Jump to content

Trådarna tenderar till att...


P-pan

Recommended Posts

Som sig bör måste mitt lyssnande börja med Bobo Stensons War Orphans och Natt. Direkt får man en uppfattning om ett högupplöst system med en rapp och fin bas i Anders Jormins inledande bassolo. Både sträng- och resonansljud satt som en smäck och Anders  andning tydlig. Hörde lite akustiska ljud från inspelningsrummet som jag inte är van vid, vilket antyder att systemet är bra på mikrodetaljer. Detta besannades också när pianot kom in, som i vissa system kan låta hårt och dissonant, men inte här utan systemet redovisar pianots fulla register, med möjligen något mindre klangkropp i övre mellanbasen än vad jag är van vid från mitt lite mörkare system. Jag återkommer till just den detaljen senare eftersom den har betydelse för det fortsatta testet. Cymbaler, pukor i crescendot i mitten på låten vittnar om utomordentlig dynamisk förmåga! Sedan kördes ett antal andra CD-skivor som egentligen bra befäste det tidigare intrycken. Övergången till vinyl var given från början och Bardon fick ta vid med sin något varmare klang och mer lugna framställningsförmåga. Värden lät mig som gäst generöst inta sweetspot och där blev jag sittande under hela testomgången. P-Pan hade ju kört ett antal varv så han hade ganska klart för sig om kablarnas olika egenskaper. Vi valde Donald Fagens Nigtfly i Mobi-pressning som jämförande låt I.G.Y. och lät den i princip ligga på med lite avbrott för annat. De tre huvudkandidaterna var kablar från Ansuz, Vertere och Audience. Snabbt gick en bort som lite för tråkig, men inte dålig på något sätt, och det blev AU 24;an som fick bita i gräset. Finalomgången utkristalliserade Ansuzkabeln som i vart fall min favorit i sammanhanget. Det lustiga i sammanhanget är att de olika kablarna fick olika effekter på den tidigare antydda klangbildningen i övre mellanbasen som jag först trodde var en akustisk effekt i rummet men som hanterades helt olika i de testade kablarna. Upplösningen i toppen var som högst i Vertere-kabeln och skillnaden hördes främst i röstbehandlingen som flyttades lite framåt och bakåt i relation till musikbakgrunden. Grundbeaten hade också lite olika slam och betoning i baspulsen som är så tydlig i I.G.Y som ligger som första spår på skivan. Man hör förutom Fagens egen röst ett antal kvinnoröster som ligger lite olika i ljudbilden och panoreras in och ut.

 

Sedan var det dags för lite rast och vila för trumhinnorna som vid detta laget hade blivit ordentligt varma. Det blev en naturlig break för en utomordentligt god lunch med lite  läckra italienska charkuterier med tillhörande god potatissallad, för vilket tackas särskilt. Utomordentligt gott och trevligt!

 

Fortsättning följer................

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag trodde att vi skulle få en lång och lugn lyssningbekräftelse efter lunch så trodde jag fel, för nu plockade värden raskt fram tre nya kabelkandidater från Bibacord för att ytterligare förvirra de tidigare gjorda lyssningsintrycken. De visade naturligtvis upp lite olika diskanthantering sig emellan, men med en påfallande harmonisk kontroll i hela registret. Det här blir inte lätt! Jag har som själv ägandes en interconnect från Fredriks utmärkta kabelmärke, har en viss förkärlek för hans diskanthantering som är exklusiv i alla jämförelser. Upplösande men på ett mjukt och naturligt sätt utan att upplevas som diskanthöjande, utan mer  som gående på djupet i klangvärden. Eftersom lyssnande fram och tillbaka så blev nog Fredriks lite tjockare kabel den som  jag skulle låta ta en match med Ansuz-kabeln och nu blev det utomordentligt svårt att kora en vinnare då kablarna var för sig hade lite olika vinnande egenskaper som gärna skulle, om det hade varit möjligt, kunnat sammansmältas i en och samma kabel. Vem har påstått att kabeltest är lätt och att det inte är skillnad på kabel och kabel?

Inte jag i vart fall och när det var dags att tacka värden för en utomordentligt trevlig och innehållsrik dag, så hängde fortfarande ett frågetecken i luften om utgången av detta kablarnas formel-1 race. Jag tror att man får ta fram målfoto och en ordentlig funderare också om priset på de olika kandidaterna skall vägas in i sammanhanget. Lycka till @P-pan med slutprocessen som är av den mer angenäma sorten att välja mellan tvenne goda ting av välljud. Det svåraste blir nog i sådant fall att återgå till ditt ursprungliga kabelset som inte var med denna dag. Även högtalarkabeln var ju bytta till en inlånade Ansuz.

 

Tack och bock från mig!:77::tongue:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulationer till @P-pan som nu efter otaliga mantimmars slit kommit i mål med ett kanonrum.

 

Jätteintressanta beskrivningar @calm. Beundransvärt att ta sig an denna svåra uppgift.

 

41 minutes ago, calm said:

blev det utomordentligt svårt att kora en vinnare då kablarna var för sig hade lite olika vinnande egenskaper som gärna skulle, om det hade varit möjligt, kunnat sammansmältas i en och samma kabel.

Man förstår precis vad du menar. Som jag ser på kablars beteende skulle jag hellre subtrahera de båda om du förstår :)

Biwire kunde vara ett trick om det inte vore för att båda har olika påverkan i toppen :39:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Biwire kunde vara ett trick

Varför inte en av varje?

