Jump to content

Trådarna tenderar till att...


P-pan

Recommended Posts

6 hours ago, rikard said:

Ska man lyssna på musik också alltså? Jag fick "skäll" för att jag alltid lyssnade på samma låtar, om och om igen, jag testade väl för mycket grejer helt enkelt. Men det fick mig ändå att tänka efter litegrann och numera försöker jag lyssna mer generellt och avslappnat på blandad musik istället för ett par enstaka testlåtar, även när jag "testar" saker.... och gärna under längre stunder än att hålla på och byta fram och tillbaka.

 

Mmm, eller lite som att bli anklagad för att bara lyssna på "ljud".

Min sambo är väl inte helt förtjust i ambient electronica har jag just lärt mig :diss:

Annars så kan det här med val av testmusik naturligtvis vara väldigt varierat.

Olika genrer tycker jag dock är viktigt att alternera, när man testar, för att få en hum om hur allsidig förändring man möjligtvis kan uppnå.

Audiofil glesare musik kan ju vara lockande att spela men den fällan vill jag helst försöka undvika såklart... även om det kan vara svårt ibland ;)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-pan said:

 

Förr eller senare så brukar vi ju prova "något annat"... det är väl lite av vad hobbyn går ut på :cool:

Att just testa kablar och rangordna dessa efter egen smak kan ju skapa lite huvudbry.

Jag tänker närmast på ... var ska man stanna, och då menar jag inte prismässigt utan var i stegen sett till kabelns "signatur"...

Jag har gått från en lite sötare och kraftfull smak till att gilla lite mer högupplöst och detaljrikt vilket ju måste ta stopp någonstans på skalan.

En vana eller smakinriktning bryter man ju  inte så lätt sett till ett längre perspektiv... ångern kan ju smyga på menar jag.

Det är lätt att förföras av nyheter och kristallklara detaljer men källmaterialet man spelar kan ju tippa hela "tårtan" och innan man vet ordet av så har man kanske desarmerat sin skivsamling till hälften då dessa låter skit p.g.a att utrustningen inte längre förlåter sämre musikproduktioner.

Den gyllene medelvägen får nog råda i mitt fall känns det som och fick jag möjligheten och kunnandet att gör en egen kabel så skulle det bli en 50/50 fläta av märket "Vertsuz" :D

Att få Vertere's klarhet kombinerat med den otroliga svärta och upplösning som Ansuz förmår att måla upp vore en dröm, men bara idag....

för imorgon kanske det har bytts något i kedjan och så får man börja om och... :Cry:

Det blir nog bra det här... när jag vant mig vid vad som än kommer att ske :)

 

 

 

 

 

Det är en alldeles så viktig reflektion att fundera på hur stor en förändring blir i relation till något man egentligen varit nöjd med men upplever att det finns en ytterligare potential. Lätt att tjusas av nya upplösta upplevelser, men viktigt att fundera på om detta är något jag kan leva med i ett längre perspektiv? Är det en marginell förändring så kommer säkert hjärnan att ställa om till "det nya ljudet", men svårt att backa tillbaka. Har upplevt motsvarande då jag lät uppgradera min ASR. I början upplevde jag förändringen som en klar försämring men efter ett tag började både hjärnan att vänja sig och förstärkaren "mjukna" vid inspelningen av de nya komponenterna. Men vissa steg blir för stora i relation till ljudidealet och radikalt förändrar ljudkaraktären som mitt test med Absolare. Någon stans måste man välja väg, känner i vart fall jag. Det finns två vägar som jag ser det, den högupplösta och den mörkholografiska. Sedan kan man själv välja vilken man föredrar. Som att jämföra konst med fotografi. Båda kan skildra  ett objekt eller företeelse fast på olika sätt. Konstnärligt eller tekniskt brilliant? Mer en skillnad i betraktelsesätt och vad som är möjligt att åstadkomma eller vad man vill uppleva med musiken, för att hårdra det hela. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, P-pan said:

Förr eller senare så brukar vi ju prova "något annat"... det är väl lite av vad hobbyn går ut på :cool:

 

Det tror jag är en ganska bra konklusion. Jag slänger dessutom in en brandfackla och påstår att det också handlar om kärlek till prylar snarare än till musik och som drivs av fåfänga. Det hittar vi även inom andra områden, t ex klockor och bilar. Ingen älskare av dessa ting hävdar att man har ett särskilt intresse för tid eller för att färdas från A till B. Där fåfängan ges plats skapas också en marknadsplats som mättar vårt behov av att släcka vårt prylbehov.

 

Det märkliga är att få vill medge sin fåfänga. Istället ersätter man begreppet med mer eller mindre krystade rationella och funktionella begrepp typ "mer svärta" och som tjänstgör som argument för att spendera ytterligare tusenlappar. 

 

Är detta en anklagelse? Nej, inte alls. Det här är väl kända och dokumenterad fakta inom konsumtionssociologi (gruppbeteende) och psykologi (individnivå). Jag drivs av precis samma fåfänga som alla andra även om den kan ha lite andra "dialektala" anslag - det är alltid en blandning av genuint intresse, funktionella krav och krav styrda av beteenden styrda av helt andra själ (sociala/psykologiska). Det sistnämnda försöker vi trycka undan vilket är bingo för den som fyller behoven (marknaden). Jag tycker att när man utvärderar produkter så är det inte fel att också ta hänsyn till mänskliga beteenden som ligger utanför de rent funktionella och rationella. 

 

Det är viktigt att tillfredsställa de behov vi har för att skapa "lycka". Konsumtion skapar större lycka för de flesta än att behålla pengarna.

