Jump to content

Trådarna tenderar till att...


P-pan

Recommended Posts

9 hours ago, octavia rs said:

 

Jag tror nog att dCS tex ändrat sitt ljudideal mot en något varmare ton då förr jag tyckt som du men när jag testade Rossinin så upplevde jag inte alls den som hård eller kall. Detta har jag hört av fler som lyssnat på deras senare maskiner jämfört med hur det var förr.

 

 

 

Ja. Jag tror det är så.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det skedde ett ljudmässigt skifte i dCS i och med Vivaldin som gick från tidigare en mycket mer neutral ton, till en mer varm och musikaliskt mer harmonisk ton. Var själv inne på en dCS, innan jag fastnade för MSB som då i princip var ett okänt märke i Sverige på den tiden. Tror att den varit med på en Stockholmsmässa dessförinnan vad jag minns, men då var det nog mer tillfälligheter att jag inte uppmärksammade den. Vet att det var på Mesaninplanet på Sheraton där Martens demade dem för första gången. Det är några år sedan. Min MSB köpte jag redan 2012. Den håller ljudmässigt än idag.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, octavia rs said:

 

Vad jag vet så är det Michael Börresen som designat Valhalla 1 och Odin 1 (säkert fler) under de 8 åren han jobbade på R&D avdelningen hos Nordost.

 

 

Nja, det stämmer inte riktigt. :-) Och med det sagt så menar jag inte att han är en kreativ konstruktör. Han jobbade inte med Valhalla1, inte heller var han på Nordost så länge. Han hjälpte Lars med utvecklingen av Odin, och var delaktig i jobbet med Holo:Plug , men all utveckling på Nordost är ett samarbete i en större kontext, där de även arbetar ihop med ett antal andra industrier som har behov av extremt kontrollerad signalöverföring, rocket science helt enkelt. Det ryktas även om att han blev stämd för industrispionage. Något han till slut fick betala sig ur när han tog med sig ratade innovationer, han fått utvecklingsbidrag från Nordost för att genomföra, till sitt nya bolag. Jag har själv fått äran att se hur det går till med utveckling i Nordost. Tester i ett stort antal system i olika delar av världen är en del av valideringen av en ny produkt. Ett samarbete mellan en stor grupp smarta människor. Där ingen brukar ta åt sig äran för slutprodukten. 

 

Vi vet (och Nordost) att Anzus ofta demar mot EN Nordost produkt, där hela systemet är uppställt för att gynna Anzus. Allt för att visa att Anzus-kabeln är bättre. Det skulle vara mycket enkelt att göra samma sak för Nordost. Ställa upp ett system med Nordost-produkter och optimera det. För att sen byta en kabel mot en Anzus för att påvisa den som sämre. Nordost har dock valt att aldrig göra så. För de tycker att det är under deras värdighet. Något jag sympatiserar med. 

 

Det som de antagligen aldrig kommer att kunna kopiera på Anzus är maskinparken som Nordost byggt upp. Att göra en Mono-filamenet kabel kräver en extremt stor och dyr maskinpark. 

 

När man lyssnar och utvärderar vilken kabel som helst ska man se till att optimera högtalaruppställning också, eftersom en kabel alltid är ett filter, de kan inte "lägga till" bara "dra ifrån" och den filterverkan är svår att göra linjär. Ofta filtreras ett frekvensområde mer än något annat. Därför hör vi (och uttrycker) att den här kabeln var ljus, eller hade mycket bas osv. Det är för att signalen är påverkad. Vibrationer är ett helt annat kapitel. Så var lite försiktiga när en konstruktör väljer att höja sin produkt, genom att försöka sänka någon annans. Jämförelsen kommer aldrig att få rätt förutsättningar. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Daniel said:

 var lite försiktiga när en konstruktör väljer att höja sin produkt, genom att försöka sänka någon annans. 

Instämmer till fullo. Jag har sett/hört exempel på detta många gånger, inte minst med kablar. Om t ex Wilson hade satt upp ett par av sina modeller på en mässa och ett par från t ex Sonus Faber jämte varandra för att visa hur mycket bättre deras egen modell är hade det nog blivit mer liv luckan och kanske ännu mer omvänt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Vi vet (och Nordost) att Anzus ofta demar mot EN Nordost produkt, där hela systemet är uppställt för att gynna Anzus.

 

Även som Ansuz frälst så håller jag med om att det är lite tveksamt sätt att demonstrera jämförelser på, och första gången jag såg dem göra det så tänkte jag just precis som du skriver ovan vad gäller ett Ansuz optimerat system kontra vilket annat system som helst. Men det kanske finns någon gammal "kärleksrelation" företagen emellan som vi inte känner till som gör att de tycker det är motiverat? Bortsett från det, så är de dock grymt skickliga presentatörer och det är alltid väldigt roligt att både se och höra dem presentera sina produkter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Nja, det stämmer inte riktigt. :-) Och med det sagt så menar jag inte att han är en kreativ konstruktör. Han jobbade inte med Valhalla1, inte heller var han på Nordost så länge. 

 

Säkert inte jag har bara läst någon intervju med Michael där det stod att han varit hos Nordost i 8 år men de kan ju vara fel :) och vilka produkter han var involverad i.

 

16 minutes ago, rikard said:

Men det kanske finns någon gammal "kärleksrelation" företagen emellan som vi inte känner till som gör att de tycker det är motiverat? 

 

Att Lars blev stämd av Nordost när han sluta för saker det finns att läsa på nätet om man nu är intresserad av det. Så relationen mellan Nordost och Ansuz är nog rätt kylig.

 

Vi ska kanske inte fylla tråden med massa oväsentligt och jag har ägt/äger produkter ifrån både Nordost och Ansuz :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan inte tycka att  ett kabeltest som detta som P-Pan har genomfört har egentligen någon generell bäring på om märke A, B eller C är bättre eller sämre, eller för den delen om konflikter mellan tillverkare. Det enda det säger är att i just den givna testsituationen, med det rummet, med de högtalarna, med den elektroniken, med de signalkällorna, med de övriga kablarna, med den aktuella strömkvaliteten, med den spelade musiken, med den aktuella luftfuktigheten, med testarnas aktuella humör den dagen, efter den goda lunchen  och inte minst testarnas egna preferenser och kanske ekonomiska överväganden i bakhuvudet så landade,  en preferens för en viss kabel. Etc, etc......Det innebär inte att under andra betingelser och förutsättningar att utfallet skulle bli det samma. Det är den stora skillnaden mellan vetenskap och dessa mer subjektiva lyssningstest. Om något skulle koras till vinnare på vetenskaplig grund så skulle resultatet kunna upprepas i det oändliga eller i vart fall med ett statistiskt säkerställt underlag utvisande viss riktning. Det är det roliga med vår hobby att man har rätt att tycka olika och att X-faktorn som inte kan uppfattas mätningsmässigt är sannolikt olika för olika personer. Om man inte förstår detta så kan vi säkert lägga ner all rapportering kring dylika lyssningsövningar, vilket vore synnerligen tråkigt åtminstone för oss som gillar att just referera till lyssningsupplevelser och inte bara jämföra mätdiagram. :D:)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...