 

Mina nuvarande högtalarkablar är tillverkade av vår kompis Torkel som utgått från grundmaterial från Cardas i USA. När jag skulle prova dem skickade han ner ett par. Han menar att man märker signaturen bara genom att byta en kabel och jag får ge honom rätt i det. Efter att sedan fått ett par till så blev det inga uttalade förändringar. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@P-pan, det hade ju varit trevligt med italiensk mat men eftersom du inte hade riktig espresso att bjuda på så avstod jag inbjudan;)

Nä så var det absolut inte, utan jag var kvar i stugan och hade inte möjlighet att komma. 

Det hade varit roligt om även mina öron hade klarat av att upptäcka de små skillnaderna och vad som dessa hade tyckt låtit/passat ”bäst”? Jag tror att du redan nu har svaret på vilka kablar du föredrar så nu är det bara att börja testa resten av kablarna som måste bytas ut för att få en synergi effekt, lycka till!;) Själv har jag släppt tanken på att ha kablar av samma märke och även elektronik, nu är det en salig blandning och de kablar jag har (TaraLabs, Transparent, Nordost, Furutech, Clearaudio och lite annat) tycker jag fungerar.

 

Mina egna tankar om kablar är att jag föredrar TaraLabs (har The One och On Board idag) och har varit dessa trogna även om jag bytt upp mig i serierna när jag tyckt att de tillfört något men även satt ner foten då jag inte tyckt att priset (hutlösa priser) varit motiverat för att få det lilla extra som eventuellt skulle kunnat tillfört något. Jag har även konstaterat att de dyraste kablarna absolut inte har varit de bästa i mina system, så lyssning/test hemma är tvunget om man vill få till det så det passar in ljudmässigt. 

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Som stor Ansuz fantast (besatt?!) så är det ju väldigt kul att höra att de går hem i andra stugor också, på ett sätt börjar det nästan bli lite tråkigt hur bra de faktiskt är(!), det är ju kul när folk har olika grejer tänker jag. Men man kan såklart inte bortse från vad som tilltalar en mest. Något som jag minns vägde över lite till Ansuz fördel innan jag ens testat kablarna var att jag gillade att de hade hela konceptet från kablar, strömhantering och mekanisk jordning, där det sistnämnda faktiskt var min väg in i dimman. Den andra saken var att andra märken jag övervägde hade varit top of the line, medan de Ansuz kablar jag till slut valde bara var en kombination av insteg och mellanmodell. Det fanns med andra ord utrymme för vidare uppgradering efterhand. Med Ansuz så vet jag att jag aldrig kommer slå i taket. De känns överlag som en tillverkare som verkligen vet vad de sysslar med just nu, både med Ansuz, Aavik och Børressen produkterna.

Link to comment
Share on other sites

Vägen fram till välljud är krokig och kan ta olika vägar och att vi, iaf jag med tiden har förändrat mitt ideal hur jag tycker det bör låta ställer ju allt på ända. Därför är det kanske berättigat med test av olika produkter för att tillgodose ens ”behov” eller stilla nyfikenheten om det skulle vara värt ett byte? Oavsett så är hobbyn rolig och var och en gör som den själv vill för att få det att låta så som man själv vill att det ska låta.

En typ av kabel kanske inte passar in i ens eget system bara för att den gör så i ett annat? Jag testade en Ansuz C1 (strömkabel) i mitt system och den gjorde verken till eller ifrån mot min Furutech, ville inte heller gå upp i kedjan då jag tycker att priserna drar iväg onödigt mycket för min plånbok. Kanske hade jag blivit överraskad av välljudet de presterat men jag satt ner foten och kände mig nöjd med det jag har, en kompromiss jag gjorde i det fallet. Men jag är inget undantag när det gäller att försöka testa fram ljudförbättrande produkter, nu jagar jag t ex en signalkabel till stugan som skulle kunna få ersätta min TaraLabs Air 1 RCA 0.6m. Anledningen är i första hand att den är för kort (behöver 1 m) och i andra hand så kanske jag skulle kunna få det att låta än bättre:blush: Hade under mitt testande i somras en lånekabel (Echole Orius) som lät bra, jättebra, fantastiskt bra men alldeles för dyr och jämfört med TaraLabs så var det inte ens en tanke som skulle kunna få mig att köpa den. Bef. kabel gör inte alls bort sig men jag vet ju också att jag skulle kunna få det att låta än bättre och därav så söker jag efter den ”perfekta” kabeln som skulle passa mig och min plånbok. Det blir en kompromiss även här!

 

@Rickard, det kanske är så att med Ansuz så ska man ha alla deras strömprodukter installerade för att få ut det optimala? Kanske t o m signalkablar etc? Jag testade ju bara en kabel så min erfarenhet av det säger ju inte så mycket egentligen:blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

det kanske är så att med Ansuz så ska man ha alla deras strömprodukter installerade för att få ut det optimala? Kanske t o m signalkablar etc? Jag testade ju bara en kabel så min erfarenhet av det säger ju inte så mycket egentligen

 

Jag brukar säga att ju mer Ansuz grejer jag stoppar in överallt desto bättre blir det, och framförallt tycker jag inte man ska underskatta deras Darkz D-TC... :) Historiskt sett så har de varit starka på strömsidan, där deras strömdistributörer är av riktigt hög klass, och deras egna strömkablar kanske mår bäst av deras egen strömdistributör, det vet jag inte. Det är väl dock alltid en matchning med övrig anläggning. Med v2 kablarna så sades det väl att de "kommit ikapp" även på signal sidan. v1 signal- och framförallt högtalarkablarna led av fruktansvärt dåliga kontakter som kändes väldigt billiga. v2 andas överlag mer kvalitet.