 

För övrigt har jag aldrig förstått begreppet "svärta". Någon hjälp från ordböcker har jag inte hittat:

  1. svart färg; svarthet; (bildlig betydelse, i till exempel litteratur) markerad dysterhet, pessimism eller dylikt || -n
  2. en dykand || -n; svärtor
  3. göra svart; svärta ned (bildlig betydelse) svartmåla, förtala || -de

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att begreppet svärta skall mer tolkas så som att något framträder mot en svart bakgrund eller för den delen ett evigt djup. Jag pratar gärna om mörkholografiskt sätt att betrakta en ljudbild där instrumenten är framstående på ett sätt som gör de möjliga att betrakta lite utifrån olika dimensioner både i djup, höjd och breddled. Till skillnad mot en mer forward presentation som egentligen saknar djupdimensionen och framförallt samklang mellan instrumenten, där de mer framstår som platta solitärer i ljudbilden. Från musikvetenskapligt betraktelsesätt pratar man om  analysbegrepp av ljudbild utifrån  "The Sound-Box" en fyrdimensionellt betraktelsesätt, dvs tre rumsdimensioner men även tid som en fjärde dimension. Ruth Dockwray och Allan Moore skriver om detta utifrån en vetenskaplig studie "Configuring the sound-box 1965-1972 där analys görs av 1.000 inspelningar av populärmusik. Morten Michelsen prof. vid Köpenhamns Universitet har också skrivit om detta i " Michel Jackson´s soundstages 2012. I dessa lite olika studier görs djupanalys av just dimensioner, men också t.ex. timbre och texture och dynamik.

Jag tycker dessa lite mer musikvetenskapliga betraktelser om än kanske en smula teoretiska har en god praktisk användning när man analyserar ljudsystem på ett mer ingående sätt och mer frikopplat från tekniken. 

Mina egna universitetsstudier har givit mig en ytterligare en dimension i musiklyssnandet, nämligen ett mer strukturerat sätt att göra analys. Men i grunden är musiklyssnandet fortfarande en känslomässig upplevelse. Ytterligare ett steg som jag överväger är att mer lära mig om själva musikens uppbyggnad i grundläggande musikteori, men det förutsätter att jag kan återväcka sovande kunskap om notifiering. Det var decennier sedan jag sist läste noter.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

Det tror jag är en ganska bra konklusion. Jag slänger dessutom in en brandfackla och påstår att det också handlar om kärlek till prylar snarare än till musik och som drivs av fåfänga. Det hittar vi även inom andra områden, t ex klockor och bilar. Ingen älskare av dessa ting hävdar att man har ett särskilt intresse för tid eller för att färdas från A till B. Där fåfängan ges plats skapas också en marknadsplats som mättar vårt behov av att släcka vårt prylbehov.

 

Det märkliga är att få vill medge sin fåfänga. Istället ersätter man begreppet med mer eller mindre krystade rationella och funktionella begrepp typ "mer svärta" och som tjänstgör som argument för att spendera ytterligare tusenlappar. 

 

Är detta en anklagelse? Nej, inte alls. Det här är väl kända och dokumenterad fakta inom konsumtionssociologi (gruppbeteende) och psykologi (individnivå). Jag drivs av precis samma fåfänga som alla andra även om den kan ha lite andra "dialektala" anslag - det är alltid en blandning av genuint intresse, funktionella krav och krav styrda av beteenden styrda av helt andra själ (sociala/psykologiska). Det sistnämnda försöker vi trycka undan vilket är bingo för den som fyller behoven (marknaden). Jag tycker att när man utvärderar produkter så är det inte fel att också ta hänsyn till mänskliga beteenden som ligger utanför de rent funktionella och rationella. 

 

Det är viktigt att tillfredsställa de behov vi har för att skapa "lycka". Konsumtion skapar större lycka för de flesta än att behålla pengarna.

 

Bra formulerat och genomskådat! :thumbsup:

När man sett sin egen fåfänga, så är det väldigt skönt att sälja av allt och skala ner till ett enkelt kompetent system,

som förmedlar musik på ett lätthanterligt sätt! :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

När man sett sin egen fåfänga, så är det väldigt skönt att sälja av allt och skala ner till ett enkelt kompetent system,

Det har jag funderat på flera gånger. Om jag skulle börja på ett vitt papper idag så hade jag gjort helt andra val. Framför allt betydligt färre burkar men utan att behöva ge avkall på musikupplevelsen. Däremot hade det inte varit utan "fåfänga". Man kan ju inte ha vilken "skit" som helst och jag vill ju fortfarande platsa i "high-end"-gruppen med "rätt" prylar.

Link to comment
Share on other sites

Ganska bra liknelser och sammanfattning som man känner igen sig i, men en hobby är ju en hobby av anledning, om man "bara" lyssnade på musik och man inte var speciellt intresserad av allting runtomkring så är det ju nånting annat, absolut inget fel med det dock. Som jag skrivit tidigare har jag ju gjort exakt ovanstående resa och landat i ett väldigt minimalistiskt enkelt system i dagsläget. Jag är supernöjd, men jag hade ju för allt i världen inte velat haft allt det andra ogjort längs vägen. Tror jag kan uppskatta det jag har idag på ett helt annat sätt just på grund av det, men jag är också övertygad om att jag höjt mina egna gränser och krav ett par snäpp, jag hade ju aldrig landat i det jag har idag om jag från början bestämt mig för att köpa en enkel integrerad lösning för att lyssna på musik. Man måste ju utforska vad som finns där ute....

