AlfaGTV Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 (edited) Tänkte tipsa om att det gick faktiskt utmärkt att registrera sig för Qobuz streaming-tjänst, trots att den larmar på första-sidan om att tjänsten inte är tillgänglig i ditt land. Jag provar just nu och jag gillar utbudet via deras app och hemsida. Har inte provat ladda ned via deras Sublime+-tjänst ännu då jag inte haft någon dator igång, men tänkte se vad som erbjuds senare. De är snäppet dyrare än Tidal, men erbjuder å andra sidan 2månader gratis om man tecknar ett år, £199.99 för CD-kvalitet eller £249.99 för High rez, upp till 24/192Khz FLAC. Slutligen erbjuds Sublime+, en dyrare tjänst där man får duktig rabatt på downloads också, kostar £299 för ett år. Jag skall laborera vidare med detta och utforska litet, tycker att deras app erbjuder ett intressant utbud där man faktiskt erbjuds både jazz och klassiskt på första sidan, inte bara Jay-Z och Beyoncé.. Edited November 27, 2018 by AlfaGTV calle_jr and Daniel 2 Quote
AlfaGTV Posted November 27, 2018 Author Posted November 27, 2018 (edited) 44 minutes ago, thli72 said: Funkar ROON med Quobuz? Inte ännu, men det pågår arbete med att öppna upp för Qobuz inom Roons sfär. Edit: Qobuz heter det, inget annat, ursäkta om jag vilseledde någon! Edited November 27, 2018 by AlfaGTV Quote
Taxmannen Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 Intressant och bra med flera alternativ - i vart fall på sikt! Vet du om man kan browsa utbudet även utan att ha abonnemang? Quote
AlfaGTV Posted November 27, 2018 Author Posted November 27, 2018 Jag tror (inte säker) att Download-utbudet är väldigt likt streaming-utbudet, och då borde man kunna bläddra runt i den "shoppen": https://www.qobuz.com/gb-en/shop Quote
thli72 Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 (edited) Skulle vara bra med någon annan leverantör till ROON, känns lite lurigt hur det skall gå med Tidal ibland Kollade några av mina "test artister" och det var tyvärr lite ont om album där i länken ovan Edited November 27, 2018 by thli72 Taxmannen 1 Quote
Hifi_Perrra Posted December 5, 2018 Posted December 5, 2018 Jag skulle nog investera i en uppsättning Revaxör också, om "jag" hade lagt så mycket pengar på "bra cd ljud." Känner redan nu att hörseln inte är densamma längre. Vaknar varje morgon med lock för ena örat... Men en vacker dag, ska även jag lägga en hel drös med slantar på sånt här välljud... Det känns faktiskt lite som ett av mina kommande steps in life kan tänkas... The Mission... Den där Tom Cruise hade blivit avis alla gånger tror jag... Rätt åt honom... Nej.. så får man inte säga... Hur som helst... Väldigt najs med betal cd ljud... Det ska jag också tänka på framöver... Tack för tipset... ! Mvh Pelle-G Quote
calle_jr Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 On 2018-11-27 at 09:14, AlfaGTV said: Qobuz streaming-tjänst, Intressant upplägg. Ska studera det lite närmare. Försöker visualisera hur jag skulle komma bete mig med ett sådant abonnemang Är den fair? Quote
MatsT Posted December 7, 2018 Posted December 7, 2018 Sublime+ med reducerade priser för nedladdning verkar vara ett intressant koncept. Viss skillnad på priset verkar det vara men jag har inte gjort någon jämförelse med andra leverantörer. Quote
AlfaGTV Posted December 28, 2018 Author Posted December 28, 2018 (edited) Skulle betala mitt Qobuz-konto på juldagen, för iaf en månad framåt, med streaming av full upplösning (upp till 24Bit/384Khz). Tyvärr gick det inte som jag tänkte mig, men å andra sidan fick jag ytterligare en gratismånad, denna gång med full HD! (Jag envisades inte med att betala, och jag vågar inte prova Sublime+ ännu, ett par störningar i tjänsten har inträffat) Det verkar dock fungera utmärkt med de klienter jag nyttjar och jag utnyttjar både biografier och musiktips via Qobuz och generellt tycker jag att utbudet som promotas ligger mera i linje med min musiksmak. I @calle_jrs tråd om Bryston-prylarna diskuterades ju också hur musikmarknaden ser ut och hur streaming kan vara ett alternativ för mindre artister än Jay-Z framledes. Jag snubblade iaf på en halvårsrapport från RIAA 2018, intressant om än inte helt speglande vårt affärsklimat här på denna "sia' pöla". En kommentar från RIAAs president, Mitch Glazier: Quote What continues to sustain all of us is an unrelenting