 

När jag provlyssnade Ansuz för första gången så hade jag tänkt lägga mig på en viss nivå, men jag blev så tagen av vilken skillnad de gjorde i jämförelse med mina dåvarande top of the line av ett annat märke, så jag kunde helt enkelt inte låta bli att sträcka mig en nivå till och till slut blev det alldeles för dyrt, men o så nöjd jag blev.... :) Om jag minns rätt nu så började jag med en kombination av C1 och P1, plus strömdistributören D8. Sen har det uppgraderats lite längs vägen... 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, byZan said:

 

Intressant om testen blir av eller hur @P-pan?

 

/byZan

 

Hade gärna provat men både högtalarkablarnas terminering och tiden satte stopp för vidare äventyr.

Den större "batchen" med kablar är m.a.o återlämnad och jag får lov att tacka Perfect Sense för det mångfacetterade och långa lånet.

Makalöst roligt och givande att ha fått möjligheten till denna utvärdering :thumbsup:

 

Jag ska samla tankarna lite och återkomma med lite mer input på området och dessutom försöka redogöra för Bibacords förträffligheter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Många kablar har det tydligen blivit, spännande med vad som passar ditt ideal bäst.

 

Sant, och det tillkom ytterligare 2 st under den gångna dagen... jag vet, jag är antagligen galen :dead:

 

Min gode vän "dtc" hade med sig en arbetslös Ansuz Signalz D-kabel, plus en för mig okänd tillverkare vid namn Double Helix

Båda dessa fick visa om de hade något att tillföra som phonokablar sett.

Testet föll lite p.g.a tidsbrist så jag kan nog egentligen inte deklarera vare sig bu eller bä för hur de levererade... fast det förstås...

Ansuz är ju alltid Ansuz vilket rikard redan varit inne på... :cool:

 

UtmanareDSC_4420_9595_003454.JPG

 

UtmanareDSC_4421_9596_003455.JPG

 

Double Helix är nog för lite för slank för min smak, åtminstone med tanke på hur den presenterade i basområdet.

Den är dessutom beställd och justerad till att göra sitt bästa i en hörlursrigg så testet var mest på kul kan man nog säga.

 

Ansuz D-kabeln kostar ju väldans många pengar men visst, den adderade nog lite till ovanpå vad A2-modellen redan visat prov på.

Riktigt vad ger jag mig inte in på för jag lyssnade alldeles för kort stund för att med säkerhet kunna beskriva hur, om, när, utifall eller varför.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte i vårt kabeltest hemma hos P-Pan att man måste testa en sak i taget. Visserligen kan man säkert optimera mera om man samtidigt byter både högtalar- interconnect- och phonokablar, men skall man testa effekten av en produkt så måste man "nollställa" övriga förändringar. Nu har jag inte varit hos P-Pan på ett antal år så både rum, elektronik och högtalarplaceringar var nya för mig och då lättare med friska öron kunna urskilja vad just phonokabeln tillförde eller tog bort, beror på hur man ser på detta med kablar. Tonkontroller eller filter? För någon typ av påverkan är det och är man lite tränad lyssnare så hör man skillnaderna ganska väl och enkelt. Jag tyckte det var ganska klokt att P-Pan hade bytt högtalarkablarna i god tid innan så att de var nog ganska väl inspelade och inlyssnade för hans del. Vi kunde alltså gå all in på phonobiten. 

Vad jag förstod på P-Pan när jag som kort talade med honom i telefoni dag , så ligger det nära ett beslut och jag tror inte att det blir så överraskande. Ytterligare en recensent har givit sitt vedict! Jag tror vi alla ligger ganska nära varandra i uppfattning.

Good luck!:thumbsup::tongue:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

När det gäller högtalarkablar testade jag i samband med att mina Ktêma var nya att köra mina gamla vanliga Audience A24 och tyckte de lät lite tråkiga och inte att de gav de nya högtalarna full rättvisa. Ktêma har singleposter och kan inte biwiras vilket hade varit naturligt då. Köpte mig ett par Yter som Serblins svärson utvecklat  och som också utgör internkablage i högtalaren och var fortfarande inte nöjd med de nya högtalarkablarna. Yter var bättre på bas och Audiece bättre i diskanten. Vad göra? Fick snilleblixten att testa dem tillsammans i en dubble round men med singleanslutning på såväl förstärkarsidan som högtalarsidan och vips satt det hela som en smäck! Bra att ibland tänka lite utanför boxen för då uppstår ibland oväntade effekter. :D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som Calm redan varit inne på så fick en Ansuz Speakz A2 högtalarkabel sitta permanent mot slutet av testperioden.

Den lilla utvärderingsresa som var tänkt från början handlade ju egentligen om att testa endast en ny phonokabel... Vertere Pulse B.

Den "ringa kostnaden" vad denna kabel betingar i pris tyckte jag att jag eventuellt kunde unna mig som egen "julklapp" :blush:

Att det sedan, mer eller mindre, blev en hel kvartersbrand av det hela var inte riktigt planerat.