 

Jag sålde några överblivna vibrationsfötter till en kille för några veckor sedan, och som vanligt när man står och jiddrar en stund så ville han ju komma in och lyssna lite (ta da!)... Men det var väldigt kul att få komplimanger för hur det lät med vad han tyckte väldigt få grejer och en snudd på osynlig anläggning då hans egna anläggning var raka motsatsen minst sagt.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Om jag skulle börja på ett vitt papper idag så hade jag gjort helt andra val. Framför allt betydligt färre burkar men utan att behöva ge avkall på musikupplevelsen. Däremot hade det inte varit utan "fåfänga". Man kan ju inte ha vilken "skit" som helst och jag vill ju fortfarande platsa i "high-end"-gruppen med "rätt" prylar.

 

ReferensDSC_3888_9071_003436.JPG

 

.... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Referenskabel.... ? :39:

Ska det egentligen alltid behöva vara sina egen "utbrända" kablar ?

 

Roligare då att ragga upp en "riktig" referens kanske... :unsure:

 

ReferensDSC_4379_9552_003431.JPG

 

T.o.m en som skulle kunna vara av sorten "spitzenklasse-referens" :39:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ang SVÄRTA så har jag en klar bild av vad jag och en del andra menar med det. @Bebop jag tror det är ett konstruerat uttryck lokalt av oss och för oss i vår hobby. Eftersom det är svårt att beskriva ljud hittar vi på liknelser och lånar uttryck från områden där de är mer etablerade. Det kan förvisso tolkas olika av oss. Det får olika värden eftersom det inte är helt vedertaget. Vi skapar alla olika och personliga värden i ett ord till och med vanliga ord.  Språkfilosofin analyserar detta.

För mig betyder svärta hur väl detaljer framträder ur bakgrunden i musiken. Tänk en TV-bild där bakgrunden är grå som en projektor projicerar bild i ett ljust rum. Det ger dåliga kontraster mellan olika färger smetar ut intensiteten i bilden. Bättre svärta brukar ge bättre bild, liksom i min musikhobby bättre musikupplevelse. "Svärtan" i sig är meningslös om den inte ger något positivt i upplevelse. Jag tycker bättre produkter generellt har bättre "ljud-svärta". Kanske skulle kalla det något annat för att inte blanda ihop det med ljus. 

 

Några tankar bara... samtidigt som jag spelar CAKE - Fashion Nugget från 1996, stampar takten och njuter av det. (CAKE är en skitbra grupp för övrigt). Tänker inte ett ögonblick på svärta när jag lyssnar på CAKE

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

 

 

Ang SVÄRTA så har jag en klar bild av vad jag och en del andra menar med det. @Bebop jag tror det är ett konstruerat uttryck lokalt av oss och för oss i vår hobby. Eftersom det är svårt att beskriva ljud hittar vi på liknelser och lånar uttryck från områden där de är mer etablerade. Det kan förvisso tolkas olika av oss. Det får olika värden eftersom det inte är helt vedertaget. Vi skapar alla olika och personliga värden i ett ord till och med vanliga ord.  Språkfilosofin analyserar detta.

För mig betyder svärta hur väl detaljer framträder ur bakgrunden i musiken. Tänk en TV-bild där bakgrunden är grå som en projektor projicerar bild i ett ljust rum. Det ger dåliga kontraster mellan olika färger smetar ut intensiteten i bilden. Bättre svärta brukar ge bättre bild, liksom i min musikhobby bättre musikupplevelse. "Svärtan" i sig är meningslös om den inte ger något positivt i upplevelse. Jag tycker bättre produkter generellt har bättre "ljud-svärta". Kanske skulle kalla det något annat för att inte blanda ihop det med ljus. 

 

Några tankar bara... samtidigt som jag spelar CAKE - Fashion Nugget från 1996, stampar takten och njuter av det. (CAKE är en skitbra grupp för övrigt). Tänker inte ett ögonblick på svärta när jag lyssnar på CAKE

 

 

 

Ja nomenklaturen inom hifi är ibland svår att få enhetlig och inte helt enkel eftersom den ofta beskriver ljudmässiga egenskaper. Den erfarenheten finns också inom musikvetenskapens gren om inspelningsteknologi som bygger mycket på branchmässig och ljudteknikers sätt att använda termer och här spretar det rejält. Man vill ju gärna kalla en spade en spade.

I fråga om svärta säger den egentligen inte så mycket om kontrastverkan i sig utan mer generellt mer om instrumentens frigörelse från bakgrunden i en rumslig bemärkelse, enligt mitt sätt att se det. Sedan kan man möjligen laborera med begrepp som briljans eller pregnans för att beskriva hur konturen kan se ut. Jag har många gånger vänt mig mot den större upplösningen som verkar för starkare konturer än vad musikinstrument har i verkliga livet. Med dagens inspelningstekniker där ofta varje instrument spelas in med digital precision så blir effekten den att det blir en överbetoning av varje del på bekostnad av helheten och samklangen. Detta är väl klarast när man jämför en symfoniorkester med ett soloinstrument t.ex. en akustisk gitarr. Man bör inte kunna urskilja varje violin eller blåsinstrument för sig i ljudbilden eftersom kompositörer gärna jobbar med orkesterklanger som en helhet. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Ja nomenklaturen inom hifi är ibland svår att få enhetlig och inte helt enkel eftersom den ofta beskriver ljudmässiga egenskaper.

Lite som vin...

 

Det finns de som försökt, se https://grammar.yourdictionary.com/style-and-usage/descriptive-rds-for-music.html Inte alltid så lätt att hitta ett svenskt ord dock.