focus on the music. Gold or Platinum certified albums this year from Camila Cabello, Drake, Cardi B, Post Malone, Migos, Charlie Puth, Travis Scott and Jason Aldean are just a few of the standouts. We are proud advocates of music and its singular ability to drive commerce and culture. We look forward to more great songs and albums in the second half of the year. Det intressant med detta är att jag börjar bli gammal, jag känner inte igen ett enda namn i den artistlista han nämner... Edited December 28, 2018 by AlfaGTV calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted December 28, 2018 Posted December 28, 2018 1 hour ago, AlfaGTV said: känner inte igen ett enda namn Nej, så är det. Post Malone spelas här, men endast på ovanvåningen Han nämnde inte Grateful Dead som sålde 4xPlatinum 2018. 1 hour ago, AlfaGTV said: Gold or Platinum certified albums this year from Camila Cabello, Drake, Cardi B, Post Malone, Migos, Charlie Puth, Travis Scott and Jason Aldean are just a few of the standouts. De i särklass bästsäljande mainstreamartisterna har då tjänat en månadslön från Spotify på hisnande 14.500 kronor! Wow! Om de klarar det varje år livet ut så tjänar de nästan lika bra som en timanställd korvgubbe. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 27, 2019 Author Posted January 27, 2019 Tänkte bara notera att min prenumeration på Qobuz studio förnyades med automatik igår och samtidigt höj ett varningens finger för prenumeration via Apple Store. Det blir lite svettigt med 399:-/månad för Studio-kvalitet! Quote
JWE Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 5 minutes ago, AlfaGTV said: Tänkte bara notera att min prenumeration på Qobuz studio förnyades med automatik igår och samtidigt höj ett varningens finger för prenumeration via Apple Store. Det blir lite svettigt med 399:-/månad för Studio-kvalitet! Apple store gör väl ett påslag själv precis som de gör med Tidal? Quote
AlfaGTV Posted January 27, 2019 Author Posted January 27, 2019 Ja, det är min uppfattning. Kostanden borde vara 299:-/månad om man betalar via PayPal. Jag skall prova justera nästa månad! JWE 1 Quote
Lasse Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Det kanske är en nyhet för vissa men apple tar 30% på allt som säljs genom applestore och köp inuti appar. Quote
Bebop Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 På Audiophile Style (fd Computer Audiophile) pågår en diskussion om både om Roon 1.6 och Qobuz där även uppkoppling via VPN diskuteras för länder utanför. Det finns en oro att det kan bli problem med nerladdning av high-res om man är VPN ansluten. Har ni kollat om det funkar? Quote
AlfaGTV Posted January 27, 2019 Author Posted January 27, 2019 (edited) 2 hours ago, Bebop said: Har ni kollat om det funkar? Jag har inte provat ännu, tyvärr.. Om det sker skall jag berätta utfallet! Edited January 27, 2019 by AlfaGTV Quote
AlfaGTV Posted April 3, 2019 Author Posted April 3, 2019 On 2019-01-27 at 18:21, Bebop said: Har ni kollat om det funkar? Idag har jag köpt min första download från Qobuz, det gick helt utan problem. Mitt streamingabbonemang har skapats via Apple Store, jag har aldrig utnyttjat någon VPN-tjänst för vare sig registrering, streaming eller download. Däremot har jag vid flera tillfällen försökt byta från Apple-baserat abbonemang till att betala via PayPal men det har inte lyckats. (100:- billigare per månad, som inte på något vis drabbar artisterna) Denna månad provade jag att betala med kreditkort istället för PayPal och det gick utmärkt. Det här kan ha att göra med att jag har en annan mail kopplad till mitt PayPal, än den som används som inlogg till Qobuz... Oavsett detta gick det utmärkt att köpa en download och betala denna via PayPal. Lite märkligt känns detta, och Tidal är enklare att hantera avseende betalningar etc. men i detta nu har jag stoppat mitt Tidal-abbonemang och kommer köra med Qobuz under överskådlig framtid. Ps Jag köpte Youn Sun Nah - She Moves On i 24/96 för runt £11 Quote
octavia rs Posted April 3, 2019 Posted April 3, 2019 Jag har inte köpt något än via Qobuz men varje månad dras pengar via mitt Paypalkonto så det fungerar utan problem (betalningen sker i Pund då jag registrerade mig med ett VPN konto i England). Har just nu både Tidal och Qobuz men fundera att gå över till Qobuz har du konverterat dina album ifrån Tidal till Qobuz @AlfaGTV? Quote