Jag har också haft till mitt förfogande en väldigt kompetent högtalarkabel från Vertere... Pulse X Reference med integrerade jumpers.

Synergitänket kom ju med rätt tidigt om jag säger så och känslan av att det kanske kunde bli lite väl stort steg från mitt invanda ljudideal

efter fler utökade kabelinvesteringarna, på andra platser i kedjan, smög sig på varför också denna högtalarkabel lånades in.

Jag blev imponerad av Vertere's förmåga till att skapa luftighet och klarheten.

Vokalister tog plats i ljudbilden på ett lite lätt förförande sätt och hela ljudbilden lyftes till nya dynamiska och framskjutna positioner vilket till sist blev ett för stort steg att ta.

Ansuz-kablarna blev en god kontrast till "flörten" jag fick med Vertere.

Med dessa fick jag minst lika mycket detaljer, och det är en viktig parameter i min strävan av ljudideal, som med Vertere men till en mycket mjukare och behagligare framtoning.

Dessutom uppfattar jag basåtergivningen i Ansuz kablarna som mer "naturtrogen"... en ståbas ska liksom på något sätt andas trä när anslaget på strängarna börjar ebba ut.

Ska man lägga pengar på kablar i den här prisklassen, vilken nu stigit rejält, så vill åtminstone jag med 100% säkerhet kunna lita på att jag aldrig någonsin riskerar att bli lyssningstrött p.g.a för mycket energi och dynamik i presentationen.

Att jag också skulle börja överväga nya högtalarkablar tillkom m.a.o under resans gång.

Bibacords bidrag i hela den här testen kom med på slutet, minst sagt, och egentligen borde jag ha försökt testa dessa mer ingående mot Ansuz.

Tyvärr var jag tvungen att lämna delar av Ansuz-uppsättningen åter då det stod fler intressenter på tur för test.

Bibacord kilar verkligen in sig mellan vad Vertere och Ansuz förmår att skapa... på sina lite olika sätt.

Med Bibacord får man mindre energi än vad Vertere presterar i diskantområdet men mer än vad Ansuz ger.

Den levererar ett ärligt ljud med riktigt bra separation, diskanten är något livligare än med Ansuz och musiken kommer nära utan att skapa påträngande s-ljud, kontrollerad och naturtrogen är nog en bra och rättvis beskrivning.

 

UtmanareDSC_4410_9579_003451.JPG

 

Basen i Ansuz är fortfarande lite mer av vad jag vill ha men det "ljudsläppet" som Bibacorden har är inte annat än storartat.

Det är som vanligt säkert inga som helst problem med att vänja sig vid den ena eller andra men nu har jag ju haft möjlighet att dissekera skillnaderna mellan många av de kablar jag testat och då blir det ju lite av en dagsform som ibland avgör, vilket kan få konsekvenser sett till längre perspektiv.

Läge att stanna upp och tänka efter m.a.o.

Det som jag framför allt föll för hos Ansuz är deras förmågan till att skapa "tomrum/svärta" där en del andra kablar på något sätt tryckte ihop instrument och sånginsatser... den "holografiska" effekten hos Ansuz är m.a.o guld värd i min strävan efter djup, bredd och mikrodetaljer i ljudbilden.

För övrigt kan jag bara skriva under på vad Calm redogjort för under gårdagens lyssning.

Vi är trots allt skolade i lite av samma ljudideal, sett till begynnelsen av vad vi vill ha för ljudkaraktär serverad, men där jag nu tagit ett steg upp mot en lite mer högupplöst smakinriktning.

 

Tack till @calm för goda inputs och resonemang som bidrog till att jag nådde en slutsats.

Dtc-mannen har jag så förbann...t mycket annat att tacka för så det får nästan bli en egen tråd men dtc-kablarna var en riktigt bra "oljeavskiljare" att ha till hands...  :6:

 

Beställningen är ännu inte lagd men visst lutar det åt en Ansuz eller två :)

 

Jag har inte nämnt särskilt mycket angående Brinkmann Rönt men jämförelsen mellan den och original psu'n kom av sig.

Det blev av naturliga själ för mycket kablar för att hinna med.

Oavsett så ska Bengt på Vinylbutiken ha en stor eloge för lån av denna och Nordost's Frey 2 phonokabeln.

Jag hoppas få återkomma för vidare test då lugnet åter har lagt sig och "måste-förbättra-ljudet-sjukan" återvänt... för det lär väl inte dröja :closedeyes:

 

RöntDSC_4351_9527_003456.JPG

 

Musikvalen har varit både högt och lågt sett till pressningskvalité men jag erkänner...

...de audiofilare varianterna har varit lite mer övervägande.

Sett till de sämre så var det också något som gjorde Ansuz-valet lite lättare.

Det blev en mer förlåtande framställan med hjälp av dessa då diskantåtergivningen förde en mindre frambetonad roll.

 

Som vanligt kan man ju inte råda över ett slutresultat likt mina egna utan med annan elektronik/högtalare så kommer säkert utgången att bli en annan där kabeln " den eller den" kan låta bättre.

 

Testa lugnt i stugorna och stort tack till alla er som kommenterat och bidragit till en ovanligt lugn och sansad kabel-tråd... jag är nästan... :shocked:

 

(nu ska jag koppla upp en Bibacord eller två för att utmana min eventuella övertygelse eller ej) ... uj uj uj :pc:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, P-pan said:

Hade gärna provat men både högtalarkablarnas terminering och tiden satte stopp för vidare äventyr.