 

  1. Begrepp som djup och bredd knyter jag i huvudsak till inspelningen och det bör ju vara lättare att skapa i ett rum där även den naturliga rymden i inspelningslokalen tas upp av mikrofonerna om de placeras rätt (inte allt för närmickat). Mycket musik idag, framför all "elektrisk" musik görs väldigt närmickat och/eller tas direkt från mickar på gitarrer och output från keyboards som går direkt till mixer och sedan till inspelningsutrustning. Där tillför man artificiellt djup och panorering. Det kan låta bra der också men det blir på något sätt ett annat sorts djup och bredd skapat av typ fasförskjutning. En bra inspelning och mixning är m a o en viktig parameter för att få ett bra resultat.
  2. Rummet ser jag som nummer två till att återskapa känslan av det ursprungliga inspelade djupet och även det kan ju förstärkas/förbättras med akustiska anpassningar för att närma sig originalet.
  3. Högtalarplacering är för mig nummer tre och den är tätt knuten till rummet (2). Invinkling. Avstånd från väggen bakom och sidovägg och avstånd mellan elementen. Med placering inräknar jag även avkoppling mot golvet.
  4. Här sätter jag avspelningsskällorna och dit räknar jag skivspelare och dess komponenter drivverk, pickup, tonarm, riaa, uppställning och att dessa har optimerats sinsemellan så som är beskrivet i vår vinyltråd. Även digitala källor räknar jag hit, framför allt dacen och det efterföljande analoga steget.
  5. Det som kommer sedan i min värld är övrig elektronik där jag sätter försteget främst. Det är där den mesta förstärkningen sker (näst efter riaan) och som ger ljudet en grundklang som sedan slutstegen har att förstärka utan tillägg annat än tillräcklig kraft. De måste naturligtvis passa till försteget rent elektriskt (ut- o ingångsimpedans) Rack och apparatfötter ingår också.
  6. Ström är viktigt och kan hamna högre upp på listan beroende på den kvalitet man har och vilka arrangemang som finns förstärkarna. I mitt fall har jag bra kvalitet på nätet plus att VTL har inbyggda "nätrenare" så för egen del hamnar den lägre.
  7. Kablar har betydelse men mindre än vad jag ansåg förr, framför allt mellan olika tillverkare. Den resan är färdig för min del. Bra grundkablar från t ex Kabula Sosna, Nordost, Transparent, Siltech, Cardas och säkert några till menar jag räcker och min egen tes är att hålla sig till en tillverkare, men det handlar mer om en hållning utan direkta bevis. Men när jag höll på som mest med tester märkte jag mindre skillnader när jag testade en kabel mot att testa en hel uppsättning. Än mindre skillnader märkte jag när jag gick över till balanserade kablar. Om man vill hålla nere kabelkontot är de definitivt att föredra under förutsättning att man har fullt balanserade steg. Inte sällan är kontakten mer betydelsefull än själva kabeln. Att byta kontakter kan ge mer än att byta kabel. 
  8. All annan tweak hamnar sist hos mig. Några av dessa skulle kanske hamna högre men området är så besudlat av en massa kvasiteorier och kvacksalveri så jag håller mig helst borta från dessa. Möjligen missar jag då något men det kan jag leva med. Jag har garderoben "full" av tweaks man "måste" ha men skm självdött både här och på marknaden i stort.

Underförstått gäller naturligtvis att allt måste ses som en helhet. En objektivt bra pickup, t ex, är ju bara bra om den är opimerad till den arm och riaa/SUT man har. Bra högtalare blir ju bara bra om förstärkare orkar driva dem etc.

 

Så är det i min värld idag men under åren har jag haft olika prioriteringar vilket är kopplat till både erfarenhet och den situation man befinner sig i baserade på rum, vilka val som redan är gjorda, prioriteringar osv. Ett exempel på tidigare prioriteringar var absolut brusfritt. Jag vred upp riaasteg till max för att höra brusnivån. Mer brus var lika med sämre kvalitet. Så är det inte idag. Idag är det mer så att bruset inte får vara störande. Om man vill ha absolut brusfritt skall nan hålla sig borta från rör. De har dock andra kvaliteter (i bra konstruktioner) så för mig är det näst intill ett krav med rör, framför allt i spänningsdelen. De enda rörfria komponenterna jag har är laptop, SUT och skivspelare. Lite mer brus men större ljudbild och djup och kanske lite mindre attack men tillräckligt.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Ja nomenklaturen inom hifi är ibland svår att få enhetlig och inte helt enkel eftersom den ofta beskriver ljudmässiga egenskaper.

 

Och nomenklaturen för de investeringsmässiga egenskaperna för en sådan här då... ?

 

ReferensDSC_4386_9559_003433.JPG

 

Jag påminner lite om att man helt själv bestämmer vilka gränser man vill ta sin hobby till... och vad det får kosta... men den här

högtalarkabeln var lite mer... väldigt mycket... typ...utöver det vanliga.

Riktigt, riktigt kul att ha fått möjligheten till att testa i min egen setup.

Jag behöver kanske inte nämna att de flesta av phono-kablarna gav mer än innan... framför allt Audience Au 24 SX... :o som visade

sig vara riktigt homogen och väl balanserad sett till att den rättvist delade lika mellan samtliga register.

Dessutom en märkbar förhöjningen av detaljer som man fick lite på köpet... jag blir inte klok på det här med kablar.

Trådlöst känns ju som rena drömmen och tänk vad med tid man får över till att lyssna på musik i.s.t.f kablar... :cool: ?

 

Som sagt... varför inte alternera sin "referenskabel" :app:

Jag tänker dock inte alternera min ekonomi så pass att jag lägger en Ansuz dtc i köpkorgen men jag får passa på

och tacka den snälla ägaren för lånet... han vill antagligen dölja sig i "skuggan" så det är bara att acceptera är jag rädd :closedeyes: 

 

Link to comment
Share on other sites

Så slutsatsen är alltså om du köper en Ansuz D-TC högtalarkabel så kan du komma undan med en billigare Audience phono kabel... :)

Mmmm, en sån där hade man ju inte tackat nej till.... i en gränslös värld. Jag hoppas din kompis har en D-TC Power Box också, annars är det ju en billig uppgradering för att ta D-TC kablarna till nästa nivå (genom taket).

