats förslag får två av andraårsstuderande vid Studio Blue praktisera som ljudtekniker på JANO. Som sådana genomför de det praktiska ljudtekniska arbetet vilket internationella artister specifikt uttryck särskild uppskattning för, som de bästa liveljud de upplevt trots årtiondens turnerade runt världen.

 

Jag var själv på JANO i våras. Jag hade då ingen aning om jazzklubbens samarbete med Studio Blue. Det enda jag insåg efter konserten var att jag aldrig tidigare upplevt ett mer välljudande framträdande. Så ett litet tips: varför inte passa på att avsluta jazzåret 2018 med ett storband på JANO. Sista konserten spelas 9 december. Denna gång är det med SOS Big Band (Lasse Lindgren och Berit Andersson). Jag kommer definitivt att ta mig dit, var så säker!
 

sb6.jpg

 

 

Epilog
Det är sent, mitt i natten, när jag tar mig hem. Det har varit ett omtumlande och öronöppnande besök hos Studio Blue. Förutom gästfrihet, med kaffe och bullar, har jag fått massor av tips på skivor och konserter. Samt en fenomenal ljudupplevelse, hur det kan och ska låta.

 

Det är bara att hoppas att Claes fortsätter att utbilda och fostra kommande ljudtekniker och musikproducenter under lång tid framöver. Vi musikälskare och ljudnördar kommer därmed alla att kunna njuta och ta del av hur artisten vi lyssnar på, egentligen ville förmedla sin konstart. På CD, High-Res-filer eller på livekonserter.
 

Link to comment
Share on other sites

Intressant reportage! 

Hade aldrig hört talas om denna yrkesutbildning, som verkar vara i privat regi mht att det tas ut terminsavgifter. Är den på något sätt branschanknuten?

Var för några år sedan på en mässa för ljud- och ljusbranschen på inbjudan av Matts Odelmalm och missade tydligen denna utbildning då. Däremot var mycket folk från högskolan i Dalarna där som också har en del utbildning med anknytning till ljud. https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/ljud-och-musikproduktionsprogrammet/

och gymnasieutbildning https://rytmus.se/program/estetiska-programmet-inriktning-musik-musikproduktion/stockholm/

Men denna tycks vara just inriktad mer på själva tekniken? Eller?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, string said:

Observera dock att målbilden inte är en identisk frekvensrespons på alla platser eftersom vi psykoakustiskt förväntar oss mer bas närmare en bakre vägg än mitt i rummet eftersom rum typiskt fungerar så.

Menar du att om man, blint, tror sig lyssna nära begränsande väggar, förväntar sig starkare bas? Och isf, starkare ändå?

Tack för rapporteringen!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte den här skivan för några år sedan för att jag var nyfiken på deras produktioner.

 

American-Poster-Classic-American-Music-P

 

Jag brukar använda den för att visa hur dåligt det kan bli med för lite efterklang vid inspelning, den låter väldigt tråkigt. Hur man vill att det ska låta är förstås en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, MatsT said:

Jag köpte den här skivan för några år sedan för att jag var nyfiken på deras produktioner.

 

American-Poster-Classic-American-Music-P

 

Jag brukar använda den för att visa hur dåligt det kan bli med för lite efterklang vid inspelning, den låter väldigt tråkigt. Hur man vill att det ska låta är förstås en smaksak.

Nu är vi ju i den trevliga situationen att vi enkelt kan fråga Claes hur inspelningen gjordes och varför man valt att hålla nere efterklangen. Eftersom Claes har, på ett eller annat sätt, medverkat i alla produktioner som finns i deras butik, så har han ju så att säga facit i hand. Vad jag däremot vet är att inget lämnas åt slumpen, utan det finns en "aktiv" mening bakom soundets karaktär. Jag mailar och kollar med honom!

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, shifts said:

Tror inte det är något specifikt för Studio Blue. Deras produktion Värmlands Nations Kör är en av de bästa körinspelningar jag hört, sanslöst fin upptagning med bibehållen dynamik. Den inspelningen äter förstärkwatt till frukost.