 

Säg som det är - du vill lyssna på musik och inte sitta och jämföra längre;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

@P-pan, det verkar som om du verkligen har gjort din läxa och hittat din väg. Du har haft möjlighet till långtidslån och Rönt framgång genom att testa på all slags musik och vid olika dagsformer vilket är bra. Ibland blir man imponerad i ett första skede för att senare kanske bli lyssningstrött eller inse att det är något i ljudet som inte passar. Men en annan dag så tycker man lite annorlunda och man lite konfunderad eller börjar tro att det är ens öron det är fel på, men över tid så blir valet med stor sannolikhet det rätta. Bra att ha vänner som kan komma förbi med sina öron för att lyssna och med både kunskap och erfarenheter kunna ge inputs eller bekräfta ens egna tyckande/upplevelse om hur det låter.

Kul att följa dina förehavanden och det ska bli kul att lyssna någon gång när tid för det finnes, men först efter att allt är installerat och inspelat. Förresten så kommer du ju snart till mig och får då lyssna på något som jag vet att du inte har hört hos mig tidigare, välljud och mig prata;)

 

Kul tråd denna här och lycka till med resten som du nu ev. ska göra!?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

En rolig aspekt av lyssnande hos andra är att få lite perspektiv och inspirerande till det egna system. Så efter sejouren hos P-Pan blev det naturligtvis ett motsvarande lyssnande hemma och lite jämförande studier. Eftersom jag betraktar mitt system som i princip "färdigt" så är det mer lite finlir som kan komma ifråga för egen del.

 

I denna omedelbara jämförelse så kan jag konstatera att mitt system går mer åt det mörka hållet men fullt av detaljer i ljudbilden som inte kommer rakt upp i ansiktet direkt utan de framträder vid lyssningen av sig själva utan ansträngning eller överbetoning. P-Pans system är mer upplöst och ljust i tonen utan att vara just påträngande eller vara ansträngt. Nyanser förändras i takt med kabelbytena och det är där jag kan finna inspiration till att vilja testa lite för egen del. Ett första led är att labba med lite andra kablar som jag har i gömmorna och som jag inte testat på många år. Om inte annat för att konstatera förbättringar som skett på senare är åt rätt håll och inte motverkar varandra. Det är lättare att göra kabelbyten än någon annan förändring och isolera effekten till just den effekten, även om den ingår i ett helt system. Det första steget är att testa att återgå till min tidigare interconnect NO Tyr för att om inte annat detektera ett balansproblem som jag har haft vid spelning av CD på sista tiden och utesluta att det inte beror på just den nuvarande kabeln kommit i kläm eller på annat sätt förändrats eller kontaktoxiderats. Kanske det kommer till kontaktbyte då jag ibland kan tycka att WBT-phono har en för liten kontaktyta jämfört med t.ex. Furutech som sitter stabilare. Vi får se.

Det andra är att jag kommer att kasta om lite i kedjan av kablar i phono-ledet och också kolla lite av inställningarna på riaat, med inspiration av @Peos pågående tråd. Jag gillar verkligen hans approach med djupa tekniska kunskaper parat med lyssningsvisa övningar. Det gav mig vissa idéer och mätningar som jag vill genomföra på mitt egna system. Just relationen kabelkapacistans och belastningsimpedans tycker jag var särskilt intressant. Brukar inte lämna något åt slumpen och trots att min grundprincip är trial and error så blir alternativa lösningar alltid testade med en god uthållighet i utförandet. Brukar inte falla i farstun för första bästa lösning utan att ha testat igenom ett antal alternativ under lite längre tid.

 

Tycker och gillar  @P-pans inställning att ställa sig frågan om den långsiktiga effekten av en förändring är viktig och sund. Kan jag leva med detta över en längre tid, eller är det ögonblickets tjusning?

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calm said:

Tycker och gillar  @P-pans inställning att ställa sig frågan om den långsiktiga effekten av en förändring är viktig och sund. Kan jag leva med detta över en längre tid, eller är det ögonblickets tjusning?

Instämmer. Ofta blir det mer en fråga om "annorlunda" än om bättre eller sämre. Faran är att det som är "annorlunda" kan lätt trigga inköp utan att tänka på att även det "annorlunda" blir snart vardag. Då kan t o m det man slängt ut åter uppfattas som ett bättre val om det fick chansen igen. Om vi håller oss till kablar har jag erfarit det mellan Siltech och Transparent. Skillnaderna idag är betydligt mindre än vad jag upplevde när jag bytte.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

 

 

Tycker och gillar  @P-pans inställning att ställa sig frågan om den långsiktiga effekten av en förändring är viktig och sund. Kan jag leva med detta över en längre tid, eller är det ögonblickets tjusning?

 

Calm

 

 

 

Håller med. Sådana här test är riktig bra och lärorika. Inte minst för att man får spetsa öronen och tänka till.

 

Ja det är lätt att blir förförd av en ny egenskap i ljudet och så glömmer man andra faktorer. Jag tror just att det tekniska lyssnande som infinner sig när man testar produkter maskerar helhetsupplevelsen. Det är rätt svårt egentligen. För egen del tycker jag erfarenheten av att lyssna och att man vet vart man vill med sitt ljud gör det lättare. Att man vet vad man vill förbättra är viktigt. Då kan man lättare avfärda förändringar mellan produkter som man egentligen inte är betjänt av.