Link to comment
Share on other sites

Just det ja,

 

referensmusik av ädlare slag kan ju vara bra att ha till hands också...

 

Harry Belafonte - Live At Carnegie Hall - Classic Records / 45 rpm box / LSO 6006 45

 

ReferensDSC_4389_9562_003435.JPG

 

ReferensDSC_4380_9553_003432.JPG

 

Och ett par krabbor...

 

ReferensDSC_4387_9560_003434.JPG

 

... jumpers menar jag ju.

 

I övrigt inget nytt, åtminstone inte för stunden :)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, rikard said:

Så slutsatsen är alltså om du köper en Ansuz D-TC högtalarkabel så kan du komma undan med en billigare Audience phono kabel... :)

Mmmm, en sån där hade man ju inte tackat nej till.... i en gränslös värld. Jag hoppas din kompis har en D-TC Power Box också, annars är det ju en billig uppgradering för att ta D-TC kablarna till nästa nivå (genom taket).

 

Lakritsnören lär det bli i så fall va ?

Och i bästa fall en mono konfiguration sett till hur många högtalare man kan tillstå sig att ha kvar... :4:

 

Nej, jag ska inte skoja om så löjliga saker som pengar, de kommer ju och går helt enkelt.

Jag är bara tacksam att jag får vara med och lyssna och lägga minnena på botten av min egen "skattkista" :thumbsup:

 

Min kompis är nog lite av Den-Tokiga Cabelmannen... ja... helt klart.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

 

Och nomenklaturen för de investeringsmässiga egenskaperna för en sådan här då... ?

 

ReferensDSC_4386_9559_003433.JPG

 

Jag påminner lite om att man helt själv bestämmer vilka gränser man vill ta sin hobby till... och vad det får kosta... men den här

högtalarkabeln var lite mer... väldigt mycket... typ...utöver det vanliga.

Riktigt, riktigt kul att ha fått möjligheten till att testa i min egen setup.

Jag behöver kanske inte nämna att de flesta av phono-kablarna gav mer än innan... framför allt Audience Au 24 SX... :o som visade

sig vara riktigt homogen och väl balanserad sett till att den rättvist delade lika mellan samtliga register.

Dessutom en märkbar förhöjningen av detaljer som man fick lite på köpet... jag blir inte klok på det här med kablar.

Trådlöst känns ju som rena drömmen och tänk vad med tid man får över till att lyssna på musik i.s.t.f kablar... :cool: ?

 

Som sagt... varför inte alternera sin "referenskabel" :app:

Jag tänker dock inte alternera min ekonomi så pass att jag lägger en Ansuz dtc i köpkorgen men jag får passa på

och tacka den snälla ägaren för lånet... han vill antagligen dölja sig i "skuggan" så det är bara att acceptera är jag rädd :closedeyes: 

 

Det är möjligt att man måste leta efter nomenklaturen utanför hifi-världen. Vad sägs om livstids- eller kanske livsstilsinvestering? Kan knappast dras av som ren korttidsinventarie utan måste läggas upp på avskrivningsplan.:cool::D

 

Kul att du hittade potentialen i AU24:an, den kommer säkert att funka i det långa perspektivet när imponatoreffekterna av de andra kablarna lagt sig. Tänk bara på att de kubanska syrsorna kunde mala ner de amerikanska diplomaterna till vansinne. Högfrekventa ljud är inte bra för välbefinnandet. :blackeye:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

Lite som vin...

 

Det finns de som försökt, se https://grammar.yourdictionary.com/style-and-usage/descriptive-rds-for-music.html Inte alltid så lätt att hitta ett svenskt ord dock.

 

  1. Begrepp som djup och bredd knyter jag i huvudsak till inspelningen och det bör ju vara lättare att skapa i ett rum där även den naturliga rymden i inspelningslokalen tas upp av mikrofonerna om de placeras rätt (inte allt för närmickat). Mycket musik idag, framför all "elektrisk" musik görs väldigt närmickat och/eller tas direkt från mickar på gitarrer och output från keyboards som går direkt till mixer och sedan till inspelningsutrustning. Där tillför man artificiellt djup och panorering. Det kan låta bra der också men det blir på något sätt ett annat sorts djup och bredd skapat av typ fasförskjutning. En bra inspelning och mixning är m a o en viktig parameter för att få ett bra resultat.
  2. Rummet ser jag som nummer två till att återskapa känslan av det ursprungliga inspelade djupet och även det kan ju förstärkas/förbättras med akustiska anpassningar för att närma sig originalet.
  3. Högtalarplacering är för mig nummer tre och den är tätt knuten till rummet (2). Invinkling. Avstånd från väggen bakom och sidovägg och avstånd mellan elementen. Med placering inräknar jag även avkoppling mot golvet.
  4. Här sätter jag avspelningsskällorna och dit räknar jag skivspelare och dess komponenter drivverk, pickup, tonarm, riaa, uppställning och att dessa har optimerats sinsemellan så som är beskrivet i vår vinyltråd. Även digitala källor räknar jag hit, framför allt dacen och det efterföljande analoga steget.
  5. Det som kommer sedan i min värld är övrig elektronik där jag sätter försteget främst. Det är där den mesta förstärkningen sker (näst efter riaan) och som ger ljudet en grundklang som sedan slutstegen har att förstärka utan tillägg annat än tillräcklig kraft. De måste naturligtvis passa till försteget rent elektriskt (ut- o ingångsimpedans) Rack och apparatfötter ingår också.
  6. Ström är viktigt och kan hamna högre upp på listan beroende på den kvalitet man har och vilka arrangemang som finns förstärkarna. I mitt fall har jag bra kvalitet på nätet plus att VTL har inbyggda "nätrenare" så för egen del hamnar den lägre.
  7. Kablar har betydelse men mindre än vad jag ansåg förr, framför allt mellan olika tillverkare. Den resan är färdig för min del. Bra grundkablar från t ex Kabula Sosna, Nordost, Transparent, Siltech, Cardas och säkert några till menar jag räcker och min egen tes är att hålla sig till en tillverkare, men det handlar mer om en hållning utan direkta bevis. Men när jag höll på som mest med tester märkte jag mindre skillnader när jag testade en kabel mot att testa en hel uppsättning. Än mindre skillnader märkte jag när jag gick över till balanserade kablar. Om man vill hålla nere kabelkontot är de definitivt att föredra under förutsättning att man har fullt balanserade steg. Inte sällan är kontakten mer betydelsefull än själva kabeln. Att byta kontakter kan ge mer än att byta kabel. 
  8. All annan tweak hamnar sist hos mig. Några av dessa skulle kanske hamna högre men området är så besudlat av en massa kvasiteorier och kvacksalveri så jag håller mig helst borta från dessa. Möjligen missar jag då något men det kan jag leva med. Jag har garderoben "full" av tweaks man "måste" ha men skm självdött både här och på marknaden i stort.