Finns en underbar story som Claes berättade för mig om just denna inspelning:

När sångarna var uppställda i kyrkan och Claes skulle rigga mickarna framför kören fick han inte till det. Vilka avstånd han än använde gentemot sångarna så studsade ljudet "hej-vilt" bakom honom. Bakom honom fanns också en enormt stor kyrkport och framför den en upphängd gobeläng, upprullad i taket. Claes fick kyrkvaktmästaren att öppna portarna och hissa ner gobelängen. Och se nu lät det perfekt, nästan var man än placerade mickarna. Eftersom studsen bakåt nu var eliminerad (det är denna som nästan alltid påverkar soundet mest negativt) kunde man nu rikta in sig på andra faktorer när mickarna skulle placeras ut. Och hur slutresultatet blev vet ju både du @shifts och jag. Det är en underbar skiva!

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-03 at 10:50, calm said:

Intressant reportage! 

Hade aldrig hört talas om denna yrkesutbildning, som verkar vara i privat regi mht att det tas ut terminsavgifter. Är den på något sätt branschanknuten?

Var för några år sedan på en mässa för ljud- och ljusbranschen på inbjudan av Matts Odelmalm och missade tydligen denna utbildning då. Däremot var mycket folk från högskolan i Dalarna där som också har en del utbildning med anknytning till ljud. https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/ljud-och-musikproduktionsprogrammet/

och gymnasieutbildning https://rytmus.se/program/estetiska-programmet-inriktning-musik-musikproduktion/stockholm/

Men denna tycks vara just inriktad mer på själva tekniken? Eller?

 

Calm

Har fått lite info från Claes på frågrna du ställer @calm :

 

Hade aldrig hört talas om denna yrkesutbildning, som verkar vara i privat regi mht att det tas ut terminsavgifter.
Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue är en konst- och kulturutbildning vilket är en eftergymnasial utbildningsform som ges av privata aktörer och som står under statlig tillsyn genom Myndigheten för yrkeshögskolan. Utbildningen berättigar de studerande till studiemedel hos CSN.

 

 Är den på något sätt branschanknuten?
Den kan anses vara branschanknuten, dels genom att många av skolans tidigare studerande i dag arbetar framgångsrikt i alla nischer där någon form av ljudproduktion förekommer, dels genom att samarbetsprojekt genomförs med andra branschaktörer genom utbildningen i form av musikproduktioner, mm.

 

Men denna tycks vara just inriktad mer på själva tekniken? Eller?
Ljudtekniker/Producentlinjen är både en bred och extremt djup utbildning med huvudfokus på allt som rör just musik, produktion av musik inom alla genrer samt de ljudtekniska aspekterna av ljudproduktion. Även om utbildningen företrädesvis handlar om musik och musikproduktion ger dess breda och djupa innehåll goda grunder för de studerande att arbeta med andra slags ljudproduktion än musik.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, string said:

Har fått lite info från Claes på frågrna du ställer @calm :

 

Hade aldrig hört talas om denna yrkesutbildning, som verkar vara i privat regi mht att det tas ut terminsavgifter.
Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue är en konst- och kulturutbildning vilket är en eftergymnasial utbildningsform som ges av privata aktörer och som står under statlig tillsyn genom Myndigheten för yrkeshögskolan. Utbildningen berättigar de studerande till studiemedel hos CSN.

 

 Är den på något sätt branschanknuten?
Den kan anses vara branschanknuten, dels genom att många av skolans tidigare studerande i dag arbetar framgångsrikt i alla nischer där någon form av ljudproduktion förekommer, dels genom att samarbetsprojekt genomförs med andra branschaktörer genom utbildningen i form av musikproduktioner, mm.

 

Men denna tycks vara just inriktad mer på själva tekniken? Eller?
Ljudtekniker/Producentlinjen är både en bred och extremt djup utbildning med huvudfokus på allt som rör just musik, produktion av musik inom alla genrer samt de ljudtekniska aspekterna av ljudproduktion. Även om utbildningen företrädesvis handlar om musik och musikproduktion ger dess breda och djupa innehåll goda grunder för de studerande att arbeta med andra slags ljudproduktion än musik.