 

Det var när jag provade digitala signalkällor och när det till slut blev MSB som jag verkligen förstod det. Det som avgjorde beslutet var att det visade sig att under testperioden som på några veckor och då jag bara ville lyssna på musik var det alltid MSB som fick snurra. Det var undermedvetet tror jag och instinkten som gjorde at jag alltid kopplade in den då. Det var helheten som avgjorde, inte detaljerna i ljudet.

Jag försöker alltid först veta vad jag vill förbättra med ljudet, sedan lyssnar jag på detaljer i ljudet för att höra vad som händer och sedan lyssnar jag bara på musiken som helhet. Jag byter mellan dessa sätt att lyssna fram och tillbaka tills jag vet vad jag tycker. Lyssnar ganska länge på det "nya" jag testar sedan byter jag tillbaka och om möjligt byter lite fram och tillbaka. Ofta blir skillnaderna tydliga då. Det blir mest magen som bestämmer men jag försöker få hjärnan att förstå varför.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Att man vet vad man vill förbättra är viktigt. Då kan man lättare avfärda förändringar mellan produkter som man egentligen inte är betjänt av.

Jag har inte testat så väldigt mycket hemma, men detta blir mycket tydligt när jag börjat testa hemma att då kanske behöva byta förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en kabel ute till försäljning och jag har precis varit och levererat den.

Som rikard skrev i ett tidigare inlägg så blir man ju nyfiken på vad den nya ägaren tänkt koppla samman med min gamla trotjänare.

Jag blev naturligtvis inbjuden och snart stod en kopp kaffe på bordet och listorna på Tidal började snurrade förbi...

Vi märkte ganska snart att kabeln fyllde på med mer briljans i toppen och det lät väldigt bra sett till helheten.

Här stod det ett par Marten Django XL + en integrerad förstärkare av märket Moon... och så någon burk eller två från Auralic.

 

Det spelade så fantastiskt avslappnat och harmoniskt så jag fann absolut inget att anmärka på... det lät bara "Musik" helt enkelt.

Skönt känsla och ett riktigt trevligt system att ha fått möjligheten att lyssna till... och så minimalistiskt sett till antalet burkar.

Sämre avslut på en i övrigt intensiv hifi-helg kan man ju ha :)

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Apexorca said:

 

Håller med. Sådana här test är riktig bra och lärorika. Inte minst för att man får spetsa öronen och tänka till.

 

Ja det är lätt att blir förförd av en ny egenskap i ljudet och så glömmer man andra faktorer. Jag tror just att det tekniska lyssnande som infinner sig när man testar produkter maskerar helhetsupplevelsen. Det är rätt svårt egentligen. För egen del tycker jag erfarenheten av att lyssna och att man vet vart man vill med sitt ljud gör det lättare. Att man vet vad man vill förbättra är viktigt. Då kan man lättare avfärda förändringar mellan produkter som man egentligen inte är betjänt av.

 

Det var när jag provade digitala signalkällor och när det till slut blev MSB som jag verkligen förstod det. Det som avgjorde beslutet var att det visade sig att under testperioden som på några veckor och då jag bara ville lyssna på musik var det alltid MSB som fick snurra. Det var undermedvetet tror jag och instinkten som gjorde at jag alltid kopplade in den då. Det var helheten som avgjorde, inte detaljerna i ljudet.

Jag försöker alltid först veta vad jag vill förbättra med ljudet, sedan lyssnar jag på detaljer i ljudet för att höra vad som händer och sedan lyssnar jag bara på musiken som helhet. Jag byter mellan dessa sätt att lyssna fram och tillbaka tills jag vet vad jag tycker. Lyssnar ganska länge på det "nya" jag testar sedan byter jag tillbaka och om möjligt byter lite fram och tillbaka. Ofta blir skillnaderna tydliga då. Det blir mest magen som bestämmer men jag försöker få hjärnan att förstå varför.

 

 

 

 

Visst är det som du skriver att ibland blir helhetsintrycket lidande av allt för fokuserande på detaljer. Men kabeltestet innehöll också en helhetsbedömning i från min sida utifrån mer musikaliska aspekter än just särskiljande detaljer. Man måste kunna lyssna av på "två nivåer" samtidigt och det är svårt att i ett kort reportage ge en lyssning full rättvisa. De använda musikstyckena har för mig ett musikaliskt innehåll och helhetsintryck som jag är ganska familjär med och som handlar om begrepp som takt, harmoni, tonbalans, närvarokänsla, samspel, klanger och resonanser etc.... Det är mer en berörings- och känslomässig analys som är svår att skildra i ord.  Till skillnad mot mera hifi-orienterade parametrar som dimensioner på ljudscenen, presentationen i olika tonhöjder, attack- och transientförmåga, dynamik, detaljrikedom, ambiens etc... som mer spelar an på teknisk analys. Att under ett test kunna röra sig mellan dessa nivåer kan många gånger vara svårt och är mycket lättare om man har längre tid på sig än några timmar. Men att få ett grepp om ett systems förmåga att presentera en musikalisk helhet är många gånger en snabbare process än att just gå in i varje detalj. Jag tycker att man kan få denna känsla ganska snabbt om man t.ex. går runt på en mässa, men för att göra en djupare analys krävs längre sittningar. Ett första intryckets känsla brukar sällan förändras i grunden vid längre lyssningar.