Underförstått gäller naturligtvis att allt måste ses som en helhet. En objektivt bra pickup, t ex, är ju bara bra om den är opimerad till den arm och riaa/SUT man har. Bra högtalare blir ju bara bra om förstärkare orkar driva dem etc.

 

Så är det i min värld idag men under åren har jag haft olika prioriteringar vilket är kopplat till både erfarenhet och den situation man befinner sig i baserade på rum, vilka val som redan är gjorda, prioriteringar osv. Ett exempel på tidigare prioriteringar var absolut brusfritt. Jag vred upp riaasteg till max för att höra brusnivån. Mer brus var lika med sämre kvalitet. Så är det inte idag. Idag är det mer så att bruset inte får vara störande. Om man vill ha absolut brusfritt skall nan hålla sig borta från rör. De har dock andra kvaliteter (i bra konstruktioner) så för mig är det näst intill ett krav med rör, framför allt i spänningsdelen. De enda rörfria komponenterna jag har är laptop, SUT och skivspelare. Lite mer brus men större ljudbild och djup och kanske lite mindre attack men tillräckligt.

 

Jag kan i princip skriva under på alla dina punkter med undantag möjligen för detta med att kablar tjänar på att ha samma märke genomgående. Det tror jag inte ett dugg på, utan är ett marknadsmässigt påfund för att få kunder att köpa ett helt kit. Jag har för egen del testat igenom ett stort antal egna, andras och hemlånade produkter för att konstatera att det finns hörbara skillnader mellan inte bara märken som sådana utan även utan även kabeltyper som sådana. Att t.ex. jämföra en phonokabel med en högtalarkabel eller nätkabel som sådan är som att jämföra äpplen och päron och kanske selleri för den delen också. De skall tjäna helt olika syften och på helt olika spänningsnivåer. Bättre enligt min uppfattning att då jämföra samma typ av kabel i olika fabrikat och utförande. Men som kabeldiskussioner som sådana så ligger det nog mycket X-faktor i den delen och det kan leda till ändlösa utläggningar som bara utmynnar i olika uppfattningar. Det är mer en trosfråga och var och en blir salig på sin religion.:) Möjligen skulle jag nu flytta upp nätets betydelse i rangordningen efter introduktion av P10:an i systemet, som ger både mätmässigt och ljudmässig effekt.

 

När det gäller tweaks så vill jag hellre kalla det en process för tuning, dvs en finjustering av systemet till att få det att hänga ihop på ett  ljudmässigt sätt och att optimera inom befintliga resurser med små eller större justeringar, vanligtvis genom just kablar och fötter, underlag och elektrisk anpassning etc. En mästare på detta är ägaren och grundaren av Reimyo och Harmonix, vars namn jag just nu glömt, men en ålderstigen japan som åker värden runt och tunar in andras system. Har pratat med honom lite grand trots att han har svårt med engelskan så förstår man att här finns det rejält med både praktisk och teoretisk kunskap bakom hans produkter och hans tänk om hur ett system kan fogas ihop till en harmoniserad helhet. Har också testat en del av hans produkter under åren och som kanske mest av kostnadsskäl har gått bort, än att de faktiskt inte har påvisat en skillnad i presentationen. Men vill man ligga på topp finns det som regel inga kompromisser att vika för, som vi dödliga måste foga oss efter. Den enda rena tweakprodukt som jag själv har kvar i systemet men som jag själv faktiskt var rejält tveksam till var den lilla phonopluggen som Marten introducerade för några år sedan. Någon form av egen jordningspunkt ala Entreq fast en låda i miniformat. Den hade i vart fall i mitt system en positiv effekt på brusnivån på min stepup och sitter nu i en ledig igång på primärsidan. 