 

Tack för utförligt svar! Var mest nyfiken eftersom jag kommit i kontakt med både musikvetenskap i egna studier och musikerutbildning i form av att bevista olika konserter på Kgl. Musikhögskolan. Skall om någon timme höra lite triojazz med sång. Jag kan rekommendera högskolans konsertverksamhet som ofta är gratis. https://www.kmh.se/konserter---evenemang.html   Ett indirekt sätt att också att stötta kommande förmågor.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-03 at 13:53, string said:

Nu är vi ju i den trevliga situationen att vi enkelt kan fråga Claes hur inspelningen gjordes och varför man valt att hålla nere efterklangen. Eftersom Claes har, på ett eller annat sätt, medverkat i alla produktioner som finns i deras butik, så har han ju så att säga facit i hand. Vad jag däremot vet är att inget lämnas åt slumpen, utan det finns en "aktiv" mening bakom soundets karaktär. Jag mailar och kollar med honom!

 

Haloj @MatsT

Har nu fått svar från Claes angående inspelningen av ”American Poster”. Och precis som du själv mycket riktigt konstaterar så är det en smaksak hur man vill att det ska låta. Att spela in på Studio Blue möjliggör ju flexibel och kreativ akustisk integrering, genom att inspelningsrummet erbjuder diffuserade tidiga reflexer från önskade instrålningsvinklar i ljudbilden. Härmed kan en producent återge exakt det sound som han eller hon önskade förmedla.

 

Vad gäller albumet ”American Poster”, så producerades denna av Peter Lundahl som själv är bluegrass-musiker och utbildad ljudtekniker/producent.  Hans önskan med plattan var, dels att visa att denna musikform är och kan fungera utmärkt som en rent akustiskt sättning även vid inspelning, dels att musikens många intressanta detaljer och dynamiska förlopp vinner storligen på att spelas in som ett avtryck från en akustiskt klingande verklighet, utan processering, monomikrofonssignaler och konstlad styrkeskillnadspanorering, för att bygga upp en ljudbild som aldrig funnits.

 

Peter och hans tekniker valde således att arbeta minutiöst med de olika musikgruppernas placering i rummet och musikerna i förhållande till varandra, inklusive hur solister rör sig fram och tillbaka som vid en verklig konsert. Senare vid framställningen av produktionsmastern valdes endast hela tagningar helt utan klipp eller redigeringar, vilka påfördes reverb i önskvärd omfattning.

Link to comment
Share on other sites

Roligt med återkoppling på mina synpunkter och som sagt, det är en smaksak och uppenbarligen har vi helt olika smak.

 

1 hour ago, string said:

dels att musikens många intressanta detaljer och dynamiska förlopp vinner storligen på att spelas in som ett avtryck från en akustiskt klingande verklighet,

 

Ett bra exempel på hur ljud beter sig i olika miljöer finns tråden "Unik inspelning". Begreppet "akustiskt klingande verklighet" kan onekligen ha olika betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Lite märkligt experiment i den där tråden. Det är väl väldigt väntat att ett helmadrasserat rum utan några sekundära reflexer inte låter så bra? Hoppas det inte var ett försök att jämföra med vad Studio Blue gör. :)

 

Jag gillar inte alla utgåvor från Blue, flera är musikaliskt stendöda för mig, men många av dem visar på ett fantastiskt hanterande av dynamiska förlopp. Det är det verkligen få andra som gör och det tycker jag ska lyftas fram och premieras.

Link to comment
Share on other sites

Bara ett exempel på hur transienter låter i dämpad miljö, det blir en "kort" och lite tråkig klang. "American Poster" låter ungefär så och just "musikaliskt död" i mina öron, det svänger inte. Det finns positiva sidor hos den inspelningen också förstås i form av avsaknad av toppklippning och kompressorer. Jag kan förstå att en del tycker att det är bra men lite diskussion skadar väl inte och speciellt när de framställer sig själva som närmast helt kompromisslösa och drivna av perfektion.

Link to comment
Share on other sites

För att nyansera det hela lite ytterligare, så kan ju tilläggas att alla de olika produktioner som görs på Studio Blue, låter väldigt olika. Vilket de ska göra. De som jobbar på studion ska inte och får inte styra musikernas och producentens skapande. Det finns således inget ”Studio Blue-sound”.  Den ljudbild som producenten vill förmedla går däremot lätt att skapa tack vare studions utformning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...