 

Ditt exempel om MSB är mycket tydligt. Kommer ihåg första gången jag på allvar lyssnade på dem nere i Svanårummet hos Audio Concept  på en demo med Leif o Jörgen från Marten och kände direkt att här var något nytt som jag inte hört tidigare i digitala presentationer. Denna musikaliska känsla har inte på något sätt förändrats under åren, snarare fördjupats. Samma sak med min ASR och Ktêmorna. Jag kan utan tvekan återkalla ljudminnet av dessa händelser som på något sätt kommit att beröra. Det gäller även P-Pans MBL:er 116  som jag hade som en av möjliga kandidater innan jag bestämde mig för att fortsätta med Sonus faber och då Amati Anniversario efter att då ägt ett par  Sf Cremonor. 

 

Så jag tror inte vi var så långt ifrån dessa aspekter när vi körde vårt test och vi var nog ganska överens om våra preferenser.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Visst är det som du skriver att ibland blir helhetsintrycket lidande av allt för fokuserande på detaljer. Men kabeltestet innehöll också en helhetsbedömning i från min sida utifrån mer musikaliska aspekter än just särskiljande detaljer. Man måste kunna lyssna av på "två nivåer" samtidigt och det är svårt att i ett kort reportage ge en lyssning full rättvisa. De använda musikstyckena har för mig ett musikaliskt innehåll och helhetsintryck som jag är ganska familjär med och som handlar om begrepp som takt, harmoni, tonbalans, närvarokänsla, samspel, klanger och resonanser etc.... Det är mer en berörings- och känslomässig analys som är svår att skildra i ord.  Till skillnad mot mera hifi-orienterade parametrar som dimensioner på ljudscenen, presentationen i olika tonhöjder, attack- och transientförmåga, dynamik, detaljrikedom, ambiens etc... som mer spelar an på teknisk analys. Att under ett test kunna röra sig mellan dessa nivåer kan många gånger vara svårt och är mycket lättare om man har längre tid på sig än några timmar.

 

 

Calm

 

Yes. Det är viktigt och kräver träning.

 

 

 

 

11 hours ago, calm said:

 Men att få ett grepp om ett systems förmåga att presentera en musikalisk helhet är många gånger en snabbare process än att just gå in i varje detalj. Jag tycker att man kan få denna känsla ganska snabbt om man t.ex. går runt på en mässa, men för att göra en djupare analys krävs längre sittningar. Ett första intryckets känsla brukar sällan förändras i grunden vid längre lyssningar.

 

 

Calm

 

Jag håller med. Ofta hör man om det är bra eller dåligt  redan mycket off-axis i dörren på väg in i ett rum. Det är rätt märkligt faktiskt, men det är så.

Analysen tar mer tid som du skriver.

 

 

 

 

11 hours ago, calm said:

 

 

Ditt exempel om MSB är mycket tydligt. Kommer ihåg första gången jag på allvar lyssnade på dem nere i Svanårummet hos Audio Concept  på en demo med Leif o Jörgen från Marten och kände direkt att här var något nytt som jag inte hört tidigare i digitala presentationer. Denna musikaliska känsla har inte på något sätt förändrats under åren, snarare fördjupats.

 

Calm

 

Det det var det jag fastnade för också. MSB var mindre sterilt än vad andra DAC'ar var då och mer fokus på värme och timbre utan avkall på upplösning och klar luft i ljudet och man hör mer av musikens väsen på något vis. Nu var det länge sedan jag testade olika DAC'ar och utvecklingen har säkert gått framåt på bred front. Men då jag köpte MSB för ett antal år sedan tyckte jag så i alla fall. Den är ju fortfarande lika bra, men om annat kommit ikapp och kört förbi vet jag ej. På den tiden tyckte jag att tex dCS var för sterilt, torrt och på ett pixligt och artificiellt sätt överdrev ffa mellanregister och diskant och jag föll inte för det. Hos byZan nyligen var det bra i hans synnerligen välmatchade system, men fortfarande är nog MSB varmare och lite mer åt det analoga hållet tycker jag. Men detta är verkligen en sak som har med smak att göra. Jag gillar ju lite värme i ljudet och med analoga kanter som inte blir hårda och pixliga trivs jag bäst. Svårt är detta och det finns nog fortfarande ingen perfekt digital signalkälla. De bra är riktigt bra, men kan var bra på olika saker. Då måste man välja någon som man trivs bäst med.

Ang min MSB som har några år på nacken så vet jag vet inte hur det står sig mot samma klass i dag? Har du provat något @calm?

 

 

 

 

11 hours ago, calm said:

 

 

Så jag tror inte vi var så långt ifrån dessa aspekter när vi körde vårt test och vi var nog ganska överens om våra preferenser.

 

Calm

 

Det tror inte jag heller.:)

 

 

Jag testade några Anzus kablar för många år sedan. Tror det var när Hembioconsult hade dem, möjligen? Då uppfattade jag det som ett nytt märke sprunget ur folk som skolats hos Nordost och att det var ett ganska nytt märke. Då gav det inte mersmak i mitt system och jag valde Nordost spåret. Mycket har säkert hänt sedan dess.  Skall jag förstå er Stockholmare rätt där detta märke florerat mycket på tester och demonstrationer så verkar det som ett unisont positivt intryck som jag tar på stort allvar. Det är dessutom seriöst och roligt att de tar hela (nästen hela) strömbiten på allvar. Jag tror detta är ett mycket seriöst märke med mycket god prestanda i absoluta toppklass av kabelfabrikanter.