 

När det gäller nomenklatur i för att beskriva olika ljudmässiga företeelser får man nog avvakta forskning på området som kan göra ordentliga begreppsmässiga definitioner. Som det är nu flyter det nog lite väl mycket mellan ren semantik och vad man egentligen kan beskriva i ord. De av mig tidigare angivna analysmetoderna Sound Stage och Sound Box, är egentligen främst avsedda som analysverktyg för mixningsideal, men som jag också tycker är användbara för ren lyssningsmässig ljudanalys på ett mer strukturerat sätt. Avspelning är i bästa fall en riktig beskrivning av en inspelningssituation även om det inte är helt samma sak, så strävar avspelningen att försöka i bästa fall återge vad som förevarit vid inspelningstillfälligt med de brister båda systemen kan ha, både på inspelnings- och avspelningssidan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calm said:

Det tror jag inte ett dugg på, utan är ett marknadsmässigt påfund för att få kunder att köpa ett helt kit.

:cool: Hade jag haft min gamla marknadsrock så är även den meningen gångbar i marknadskommunikation för att bryta loyaliteter. :26:

 

Som jag skrev så är det en "hållning" jag intagit. Skillnaderna är för små för att ägna kraft på kablar i förhållande till övriga parametrar, tycker jag. Däremot avviker jag när det gäller phonokablar som jag ser som en del av pickupen. Därför har jag där Ortofon hela vägen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

9 hours ago, Bebop said:

:cool: Hade jag haft min gamla marknadsrock så är även den meningen gångbar i marknadskommunikation för att bryta loyaliteter. :26:

 

Som jag skrev så är det en "hållning" jag intagit. Skillnaderna är för små för att ägna kraft på kablar i förhållande till övriga parametrar, tycker jag. Däremot avviker jag när det gäller phonokablar som jag ser som en del av pickupen. Därför har jag där Ortofon hela vägen.

 

 

Ja det blir ju en personlig hållning. Att skillnader finns är ganska etablerat. Om man tycker det är roligt eller värt att optimera skillnaderna är ju upp till var och en.

Jag ser kablar som en viktig del av hela systemet och vikten av att knyta ihop alla delar på ett bra sätt är för mig uppenbar. Ibland har jag hört kabeltest där skillnader varit klart i paritet med olika andra komponenter. Men kablar kan inte skit ner en riktig bra signalkälla som tex en fin rullbandspelare så att den låter som CD eller vinylspelare. Det har jag testat. Däremot inom samma system/signalkälla kan kablar göra en viktig skillnad, men det kommer aldrig gör skillnaden som tex en extrem signalkälla kan göra.

När jag bytte min tonarmskabel från Nordost Hemdall till Valhalla 2 var det den största skillnad jag någonsin hört på en enskild kabel i mitt system. Jag håller alltså med om att tonarmskabeln är bland de viktigare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calm said:

Kul att du hittade potentialen i AU24:an, den kommer säkert att funka i det långa perspektivet när imponatoreffekterna av de andra kablarna lagt sig. Tänk bara på att de kubanska syrsorna kunde mala ner de amerikanska diplomaterna till vansinne. Högfrekventa ljud är inte bra för välbefinnandet. :blackeye:

 

Calm

 

Syrsor kan ju vara ena små enträgna rackare så några sådana vill jag inte höra prov på ur högtalarna.

 

Det är ju inte lätt det här måste jag säga.

Dagsformen kramar ena dagen den "röda" kabeln och nästa dag den "blå"... ha ha, det här kommer nog att kräva en skiljeomgång innan jag kan komma till beslut... eller så får jag leta vidare :unsure:

Jag har dessutom jämfört min cd-avspelning med vinylen och... det behövs nog uppdateras på digital-kabelsidan också.

Fast den får vänta... en sak i taget blir nog bra.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Jag ser kablar som en viktig del av hela systemet och vikten av att knyta ihop alla delar på ett bra sätt är för mig uppenbar. 

Jag har uppenbarligen varit otydlig...:diss:

 

Kablar är viktigt, vilket jag skrev. Även för mig. Dit jag kommit nu är inte ett verk gjort under en kafferast. En period använde jag Monitors kablar rätt igenom. Det var i början när kablars betydelse lyftes fram under slutet av 80-talet. Därefter körde jag med Van den Huuls kablar som fick ge vika för Purist Audios Elementaserie ca 1996-97. Jag satt nöjd med dem 5-6 år tills jag fick möjlighet att prova Siltechs kablar som jag föll direkt för.

 

I mitten av 2000-talet då jag bodde i Kanada tog jag hem ett fullt set av Transparent Ultra MM och Super MM-kablar plus enstaka signalkablar från Cardas (Golden Cross) och Nordost (Freya). Dels var jag nyfiken plus att priserna var betydligt lägre än i Sverige. Cardas tyckte jag var lite för "mörka" så de åkte bort. (Av @calle_jr fick jag senare lära mig att just Cardas har väldigt olika ljudsignatur i sina modeller). Nordost Freya åkte ut för jag tyckte musiken inte blommade ut riktigt som jag vill höra den. Däremot fick deras tonarmskabel vara kvar. Det var ett riktigt lyft.

 

Däremot föll jag för Transparent Ultras kablar. Men till högtalarna valde jag Transparent Super då jag inte hörde någon skillnad mellan dessa och Ultra.  Delvis, antar jag, för att de hade en liknande ljudsignatur som de Siltech-modeller jag hade (SQ-88 tror jag de hette). Hela tiden pratar vi då om RCA-kontakter.

 

När jag senare köpte fullt balanserade steg ville jag prova XLR-kablar. Först testade jag med Tellurium balanserat mot RCA. Det var så pass bra att jag bestämde mig för att gå linan fullt ut men med Transparent. Jag köpte Transparent Ultra, nu i MM2-upplaga mellan all elektronik. Jag är mycket nöjd med vad de presterar hos mig. För några år sedan fick jag möjlighet att testa Kubala Sosna-kablar vilket ni kan läsa mer om här https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/11374-tonkraft/&do=findComment&comment=190495

 

Elkablar har jag också valt ur Transparents sortiment men jag har börjat byta kontakterna som jag tror det kan förbättra dem. Det har börjat bra.