AlfaGTV Posted April 3, 2019 Author Posted April 3, 2019 Nä, jag har inte gjort någon konvertering. Jag har få album på Tidal som jag inte kan undvara eller lägga till på nytt, men faktum är att det är en del där som kommer saknas... Bill Callahan och Puscifer är två exempel, rakt av. q Quote
AlfaGTV Posted October 17, 2019 Author Posted October 17, 2019 (edited) Rapporten ovan är från STIMs årsrapport 2018, Max Martin lever nog OK på sitt inflytande inom populärmusiken! Rätt intressant rapport från amerikanska RIAA ang musikindustrin under första halvan 2019. Betalda abbonemang står för 80% av musikindustrins inkomster! Fysisk försäljning och downloads delar broderligt på 18%. Undrar hur biljettförsäljning och "merchandize" står sig i sammanhanget, lika som andra kanaler som inte passerar RIAA på samma sätt? (Tänker Bandcamp, MySpace osv) För övrigt fungerar Qobuz utmärkt för mig fortfarande, utbudet är fortfarande något sämre än Tidal men det räcker väl för mig och jag tycker variationen är bättre än Tidal. (Jag upplever fortfarande ljudet som marginellt bättre av någon anledning) Edited October 17, 2019 by AlfaGTV Quote
Bebop Posted October 17, 2019 Posted October 17, 2019 4 hours ago, AlfaGTV said: Betalda abbonemang står för 80% av musikindustrins inkomster ... samtidigt har musikerskrået fått lägre intäkter. De kostnader som främst täcks är produktionskostnader. De musiker som kan leva drägligt är i huvudsak de som har många lyssningar/nerladdningar. Få tar del av hela kakan s a s. De största vinsterna hamnar hos distributörerna. Ungefär som industrin endast skulle få ersättning för produktionskostnaden och sedan tar DHL resten. Det har blivit lite så att de som streamas mest är "kvalitet" och resten får skylla sig själva. Musikvärden har blivit fattigare och i väntan på något bättre säljs nyutgåvor av gamla mästerverk som aldrig förr. Jag tycker det är sorgligt. Jag säger som Tommy LiPuma, Verve's numer salige producent och arrangör; tidigare sattes musiken först och sedan försökte man få ekonomi i detta på olika sätt, bl a genom att "överintäkter" på storsäljare kanaliserades till annan musik då även denna var angelägen och betydelsefull både rent kvalitativt och som inspiratör för populärmusiken. Idag är det rena business case där varje produktion skall räknas hem och resten får stå utanför. Jag tycker det är en ledsam utveckling. Quote
AlfaGTV Posted February 22, 2020 Author Posted February 22, 2020 För de som intresserar sig för musiktjänsterna kan jag meddela att Qobuz sänkt priserna för Uk-registrerade kunder. Jag som tecknat ett Qobuz Sublime+ abbonemang fick ett erbjudande om att teckna/förlänga mitt abb ett år för £249.90. (£50 sänkning). Jag accepterade och Qobuz räknade av det som redan inbetalats tidigare och jag fick lägga ut mellanskillnaden (ca £20). Kan tänka mig att @octavia rs fått ett liknande erbjudande? Hursom, utan att leda in någon på en eventuellt osäker bana kan jag bara säga att jag är toknöjd med mitt Qobuz-abb. Fungerar fläckfritt och riktigt bra priser på downloads. Bra utbud och bra ljud givetvis! JWE 1 Quote
octavia rs Posted February 22, 2020 Posted February 22, 2020 (edited) Jag jag har ett Studio abonnemang @AlfaGTV och priset har sänkts ifrån £24.99 till £14.99 denna månaden för de nya Studio Premier. Mitt konto är registrerat i England och jag ångrar inte en sekund att jag konvertera mitt Tidal konto till Qobuz med Soundiiz. Edited February 22, 2020 by octavia rs Quote
Lasse Posted February 22, 2020 Posted February 22, 2020 Jag har någon inställning vägen som gör att jag inte kommer in på Qobuz, typ svart skärm och jag landar på https://close/se-sv. Alltså när jag loggar in hamnar jag där. Hur löser jag det? vpn hjälper inte btw. Quote
octavia rs Posted February 22, 2020 Posted February 22, 2020 @Ampalang tyvärr kan jag inte svara vad som kan orsaka det. Jag använder inte VPN längre de behövde jag bara när jag registrerade. Nu kan jag logga in i datorn och app precis som med vilken sida som helst. Quote
Lasse Posted February 22, 2020 Posted February 22, 2020 Vet inte vad jag gjorde men nu fick jag igång ett konto som fungerar. Man ska ha tur i skicklighet som dom säger, eller är det skicklighet i tur man ska ha? AlfaGTV, byZan and octavia rs 3 Quote
Recommended Posts