Om man inte heter @calm och har en särdeles fingertoppkänsla i öronen, så tror jag på att välja ett märke vars egenskaper man gillar och köra det genom hela systemet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du delade med dig av din test @P-pan.

Dock har jag en hatkärlek till att läsa om kabeltestning. Kärleken för att det är intressant och kul att ta del av produkterna, metoden och resultaten ❤. Hatet för att det föder dyra tankar hos mig ?. Tänk om det kan bli bättre hemma hos mig genom kabelbyte? 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Apexorca said:

 uppfattade jag det som ett nytt märke sprunget ur folk som skolats hos Nordost och att det var ett ganska nytt märke.

 

Vad jag vet så är det Michael Börresen som designat Valhalla 1 och Odin 1 (säkert fler) under de 8 åren han jobbade på R&D avdelningen hos Nordost.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 den tiden tyckte jag att tex dCS var för sterilt, torrt och på ett pixligt och artificiellt sätt överdrev ffa mellanregister och diskant och jag föll inte för det. Hos byZan nyligen var det bra i hans synnerligen välmatchade system, men fortfarande är nog MSB varmare och lite mer åt det analoga hållet tycker jag. Men detta är verkligen en sak som har med smak att göra. Jag gillar ju lite värme i ljudet och med analoga kanter som inte blir hårda och pixliga trivs jag bäst. 

 

Jag tror nog att dCS tex ändrat sitt ljudideal mot en något varmare ton då förr jag tyckt som du men när jag testade Rossinin så upplevde jag inte alls den som hård eller kall. Detta har jag hört av fler som lyssnat på deras senare maskiner jämfört med hur det var förr.

 

Som sagt det kommer ju ner till tycke och smak men jag gillade det jag hörde när Rossinin var här och med nya 2.0 mjukvaran ska den förbättrats så jag får nog försöka låna den igen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

 

 

 

 

 

 

Det det var det jag fastnade för också. MSB var mindre sterilt än vad andra DAC'ar var då och mer fokus på värme och timbre utan avkall på upplösning och klar luft i ljudet och man hör mer av musikens väsen på något vis. Nu var det länge sedan jag testade olika DAC'ar och utvecklingen har säkert gått framåt på bred front. Men då jag köpte MSB för ett antal år sedan tyckte jag så i alla fall. Den är ju fortfarande lika bra, men om annat kommit ikapp och kört förbi vet jag ej. På den tiden tyckte jag att tex dCS var för sterilt, torrt och på ett pixligt och artificiellt sätt överdrev ffa mellanregister och diskant och jag föll inte för det. Hos byZan nyligen var det bra i hans synnerligen välmatchade system, men fortfarande är nog MSB varmare och lite mer åt det analoga hållet tycker jag. Men detta är verkligen en sak som har med smak att göra. Jag gillar ju lite värme i ljudet och med analoga kanter som inte blir hårda och pixliga trivs jag bäst. Svårt är detta och det finns nog fortfarande ingen perfekt digital signalkälla. De bra är riktigt bra, men kan var bra på olika saker. Då måste man välja någon som man trivs bäst med.

Ang min MSB som har några år på nacken så vet jag vet inte hur det står sig mot samma klass i dag? Har du provat något @calm?

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag testade några Anzus kablar för många år sedan. Tror det var när Hembioconsult hade dem, möjligen? Då uppfattade jag det som ett nytt märke sprunget ur folk som skolats hos Nordost och att det var ett ganska nytt märke. Då gav det inte mersmak i mitt system och jag valde Nordost spåret. Mycket har säkert hänt sedan dess.  Skall jag förstå er Stockholmare rätt där detta märke florerat mycket på tester och demonstrationer så verkar det som ett unisont positivt intryck som jag tar på stort allvar. Det är dessutom seriöst och roligt att de tar hela (nästen hela) strömbiten på allvar. Jag tror detta är ett mycket seriöst märke med mycket god prestanda i absoluta toppklass av kabelfabrikanter.

Om man inte heter @calm och har en särdeles fingertoppkänsla i öronen, så tror jag på att välja ett märke vars egenskaper man gillar och köra det genom hela systemet.

Jag har naturligtvis lyssnat på en del på digitala apparater men inte haft hemma. Skulle jag göra någon förändring så ligger det nog närmare till hands att gå in för direct streaming i DSD alternativt satsa mer på analogbanden. Lite sugen faktiskt på att testa streaming och lagring i eget bibliotek. Jag vill gärna äga och ha mina musikaliska alster så att jag kan kontrollera dem själv. Tycker det jag hört vissa gånger imponerar, mer analoglikt än CD faktiskt. Sen är jag helt rudis på tekniken, vilket skrämmer lite om något fel skulle uppstå.

Ansuz har jag hört men aldrig testat själv. Vet inte om upplösningen är riktigt i min smak och hur den mer transparenta och mer ljusa ljudbilden skulle påverka mitt system. I P-Pans system passar de utmärkt eftersom hela systemet har en mer ljus och transparent ton. Själv testar jag just nu att köra mina gamla NO Tyr parallellt med Bibacorden. Har två parallellkopplade utgångar på MSB som jag lätt kan koppla båda kablarna  till olika ingångar på ASR:n och växla emellan. Har börjat en testomgång men är inte klar.

Kanske lite andra test också, vi får se.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...