 

Så när jag skriver att skillnaderna är relativt små mellan kablar så utgår jag ifrån de kablar jag har nu och märken som t ex Siltech, Kubala Sosna, Tellurium, Kimber (som jag också testat grundligt). Jag har även testat Au24 (som jag gillar) och Chord. Nordost sticker ut lite men inte alltid till sin fördel hos mig i mitt tycke. De skillnader som trots allt finns mellan dessa kablar tycker jag är för små för att ägna mer kraft åt dem. Jag tycker jag har gjort bra val som jag är nöjd med.

 

Det finns väl i vart fall ett 50-tal kabeltillverkade till som säkert gör bra produkter, kanske t o m bättre, men jag är inte så säker på att det är så mycket grönare på andra sidan. Det finns intressantare saker att fördjupa sig i idag.  Det är det som är min "hållning/inställning" till kablar just nu. 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-06 at 00:13, P-pan said:

Den gyllene medelvägen får nog råda i mitt fall känns det som och fick jag möjligheten och kunnandet att gör en egen kabel så skulle det bli en 50/50 fläta av märket "Vertsuz" :D

Det trillade in ett litet tips...

"Vertzus" verkade redan existera fast under annat namn... :39: ?

Hur hade jag kunnat missa det trots att jag hört dessa i andra väl konfigurerade anläggningar ... :o

Jag får skylla på tilltagande ålder helt enkelt.

 

UtmanareDSC_4405_9574_003450.JPG

 

Återigen, efter ett par telefonsamtal, så var det dags att ge sig ut på bilfärd.

Denna gång resulterade det i att tre olika modeller, från en och samma tillverkare, fick följa med hem för test...

 

... det börjar bli mer än mycke' nu.... :schild_help:

En dedikerad phonolabel + två "vanliga" signalkablar blev inbjudna.

Kan det möjligen vara så att "närproducerat smakar godast" ???....

 

Under dagen har jag haft sällskap vid mina utvärderingsövningar och våra synpunkter och smakinriktningar verkade sammanfalla rätt bra.

Han hör med all säkert av sig i tråden på ett eller annat sätt och jag får samtidig passa på och tacka vederbörande för hans väl valda referenser sett till musikvalet som medtogs. 

 

Link to comment
Share on other sites

Matchen är inte riktigt avgjord utan helgen får förhoppningsvis utvisa var jag landar.

Att jag slutligen stod för ett eventuellt val mellan Ansuz A2 eller Vertere Pulse R har ni säkerligen redan räkna ut.

Musikaliskt och själsligen lutade jag lite åt Ansuz men så kom den nya "utmanaren" sent omsider in och den riktiga finalen kom av sig...

...och jag är tillbaka i någon sorts semiomgång :o

Oavsett så är detta något av det roligaste jag har tagit mig an sedan jag gav mig in i den här hobbyn.

Om jag sedan kan bestämma mig blir ju en annan sak förstås... tänk vilka problem man skaffar sig va ?

 

UtmanareDSC_4396_9566_003448.JPG

 

Skärmat ska det va nått dé ?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Det trillade in ett litet tips...

"Vertzus" verkade redan existera fast under annat namn... :39: ?

Hur hade jag kunnat missa det trots att jag hört dessa i andra väl konfigurerade anläggningar ... :o

Jag får skylla på tilltagande ålder helt enkelt.

 

UtmanareDSC_4405_9574_003450.JPG

 

Återigen, efter ett par telefonsamtal, så var det dags att ge sig ut på bilfärd.

Denna gång resulterade det i att tre olika modeller, från en och samma tillverkare, fick följa med hem för test...

 

... det börjar bli mer än mycke' nu.... :schild_help:

En dedikerad phonolabel + två "vanliga" signalkablar blev inbjudna.

Kan det möjligen vara så att "närproducerat smakar godast" ???....

 

Under dagen har jag haft sällskap vid mina utvärderingsövningar och våra synpunkter och smakinriktningar verkade sammanfalla rätt bra.

Han hör med all säkert av sig i tråden på ett eller annat sätt och jag får samtidig passa på och tacka vederbörande för hans väl valda referenser sett till musikvalet som medtogs. 

 

Sällskapet utgjordes av undertecknad  som under lång tid haft en inbjudan att bevista det Panska hemmet och det numera utökade och dedikerade lyssningsrummet som verkligen var inrett på ett mycket smakfullt sätt med både plats för lyssning och umgänge. Stort och luftigt och ett innertak som sluttar ner mot väggen bakom systemet. Från 2,80 ner till 2,20. Inredningen består mycket av gedigna bokhyllor fyllda med vinyler och CD. Ett riktigt musikrum! :tongue: Upplevde rummet en smula rektangulärt och med anläggningen spelande inåt rummet från ytterväggen som är den lägre. Det omedelbara akustiska intrycket är att här har vi ett balanserat rum med både reflextion, diffusion och absorption. Något torrare en det angränsande vardagsrummet. MBL-högtalarna ut en bit från väggen och sannolikt placerade för bästa basljud. Systemet utgörs förutom av en Aavik integrerad förstärkare av en C.E.C.drive, en Brinkmann Bardo och en mängd kablar i testbänken:D:) Detta var utgångspunkten för dagens test.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

Kul att få höra om dina tester och slutsatser @P-pan

 

Tack Apex, utgången är oviss men jag bara måste slå till på det ena eller andra känner jag.

Synergieffekter är något jag alltid eftersträvat så långt jag har haft möjlighet och en ensam phono-kabel gör ju antagligen inte ett "paradis" ... :46:

 

Högtalarkablarna kanske borde åka med på tåget ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...